Rechtbank Limburg, 15-04-2020, ECLI:NL:RBLIM:2020:2953, 8101381 CV EXPL 19-6863
Rechtbank Limburg, 15-04-2020, ECLI:NL:RBLIM:2020:2953, 8101381 CV EXPL 19-6863
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Limburg
- Datum uitspraak
- 15 april 2020
- Datum publicatie
- 7 mei 2020
- ECLI
- ECLI:NL:RBLIM:2020:2953
- Zaaknummer
- 8101381 CV EXPL 19-6863
Inhoudsindicatie
Werkneemster vordert een salarisverhoging die collega’s die gelijke arbeid verrichten hebben gekregen. De kantonrechter oordeelt dat geen sprake is van gelijke omstandigheden, en dat, zelfs indien in het voordeel van werkneemster wordt aangenomen dat de omstandigheden wel hetzelfde zijn, het onderscheid niet onaanvaardbaar is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, omdat op werkneemster andere (gunstigere) arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn dan op de collega’s die de salarisverhoging hebben gekregen.
Uitspraak
Burgerlijk recht
Zittingsplaats Maastricht
Zaaknummer: 8101381 CV EXPL 19-6863
Vonnis van de kantonrechter van 15 april 2020
in de zaak van:
[eiseres] ,
wonend te [woonplaats] ,
eisende partij,
gemachtigde mr. M.J. van Weersch (DAS Rechtsbijstand),
tegen:
de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
VODAFONE LIBERTEL B.V.,
gevestigd te Maastricht,
gedaagde partij,
gemachtigde mr. M.A. Noordhoek.
Partijen zullen hierna [eiseres] en Vodafone genoemd worden.
1 De procedure
Het verloop van de procedure blijkt uit:
- -
-
de dagvaarding
- -
-
de conclusie van antwoord
- -
-
de conclusie van repliek tevens akte wijziging eis
- -
-
de conclusie van dupliek.
Ten slotte is vonnis bepaald.
2 De feiten
[eiseres] is op 1 april 2002 in dienst getreden bij Vodafone in de functie van Customer Management Agent (CM Agent), welke functie viel in salarisschaal VF3 van de functiefamilie ‘medewerkers algemeen’.
In 2010 is voor de afdeling Customer Management een wijziging in de arbeidsvoorwaarden doorgevoerd. Onderdeel van het nieuwe pakket was een wijziging van de salarisschalen. De CM Agents werden ingedeeld in de functiefamilie Customer Contact (CC). CM Agents met een schaalindeling VF3 werden in het nieuwe systeem ingeschaald op niveau CC A.
[eiseres] is niet akkoord gegaan met het nieuwe arbeidsvoorwaardenpakket en in het desbetreffende gerechtelijke geschil is [eiseres] door de kantonrechter bij vonnis van 28 maart 2012 in het gelijk gesteld, zodat voor haar het oude pakket bleef gelden, inclusief de schaal VF3.
In 2014 werd voor alle medewerkers een nieuwe manier van functiewaardering toegekend: de Towers Watson (TW) methode.
CM Agents die voor 2010 waren ingeschaald op VF3 en daarna op CC A werden vanaf 2014 ingeschaald als CM (later CS) A en SAP-naam CM/CS6.
CM Agents die ook na 2010 nog waren ingedeeld in schaal VF3 (zoals [eiseres] ) werden ingedeeld in TW schaal C5.
In juli 2015 is [eiseres] als CM Agent gaan werken in een ander team en in verband met de functiewijziging werd haar schaal gewijzigd van C5 naar C7, welke schaal correspondeert met TW schaal CS8, die van toepassing is op collega’s die in 2010 de nieuwe arbeidsvoorwaarden hebben geaccepteerd.
Voor de verschillende voornoemde salarisschalen gelden de volgende bruto maandelijkse schaalmaxima:
Schaal |
Op wie van toepassing? |
Bedrag |
VF3 |
CM Agents die werken onder de oude arbeidsvoorwaarden, waaronder [eiseres] |
€ 2.249,- |
CC A |
CM Agents die werken onder de nieuwe arbeidsvoorwaarden |
€ 1.732,- |
TW schaal C5 |
CM Agents die werken onder de oude arbeidsvoorwaarden, waaronder [eiseres] |
€ 2.777,- |
TW schaal CS6 |
CM Agents die werken onder de nieuwe arbeidsvoorwaarden |
€ 2.479,- |
TW schaal C7 |
CM Agents die werken onder de oude arbeidsvoorwaarden, waaronder [eiseres] |
€ 3.657,- |
TW schaal CS8 |
De met C7 corresponderende schaal voor CM Agents die werken onder de nieuwe arbeidsvoorwaarden |
€ 2.867,- |
In oktober 2018 hebben de CM Agents die onder de nieuwe arbeidsvoorwaarden werkzaam zijn en die gelijke werkzaamheden verrichten als [eiseres] een salarisverhoging gekregen. [eiseres] heeft deze salarisverhoging niet ontvangen.
3 Het geschil
[eiseres] vordert samengevat en na wijziging van eis dat de kantonrechter bij vonnis, voor zoveel mogelijk uitvoerbaar bij voorraad:
- -
-
voor recht zal verklaren dat Vodafone verplicht is om het vanaf oktober 2018 aan [eiseres] betaalde salaris met € 1,35 per uur te verhogen, plus de vanaf 1 oktober 2018 toegekende en/of toe te kennen individuele of collectieve salarisverhogingen, en
- -
-
Vodafone zal veroordelen tot :
o betaling van het achterstallig salaris vanaf oktober 2018, de wettelijke verhoging en de achterstallige bonus, voornoemde posten steeds te vermeerderen met de wettelijke rente,
o verhoging van het pensioengevend salaris op straffe van een dwangsom, en
o betaling van de buitengerechtelijke incassokosten, de proceskosten en de nakosten, de proceskosten te vermeerderen met de wettelijke rente.
[eiseres] legt aan haar vordering ten grondslag dat zij ook recht heeft op de salarisverhoging van oktober 2018 (zie 2.7), omdat zij gelijke arbeid verricht onder gelijke omstandigheden als de CM Agents die de salarisverhoging wel hebben gekregen, en er geen objectieve rechtvaardigingsgronden zijn voor het haar ontzeggen van de salarisverhoging.
Vodafone voert het volgende verweer. [eiseres] verricht dezelfde werkzaamheden als de CM Agents die de salarisverhoging hebben gekregen, maar niet onder gelijke omstandigheden. Zij is immers in 2010 niet akkoord is gegaan met het Customer Management arbeidsvoorwaardenpakket. Bovendien bestaat er een objectieve rechtvaardigheidsgrond voor de andere behandeling (een verschillend arbeidsvoorwaardenregime) en is het onderscheid niet naar redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar ( [eiseres] profiteert doordat zij de nieuwe arbeidsvoorwaarden niet heeft geaccepteerd sinds 2010 van gunstigere arbeidsvoorwaarden dan de CM Agents die wel onder het nieuwe arbeidsvoorwaardenregime vallen; zo verdient zij maandelijks meer dan die CM Agents en geldt voor haar een hoger bruto maandelijks salarismaximum).
Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.