In het kort
- ACM start een onderzoek naar prijzen van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten.
- Aanleiding van het onderzoek zijn signalen dat prijzen van sommige boodschappen hoger zijn dan in omringende landen.
- Met dit onderzoek wil de ACM duidelijkheid geven over de vraag of er marktproblemen zijn die leiden tot hogere prijzen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar prijzen van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten. Het onderzoek richt zich op de prijsopbouw en prijsvorming van producten uit het dagelijkse winkelmandje van consumenten. De aanleiding van het onderzoek zijn signalen dat de prijzen van sommige boodschappen in Nederland hoger zijn dan in omringende landen.
Met dit onderzoek wil de ACM meer inzicht krijgen in de wijze waarop de prijzen van levensmiddelen in de supermarkt tot stand komen en of er marktproblemen zijn die leiden tot hogere prijzen. De ACM kijkt onder meer naar:
- de winstmarges van leveranciers van levensmiddelen (waaronder A-merk leveranciers) en de winstmarges van supermarkten; en mogelijke verklaringen voor hoge of lage marges.
- prijsverschillen tussen producten in Nederlandse supermarkten en in omringende landen.
Belang voor consumenten en bedrijven
Het onderzoek brengt in kaart of de levensmiddelensector goed werkt voor consumenten en waar eventuele knelpunten zitten. Goed werkende markten zijn belangrijk voor zowel consumenten als bedrijven. Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen. Met dit onderzoek wil de ACM duidelijkheid geven over de vraag of zulke marktproblemen zich voordoen in de sector. De ACM kan aanbevelingen doen aan de wetgever om mogelijke problemen te verkleinen of op te lossen. Indien de ACM aanwijzingen heeft dat er overtredingen hebben plaatsgevonden kan de ACM ook handhavend optreden.
De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 gepubliceerd.
Marktonderzoek (digitale) leermiddelen in 2026
De ACM heeft het eerder aangekondigde marktonderzoek naar (digitale) leermiddelen om capaciteitsredenen tijdelijk gepauzeerd. De ACM zal dit marktonderzoek in januari 2026 weer oppakken en voor het einde van 2026 de resultaten publiceren. Voorafgaand daaraan wordt een conceptrapport ter consultatie gepubliceerd, zodat betrokken partijen kunnen reageren.