Gerechtshof Amsterdam, 26-06-2025, ECLI:NL:GHAMS:2025:1794, 200.352.350/01 OK
Gerechtshof Amsterdam, 26-06-2025, ECLI:NL:GHAMS:2025:1794, 200.352.350/01 OK
Gegevens
- Instantie
- Gerechtshof Amsterdam
- Datum uitspraak
- 26 juni 2025
- Datum publicatie
- 14 juli 2025
- ECLI
- ECLI:NL:GHAMS:2025:1794
- Zaaknummer
- 200.352.350/01 OK
Inhoudsindicatie
WOR, adviesrecht; ondernemer heeft niet in redelijkheid tot zijn besluit kunnen komen.
Uitspraak
beschikking
___________________________________________________________________
GERECHTSHOF AMSTERDAM
ONDERNEMINGSKAMER
zaaknummer : 200.352.350/01 OK
beschikking van de Ondernemingskamer van 26 juni 2025
inzake
DE ONDERNEMINGSRAAD VAN DE STICHTING NETHERLANDS ESCIENCE CENTER,
gevestigd te Amsterdam,
VERZOEKER,
advocaat: mr. J.J.M. van Mierlo, kantoorhoudende te Tilburg,
t e g e n
de stichting
NETHERLANDS ESCIENCE CENTER,
gevestigd te Amsterdam,
VERWEERSTER,
advocaat: mr. T.J. Vlot, kantoorhoudende te Amsterdam.
Hierna zullen partijen en andere (rechts)personen (ook) als volgt worden aangeduid:
- verzoeker als de ondernemingsraad;
- verweerster als eScience of de ondernemer;
- Prof. Dr. J. van Eijnatten als de bestuurder.
1 Het verloop van het geding
De ondernemingsraad heeft bij verzoekschrift van 17 maart 2025 met producties de Ondernemingskamer verzocht voor recht te verklaren dat eScience in redelijkheid niet heeft kunnen komen tot het besluit van 17 februari 2025 met betrekking tot de reorganisatie van eScience.
eScience heeft bij verweerschrift van 1 mei 2025 met producties geconcludeerd tot afwijzing van het verzoek.
Het verzoek is behandeld ter openbare terechtzitting van de Ondernemingskamer van 15 mei 2025. Bij die gelegenheid hebben de advocaten de standpunten van de onderscheiden partijen toegelicht aan de hand van – aan de Ondernemingskamer en de wederpartij overgelegde – aantekeningen en (wat mr. Van Mierlo betreft) onder overlegging van op voorhand aan de Ondernemingskamer en de wederpartij gezonden nadere producties. Partijen en hun advocaten hebben vragen van de Ondernemingskamer beantwoord en inlichtingen verstrekt.
2 Inleiding
eScience heeft op 17 februari 2025 een besluit tot reorganisatie van haar onderneming genomen, dat wijzigingen in de structuur van de onderneming tot gevolg heeft alsmede een aanzienlijk reductie van het personeelsbestand. Het besluit is uiteindelijk genomen zonder het advies van de ondernemingsraad af te wachten. In deze zaak staat centraal de vraag of eScience aan haar ondernemingsraad een redelijke termijn heeft geboden om over het voorgenomen besluit te adviseren. eScience meent van wel, maar de ondernemingsraad meent van niet.
3 De vaststaande feiten
eScience, opgericht in 2012, is een expertisecentrum dat multidisciplinair en data-intensief wetenschappelijk onderzoek ondersteunt en versterkt. De kern van eScience wordt gevormd door de Research Software Engineers (hierna: RSE’s). Dat zijn universitair opgeleide specialisten die zich bezighouden met research en met het ontwikkelen van onderzoekssoftware ten behoeve van de wetenschap.
eScience wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (hierna: NWO) en de coöperatie SURF (hierna gezamenlijk ook te noemen: de financiers). NWO ontvangt op haar beurt gelden van het Ministerie van OCW en het bedrijfsleven. Het bestuur van eScience bestaat uit zeven bestuurders, waarvan één is benoemd door NWO en één door SURF. Het dagelijks bestuur is in handen van een directieteam (hierna ook: het DT), dat thans bestaat uit twee personen; een daarvan is de bestuurder. De bestuurder is tevens de ondernemer in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
Op 23 augustus 2024 hebben NWO en SURF in verband met de slechte financiële situatie van eScience aan eScience opdracht gegeven voor het uitwerken van twee scenario’s voor haar toekomst, te weten (1) afbouw en liquidatie van eScience en (2) reorganisatie en inkrimping van het personeelsbestand.
In de formele overlegvergadering met de ondernemingsraad van 3 oktober 2024 heeft de bestuurder de ondernemingsraad op de hoogte gebracht van de slechte financiële situatie van eScience en medegedeeld dat een plan moest worden opgesteld om liquiditeitsproblemen te voorkomen en dat er sprake was van urgentie.
Op 10 oktober 2024 heeft de ondernemingsraad positief geadviseerd over het voorgenomen besluit een externe adviseur aan te trekken voor de begeleiding en ontwikkeling van het plan. Op basis daarvan is een transitiemanager aangetrokken.
Tijdens een medewerkersbijeenkomst voor het voltallige personeel op 24 oktober 2024 is het personeel op de hoogte gesteld van de financiële situatie van eScience. Daarbij is duidelijk gemaakt dat er een besluit zou volgen dat een deel van de medewerkers zou raken.
Op 5 november 2024 is in een informele bijeenkomst van de transitiemanager, de bestuurder en de ondernemingsraad gesproken over (de aandachtspunten bij) het proces van de reorganisatie.
Bij e-mail van 28 november 2024 heeft de ondernemingsraad verzocht om ter voorbereiding van een informele bespreking op 5 december 2025 en een personeelsbijeenkomst op 10 december 2024 stukken te mogen ontvangen, namelijk het conceptreorganisatieplan, het laatste interimrapport of analyse waarmee het directieteam bezig is en ieder ander document dat voor de aankomende vergaderingen relevant zou kunnen zijn. Daarbij liet ondernemingsraad weten deze informatie noodzakelijk te achten in het kader van de uitvoering van zijn taak en bereid te zijn tot aan de adviesaanvraag vertrouwelijkheid in acht te nemen. De bestuurder heeft bij e-mail van 3 december 2024 toegelicht dat en waarom hij geen concepten met de ondernemingsraad wilde delen voordat het advies zou worden gevraagd.
In de informele vergadering met de ondernemingsraad op 5 december 2024 heeft de bestuurder medegedeeld dat twee scenario’s werden uitgewerkt, namelijk een afbouw- en een reorganisatiescenario. Naar aanleiding van het door de bestuurder ingenomen standpunt dat de adviesaanvraag vertrouwelijk zou moeten blijven teneinde onrust onder het personeel te voorkomen, heeft ondernemingsraad laten weten met medewerkers uit de organisatie over de adviesaanvraag te willen overleggen en vertrouwelijkheid van de adviesaanvraag ongebruikelijk en onnodig te vinden. Over het onderwerp vertrouwelijkheid zijn vervolgens op 9 december 2024 tussen de raadslieden van eScience en de ondernemingsraad afspraken gemaakt, met de strekking dat vertrouwelijkheid als uitgangspunt geldt, maar dat de ondernemingsraad, om de achterban te kunnen raadplegen, (ook al voorafgaand aan de eerste overlegvergadering) een gemotiveerd verzoek tot opheffing kan doen, dat de bestuurder welwillend zal beoordelen.
Op 9 december 2024 heeft het bestuur van eScience, na consultatie van de financiers, de voorlopige keuze van het directieteam voor het reorganisatiescenario goedgekeurd.
Op 10 december 2024 zijn alle medewerkers geformeerd over de bereidheid van de financiers om bij te dragen aan het voortzetten van de organisatie en de daarbij door hen gestelde voorwaarden.
Bij brief van 12 december 2024 heeft de bestuurder aan de ondernemingsraad advies gevraagd over het voorgenomen besluit tot reorganisatie, dat – kort gezegd – beoogde wijzigingen in de structuur van de organisatie van eScience door te voeren en het personeelsbestand van 90 tot 100 medewerkers terug te brengen met 38 medewerkers (overeenkomend met 31 fte). De brief bevat vier bijlagen: (1) het Reorganisatieplan, (2) Toelichting uitvoering besluit, (3) Toelichting op nieuwe en gewijzigde functies en (4) Huidig functiehuis. In de brief staat onder meer:
“Ik vraag uw advies over het door mij genomen voorgenomen besluit op paragraaf 6.5 van bijgevoegd Reorganisatieplan. In deze paragraaf worden de formatiewijzigingen, de organisatorische wijzigingen en de functiewijzigingen beschreven die deel uitmaken van de beoogde reorganisatie. Ook vraag ik uw advies over de uitvoering van dit voorgenomen besluit (...). U vindt in het Reorganisatieplan een uitgebreide toelichting op de achtergrond, de strategie, de financiële scenario’s en de bedrijfseconomische analyse van de huidige organisatie (...). Hierover vraag ik echter geen advies. Conform de WOR van bijgevoegd Reorganisatieplan. In deze paragraaf worden de formatiewijzigingen, de organisatorische wijzigingen en de functiewijzigingen beschreven die deel uitmaken van de beoogde reorganisatie. Ook vraag ik uw advies over de uitvoering van dit voorgenomen besluit (...). U vindt in het Reorganisatieplan een uitgebreide toelichting op de achtergrond, de strategie, de financiële scenario’s en de bedrijfseconomische analyse van de huidige organisatie (...). Hierover vraag ik echter geen advies. Conform de vraag ik uitsluitend uw advies over paragraaf 6.5 waarin de wijzigingen worden beschreven die het gevolg zijn van de beoogde inkrimping van het personeelsbestand en de invoering van de beoogde nieuwe structuur. ”
De brief vermeldt verder dat de adviesaanvraag en de genoemde bijlagen (1) tot en met (3) vertrouwelijk zijn en alleen mogen worden ingezien door de ondernemingsraad, met de mogelijkheid om op verzoek van de ondernemingsraad en na goedkeuring door de bestuurder de vertrouwelijkheid op onderdelen op te heffen.
In de laatste alinea van de brief wordt op spoedige advisering aangedrongen:
“In verband met de liquiditeitsproblemen die begin 2026 zullen ontstaan, maar ook vanwege de onzekerheid waarin medewerkers op dit moment verkeren, verzoek ik u om voortvarendheid te betrachten bij uw advies. De situatie is zeer urgent. Het zou de levensvatbaarheid van [eScience] ten zeerste dienen indien ik binnen zes weken na eerste behandeling van het plan op 19 december 2024, uw advies mag ontvangen, namelijk in de formele overlegvergadering op 13 februari 2025.”
De brief vermeldt verder dat beoogd wordt de nieuwe organisatie per 1 mei 2025 van start te laten gaan.
Het reorganisatieplan bij de adviesaanvraag vermeldt in hoofdstuk 4 (“Kaders en uitgangspunten”) onder b (“De financiële kaders voor het plan”) onder meer:
“(...) Het bestuur heeft aan het DT aangegeven uit te willen gaan van een structureel kostendekkende exploitatie, met als uitgangspunt een plafond op de organisatie op basis van de structurele subsidies (7,9M€ op jaarbasis).”
De ondernemingsraad heeft gereageerd bij brief van 18 december 2024. Daarin schreef de ondernemingsraad het niet eens te zijn met de beperking van het adviesrecht tot paragraaf 6.5 van het reorganisatieplan en, gelet op artikel 25 lid 1e WOR, over het gehele reorganisatieplan te zullen adviseren. De ondernemingsraad verzocht verder de vertrouwelijkheid op te heffen met betrekking tot 17 met name genoemde medewerkers, teneinde hen te kunnen consulteren. De brief bevatte tot slot een uitgebreide lijst met nadere informatie die de ondernemingsraad wenste te verkrijgen zoals een concept-sociaal plan, een bezettingsplan, een implementatieplan, een communicatieplan en de notulen van “alle vergaderingen” (waarbij met name werden genoemd die van het directieteam en van het bestuur en het directieteam gezamenlijk).
In de overlegvergadering van 19 december 2024 is de adviesaanvraag formeel ingediend en toegelicht.
De bestuurder heeft bij brief van 23 december 2024 de onder 3.13 genoemde schriftelijke verzoeken van de ondernemingsraad gemotiveerd afgewezen, met uitzondering van het verzoek om de business controller over de financiële aspecten van de reorganisatie te kunnen consulteren, dat hij heeft toegewezen.
In reactie op die brief heeft de raadsman van de ondernemingsraad op 24 december 2024 per e-mail aan de raadsvrouw van eScience geschreven dat er sprake is van ernstige veronachtzaming van het adviesrecht van de ondernemingsraad en dat hij haar verzoekt om dit met de bestuurder te bespreken “teneinde ongelukken te voorkomen”. Hij suggereert dit in de eerste week van januari in klein comité verder te bespreken.
Op 9 januari 2025 heeft naar aanleiding van de adviesaanvraag een formele overlegvergadering plaatsgevonden.
Naar aanleiding van de onder 3.16 vermelde e-mail heeft op 10 januari 2025 overleg plaatsgevonden, in aanwezigheid van advocaten. Een e-mail van de raadsvrouw van eScience van 13 januari 2025 bevat de vastlegging van de in dat overleg gemaakte afspraken, te weten (1) dat de ondernemingsraad op het reorganisatieplan in volle omvang mag reageren, (2) dat de ondernemingsraad naast de business controller vier andere medewerkers mag consulteren, nadat de bestuurder die medewerkers daarover na zijn terugkomst in de week van 20 januari 2025 eerst zelf heeft benaderd en nadat zij een non-disclosure agreement hebben ondertekend; en (3) dat het niet de bedoeling is de ondernemingsraad adviesrechten af te nemen als het gaat om het meewegen van het sociaal plan bij het advies; (4) dat bezettingsplan, formatieplan, informatie over afspiegeling en informatie over uitwisselbaarheid van functies aan de ondernemingsraad zullen worden verstrekt. Vervolgens is afgesproken dat de voorzitter en vicevoorzitter van de ondernemingsraad als toehoorders aanwezig mochten zijn bij het overleg met FNV over het sociaal plan.
Op 21 januari 2025 heeft de ondernemingsraad de bestuurder eraan herinnerd dat hij nog niet alle op 9 en 10 januari 2025 toegezegde informatie had ontvangen. Zo ontbraken onder meer nog het formatieplan (huidig en toekomstig), informatie over de afspiegeling van de RSE’s en informatie over uitwisselbaarheid van functies.
Op 22 januari 2025 vond een vergadering plaats tussen de ondernemingsraad en de bestuurder waarin vragen over het reorganisatieplan zijn besproken.
Bij e-mail van diezelfde datum heeft de bestuurder geantwoord op vragen die de ondernemingsraad in de formele overlegvergadering van 9 januari 2025 had gesteld.
De ondernemingsraad heeft de bestuurder verzocht om aan de medewerkers duidelijkheid te geven over het tijdstip waarop zij worden geïnformeerd over de concrete gevolgen van de reorganisatie. De bestuurder en de ondernemingsraad hebben vervolgens afgesproken dat de medewerkers op 27 februari 2025 geïnformeerd zullen worden. De bestuurder heeft die datum bij e-mail van 28 januari 2025 aan de medewerkers bekendgemaakt.
Bij e-mail van 29 januari 2025 heeft de bestuurder, naar hij zelf schrijft “met vertraging”, antwoorden gegeven op vragen die op 9 en 10 januari 2025 waren gesteld, waaronder de “was-wordt-lijst” en een toelichting op uitwisselbare functies en afspiegeling van RSE’s.
Op 4 februari 2025 heeft de bestuurder de ondernemingsraad per e-mail laten weten de laatste informatie te hebben verstrekt, dat er nog een kort stuk bijkomt over implementatie en dat hij ervan uitgaat dat de ondernemingsraad voldoende is geïnformeerd en in staat is op 13 februari 2025 te adviseren. Nog diezelfde dag heeft hij het implementatieplan aan de ondernemingsraad gezonden.
Op 6 februari 2025 heeft eScience mondeling een akkoord op hoofdlijnen bereikt met de FNV over een sociaal plan. Dit akkoord is gesloten onder voorbehoud van goedkeuring van de vakbondsleden. De voorzitter en vicevoorzitter van de ondernemingsraad waren als toehoorder aanwezig bij het overleg waarin dit akkoord op hoofdlijnen tot stand is gekomen.
Aansluitend op dat overleg was een bespreking tussen de bestuurder en de ondernemingsraad gepland. Ter voorbereiding op die bespreking had de ondernemingsraad een presentatie voorbereid, getiteld “OR’s pre-preliminary advice”. Op de eerste slide staat
“Missing information that the OR needs:
– social plan
– external funding (eg., Open science NL)
We want uncontroversial evidence of who imposes this requirement.”
Andere slides vermelden als te bespreken onderwerpen onder meer “Open science funding – we strongly advise to find a way to receive this funding and use it to soften the blow”, “afspiegeling/stoelendans”, “trust issues”, “Procedure – adjustments to plan: let us know if you want to meet (before 13 Feb)”.
Omdat het overleg tussen de bestuurder en de FNV uitliep en de meeste leden van de ondernemingsraad al waren vertrokken toen de bestuurder ongeveer twintig minuten na de afgesproken tijd arriveerde, is de bespreking niet doorgegaan en zijn de slides niet aan de bestuurder getoond.
Op 7 februari 2025 heeft de ondernemingsraad de bestuurder per e-mail bericht niet op 13 februari 2025 te kunnen adviseren, vooral omdat er nog geen concept voor een sociaal plan lag, en voorgesteld om op 12 februari 2025 bijeen te komen. De bestuurder heeft daarop laten weten het nieuws “unfortunate” te vinden en zich af te vragen wanneer het advies wel komt; “I will need to do some substantial damage control. It would help me if I had a clear date from you”. De ondernemingsraad antwoordde daarop dat hij vasthoudt aan 12 februari 2025 als voorgestelde overlegdatum: “given the sensitivity of what we need to discuss, we believe it is best to meet in person (...) with everyone present.” De ondernemingsraad stelde nog geen datum voor het advies te kunnen geven omdat die datum afhankelijk is van de ontvangst van het sociaal plan “and on the points we will present”.
Bij e-mail van 10 februari 2025 om 11:25 uur heeft de bestuurder aan de ondernemingsraad geschreven dat hij vasthoudt aan de deadline van 13 februari 2025, ook omdat ”you pressed me to include a very specific timeline regarding the reorganization in a mail sent to all on 22 [Ondernemingskamer: bedoeld zal zijn 28] January.” Hij schreef dat hij zich niet bewust was van “any sensitive issues” en verzocht de ondernemingsraad om die “issues” tevoren mee te delen zodat hij zich kon voorbereiden. Over het sociaal plan schreef hij dat de ondernemingsraad daarvan op de hoogte was omdat zijn leden aanwezig waren geweest bij het overleg met de FNV en verder: “it is fair to assume, based on the strong signals from the FNV given during the third meeting about the social plan being reasonable, that we can finalize the social plan along the lines we discussed” en “you can (...) base your advice upon this plan, on the condition that the social plan will not change or be voted against”.
Op 10 februari 2025 om 13:20 uur heeft de ondernemingsraad in een e-mail getiteld “request for clarification on financial aspects” aan het directieteam opheldering gevraagd over de berekeningen en aannames die zijn gebruikt ter bepaling van de vereiste fte-reductie en een aantal vragen gesteld, onder meer over de “was-wordt-lijst” en over de mate waarin rekening wordt gehouden met “external income”, waarmee is bedoeld financiering door andere partijen dan NWO en SURF, en met een (door de ondernemingsraad veronderstelde) inflatiecorrectie van € 881.000 jaarlijks. De ondernemingsraad verzocht om daarover in een vergadering te kunnen overleggen.
Op 12 februari 2025 vond een bespreking plaats tussen de ondernemingsraad en de bestuurder. Daarin heeft de ondernemingsraad aan de hand van de onder 3.26 vermelde presentatie een aantal vragen aan de bestuurder gesteld. In de bespreking heeft de ondernemingsraad te kennen gegeven nog geen definitief advies te kunnen geven en een conceptadvies voor te bereiden.
Eveneens op 12 februari 2025 om 12.59 uur heeft de bestuurder aan de ondernemingsraad gemaild:
“Dank voor de presentatie vandaag. Het was goed om de ideeën en zorgen van de OR te vernemen. We hebben nog geen definitieve datum en dat baart mij zorgen, omdat ik zorgvuldig met de medewerkers wil omgaan. In dat kader, om dus de vaart in het proces te houden: wil je mij z.s.m. de presentatie toesturen, alsmede de precieze vragen waarop de OR graag een antwoord wil ontvangen?”
Dezelfde middag heeft de ondernemingsraad bij e-mail van 15.05 uur aan de bestuurder geschreven:
“ As discussed in our informal meeting on 12 February, we are requesting an explanation in writing as to why external funds that have already been allocated to [eScience] (e.g. Open Science NL, Health-AI, inflation correction) were not included in the intended plan. We would like information as to when, why, how the decisions were made that these cannot be included in the scenarios and who this came from explicitly, with convincing explanations. Additionally, we request an explanation of the steps DT took to advocate for the acceptance of these funds.”
Op 13 februari 2025 heeft de ondernemingsraad nog een overleg gehad met de controller van eScience en een lid van het directieteam over de financiële vragen van de ondernemingsraad. Na dat overleg heeft de ondernemingsraad in een e-mail van 17:02 uur het directieteam laten weten dat de vragen uit de onder 3.29 vermelde e-mail zijn beantwoord, op één onderdeel na, dat het directieteam nog nader zou uitzoeken.
Op vrijdag 14 februari 2025 om 9:45 uur heeft de ondernemingsraad aan de bestuurder gemaild:
“We are following up on our request sent on 12 February regarding the external funds allocated to [eScience]. Given that we are working towards finalizing our concept advice on the reorganization very soon, this information is important for us to proceed. We kindly request your response as soon as possible, preferably by the end of the day, to ensure we can incorporate it into our considerations.”
Op dezelfde dag heeft de bestuurder bij e-mail van 14:19 uur gereageerd. Daarin heeft hij geschreven, samengevat, dat “external funds”, zoals die van Open Science NL, niet behoren tot de structurele financiering en dat NWO en SURF bereid zijn om eScience voort te zetten als onafhankelijke organisatie onder de voorwaarde dat de salariskosten uit de structurele financiering van € 7,9 miljoen per jaar worden voldaan, exclusief een structurele verhoging van € 881.000 die NWO aan eScience wil toekennen en exclusief door de financiers toegezegde inflatiecorrectie, en dat deze voorwaarde de basis vormt van het reorganisatieplan. De brief vermeldt verder:
“The condition was set in October by the board of [eScience] in consultation with the funders (...) it was a condition set by the governors of eScience. (...) The issue of “inflation correction” is related to another condition set by the board and the funders, concerning the cap on our structural funding. This was set at 7,9M, again as a condition for continuation of [eScience]. (...)
Please note that this is the final piece of information I will share with you. The reasonable term within which you can provide your response to my request for advice on paragraph 6.5 of the Reorganization Plan has expired. I understand that you require the Social Plan to provide an informed advice, but you have been aware of its full contents since Tuesday 12 February. You can therefore weigh its relevance for your advice, which can be conditional on the Social Plan being signed. I now feel free to take a definitive decision.”
Bij e-mail van 16:09 uur reageerde de ondernemingsraad op dezelfde dag onder meer als volgt:
“We are concerned by your conclusion particularly the statement “I now feel free to take a definitive decision”. As agreed on February 12, we intend to provide the concept advice by Monday. (...) We intend to provide our final advice as soon as the Social Plan is in effect. (...)
Regarding Open Science NL, we still seek a clear answer on whether the governors (i.e. the board plus NOW and SURF, if this is what you mean) explicitly denied accepting the [Open Science NL] fund money and whether they were fully informed of its availability. Please clarify this directly and if there is any written confirmation, please provide it.”
Bij e-mail van maandag 17 februari 2025 om 12.46 uur heeft de bestuurder aan de ondernemingsraad bericht dat hij op die dag een definitief besluit had genomen overeenkomstig de adviesaanvraag. Hij heeft daarbij toegelicht waarom hij het advies van de ondernemingsraad niet heeft afgewacht:
“Inmiddels is het 17 februari 2025. Uw opmerking dat ik op 17 februari 2025 slechts een conceptadvies tegemoet kan zien, dat u vervolgens met mij wil bespreken, heeft mij doen besluiten dat ik niet langer op uw advies kan wachten. Bij dit besluit heeft de nijpende financiële situatie en de gevolgen van nog langer wachten veel gewicht in de schaal gelegd.”
Op dezelfde dag om 17.11 uur heeft de ondernemingsraad zijn conceptadvies “conform afspraak” aan de bestuurder gemaild, onder gelijktijdige toezending van een afschrift aan het bestuur. Het conceptadvies is negatief, om drie redenen: (1) een overeengekomen en door de bonden ondertekend sociaal plan ontbreekt, (2) de ondernemingsraad wenst onweerlegbaar bewijs over de vraag wie de eis stelt dat de ”external funds” van Open Science NL van € 5,4 miljoen buiten beschouwing blijven en (3) de ondernemingsraad wenst de bevestiging dat het bedrag van de structurele financiering is verhoogd met € 881.000.
Op 27 februari 2025 zijn de medewerkers die volgens het besluit boventallig zijn door de bestuurder geïnformeerd.
Op 1 mei 2025 is de nieuwe organisatie van start gegaan.