Home

Rechtbank Gelderland, 03-09-2021, ECLI:NL:RBGEL:2021:4774, 9194284 \ AZ VERZ 21-25

Rechtbank Gelderland, 03-09-2021, ECLI:NL:RBGEL:2021:4774, 9194284 \ AZ VERZ 21-25

Gegevens

Instantie
Rechtbank Gelderland
Datum uitspraak
3 september 2021
Datum publicatie
7 september 2021
ECLI
ECLI:NL:RBGEL:2021:4774
Zaaknummer
9194284 \ AZ VERZ 21-25

Inhoudsindicatie

Behoeft een onderneming, op grond van artikel 27 lid 1, jo lid 3 WOR, instemming van de OR

bij wijziging van (tijdelijk) 2- naar 3-ploegendiensten nu volgens de OR deze werktijdregeling niet uitputtend geregeld is in artikel 8 van de betreffende Cao.

Uitspraak

beschikking

RECHTBANK GELDERLAND

Team kanton en handelsrecht

Zittingsplaats Arnhem

zaakgegevens 9194284 \ AZ VERZ 21-25 \ 498 \ 466

uitspraak van

vonnis artikel 96 Rv

in de zaak van

1

De besloten vennootschap Recticel B.V.

gevestigd te Kesteren

verzoekster sub 1

gemachtigde mr. R. Olde

en

2.

De Ondernemingsraad van Recticel B.V.

gevestigd te Kesteren

verzoekster sub 2

gemachtigde mr. R. van der Stege

Partijen worden hierna Recticel en de Ondernemingsraad genoemd.

1 De procedure

Het verloop van de procedure blijkt uit:

- het gezamenlijke verzoekschrift van partijen van 26 april 2021;

- de zittingsaantekeningen 5 augustus 2020 mede houdende pleitaantekeningen van Recticel.

2 De feiten

2.1.

Recticel drijft een onderneming waar polyurethaanschuim wordt geproduceerd en verwerkt tot (onder meer) matrassen. De onderneming kent verschillende afdelingen, zowel voor de productie als ter ondersteuning. Recticel is onderdeel van een internationale industriële groep die gespecialiseerd is in de omzetting van polyurethaan in innovatieve producten en oplossingen. Recticel ontwikkelt, produceert en commercialiseert deze oplossingen via vier verschillende business lines. Recticel wordt nogal eens geconfronteerd met schommelingen in de interne- en extern vraag.

2.2

Bij Recticel zijn ongeveer 260 personen in dienst. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van ongeveer 50 uitzendkrachten.

2.3.

Recticel heeft een ondernemingsraad die bestaat uit 9 personen.

2.4.

Binnen Recticel bestaat al langer een ondernemings-cao. Die cao is middels incorporatiebedingen van toepassing verklaard op de individuele arbeidsovereenkomsten van de werknemers van Recticel. Al vanaf 2008 is in de ondernemings-cao dezelfde regeling opgenomen ter zake werktijden en ploegendiensten. De voorlaatste ondernemings-cao had een looptijd tot en met 31 maart 2020. Vanaf 1 april 2020 tot 26 november 2020 was er geen ondernemings-cao binnen Recticel van toepassing. Sinds eind november 2020 is wel weer een ondernemings-cao van toepassing. Daarin is dezelfde regeling ter zake arbeidsduur en werktijden opgenomen.

2.5.

Die regeling, sinds in ieder geval 2008 opgenomen in artikel 8 Cao luidt, voor zover hier van belang, als volgt:

“Artikel 8

Arbeidsduur en werktijden

1. Arbeidsduur

a. de arbeidsduur voor de dagdienst en de 3-ploegendienst bedraagt gemiddeld ca. 38 uur per week. Nadere bepalingen zijn opgenomen in lid 5 van dit artikel.

b. In de 2 ploegendienst bedraagt de arbeidsduur gemiddeld per jaar ca. 37 uur per week. Nadere bepalingen zijn opgenomen in lid 5 van dit artikel.

2. Werktijden

a. In dagdienst wordt normaliter gewerkt tussen 6.30 en 18.00 uur van maandag tot en met vrijdag.

b. In 2-ploegendienst wordt afwisselend gewerkt in ochtend- en middagdienst. De dagelijkse werktijden zijn van 06.00 uur tot 14.05 uur en van 14.05 uur tot 22.10 uur, met in iedere dienst een pauze van 30 minuten.

c. in 3-ploegendienst (semi-continudienst) wordt afwisselend gewerkt in de ochtend-, middag- en nachtdienst op 6 dagen van de week, zodanig dat een ononderbroken rustperiode tussen de weekroosters bestaat van tenminste 36 uur, waarvan 24 uur op zondag (van 0.00 uur – 24.00 uur)

3. Roosters

a. Onder dienstrooster wordt verstaan iedere door de werkgever voor één of meer werknemers vastgestelde werktijdregeling.

b. Dienstrooster mag niet in strijd zijn met de bestaande wetgeving en het in dit artikel bepaalde.

c. Het vaststellen van het begin en het einde van de dienstroosters geschiedt door de werkgever in overleg met de gemeenschappelijk ondernemingsraad.

d. De werkgever zal, indien daarbij een belangrijk aantal werknemers is betrokken, niet tot invoering van een andere werktijdregeling overgaan, dan nadat met de gemeenschappelijke ondernemingsraad overeenstemming is bereikt, onverminderd de bevoegdheid van de vakverenigingen hierover overleg met de werkgever te plegen. Indien uw werktijdregeling echter tot gevolg heeft dat arbeid op zondag moet worden verricht, zal de werkgever overleg hebben met de vakverenigingen.

(…)”

2.7.

Recticel heeft vanaf in ieder geval 2008 ter zake dienstroosters de volgende werkwijze gevolgd. Uitgangspunt is dat voor iedere afdeling standaard in een 2- of 3- ploegendienst wordt gewerkt. Ingeval van noodzakelijk op- of afschalen van de productie door toegenomen dan wel achtergebleven vraag en/of tekort aan grondstoffen werd door Recticel een aangepast dienstrooster opgesteld. Dat aangepaste dienstrooster werd met de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad (GOR) gedeeld en door haar voor kennisgeving aangenomen. Voor de invulling van het dienstrooster werd overleg gepleegd met individuele werknemers die veelal op basis van vrijwilligheid met het gewijzigde dienstrooster instemden. De aanpassingen, op- en/of afschalen van de voor de betrokken afdeling geldende standaard 2- of 3- ploegendienst, waren altijd qua duur van tijdelijke aard.

Instemming is van Ondernemingsraad is nimmer gevraagd. De Ondernemingsraad heeft ook nimmer ter zake deze werkwijze bezwaar gemaakt.

2.8.

Ook in de periode van 1 april 2020 tot 26 november 2020, de cao-loze periode, heeft Recticel meermaals op de hiervoor beschreven werkwijze op- en afgeschaald van 2 naar 3- ploegendiensten en vice versa. Ook toen is de Ondernemingsraad hierover geïnformeerd maar is er geen instemming van de Ondernemingsraad verzocht.

2.9.

Nadat Recticel de ondernemingsraad begin september 2020 wederom op de hoogte stelde van het opschalen van een 2- naar 3- ploegendienst binnen de afdeling Converting, stelde de Ondernemingsraad zich op het standpunt dat daarvoor instemming ex artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden (WOR) vereist was.

3 Het geschil

4 De beoordeling

4 De beslissing