Rechtbank Midden-Nederland, 17-10-2018, ECLI:NL:RBMNE:2018:5040, 6674721
Rechtbank Midden-Nederland, 17-10-2018, ECLI:NL:RBMNE:2018:5040, 6674721
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Midden-Nederland
- Datum uitspraak
- 17 oktober 2018
- Datum publicatie
- 19 oktober 2018
- ECLI
- ECLI:NL:RBMNE:2018:5040
- Zaaknummer
- 6674721
Inhoudsindicatie
Vordering verhuiskostenvergoeding artikel 7:220 lid 5 en 6 BW na groot onderhoud (renovatie/dringende werkzaamheden). Geen sprake van een verhuizing als huurder tijdelijk in een logeerwoning verblijft zonder inboedel te verhuizen.
Uitspraak
Civiel recht
kantonrechter
locatie Utrecht
zaaknummer: 6674721 UC EXPL 18-1928 aw/1370
Vonnis van 17 oktober 2018
inzake
[eiseres] ,
wonende te [woonplaats] ,
verder ook te noemen: [eiseres] ,
eisende partij,
gemachtigde: mr. R.P.M. Duijndam,
tegen:
de stichting
Stichting Mitros,
gevestigd te Utrecht,
verder ook te noemen: Mitros,
gedaagde partij,
gemachtigde: mr. F.J. Ringnalda
1 De procedure
Het verloop van de procedure blijkt uit:
- -
-
het tussenvonnis van 30 mei 2018
- -
-
de producties 22 t/m 33 van [eiseres]
- -
-
productie 34 van [eiseres]
- -
-
de producties 8 t/m 10 van Mitros
- -
-
de comparitie na antwoord gehouden op 13 september 2018, waarvan de griffier aantekening heeft gehouden.
Ten slotte is vonnis bepaald.
2 De feiten
[eiseres] heeft van 2001 tot 1 juli 2016 van Mitros gehuurd de woning gelegen aan de [adres] te [woonplaats] , hierna te noemen: de woning. [eiseres] heeft de woning bewoond met haar echtgenoot en drie kinderen.
De woning bevindt zich in de buurt [naam buurt] , in het westen van de stad Utrecht. In maart 2015 heeft Mitros aan haar huurders in het [naam buurt] , waaronder ook [eiseres] , een onderhouds- en renovatievoorstel voorgelegd en hen gevraagd om met dat voorstel in te stemmen. Dat voorstel (door Mitros verbeterplan genoemd) is vastgelegd in de brochure “Op weg naar een beter huis – [naam buurt] ” (hierna: de brochure). Meer dan 70% van de huurders heeft met het voorstel ingestemd en geen van de huurders is een procedure is gestart om de redelijkheid van het voorstel jegens hen te toetsen. Mitros is vervolgens gestart met de uitvoering van het verbeterplan.
Het verbeterplan hield – samengevat – de volgende werkzaamheden in: het vervangen van verouderde keukens, badkamers, toiletten, het saneren van asbest en – voor zover nog niet aanwezig – het aanbrengen van centrale verwarming, mechanische ventilatie, isolatieglas en ventilatieroosters en het isoleren van de gevel, vloer en zolder van het complex.
In de door [eiseres] gehuurde woning was al centrale verwarming, mechanische ventilatie en isolatieglas aanwezig. In die woning zijn keuken, badkamer en toilet vervangen en is asbest verwijderd. De gevel en zolder zijn geïsoleerd. De buitendeur is vervangen.
Ter beperking van de overlast voor haar huurders heeft Mitros een aantal voorzieningen getroffen, die als volgt zijn omschreven in de brochure (pagina’s 11-12 en 21-22):
“Wat doet Mitros om de overlast te beperken?
Logeerwoning
U kunt tijdens de werkzaamheden thuis blijven wonen. Toch wil Mitros u de gelegenheid geven om naar een logeerwoning te gaan. Bijvoorbeeld vanwege de overlast, medische problemen, uw leeftijd of uw gezinssituatie. U mag in de logeerwoning blijven gedurende de tijd dat de aannemer in uw woning aan het werk is. Dit is een volledig ingerichte woning waarin u (met uw gezin) kunt overnachten. U neemt wel eigen lakens, dekbedden, hoofdkussens en handdoeken mee. (...)
Alle logeerwoningen liggen in de buurt van [naam buurt] . (...)
U betaalt geen huur voor de logeerwoning. De huur van uw huidige woning blijft doorlopen.
U tekent een gebruiksovereenkomst.
We spreken met u af op welke datum u de logeerwoning intrekt en op welke datum u er weer uitgaat. U krijgt altijd ruim de tijd om in en uit de logeerwoning te trekken. Levert u de woning niet op tijd in, dan betaalt u een boete van € 250 per dag dat u de woning te laat inlevert.
Wij verwachten dat u de woning weer schoon achterlaat.
Rustwoning
Mitros zorgt ook voor een rustwoning in de buurt. Hier kunt u ook naartoe wanneer de werkzaamheden in uw woning klaar zijn, maar u toch overlast ervaart. Als u bijvoorbeeld last heeft van de werkzaamheden bij de buren, dan kunt u overdag naar de rustwoning om even te ontsnappen aan de herrie. De rustwoning is een ingerichte woning, met meubels, draadloos internet (wifi) en de mogelijkheid om koffie en thee te zetten. U deelt de rustwoning met de andere bewoners uit uw woongebouw. In deze woning kan u niet overnachten. (...) Er is altijd een rustwoning in de buurt van uw eigen huis.
U blijft thuis wonen
Als u er voor kiest om thuis te blijven wonen, dan zijn er diverse voorzieningen die wij kunnen bieden, zoals de rustwoning. U kunt de mogelijkheden bespreken met de aannemer. Samen met u wordt er naar een passende oplossing gezocht.
Verhuisdozen, afdekfolie en tape
Van de aannemer [bedrijfsnaam] krijgt u afdekfolie en tape. De aannemer zorgt dat de looproutes van de werklieden worden afgedekt. Voor het inpakken van uw spullen kunt u verhuisdozen van [bedrijfsnaam] lenen. (...)
Opslaan van uw spullen
Wanneer u tijdens de werkzaamheden thuis blijft wonen, moet u zelf uw spullen aan de kant schuiven en goed afdekken. Maar ook in uw berging gaan we werkzaamheden uitvoeren. Elk huishouden krijgt een kleine opslagcontainer om spullen in op te slaan. Alleen u krijgt een sleutel van deze container.
Verhuizen met 100% woonduur
Er zijn bewoners die graag willen verhuizen. Dan is dit misschien het goede moment. Speciaal voor de bewoners uit de [naam buurt] is er een regeling ‘100% woonduur’. Dit betekent dat uw inschrijftijd gelijk is aan de tijd dat u in uw woning woont.
(...)
Hoe beperken wij de overlast?
U kunt tijdens de werkzaamheden naar een logeerwoning. Als u er voor kiest thuis te blijven wonen tijdens de werkzaamheden, moet u rekening houden met overlast. U krijgt te maken met geluid, stof, werklieden over de vloer, verkeersoverlast en misschien parkeeroverlast. Ook heeft u tijdelijk minder uitzicht door de steigers voor het raam. Wij nemen wel maatregelen om de overlast zo veel mogelijk te beperken. Wij vervangen bijvoorbeeld het glas altijd aan 1 kant op 1 dag. We doen nooit de voor- en achtergevel tegelijk. Dit voorkomt tocht.
Overlast door werkzaamheden is helaas niet te voorkomen. De aannemer en Mitros doen echter wel hun uiterste best om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Overlast is overigens voor iedereen anders. Wat de een lastig vindt, is voor de ander wellicht geen probleem. Mocht u ergens mee zitten, bespreek het dan met projectconsulent. Deze zoekt dan samen met u naar een oplossing om de overlast te verminderen.
(...)
Andere afspraken en maatregelen
[bedrijfsnaam] en Mitros hebben de volgende afspraken gemaakt om de overlast te beperken:
(...)
We bieden ondersteuning aan bewoners die dat nodig hebben.
(...)”
Mitros heeft voor haar huurders een “Dagkalender Groot Onderhoud” opgesteld, waarin is vermeld hoe de werkzaamheden gaan verlopen. De werkzaamheden in de woning zullen 10 dagen duren. Tegelijkertijd vinden werkzaamheden buiten de woning plaats, die iets langer zullen duren. Mitros vraagt haar huurders vóór aanvang van de werkzaamheden een aantal voorbereidingen te doen, zoals het leegmaken van toilet, badkamer, keuken, zolder en berging.
Voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden heeft Mitros met haar huurders gesproken. Op 24 maart 2016 heeft een persoonlijk gesprek plaatsgevonden tussen de heer [A] , bewonersbegeleider (hierna: [A] ) en [eiseres] over welke werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Op 5 april 2016 heeft [A] nogmaals een bezoek gebracht aan [eiseres] . Tijdens dat bezoek zijn de specifieke werkzaamheden die in de woning zullen plaatsvinden doorgenomen aan de hand van de “Dagkalender Groot Onderhoud”.
[eiseres] en haar gezin hebben van 9 tot en met 23 mei 2016 verbleven in een logeerwoning. Na deze periode zijn zij in de woning teruggekeerd.
3 De vordering en het verweer
[eiseres] vordert veroordeling van Mitros bij vonnis, uitvoerbaar bij voorraad, om aan haar te betalen de wettelijke verhuis- en inrichtingskostenvergoeding van € 5.892,00 te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 27 mei 2016 tot de voldoening en een bedrag van € 2.199,00 ter zake van schadevergoeding, met veroordeling van Mitros in de proceskosten.
[eiseres] legt aan haar vordering – samengevat – ten grondslag dat de renovatie verhuizing noodzakelijk maakte, zowel vanwege de aard van de werkzaamheden in de woning, waarbij gas, water en elektra werden afgesloten en douche, keuken en toilet onbruikbaar werden, alsook in verband met de gezondheidsproblematiek van [eiseres] en haar gezinsleden. Zij heeft op grond van artikel 7:220 lid 5 BW daarom recht op de verhuis- en inrichtingskostenvergoeding als bedoeld in lid 6 van dat wetsartikel. Daarnaast zijn de tv en koelkast bij de werkzaamheden in de woning beschadigd geraakt, waardoor zij schade heeft geleden ter hoogte van € 2.199,00.
Mitros voert als verweer – samengevat – aan dat de renovatiewerkzaamheden in bewoonde staat konden plaatsvinden. [eiseres] heeft bovendien gedurende de werkzaamheden aan de woning gebruik gemaakt van een volledig ingerichte logeerwoning. Zij is feitelijk dus niet verhuisd en daarom heeft zij volgens Mitros geen recht op een verhuis- en inrichtingskostenvergoeding als bedoeld in artikel 7:220 lid 5 en 6 BW. Mitros betwist verder dat schade aan tv en koelkast is ontstaan, althans dat de schade is ontstaan als gevolg van de werkzaamheden. [eiseres] heeft die schade pas anderhalf jaar na afronding van de werkzaamheden bij Mitros gemeld, terwijl in de brochure een uitgebreide schaderegeling is opgenomen, die deel uitmaakt van het renovatievoorstel waaraan [eiseres] is gebonden. Nu [eiseres] die regeling niet heeft gevolgd heeft zij het recht verwerkt om nog schadevergoeding te eisen, althans is het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar dat zij thans nog schadevergoeding eist.