Home

Rechtbank Gelderland, 11-01-2023, ECLI:NL:RBGEL:2023:152, 10038010

Rechtbank Gelderland, 11-01-2023, ECLI:NL:RBGEL:2023:152, 10038010

Gegevens

Instantie
Rechtbank Gelderland
Datum uitspraak
11 januari 2023
Datum publicatie
16 januari 2023
ECLI
ECLI:NL:RBGEL:2023:152
Zaaknummer
10038010

Inhoudsindicatie

In dit geschil moet beoordeeld worden of meldingen van (beweerdelijke) misstanden door (…) vallen onder de bescherming van de Klokkenluidersregeling, zoals opgenomen in artikel 7:658c BW en

of, als sprake is geweest van het melden van misstanden, het niet verlengen van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in het onderhavige geval is te kwalificeren als benadeling.

Uitspraak

beschikking

RECHTBANK GELDERLAND

Team kanton en handelsrecht

Zittingsplaats Arnhem

Zaakgegevens 10038010\ HA VERZ 22-102 en 10164442 AZ VERZ 22-45\ 498

uitspraak van 11 januari 2023

beschikking

in de zaak van

[verzoekende partij] ,

wonende te [woonplaats]

verzoekende partij

gemachtigde mr. R.K.A. Kop

en

de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Eiffel B.V.

gevestigd te Arnhem

verwerende partij

gemachtigde mr. L.P.J.M. van Woensel

Partijen worden hierna [verzoekende partij] en Eiffel genoemd.

1 Inleiding

Het gaat in deze zaak in de kern om de vraag of Eiffel de arbeidsovereenkomst met [verzoekende partij] niet heeft voortgezet omdat zij misstanden (als bedoeld in artikel 7:658c BW, klokkenluidersbescherming) heeft gemeld, en dat niet voortzetten ernstig verwijtbaar handelen oplevert en Eiffel een billijke vergoeding aan [verzoekende partij] verschuldigd is (artikel 7:673 lid 9 BW). Voorts moet beoordeeld worden of Eiffel op grond van toerekenbaar te kort schieten dan wel handelen in strijd met goed werkgeverschap (artikel 7:611 BW) schadeplichtig is. Tot slot liggen nog enkele nevenverzoeken (eindafrekening en thuiswerkvergoeding) ter beoordeling voor.

Hangende de onderhavige procedure heeft [verzoekende partij] verzocht een voorlopig getuigenverhoor te houden. Ook daarop wordt in deze uitspraak beslist.

2 De procedure

2.1.

Het verloop van de procedure ter zake het verzoek voorlopig getuigenverhoor (zaaknummer 10164442) blijkt uit:

- het verzoekschrift van 24 oktober 2022;

- de mondelinge behandeling van 31 oktober 2022 waar beide partijen, bijgestaan door hun gemachtigden, zijn verschenen. De gemachtigden hebben het woord gevoerd aan de hand van pleitaantekeningen die zijn overgelegd.

2.2.

Het verloop van de procedure in de bodemzaak (zaaknummer 10038010) blijkt uit:

- het verzoekschrift, ontvangen op 5 augustus 2022, met producties 1 tot en met 27;1

- de e-mail van 7 oktober 2022 aan de zijde van [verzoekende partij] met de producties A tot en met E;

- het verweerschrift, ontvangen op 20 oktober 2022, met producties 1 tot en met 9, alsmede de later toegezonden producties 10 tot en met 13;

- de bij brief van 17 oktober 2022 aan de zijde van [verzoekende partij] toegezonden (aanvullende) producties 1, X, 5, 8 en 15;

- het schrijven van 24 oktober 2022 (het verzoek voorlopig getuigenverhoor, waarover hierna meer) houdend een nadere onderbouwing van het bewijsaanbod;

- het (eerste) aanvullend verzoekschrift, ontvangen op 25 oktober 2022 19.03 uur, aan de zijde van [verzoekende partij] met de producties 28 tot en met 47;

- het (tweede) aanvullend verzoekschrift, ontvangen op 25 oktober 2022 20.48 uur, aan de zijde van [verzoekende partij] met (wederom) de producties 28 tot en met 47;

- de mondelinge behandeling van 31 oktober 2022 waar beide partijen, bijgestaan door hun gemachtigden, zijn verschenen. De gemachtigden hebben het woord gevoerd aan de hand van pleitaantekeningen die zijn overgelegd.

2.3.

Beide verzoeken, te weten het verzoek tot het houden van een voorlopig getuigenverhoor als het verzoek in de bodemzaak, zijn gelijktijdig behandeld. De zaken zijn na de mondelinge behandeling aangehouden op verzoek van partijen in verband met schikkingsonderhandelingen. Uiteindelijk hebben partijen uitspraak verzocht, welke, na een eerdere aanhouding door de rechtbank, heden wordt gedaan.

3 De feiten

3.1

[verzoekende partij] , geboren op [geboortedatum] , is op 1 juni 2021 in dienst getreden van Eiffel op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, te weten 12 maanden, in de functie van Consulent, en feitelijk ingezet als senior jurist bij Legal Office B.V. Haar salaris bedroeg laatstelijk € 4.070,- bruto per maand exclusief 8% vakantietoeslag en een netto onkostenvergoeding van € 110,-. De arbeidsomvang bedroeg 32 uur per week.

3.2.

In artikel 7 van de arbeidsovereenkomst is bepaald dat Eiffel aan [verzoekende partij] een auto ter beschikking stelt. Tijdens haar sollicitatie is (mondeling) een bedrijfsauto toegezegd, gelijkwaardig aan haar privé auto. Deze is in november 2021 ter beschikking gesteld.

3.3.

In verband met de Coronamaatregelen moest [verzoekende partij] veel thuiswerken. Zij heeft daartoe een tweedehands tablet/laptop aangeschaft van € 600,-. Eiffel heeft daaraan € 250,- bijgedragen. Later heeft Eiffel een laptop ter beschikking gesteld. In verband met het thuiswerken heeft Eiffel een eenmalige thuiswerkvergoeding aangeboden van € 250,-, conform met de ondernemingsraad gemaakte afspraken.

3.4.

In verband met de hoeveelheid werkzaamheden die [verzoekende partij] moest verrichten, is zij op eigen initiatief een onderzoek gestart naar de feiten en omstandigheden in relatie tot haar werkzaamheden. De resultaten daarvan heeft [verzoekende partij] in oktober 2021 besproken met de verantwoordelijke leidinggevende van Legal Office, business unit van Eiffel, [naam 1] .

3.5.

Op enig moment heeft [verzoekende partij] (kennelijk) via [naam 2] (directeur Personeel en Organisatie) om een gesprek gevraagd, waarop [naam 2] (kennelijk) een e-mail aan [naam 1] heeft gestuurd.

3.6.

Bij e-mail van 19 oktober 2021 heeft [verzoekende partij] aan [naam 2] onder meer het volgende geschreven:

“(…)

Sorry dat ik stoor en je tijd vraag.

In de proeftijd meldde [naam 3] 2 en [naam 4] hoe blij ze waren met mij en dat ik mijn toegevoegde waarde al snel had getoond. Na ca 3 weken heb ik meermaals bedankt voor de rol van teamlead.

Je weet dat ik daarna door [naam 4] en [naam 3] aangezegd ben niet met anderen te praten.

Na jouw mail aan [naam 1] van vrijdag werd ik gebeld dat er thans door het mt (hoorbaar voor anderen) gezegd wordt dat ik niet functioneer. Daar ben ik enorm van geschrokken want uit de cijfers blijkt dat ik boven de norm presteer. 1 en 1 is 2. Van het management zijn er nog 2 over (…). Waar jij in de mails cc bent meegenomen, ben jij niet in cc meegenomen dat [naam 3] aanwezig is bij het gesprek met [naam 1] .

Mijn bedoeling was, zoals jij het ook verwoordde, dat een gesprek met [naam 1] zou gaan over Legal Office en mijn bevindingen. Dit kan ik niet indien mijn leidinggevende daarbij aanwezig is omdat ik dan niet in vrijheid kan praten. (ik weet namelijk niet wat bij wie ligt, wil niemand in een onaangename positie duwen maar ik wil dit voor mezelf natuurlijk ook niet) En zeker niet nu jouw mail gezegd wordt dat ik niet functioneer. Gezien de chronologie en de aanzegging mijn mond te houden ligt dit volledig in lijn met hetgeen ik [naam 5] melde.

Nogmaals: mijn bedoeling was mijn analyse te delen ten voordeel van Legal Office, zowel qua omzet voor Legal Office als arbeidsvreugde van mij en mijn collega’s. Ik heb daar geen persoonlijk belang bij.

Ik vroeg [naam 1] of het mogelijk is een 1 op 1 gesprek te hebben maar dit is niet mogelijk. Uit bescherming voor mezelf verzoek ik je dan ook de opdracht aan [naam 1] in te trekken. (…).”

3.7.

[naam 2] heeft hierop per e-mail van 20 oktober 2021 als volgt gereageerd:

“(…)

Geen probleem.

[naam 1] is verder inhoudelijk nog niet geïnformeerd. Het lijkt goed als hij open met jou het gesprek in gaat om nader met elkaar kennis te maken en jouw observaties te delen,

Hij werkt veel samen met [naam 3] 3 vanuit haar ervaring en haar rol, Ik begrijp dat het voor jou nu misschien fijner voelt om even alleen met [naam 1] te spreken, ik heb dat inmiddels bij hem aangegeven.”

3.8.

Op 8 november 2021 heeft [naam 1] aan [verzoekende partij] gevraagd haar bevindingen, waarvan ze hem eind oktober 2021 mondeling verslag had gedaan, op te schrijven. [verzoekende partij] heeft dat gedaan en op 10 november 2021 aan [naam 1] toegestuurd. Zij heeft in haar e-mail onder meer gewag gemaakt van het gebrek aan voldoende beschikbare tijd voor dossier behandeling, dat daardoor de gestelde normen van te schrijven declarabele uren niet gehaald kunnen worden, de onlogische ineffectieve inzet van personeel gelet op kennis/vaardigheden en het gebrek aan inzicht in de doorlooptijden van dossiers.

Zij heeft haar e-mail als volgt afgesloten:

“Aan de arbeidsovereenkomst met Eiffel is niet te houden. Inconsistent is de te boeken uren (declarabele en niet declarabele). Daarnaast is niet te houden aan de voorschriften v.w.b. melding en rapportage. Reden is invoering TL. Al lezend merk ik dat ik het vrij negatief vind klinken. Dat is zeker niet mijn bedoeling en ik hoop dat je dat inmiddels weet. Ik werk graag mee aan een goed lopende BU en spendeer er daarom ook tijd aan.

(…)

Groet en fijne avond,

(…)”

3.9.

[naam 1] heeft daarop als volgt gereageerd:

“Hi (…),

Super! Dit kunnen als input gebruiken om tot een beter inzicht in cijfers en productiviteit komen, haalbare normen op te stellen en overall tot een betere besturing van LO te komen. Dank voor het uitzoekwerk. Ik deel de inzichten ook met [naam 6] en [naam 7] die ik al eerder had gevraagd om met een voorstel te komen hoe we beter zicht kunnen krijgen op de relevante sturingsinfo.

Ik kom er bij je op terug.

Fijne avond,

Groet,

(…).”

3.10.

[verzoekende partij] is op 11 december 2021 beoordeeld. [verzoekende partij] heeft daarin opgemerkt dat, anders dan als standaard in het ‘Persoonlijk evaluatieformulier’ staat vermeld er geen ontwikkelplan is, daar ook niet om verzocht is, onbekend is wat concreet verwacht wordt, waarop zij beoordeeld wordt met betrekking tot andere zaken dan genoemde resultaten. Als dat eerder bekend was geweest, had zij dat bij kunnen houden. Voorts vermeldt zij dat onbekend is wat de resultaten zijn van de peergroup, hetgeen wel bekend zou moeten zijn.

3.11.

[verzoekende partij] heeft op verschillende onderdelen als volgt gescoord:

3.11.1.

Bereikbaarheid, prima, goed op orde, daarom maximale score (20 punten).

3.11.2.

Ter zake ‘Performance bij de klant’ heeft de manager geschreven:

“In het begin hebben we elkaar moeten zoeken, het was een wat stroeve start, waarbij jij natuurlijk ook net bij ons binnenkwam toen we midden in de transitiefase zaten naar de subteams binnen Legal Office. Het was wat (wederzijds) zoeken, wat enerzijds natuurlijk niet vreemd is in een nieuwe werkomgeving met andere collega’s spelregels, ICT en werkmethodes. Anderzijds gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we verwacht hadden dat je met de kennis en ervaring die je meebracht, wat sneller zelfstandig uit de voeten zou kunnen met de werkinstructies, procedures en de inname van nieuwe zaken, in combinatie met het dossiersysteem dat wij hanteren.

Inmiddels hebben we elkaar meer gevonden en hebben we ook gevonden wat werkt voor jou qua energie en talenten in de dossierinname, namelijk het overnemen van dossiers van anderen als deze overgedragen moeten worden. Hiermee wijken wij af van het gebruikelijke innamebeleid, maar we merken dat deze uitzondering voor beiden voordelen heeft. Dit loopt nu zeker naar verwachting en wij hebben er alle vertrouwen in dat we de opwaartse modus waar we sinds enige tijd in verkeren, in 2022 mooi voort kunnen zetten.”

Score 30 punten.

3.11.3.

Ter zake ‘Performance bij Eiffel naast je opdracht’ heeft de manager geschreven:

“In het eerste halfjaar voor jou bij Eiffel met wennen aan andere werkzaamheden en het leren kennen van veel verschillende collega’s en systemen, begrijpen we heel goed dat energie en aandacht daar naar uitgaat en ook moet gaan. Tegelijkertijd ben jij, ondanks je nog korte tijd bij ons, zichtbaar voor anderen en sta je klaar om collega’s te helpen. Je bent daarin proactief en toont interesse. Het helpen/begeleiden van een collega, of dit nu structureel om 1 en dezelfde junior collega gaat of om losse vragen van meerdere collega’s, is overigens iets wat we als basis van een consultant verwachten en het hoort dan ook eigenlijk bij het onderdeel van de vorige grondslag. Anderzijds waarderen we jouw activiteit is zeker met 5 punten dit jaar.

Voor volgend jaar ga ik graag in gesprek met je over je ontwikkelplan en toegevoegde waarde binnen Eiffel/Team Legal office, door de extra activiteiten nog meer te concretiseren. We moeten daarbij vooral met elkaar op zoek gaan naar iets wat past bij jouw talenten en waarvan jij positieve energie krijgt.”

Score 5 punten.

3.11.4.

Ter zake ‘Competent’ heeft de manager geschreven:

“Onder andere je klantgerichtheid en sociabiliteit zijn aspecten die zichtbaar zijn voor ons in hetgeen hierboven zelf omschrijft. Daarin voldoe je zeker aan de verwachtingen die wij van een consultant hebben, supermooi! Qua opdoen van kennis en vaardigheden signaleer ik wel dat je om onduidelijke redenen geen toegang hebt tot de AvdR en rechtsorde, wat nu juist mooie bronnen van inhoudelijke kennis vormen. Op dit vlak wil ik je vragen om wat meer pro activiteit te laten zien om deze zaken te regelen. Als je daarbij ergens tegenaan loopt, vraag mij dan gerust om hulp! De handleiding hoe je een account aanmaakt voor de webinars van de AvdR is te vinden op de (…). Het zou zonde zijn als je hier geen gebruik van kan maken.”

Score 15 punten.

3.11.5.

De totaalscore van de beoordeling is: voldoende met 70 punten.

De manager heeft als afsluiting het volgende geschreven:

“Als nieuwkomer binnen Eiffel stond dit jaar voor jou in het teken van het wennen aan de nieuwe werkomgeving. Dat geldt ook voor het gewenningsproces aan elkaar. We komen tot een mooie score van 70 punten, wat een prestatie volgens verwachting is, bezien over het afgelopen half jaar (of liever gezegd 7 maanden) in jouw rol van consultant. Je hebt je in 2021 veel ingezet voor het helpen van collega’s en dat waarderen wij zeer en de betreffende collega’s ongetwijfeld ook. Met het doortrekken van de stijgende lijn die we eind 2021 hebben gezien in onze samenwerking, ligt een mooi 2022 voor ons in het vooruitzicht.

[verzoekende partij] , ontzettend bedankt voor je inzet en collegialiteit dit jaar. Geniet van de vakantie en graag tot in 2022!”

3.12.

In januari 2022 heeft [verzoekende partij] meermaals gevraagd waarom er punten van haar beoordeling zijn afgetrokken, wat de kritiekpunten zijn die hebben geleid tot een score van 70 punten in plaats van hoger. Daarop wordt in eerste instantie medegedeeld dat het niet gebruikelijk is om veel details in te vullen. Op herhaalde verzoeken van [verzoekende partij] wordt niet gereageerd.

3.13.

In het voorjaar van 2022 heeft [verzoekende partij] de vertrouwenspersoon van Eiffel laten weten misstanden te willen melden. Reden was dat [verzoekende partij] gezien had dat een e-mail met als afzender genoemd een collega die al geruime tijd uit dienst was, was verstuurd naar derden.

3.14.

Na een poging daartoe een afspraak in te plannen met [verzoekende partij] , hetgeen niet lukte, heeft Eiffel [verzoekende partij] op 22 april 2022 per e-mail laten weten dat de arbeidsovereenkomst van [verzoekende partij] niet zal worden verlengd. Aangekondigd wordt dat alsnog een poging gedaan zal worden een gesprek te plannen hierover.

3.15.

Op 26 april 2022 heeft [verzoekende partij] met de directie van Eiffel ( [naam 8] , algemeen directeur en [naam 2] ) hierover een gesprek gevoerd. Bij dit gesprek zou overeengekomen zijn dat de autokosten, overuren en extra kosten aan [verzoekende partij] worden vergoed. Voorts heeft Eiffel in dat gesprek voorgesteld om [verzoekende partij] vrij te stellen van haar werkzaamheden. Direct na dit gesprek op 26 april 2022 heeft [verzoekende partij] een door haar opgesteld document met de meldingen van misstanden binnen de organisatie, aangevuld met klachten tegen [naam 9] en [naam 10] aan [naam 8] toegezonden. Daarbij stuurde zij de volgende begeleidende e-mail:

“Beste (…),

In de bijlage de besproken samenvatting van het daaronder opgenomen volledige document. Daarnaast stuur ik je mijn cv waarin je kan lezen wat mijn ervaring is.

Ik hoop echt dat je de meldingen oppakt als kans een nog beter bu en bv van Legal office te maken en daarmee ook Eiffel.

Opvallend was dat je enkel de BUD en TL noemde en niet de PM. De PM ervaar ik nl. als de bron. Daarnaast is het best bijzonder dat ik met mijn drive om mee te werken aan verbetering niet gewenst is, dat vind ik erg jammer.

Ik ga nadenken over je voorstel mij vrij te stellen van werk tot einde dienstverband.

Wil je me laten weten wat het vervolg is van de klacht welke ik zojuist indiende tegen [naam 9] en [naam 10] ?”

3.16.

In het document maakt [verzoekende partij] er melding van dat op haar beoordeling punten zijn afgetrokken, kennelijk vanwege meldingen van misstanden in 2021 en kennelijk toen al de beslissing was genomen de arbeidsovereenkomst niet te zullen verlengen. ‘Aftrek van punten vanwege goed presteren’, zo schrijft [verzoekende partij] . Verder maakt [verzoekende partij] in het ca. 10 pagina’s tellende document melding van benadeling van Eiffel en de aandeelhouder door Legal Office, dat de bestuurder van Eiffel hiervoor aansprakelijk is, dat wetten ter bescherming van werknemers worden geschonden en overeenkomsten met klanten niet worden nagekomen. Ook wordt door de leiding opdracht geven om in strijd met de opdracht van de klant te handelen en is er sprake van een angstcultuur.

3.17.

Op 28 april 2022 stuurt [verzoekende partij] een e-mail aan onder meer [naam 10] en de leiding van Eiffel met de mededeling dat zij van meerdere kanten hoort dat [naam 10] met derden belt met de mededeling dat [verzoekende partij] wild om zich heen aan het slaan is, zij ten opzichte van collega’s en derden in een kwaad daglicht wordt gezet en als gevolg daarvan al een mogelijke baan heeft misgelopen omdat een potentiële werkgever inmiddels heeft afgezien van een gesprek.

3.18.

Op 5 mei 2022 heeft [verzoekende partij] zich ziekgemeld.

3.19.

De klacht van [verzoekende partij] is niet binnen de intern voorgeschreven termijn van 20 dagen na 26 april 2022 afgehandeld. [verzoekende partij] ontving het resultaat op 27 mei 2022.

Bij e-mail van 28 mei 2022 heeft [verzoekende partij] de klacht in tweede aanleg voorgelegd en daartoe toegezonden aan [naam 11] en in cc naar onder meer de algemeen directeur, [naam 8] . [verzoekende partij] beklaagt zich over de wijze waarop de eerste klachten zijn afgehandeld, en op onderdelen niet is beoordeeld. Haar klacht wordt daarop voorgelegd aan een klachtencommissie met een externe voorzitter en twee interne juristen. [verzoekende partij] is uitgenodigd voor een hoorzitting.

3.20.

De klachtenadviescommissie concludeert, samengevat, dat de klachten die zien op het algemeen belang van Eiffel inmiddels zijn opgepakt en dat de juistheid van de klachten die zien op benadeling van [verzoekende partij] door Eiffel bij gebrek aan onderbouwing niet zijn komen vast te staan.

3.21.

Bij brief van 9 juni 2022, na einde dienstverband, heeft de gemachtigde van Eiffel [verzoekende partij] aangeschreven met kort gezegd de vraag of het juist is dat zij data van Eiffel naar haar privé adres heeft gestuurd, zo ja, welke, of daarin persoonsgegevens zijn opgenomen, op welke data en of er kopieën ter beschikking van derden zijn gesteld.

4 Het geschil

5 De beoordeling