Rechtbank Amsterdam, 04-10-2019, ECLI:NL:RBAMS:2019:7456, 8034453 CV VERZ 19-19346
Rechtbank Amsterdam, 04-10-2019, ECLI:NL:RBAMS:2019:7456, 8034453 CV VERZ 19-19346
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Amsterdam
- Datum uitspraak
- 4 oktober 2019
- Datum publicatie
- 25 oktober 2019
- ECLI
- ECLI:NL:RBAMS:2019:7456
- Zaaknummer
- 8034453 CV VERZ 19-19346
Inhoudsindicatie
Toelaatbaarheid sociale/arbeidsrechtelijke voorwaarden in Europese aanbesteding. Beveiliging Schiphol. Aanbestedingsrichtlijn, verhouding tot Detacheringsrichtlijn, Aanbestedingswet. Voldaan aan beginselen: proportionaliteit, gelijkheid en transparantie?
Uitspraak
vonnis
RECHTBANK AMSTERDAM
Afdeling privaatrecht
zaaknummer: 8034453 CV VERZ 19-19346
vonnis van: 4 oktober 2019
fno.: 33494
vonnis van de kantonrechter inzake het verzoek ex artikel 96 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering van:
1 de naamloze vennootschap Royal Schiphol Group N.V.
gevestigd te Schiphol, Gemeente Haarlemmermeer
verzoekster
nader te noemen: Schiphol
gemachtigden: mr. S.F. Sagel, mr. R. van Tricht, mr. E.M.H. Teeuwen, mr. R. van Haeringen
en
2. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid Federatie Nederlandsche Vakbeweging (FNV)
gevestigd te Utrecht
verzoekster
nader te noemen: FNV
gemachtigden: mr. S.N. Ketting, mr. J. Ipenburg
en
3 de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid CNV Vakmensen.nl
gevestigd te Utrecht
verzoekster
nader te noemen: CNV
gemachtigden: mr. D.M. van Genderen, mr. M.E. Stefels
VERLOOP VAN DE PROCEDURE
Schiphol, FNV en CNV hebben op 11 september 2019 een verzoek ingediend als bedoeld in artikel 96 Rv. Schiphol enerzijds en FNV en CNV anderzijds hebben op 11 september 2019 voor 12.00 uur hun standpunten verwoord in een door hen afzonderlijk ingediende conclusie, met producties.
Schiphol en FNV en CNV hebben op 16 september 2019 voor 17.00 uur een nadere akte ingediend, waarbij aan de zijde van FNV en CNV twee producties zijn gevoegd.
Schiphol heeft voorts op 16 september 2019 bezwaar gemaakt tegen de door FNV en CNV ingediende akte met producties vanuit het beginsel van hoor en wederhoor. FNV en CNV hebben per brief van 17 september 2019 op dat bezwaar gereageerd.
De kantonrechters hebben op 17 september 2019 geoordeeld dat de handelwijze van FNV en CNV niet in strijd is met de door partijen gemaakte procesafspraken zodat niet nog een schriftelijke ronde zal volgen en dit per brief aan partijen medegedeeld. Daarbij is kenbaar gemaakt dat indien beide partijen menen dat hun standpunten onvoldoende naar voren zijn gebracht in de twee schriftelijke rondes een mondelinge behandeling kan worden bepaald. Partijen hebben aangegeven geen prijs te stellen op een mondelinge behandeling.
Vervolgens is vonnis bepaald op heden.
GRONDEN VAN DE BESLISSING
Feiten
1. Als gesteld en niet (voldoende) weersproken staat het volgende vast:
Schiphol is een luchtvaartonderneming met de Staat als grootaandeelhouder (69,77%).
Schiphol is een aanbestedende dienst in de zin van artikel 1.1 van de Aanbestedingswet (Aw); Schiphol kwalificeert voorts als speciale sectorbedrijf in de zin van artikel 3.6 Aw.
Schiphol is doende een verplichte Europese openbare aanbesteding te realiseren voor het plaatsen van raamovereenkomsten inzake de inkoop van beveiligingsdiensten van en rond de luchthaven.
De cao Particuliere Beveiliging (verder: cao PB) is tussen FNV en CNV en De Unie enerzijds en de Nederlandse Veiligheidsbranche anderzijds afgesloten. De cao PB heeft een looptijd van 1 juli 2018 tot en met 30 juni 2023 en bevat in hoofdstuk 15 een ‘Verbijzonderende regeling arbeidsvoorwaarden luchthavenbeveiliging’. De cao PB is (aan vakbondszijde op verzoek van FNV, CNV en De Unie) algemeen verbindend verklaard tot 3 mei 2021. Dispensatie is verleend voor die werkgevers die op het moment van inwerkingtreding van de cao PB gebonden waren aan de cao Beveiliging (verder cao B). De cao B is tussen De Unie en Vereniging Beveiligingsorganisaties Nederland (verder: VBe NL) afgesloten en heeft een looptijd van 1 oktober 2018 tot en met 30 september 2019. FNV, CNV en De Unie hebben bezwaar gemaakt tegen deze dispensatieverlening, welke procedure thans nog loopt.
G4S Aviation Security (verder: G4S) heeft een ondernemings-cao afgesloten met FNV, CNV en De Unie (verder: cao G4S), welke een looptijd heeft van 1 juli 2018 tot en met 30 september 2020.
De volgende bedrijven verzorgen thans de beveiliging op en rondom Schiphol: I-SCG Nederland B.V., G4S, SD B.V.(Vebego), Securitas Transport & Aviation Security en CTSN.
In de zomer van 2018 zijn na stakingsacties afspraken gemaakt tussen FNV, CNV en De Unie enerzijds en drie beveiligingsbedrijven anderzijds betreffende beveiligers werkzaam op Schiphol in het kader van de beveiliging van de burgerluchtvaart. Deze afspraken zijn vastgelegd in het zogenaamde Schipholakkoord. Dit akkoord luidt als volgt:
Pre-ambule
Tussen enerzijds FNV Beveiliging, CNV Vakmensen, De Unie Security en anderzijds 1-Sec Nederland, G4S AS en Securitas Transport & Aviation Security zijn afspraken gemaakt over de volgende onderwerpen voor beveiligers, werkzaam voor het contract met de Luchthaven Schiphol in het kader van de Beveiliging Burgerluchtvaart. De afspraken gelden van datum ondertekening tot 1 oktober 2020.