In het kort
- Brancheorganisaties in de chiropractiesector bemoeiden zich met kortingen van hun leden.
- Chiropractiepraktijken waren niet vrij om kortingen te geven of onderzoeken gratis aan te bieden aan cliënten.
- De brancheorganisaties hebben hun reglement aangepast, daardoor kunnen cliënten profiteren van lagere prijzen.
Brancheorganisaties in de chiropractiesector bemoeien zich niet langer met prijskortingen van hun aangesloten leden. Dat hebben zij toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat om brancheorganisaties Dutch Chiropractic Federaction (DCF) en Christelijke Chiropractoren Associatie (CCA) en kwaliteitsregister Stichting Nationaal Register van Chiropractoren (SNRC). De toezegging voorziet erin dat aangesloten chiropractiepraktijken vrij zijn om kortingen te geven aan hun leden. Cliënten kunnen daardoor profiteren van lagere prijzen en betere keuzemogelijkheden.
Chiropractie valt onder de alternatieve geneeswijzen. Het ziet op diagnose, behandeling en preventie van allerlei pijnklachten, met name in de wervelkolom. Chiropractie is niet verzekerd in het basispakket van de zorgverzekering. Het zit soms wel in de aanvullende verzekeringen.
Beperken van kortingen en advertenties
De ACM startte een onderzoek na een melding over beperkingen aan leden in het huishoudelijk reglement van SNRC. Ook brancheorganisaties DCF en CCA volgen dit reglement. Volgens het reglement mochten aangesloten chiropractoren geen kortingen aanbieden aan cliënten. Ook mochten zij een eerste intake of sommige onderzoeken niet gratis aan cliënten aanbieden. Daarnaast waren chiropractiepraktijken door de regels uit het reglement niet vrij in hun advertentiemogelijkheden.
Door deze regels werden aangesloten chiropractiepraktijken beperkt in het geven van kortingen en de mogelijkheid zich te onderscheiden en profileren.
Aanpassing huishoudelijk reglement
Na gesprekken met de ACM hebben SNRC, DCF en CCA hun huishoudelijk reglement aangepast:
- Het verbod op kortingen en het verbod op gratis onderzoeken is geschrapt.
- De bepaling over advertentiebeleid is aangepast naar: het maken van misleidende reclame is niet toegestaan.
De drie organisaties hebben de aangesloten chiropractoren op de hoogte gesteld van deze wijzigingen.
De ACM sprak ook met een andere brancheorganisatie en met een ander kwaliteitsregister in de chiropractiesector. Zij bemoeiden zich niet met het prijsbeleid van hun leden, maar legden hun leden wel beperkingen op in het advertentiebeleid. Dit hebben zij na gesprekken met de ACM aangepast.
Brancheorganisaties: geen aanbevelingen over prijzen
Brancheverenigingen mogen geen aanbevelingen doen over prijzen of onderdelen van de prijs, zoals al dan niet te verlenen kortingen. Dit geldt ook voor brancheverenigingen in de zorg en daaraan gerelateerde sectoren. De ACM houdt hier toezicht op. In 2019 publiceerde de ACM de leidraad Samenwerking tussen concurrenten voor onder andere brancheorganisaties. Twijfelt u of uw uitlatingen voldoen aan de regels? Lees onze Leidraad: Samenwerking tussen concurrenten.