Onder andere vaste aanbieders worden in deze Beleidsregels verstaan aanbieders van vaste openbare telecommunicatienetwerken of -diensten, anders dan KPN, die aangewezen zijn in het marktanalysebesluit voor gespreksafgifte.
Beleidsregels vertraagde reciprociteit
Beleidsregels vertraagde reciprociteit
Besluit OPTA/TN/2007/200177
- Versies van huidig besluit
Opschrift
1. Inleiding
Op 21 december 2005 zijn op grond van het marktanalysebesluit ‘De wholesalemarkten voor gespreksafgifte op afzonderlijke openbare telefoonnetwerken, verzorgd op een vaste locatie’ (hierna: het marktanalysebesluit gespreksafgifte) andere aanbieders van gespreksafgifte dan KPN, genoemd onder besluitonderdeel v, aangewezen als partij met aanmerkelijke marktmacht op de markt voor afgifte op geografische nummers, 084/087-nummers en 088-nummers.1 Onder besluitonderdeel xxiv van voornoemd besluit is aan deze aanbieders op grond van artikel 6a.7 van de Telecommunicatiewet de volgende tariefmaatregel opgelegd: ‘aanbieders mogen vanwege hun relatieve positie ten opzichte van KPN een tarief voor gespreksafgifte rekenen dat niet hoger is dan het tarief dat drie jaar tevoren voor KPN gegolden heeft (‘vertraagde reciprociteit’), conform de in de Beleidsregels inzake de redelijkheid van vaste terminating tarieven2 (hierna: de Beleidsregels) neergelegde methodiek (maar met uitzondering van de in randnummer 23 van die Beleidsregels geformuleerde uitzonderingsgrond).’3
In bovengenoemde marktanalysebesluit wordt verwezen naar de Beleidsregels en het geschil KPN-Priority waarin rekenregels zijn opgenomen voor de bepaling van afgiftetarieven voor geografisch verkeer. In dit document worden de bovenbedoelde rekenregels voor geografisch verkeer omgevormd zodat zij toepasbaar zijn op de in het marktanalysebesluit gespreksafgifte aangewezen markten voor afgifte op 084/087-nummers en 088-nummers. Deze rekenregels zijn voor alle markten, zijnde de markten voor geografisch verkeer, voor 084/087-verkeer en voor 088-verkeer, uitgewerkt in onderhavig document. Voor de duidelijkheid bevat dit document de relevante tariefmaatregelen uit het bovengenoemde marktanalysebesluit en de daar uit volgende rekenregels, inclusief rekenvoorbeelden aangaande de maximaal redelijke tarieven voor afgifte van geografisch verkeer en afgifte op 084/087-nummers en 088-nummers. Tezamen vormen zij de nieuwe Beleidsregels inzake de redelijkheid van vaste afgiftetarieven. De bestaande Beleidsregels van 18 april 2003 zullen gelijktijdig met de inwerkingtreding van de nieuwe Beleidsregels worden ingetrokken.
De in dit document opgenomen definitie van ‘niet aangewezen aanbieder’ uit de bestaande beleidsregels is aangepast aan de nieuwe situatie. De bepaling ‘niet-aangewezen aanbieder’ is vervangen door ‘andere vaste aanbieders van gespreksafgifte dan KPN op afzonderlijke openbare telefoonnetwerken, verzorgd op een vaste locatie, die zijn aangewezen als partij met aanmerkelijke marktmacht op de markt voor afgifte op respectievelijk geografische nummers, 084/087-nummers en 088-nummers’ (hierna: andere vaste aanbieders).
2. Beleidsregels
2.1. Definities
- 4.
- 5.
Onder ‘nationale’ tarieven (tussen aanhalingstekens) wordt verstaan tarieven die gelden als verkeer op 084/087- en 088-nummers op nationaal niveau wordt aangeleverd. Deze tarieven zijn niet gelijk aan nationale tarieven (zonder aanhalingstekens), die gelden als geografisch verkeer in een andere regio wordt aangeleverd dan de regio waarin het verkeer aan de gebruiker wordt afgeleverd.
2.2. Het maximaal redelijke afgiftetarief
- 6.
Het college gaat bij de bepaling van het maximaal redelijke tariefniveau van andere vaste aanbieders uit van het tarief van een efficiënte aanbieder, zijnde het tarief van KPN. Om recht te doen aan de relatieve positie van andere vaste aanbieders ten opzichte van KPN acht het college het redelijk dat het tarief van deze aanbieders niet hoger is dan het tarief dat drie jaar tevoren voor KPN gegolden heeft. Op deze manier wordt rekening gehouden met de relatieve positie van andere vaste aanbieders ten opzichte van KPN.
- 7.
Het afgiftetarief dat als richtlijn dient te gelden voor het maximaal redelijke tarief wordt gevormd door het afgiftetarief dat voor KPN drie jaar tevoren is vastgesteld. Omdat het verloop van dit tarief door de tijd heen onregelmatig is, wordt uitgegaan van het gemiddelde tariefverloop vanaf het moment waarop de eerste door het college goedgekeurde afgiftetarieven voor KPN van kracht werden, 1 juli 1997, tot aan het moment waarop het tarief wordt bepaald. In paragraaf 3 wordt nader ingegaan op de algemene bepaling van het maximaal redelijke tarief.
- 8.
Het college merkt op dat indien de vertraagd reciproque tarieven lager zouden uitvallen dan de tarieven van KPN, een reciproque tarief redelijk geacht wordt.4
- 9.
Op de markten van gespreksafgifte op 084/087-nummers en op de markten van gespreksafgifte op 088-nummers geldt voor de maximaal te hanteren tarieven drie jaar vertraagde reciprociteit van de op deze markten overeenkomstige ‘nationale’ tarieven van KPN. De tariefbasis voor gespreksafgifte op 084/087-nummers en voor gespreksafgifte op 088-bedrijfsnummers, wordt gevormd door het kostengeoriënteerde afgiftetarief dat KPN aan andere vaste aanbieders in rekening brengt indien het verkeer op één (nationaal) interconnectiepunt wordt aangeboden.5 Het college heeft voor een ‘nationaal’ tarief gekozen omdat de dienst naar haar aard een nationale dienst is.
- 10.
Ook kan het voorkomen dat voor nieuwe diensten, bijvoorbeeld 084/087- en 088-verkeer, geen tarief in 1997 aanwezig was.6 In dat geval dient het bijbehorende (huidige) tarief van KPN ontbonden te worden in een geografisch regionale afgifte component en een geografisch nationale afgifte component. Voor iedere component op zich kan het vertraagde reciproque tarief worden bepaald en in dezelfde verhouding worden samengevoegd.