Rechtbank Gelderland, 01-10-2025, ECLI:NL:RBGEL:2025:8159, 11704871
Rechtbank Gelderland, 01-10-2025, ECLI:NL:RBGEL:2025:8159, 11704871
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Gelderland
- Datum uitspraak
- 1 oktober 2025
- Datum publicatie
- 8 oktober 2025
- ECLI
- ECLI:NL:RBGEL:2025:8159
- Zaaknummer
- 11704871
Inhoudsindicatie
Beoordeling of sprake is van een arbeidsovereenkomst of een maatschapsovereenkomst.
Uitspraak
RECHTBANK GELDERLAND
Civiel recht
Kantonrechter
Zittingsplaats Nijmegen
Zaaknummer / rekestnummer: 11704871 \ HA VERZ 25-39
Beschikking van 1 oktober 2025
in de zaak van
[eiser] ,
te [woonplaats] ,
verzoekende partij,
hierna te noemen: [eiser] ,
gemachtigde: mr. R.K.A. Kop,
tegen
[gedaagde] , H.O.D.N. [bedrijf],
te [vestigingsplaats] ,
verwerende partij,
hierna te noemen: de maatschap,
procederend in persoon.
1 De procedure
Het verloop van de procedure blijkt uit:
- het verzoekschrift
- het verweerschrift
- aanvullende stukken van [eiser] van 11 juli 2025
- de mondelinge behandeling van 22 juli 2025, waarvan door de griffier aantekeningen zijn gemaakt.
De beschikking is, na eerdere aanhouding, bepaald op vandaag.
2 De feiten
Op 20 januari 2025 hebben partijen een overeenkomst gesloten die zij “maatschapsovereenkomst” noemen. In de overeenkomst staat, voor zover van belang, het volgende:
“(...) 2 Zij heeft als doel het voor gezamenlijke rekening het verzorgen van
Vervoersdiensten (...)
3 Elke maat (vennoot) brengt in de maatschap zijn arbeidskracht, vlijt en kennis in.
Bovendien wordt door de ondergetekenden afzonderlijk ingebracht:
(...) de eigen bus zodat de Niwo-vergunning hierop verstrekt kan worden of zoals anders is afgesproken in een addendum aan dit contract. (...)
De samenwerking zal door elk der maten kunnen worden opgezegd met een
opzegtermijn van 3 maanden. (...)
6 Iedere maat wordt voor zijn inbreng in de vorm van geld en stoffelijke zaken
gecrediteerd ter grootte van het ingebrachte bedrag of de waarde van het
ingebrachte goed. (...)
12 (...) De Vervoersmanager verzorgt de planning van alle chauffeurs en maten en geeft overzicht van de planning. (...)
17 Het wordt in de maatschap sterk aangemoedigd om als maat ook zelf werkzaamheden binnen te halen om zodoende een eigen werkkring te creëren. Ook kunnen zoals in punt 11 vermeld de werkzaamheden aan andere maten aangeboden worden tegen 2% van de omzet van deze werkzaamheden. Indien gewenst kan er commerciële ondersteuning gegeven worden en zal de vraag ernaar toegejuicht worden. (...)”
[eiser] stond ten tijde van het sluiten van de overeenkomst ingeschreven als zelfstandig koerier in het handelsregister.
[gedaagde] , één van de maten van de maatschap, (hierna: [gedaagde] ) heeft een magazijn in de maatschap ingebracht. De maten gebruiken de magazijn voor hun werkzaamheden.
[eiser] heeft bij aanvang van de overeenkomst een bus gehuurd van [gedaagde] voor een bedrag van € 165,00 per week om conform de overeenkomst in te brengen.
[eiser] verrichtte met deze bus bezorgwerkzaamheden in het kader van een opdracht van Homer die door [gedaagde] is binnengehaald.
De vergoeding voor [eiser] werd wekelijks vastgesteld via een door de maatschap uitgegeven creditfactuur. Op de creditfactuur stonden de vergoeding voor gereden routes en de daarop in mindering gebrachte kosten (waaronder de huur van de bus, de 2%-opslag en andere bijdragen). Het rekeningnummer van de maatschap stond onderaan vermeld.
In de creditfactuur van 3 april 2025 is door de maatschap aan [eiser] een bedrag van in totaal € 52,50 in rekening gebracht onder vermelding van “reparatie Schade [adres en plaats] ”. Deze schade betrof een aanrijding met de door [eiser] van [gedaagde] gehuurde bus waarbij een derde partij betrokken was.
Bij brief van 11 maart 2025 heeft de maatschap de overeenkomst tussen partijen ontbonden. In de brief staat, voor zover van belang, het volgende:
“(...) Middels deze brief bevestigen wij de ontbinding van onze samenwerking in de maatschap [bedrijf] . De reden van de ontbinding is, dat we beiden merkte, dat er geen wederzijdse klik aanwezig was, en deze er waarschijnlijk ook niet zou gaan komen. Hierdoor is het beter vroegtijdig uit elkaar te gaan, voordat er grote en langdurige investeringen gedaan worden zoals b.v. de aankoop van een bestelbus. (...)”
3 Het verzoek en het verweer
[eiser] verzoekt bij beschikking, voor zover mogelijk uitvoerbaar bij voorraad,
primair
I. de maatschap te veroordelen om [eiser] weer toe te laten tot zijn werkzaamheden en de maatschap te veroordelen tot nakoming van de overeenkomst, onder meer inhoudende dat de maatschap verplicht is en blijft om de gebruikelijke beloning uit te betalen aan [eiser] , groot gemiddeld € 750,00 netto per week, welke loonbetaling ook bij wijze van voorlopige voorziening ex artikel 223 Rv wordt gevorderd, vermeerderd met de wettelijke verhoging en de wettelijke rente,
II. aan [eiser] te bevestigen dat hij primair kan gaan voor nakoming van de overeenkomst en dat het einde per 11 maart 2025 niet kon en niet kan en dat dit einde zo nodig in rechte teniet wordt gedaan, althans dat de beëindiging wordt beschouwd als niet te hebben plaatsgevonden, waarbij de kantonrechter het ontslag zo nodig vernietigt,
subsidiair
III. voor het geval de overeenkomst wel tot een einde is gekomen, de maatschap te veroordelen om aan [eiser] te betalen een schadevergoeding van € 11.375,00 netto, althans het bruto equivalent daarvan,
zowel primair als subsidiair
IV. de maatschap te veroordelen in de proceskosten.
[eiser] legt primair aan zijn verzoek ten grondslag dat hij voor de maatschap werkzaam was op basis van een arbeidsovereenkomst. Nu de maatschap die arbeidsovereenkomst zonder de vereiste toestemming heeft opgezegd is hij gehouden het salaris door te betalen en [eiser] toe te laten tot het werk. Subsidiair legt [eiser] aan zijn verzoek ten grondslag dat de maatschap schadeplichtig is omdat zij de maatschapsovereenkomst zonder inachtneming van de contractueel overeengekomen opzegtermijn van drie maanden heeft opgezegd.
De maatschap voert verweer en concludeert tot afwijzing van de verzoeken. Op de inhoud van het verweer zal hierna, waar nodig, nader worden ingegaan.