Rechtbank Noord-Holland, 18-03-2020, ECLI:NL:RBNHO:2020:2442, 8229651 \ AO VERZ 19-161
Rechtbank Noord-Holland, 18-03-2020, ECLI:NL:RBNHO:2020:2442, 8229651 \ AO VERZ 19-161
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Holland
- Datum uitspraak
- 18 maart 2020
- Datum publicatie
- 6 april 2020
- ECLI
- ECLI:NL:RBNHO:2020:2442
- Zaaknummer
- 8229651 \ AO VERZ 19-161
Inhoudsindicatie
Afwijzing verzoek vervangende toestemming ex artikel 27 lid 4 Wet op de ondernemingsraden (WOR) in verband met roosterwijziging dutymanagers.
Uitspraak
Handel, Kanton en Insolventie
locatie Haarlem
Zaaknr./rolnr.: 8229651 \ AO VERZ 19-161
Uitspraakdatum: 18 maart 2020
Beschikking in de zaak van:
de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
Menzies World Cargo (Amsterdam) B.V.
gevestigd te Schiphol
verzoekende partij
verder te noemen: Menzies
gemachtigde: mr. A. Zuidinga
tegen
De ondernemingsraad van Menzies
verwerende partij
verder te noemen: de OR
gemachtigde: mr. R. van der Stege
1 Het procesverloop
Menzies heeft de kantonrechter verzocht op grond van artikel 27 lid 4 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) toestemming te verlenen om het besluit tot wijziging van het rooster van de Dutymanagers uit te voeren. De OR heeft een verweerschrift ingediend.
Op 5 februari 2020 heeft een zitting plaatsgevonden. Partijen hebben daar hun standpunten toegelicht en vragen beantwoord. De griffier heeft daarvan aantekeningen gemaakt. Menzies en de OR hebben ook pleitaantekeningen overgelegd. Vóór de zitting heeft Menzies nog stukken toegezonden. De OR heeft ter zitting nog een stuk overgelegd.
2 De feiten
Menzies is een dochteronderneming, tevens bedrijfsonderdeel, van Menzies Aviation B.V. (hierna: Menzies Aviation). Menzies Aviation houdt zich bezig met de vracht- afhandeling van luchtvaartmaatschappijen op het grondgebied van de luchthaven Schiphol. Menzies is een 24/7-bedrijf en handelt alle soorten luchtvracht af en transporteert de vracht van en naar de vliegtuigen over het luchthaventerrein. Menzies heeft eigen loodsen waar vracht van opdrachtgevers wordt opgeslagen en opgebouwd voor transport.
Binnen Menzies werken Dutymanagers. Een Dutymanager is verantwoordelijk voor het toezicht op de voortgang van het afhandelingsproces gedurende een shift. De Dutymanager heeft contact met werknemers en klanten.
Menzies had een ondernemings-cao met een looptijd van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019 (hierna: de cao). De cao is op 6 september 2019 opgezegd door FNV.
Artikel 10 van de cao regelt onder andere de werktijden en de indeling van het personeel van Menzies. De cao kent een aantal basisroosters en schillen, waarvoor verschillende uitgangspunten met betrekking tot de werktijden gelden.
In artikel 10.8. van de cao staat onder meer: ‘(…) Wijzigingen in dienstroosterwijzigingen zullen geschieden conform het gestelde in de W.O.R.’
Artikel 10.12 van de cao luidt: ‘Binnen het gestelde in artikel 10 is het mogelijk dat de Ondernemingsraad dispensatie verleent voor een rooster met afwijkende roostertijden.’
Bij Menzies werkten vijf Dutymanagers.Dat aantal is teruggebracht naar drie, omdat Menzies één Dutymanager niet heeft vervangen nadat hij een andere functie binnen Menzies is gaan vervullen en Menzies van een andere Dutymanager in 2018 afscheid heeft genomen als gevolg van een reorganisatie.
Ten aanzien van de roosters van de Dutymanagers werd gewerkt met een rooster van vijf weken waarin de Dutymanagers (i) een werkweek hadden van 4,2 dagen, (ii) drie van de vijf weekenden moesten werken (60%) en (iii) daarnaast ook nachtdiensten moesten draaien.
Op 15 februari 2018 heeft Menzies de OR om instemming gevraagd op grond van artikel 27 van de WOR ten aanzien van het voorgenomen besluit tot wijziging van het rooster van de resterende Dutymanagers. De wijziging hield – kort gezegd – in dat de Dutymanagers (i) een werkweek hebben van 4,6 dagen, (ii) twee van de drie weekenden moeten werken (66,7%) en (iii) geen nachtdiensten meer hoeven te draaien.
De OR heeft op 22 februari 2018 geweigerd instemming te verlenen. Op verzoek van Menzies om hierover uitleg te geven, heeft de OR op 26 februari 2018 verwezen naar een ‘herenakkoord’ uit 1994 tussen de OR en Menzies. Volgens de OR is in dit ‘herenakkoord’ afgesproken – samengevat – dat bij een vijfdaags rooster een weekendpercentage van maximaal 50% geldt en dat als het weekendpercentage naar 60% of meer gaat, een 4,2 daags rooster geldt.
Bij brief van 27 maart 2018 heeft de OR zijn standpunt herhaald en verder aangegeven dat als Menzies de weekendpercentages, het schillensysteem of de percentages wil aanpassen in de cao, Menzies dit met de sociale partners overeen moet komen.
Omdat Menzies heeft aangegeven dat het voorgestelde rooster de enige manier is om het aantal diensten dat nodig is om haar organisatie naar behoren te laten functioneren, rond te krijgen, heeft de OR het gewijzigde rooster tot 31 december 2018 gedoogd. De OR heeft daarbij aangegeven dat Menzies het rooster moet bespreken met de bij de cao betrokken sociale partners.
Vervolgens is een denktank opgezet, bestaande uit vertegenwoordigers van Menzies, de OR en de sociale partners, met het oog op de voorbereiding van de onderhandelingen over de nieuwe cao. Deze denktank is drie keer bijeengekomen om over cao-kwesties binnen Menzies te spreken.
In september 2018 heeft de OR Menzies erop gewezen dat de gedoogperiode eind 2018 afloopt. Menzies heeft de OR om verlenging van de gedoogperiode gevraagd. De OR heeft de gedoogperiode – met tegenzin – verlengd gedurende 2019.
Bij brief van 1 oktober 2019 heeft de OR aan Menzies aangegeven dat eind 2019 de gedoogperiode afloopt en heeft hij aangedrongen op overleg met de sociale partners.
Op 29 oktober 2019 heeft de OR aan Menzies geschreven dat het Menzies niet is toegestaan het gewenste rooster vanaf 1 januari 2020 toe te passen.
Op 6 november 2019 heeft Menzies de OR opnieuw verzocht in te stemmen met een nieuw rooster voor de Dutymanagers. Dit instemmingsverzoek verschilt inhoudelijk niet van het verzoek van 15 februari 2018. De OR heeft wederom instemming geweigerd.
Op 2 december 2019 heeft Menzies onderhavige procedure aan de OR aangekondigd en de OR verzocht het gewijzigde rooster voor de Dutymanagers nog te gedogen totdat de kantonrechter uitspraak heeft gedaan. Op 5 december 2019 heeft de OR laten weten de gedoogperiode niet langer te verlengen.
Als tijdelijke oplossing wordt sinds 1 januari 2020 door de Dutymanagers een rooster op basis van vrijwilligheid gedraaid. Dit is het voormalig gedoogde rooster, waarbij de zondagavond is verplaatst naar een donderdag-tussendienst. Op basis van dit rooster hebben de Dutymanagers een werkweek van 4,6 dagen, waarbij zij 50% in het weekend werken.
3 Het verzoek
Menzies verzoekt de kantonrechter om op grond van artikel 27 lid 4 WOR toestemming te verlenen om conform het instemmingsverzoek van 6 november 2019 het uitvoeringsbesluit te nemen tot wijzigen van het rooster van de Dutymanagers.
Aan haar verzoek om vervangende toestemming legt Menzies primair ten grondslag dat de weigering van de OR om in te stemmen met het voorgenomen besluit van Menzies onredelijk is. De argumenten van Menzies vóór het besluit wegen zwaarder dan die van de OR daartegen. Menzies heeft belang bij het nieuwe rooster en heeft geen reële alternatieven. De OR negeert zijn eigen verantwoordelijk en blijft verwijzen naar de rol van de vakbond. Menzies kent geen Herenakkoord uit 1994 en daarnaast doet dat vermeende akkoord ook geen recht aan de huidige bedrijfs- en marktomstandigheden die de aanpassing van het rooster van de Dutymanagers noodzakelijk maken.
Subsidiair, voor het geval de kantonrechter meent dat de belangen van Menzies en de OR even zwaar wegen, legt Menzies aan het verzoek ten grondslag dat zij zwaarwegende redenen voor het nieuwe rooster heeft van bedrijfsorganisatorische, bedrijfseconomische en bedrijfssociale aard. De beschikbare capaciteit van de Dutymanagers moet zo goed mogelijk worden ingezet. Tijdens de dag- en avonddiensten wordt er veel vaker gebeld en ook zijn er dan meer vragen van werknemers. In de nachten is dat beduidend minder. Daarom kent het door Menzies gewenste rooster geen nachtdiensten meer. In de weekenden is de aanwezigheid van een Dutymanager belangrijker.
Er is sprake van organisatiewijzigingen en een krimp. De teruggang van het aantal Dutymanagers leverde Menzies een besparing van c.a. € 150.000,00 bruto op. Het is geen optie om weer terug te gaan naar vijf Dutymanagers, zodat het noodzakelijk is het rooster aan te passen aan de huidige situatie waarin gewerkt wordt met drie Dutymanagers.