Codewijzigingsvoorstel stoppen Nexthour-product balanceringsactie

Codewijzigingsvoorstel stoppen Nexthour-product balanceringsactie

Gegevens

Publicatiedatum
3 november 2025
Rubriek
Energie
Trefwoorden
Energie, Zienswijze en consultatie, Codes, Gas
Relevante informatie

Netbeheer Nederland heeft een voorstel voor het wijzigen van de Transportcode Gas LNB bij de ACM ingediend. Met het voorstel worden ongewenste effecten bij het gebruiken van een Nexthour-product tijdens balanceringsacties opgelost.

De netbeheerder van het landelijke gastransportnet - Gasunie Transport Services B.V. (hierna: GTS ) – en marktpartijen hebben zorgen over de afgenomen liquiditeit bij de prijsvorming van het Nexthour-product (NH-product) tijdens balanceringsacties. Tijdens door GTS uitgevoerde balanceringsacties in 2024, waarbij het NH-product nodig was, werd in een aantal gevallen onvoldoende volume aangeboden om aan de totale vraag van GTS te voldoen. In andere gevallen werden volumes tegen extreme prijzen aangeboden. Aangezien GTS prijsnemend is (via market orders), werd op momenten van onvoldoende liquiditeit het hele aanbod in NH-producten afgeroepen, ook het aanbod met extreme prijzen. . Daardoor hadden sommige balanceringacties extreme (negatieve) prijzen.

Met dit voorstel wordt een oplossing voor voornoemde ongewenste situaties aangedragen. Deze oplossing houdt in dat tijdens balanceringsacties in de “oranje zone” en “rode zone” het End-of-day-product in plaats van Nexthour-product wordt gebruikt. Verder wordt voorgesteld om een financiële heffing tijdens een balanceringsactie in voornoemde zones vast te stellen. Deze heffingen moeten programmaverantwoordelijken een financiële prikkel geven om zoveel mogelijk buiten deze zones te blijven.

Het doel is om het risico op extreme prijzen bij balanceringsacties in de “rode zone” en “oranje zone” zoveel mogelijk te minimaliseren. Met implementatie van dit voorstel kunnen zoveel mogelijk programmaverantwoordelijken fysiek volume ontvangen of leveren tijdens balanceringsacties in genoemde zones. Het stelt partijen namelijk in staat om ook in die zones gebruik te maken van onder meer gasopslagen, interconnectie- en industriële exit- en entrypunten.Programmaverantwoordelijken zonder transportcapaciteit worden in staat worden gesteld om tijdig transportcapaciteit te kopen met een Within-day-product.

Voorgesteld wordt om deze aanpassingen voor de financiële heffing jaarlijks te evalueren, samen met de codebepalingen tegen ongewenst balanceringsgedrag.

Waar kan ik de huidige versie van de codes vinden?

Welke stappen doorloopt een codewijzigingsvoorstel voordat ACM een besluit neemt?


Documenten

Over toegankelijkheid van documenten
We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook