Home

Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001

Geldig vanaf 4 september 2025
Geldig vanaf 4 september 2025

Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001

Opschrift

[Tekst geldig vanaf 04-09-2025]

Aanhef

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen

§ 1. Definities en reikwijdte

Artikel 1

1.

In deze regeling wordt verstaan onder:

  1. de wet: de Paspoortwet;

  2. aanvraag, weigering, verstrekking, uitreiking, houder, wijziging, inhouding, vervallen of vervallenverklaring en vermissing: hetgeen ingevolge artikel 1, eerste lid, van de wet daaronder wordt verstaan;

  3. aanvrager: degene die een aanvraag als bedoeld in artikel 1, onder a, van de wet indient of op wie een dergelijke aanvraag betrekking heeft;

  4. register paspoortsignaleringen: het register, bedoeld in artikel 25, derde lid, van de wet;

  5. opsporingsregister: het opsporingsregister, gehouden bij de Eenheid landelijke opsporing en interventies van de politie;

  6. basisadministratie: de basisregistratie personen, dan wel een basisadministratie als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES, dan wel een bij Landsverordening van Aruba, Curaçao of Sint Maarten ingestelde bevolkingsadministratie;

  7. basisregister reisdocumenten: het register, bedoeld in artikel 4c van de wet;

  8. aanvraagsysteem reisdocumenten: het geheel van apparatuur, programmatuur, opslagmedia en overige materialen, waarvan door de bevoegde autoriteit gebruik wordt gemaakt bij de aanvraag, verstrekking, uitreiking en registratie van reisdocumenten;

  9. reisdocumentenstation: de door de leverancier beschikbaar gestelde apparatuur en programmatuur, waarin gegevens met betrekking tot aangevraagde en uitgereikte reisdocumenten worden verwerkt en gearchiveerd en waarmee de gegevensuitwisseling tussen de bevoegde autoriteit en de leverancier plaatsvindt (reisdocumentenaanvraag- en archiefstation);

  10. reisdocumentenadministratie: de in het reisdocumentenstation en op andere wijze bij de bevoegde autoriteit opgeslagen gegevens met betrekking tot aangevraagde en uitgereikte reisdocumenten;

  11. reisdocumentenmodule: de apparatuur en programmatuur, waarmee de bevoegde autoriteit bij de aanvraag en uitreiking gegevens uitwisselt met het reisdocumentenstation;

  12. standaardclausule: een clausule, waarvan de tekst in bijlage A van deze regeling is opgenomen en die door de bevoegde autoriteit in het reisdocument wordt aangebracht;

  13. aanvraag-informatieformulier: een door de Commandant van de Koninklijke Marechaussee voorgeschreven formulier, dat bestemd is voor het opmaken van een aanvraag voor een reisdocument;

  14. aanvraagformulier: het daartoe door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beschikbaar gestelde formulier dat bestemd is voor het op schrift stellen van de aanvraaggegevens, bedoeld in artikel 22;

  15. aanvraagnummer: het nummer dat voorgedrukt is op het aanvraagformulier;

  16. commandant: de brigadecommandant die in artikel 4.5 van het besluit is aangewezen;

  17. [vervallen;]

  18. identificatiekaart: een document als bedoeld in artikel 39, waarmee op elektronische wijze toegang kan worden verkregen tot het reisdocumentenstation en de daarin opgeslagen programmatuur en gegevens;

  19. leverancier: het bedrijf dat in opdracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties belast is met het verrichten van diensten in verband met de verstrekking van reisdocumenten, waaronder de vervaardiging en levering van reisdocumenten en identificatiekaarten.

  20. openbaar lichaam: openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius of Saba;

  21. aanvraagstation: de door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen apparatuur en programmatuur voor het ondersteunen van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten;

  22. foto- en handtekeningenformulier:het daartoe door de leverancier beschikbaar gestelde formulier dat bestemd is voor het opnemen van de foto en de handtekening, bedoeld in artikel 22, eerste en tweede lid;

  23. aanvraagstationlocatie: de locatie waar de bevoegde autoriteit met inachtneming van artikel 53 één of meerdere aanvraagstations heeft geplaatst;

  24. besluit: Paspoortbesluit;

  25. register vermiste of vervallen reisdocumenten: het register, bedoeld in artikel 4a van de wet.

2.

Deze regeling is van toepassing op de verstrekking van noodpaspoorten en het aanbrengen van noodverlengingen door de Koninklijke Marechaussee.

§ 2. Het basisregister reisdocumenten

Artikel 2. Statusgegevens reisdocumenten

Artikel 2a. Aanleveren gegevens

Artikel 2b. Beheer, beveiliging en betrouwbaarheid

§ 3. Modellen van de reisdocumenten

Artikel 3

Artikel 3a [Vervallen per 01-01-2021]

§ 4. Register paspoortsignaleringen

Artikel 4 [Vervallen per 01-01-2021]

Artikel 5. Administratie van kennisgevingen uit het register

§ 5. Heffing en kwijtschelding van rechten

Artikel 6 [Vervallen per 01-01-2021]

Artikel 7. Heffing en kwijtschelding van rechten

Hoofdstuk II. Vaststelling aanspraak en geldigheid noodpaspoort

Artikel 8 [Vervallen per 01-01-2021]

Artikel 9 [Vervallen per 01-01-2021]

Artikel 10. Beslissing op een aanvraag

Artikel 11 [Vervallen per 01-01-2021]

Artikel 12 [Vervallen per 26-08-2006]

Hoofdstuk III. Aanvraagprocedure

§ 1. Algemeen

Artikel 13. Het opmaken van de aanvraag

Artikel 14. Persoonsgegevens van de aanvrager

Artikel 15. Bezit van of vermelding in andere reisdocumenten

Artikel 16. Aanvraag in geval van mogelijke fraude, een vermissing of inname van een uitgereikt reisdocument

Artikel 17

Artikel 18. Onbekwaamheid tot het plaatsen van een handtekening

Artikel 19. Verschijning van de aanvrager in persoon

§ 2. Aanvraag ten behoeve van een handelingsonbekwame

Artikel 20. Overleggen verklaring van toestemming

Artikel 21. Vaststelling identiteit en bevoegdheid van degene die het gezag uitoefent of curator

§ 3. Het opnemen van de foto en handtekening

Artikel 22

§ 4. Afhandeling van de aanvraag en vastlegging van de gegevens in het reisdocumentenstation

Artikel 23

Artikel 24

Hoofdstuk IV. Personaliseren van noodpaspoorten

Artikel 25. Het toevoegen van de foto en handtekening aan de aanvraag

Artikel 26. Vermelding tijdstip en autoriteit van inlevering

Artikel 27. Personaliseren van noodpaspoorten

Hoofdstuk V. Uitreiking en registratie in het reisdocumentenstation

Artikel 28 [Vervallen per 01-01-2021]

Artikel 29. Registratie in het reisdocumentenstation

Hoofdstuk VI. Doorzending ingehouden, ingeleverde en gevonden reisdocumenten

§ 1. Doorzending ingehouden en ingeleverde reisdocumenten

Artikel 30. Doorzending ingehouden en ingeleverde reisdocumenten

Artikel 31 [Vervallen per 05-11-2016]

§ 2. Melding van rechtswege vervallen reisdocumenten aan het register vermiste of vervallen reisdocumenten

Artikel 31a

Hoofdstuk VII. Definitieve onttrekking reisdocumenten aan het verkeer

Artikel 32. Redenen en wijze van onttrekking

Artikel 33 [Vervallen per 01-10-2018]

Artikel 34 [Vervallen per 26-06-2012]

Hoofdstuk VIII. Reisdocumentenadministratie

Artikel 35. Opgenomen gegevens, raadpleegbaarheid, bewaartermijn

Artikel 36. Verstrekking van gegevens

Hoofdstuk IX. Organisatie en beheer van het aanvraagsysteem reisdocumenten

§ 1. Aanwijzing en registratie bevoegde personen

Artikel 37. Aanwijzing en registratie algemeen

Artikel 38. De autorisatiebevoegden reisdocumenten

Artikel 39. De identificatiekaart

Artikel 39a

Artikel 40. Registratie parafen

Artikel 41. Bestel- en ontvangstbevoegdheid blanco noodpaspoorten en formulieren

Artikel 42. Registratie bestel- en ontvangstbevoegdheid en uitgiftelocatie

§ 2. Bestelling, aflevering en beheer van noodpaspoorten en formulieren

Artikel 43. Bestelling

Artikel 44. Controle bij aflevering en leveringsbevestiging

Artikel 45. Controle bij invoer in het reisdocumentenstation en ontvangstbevestiging

§ 3. Beheer van reisdocumenten

Artikel 46. Voorraadadministratie

Artikel 47. Inventarisatie van de voorraad

Artikel 48. Verbruik van reisdocumenten

§ 4. Te gebruiken apparatuur, programmatuur en overige materialen

Artikel 49. Reisdocumentenstation, reisdocumentenmodule en reisdocumentenprinter

Artikel 50. Dienststempel

Artikel 51. Aanvraagformulieren en andere standaardformulieren

Hoofdstuk X. Beveiliging

Artikel 52. Algemeen

Artikel 53. Fysieke beveiliging

Artikel 54. Back-up en herstel van gegevens in het aanvraagsysteem reisdocumenten

Artikel 55. Beveiligingsprocedure en beveiligingsfunctionaris

Artikel 56. Ontvreemding of vernietiging

Hoofdstuk XI. Voorkoming en bestrijding van misbruik met reisdocumenten

Artikel 57. Onderzoek op onregelmatigheden en melding

Artikel 58. Melding en verzending aan het Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten

Hoofdstuk XII. Verantwoording

Artikel 59. Onjuist geproduceerde, beschadigde of verschreven noodpaspoorten

Artikel 60. Verantwoording noodpaspoorten

Hoofdstuk XIII. Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 61. Geldigheid van reisdocumenten verstrekt voor de inwerkingtreding van deze regeling

Artikel 62 [Vervallen per 26-06-2012]

Artikel 63. Intrekking Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 1995

Artikel 63a. Uitbreiding grondslag

Artikel 64. Inwerkingtreding

Artikel 65. Citeertitel

Bijlagen [Vervallen per 01-01-2025]

Bijlage A. Standaardclausules

Bijlage B [Vervallen per 01-03-2013]

Bijlage C [Vervallen per 01-03-2013]

Bijlage D. Foutafhandelingsprocedures

Bijlage E [Vervallen per 07-02-2009]

Bijlage F. Overzicht aanvraaggegevens

Bijlage G [Vervallen per 20-07-2007]

Bijlage H [Vervallen per 20-07-2007]

Bijlage I [Vervallen per 26-06-2012]

Bijlage J. Invulinstructie laissez-passer

Bijlage L. Fotomatrix

Bijlage M. Model noodpaspoort