Rechtbank Noord-Nederland, 05-04-2023, ECLI:NL:RBNNE:2023:1724, 10330860 \ CV EXPL 23-784
Rechtbank Noord-Nederland, 05-04-2023, ECLI:NL:RBNNE:2023:1724, 10330860 \ CV EXPL 23-784
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Nederland
- Datum uitspraak
- 5 april 2023
- Datum publicatie
- 28 april 2023
- ECLI
- ECLI:NL:RBNNE:2023:1724
- Zaaknummer
- 10330860 \ CV EXPL 23-784
Inhoudsindicatie
- kort geding/belangenafweging
- verzoek om urenverhoging buschauffeurs
- beleid Arriva m.b.t. invulling formatieruimte
- maximering urenophoging tot 36 uur per week
- CAO-uitleg bij ophoging van arbeidsuren
Uitspraak
Afdeling Privaatrecht
Locatie Leeuwarden
zaak-/rolnummer: 10330860 \ CV EXPL 23-784
vonnis van de kantonrechter ex art. 254 lid 5 Rv d.d. 5 april 2023
inzake
1 [A] ,
wonende te [woonplaats] ,
2. [B],
wonende te [woonplaats] ,
3. [C],
wonende te [woonplaats] ,
4. [D],
wonende te [woonplaats] ,
5. [E],
wonende te [woonplaats] ,
eisers,
gemachtigde: mr. J. Heckman-Engelage,
tegen
de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
ARRIVA PERSONENVERVOER NEDERLAND BV,
gevestigd te Heerenveen,
gedaagde,
gemachtigde: mr. I.C.M. van de Kerkhof-de Boer.
Partijen zullen hierna eisers en Arriva worden genoemd.
1 Procesverloop
Het verloop van de procedure blijkt uit:
- de dagvaarding met producties
- producties van Arriva
- nadere producties van eisers
- de mondelinge behandeling gehouden op 21 maart 2023
- pleitaantekeningen van Arriva.
Ten slotte is vonnis bepaald.
2 Feiten
Arriva houdt zich bezig (o.a.) met openbaar interlokaal vervoer over de weg.
Eisers zijn allen werkzaam bij Arriva als autobuschauffeur. Zij zijn tussen december 2017 en mei 2019 in vaste dienst gekomen (in enkele gevallen na een periode te hebben gewerkt als uitzendkracht) in dienstverbanden met een urenomvang van tussen de 31 en 36 uur per week. Voor de eisers die aanvankelijk voor minder dan 36 uur per week in dienst zijn gekomen geldt dat hun urenomvang inmiddels is opgehoogd naar 36 uur per week. Laatstelijk is dat gebeurd voor eisers 3 en 4 per 1 april 2023.
Op de arbeidsovereenkomsten van eisers is de Cao Openbaar Vervoer (hierna: de cao) van toepassing. In artikel 35 lid 1 van de cao (onder arbeidstijden/ATV) is bepaald dat het uitgangspunt een vijfdaagse werkweek van 40 uur is. In artikel 9 lid 3 van de cao is bepaald dat een parttimer voorrang krijgt bij uitbreiding van het overeengekomen aantal arbeidsuren of het vervullen van een opengevallen fulltime baan in dezelfde functie, mits hij aan de functie-eisen voldoet.
Arriva heeft het model "Amfibie" ontwikkeld voor het berekenen van de benodigde formatie (Fte's) om de dienstregeling te kunnen wegrijden en daarbij passend de inzet van medewerkers (dienstroosters). Dit model is opgesteld in samenspraak met - en vastgesteld na instemming van de Centrale Ondernemingsraad (COR) van Arriva. Eén van de onderdelen van het model is dat van het totaal aantal benodigde Fte's minimaal 88% wordt geplaatst in de groep 'vast' en maximaal 12 % in de groep 'flex' (bijvoorbeeld uitzendkrachten). Het idee hierachter is dat Arriva door het jaar heen meer of minder personeelscapaciteit nodig heeft (o.a. door het aanwezige seizoenspatroon) en snel wil kunnen schakelen om te voorkomen dat er in een bepaalde periode per jaar sprake zal zijn van een personeelsoverschot en in een andere periode juist van een personeelstekort. Zodra de bezetting in de groep 'vast' onder de 88% komt op een vestiging ontstaat er formatieruimte (zie aanvullende uitleg op Model Amfibie, productie 8 van de zijde van Arriva).
Bij brief van 3 november 2022 heeft de gemachtigde van eisers namens hen aan Arriva gevraagd om ophoging van hun contracturen naar 40 uur per week. Arriva heeft dit verzoek bij brief van 25 november 2022 afgewezen. In deze brief heeft Arriva als eerste reden genoemd dat er geen formatieruimte is. Verder staat in deze brief - voor zover van belang -:
Als het al zo is dat er in deze situatie sprake zou zijn - quod non - van formatieruimte, dan heeft de concessiemanager de ruimte om het werk zo te verdelen dat de diensten op een bedrijfseconomische manier weggereden kunnen worden c.q. zonder dat er min- en plusuren ontstaan. Hoe de formatie met medewerkers gevuld wordt, is daarom ook aan de concessiemanager. Dit betekent dat het wenselijk kan zijn dat er meer medewerkers met minder uren zijn dan minder medewerkers met meer uren. Uiteindelijk moet er balans zijn tussen diensten en het aantal medewerkers (contract vs shift). Het kan niet zo zijn dat uitbreiding van uren of het vervullen van een opengevallen fulltimebaan leidt tot roosters waarin medewerkers min- of plusuren opbouwen. Dit zou bedrijfseconomisch onverantwoord zijn.
Bij brief van 9 december 2022 heeft de gemachtigde van eisers namens hen een nieuw verzoek om urenophoging ingediend. In reactie hierop heeft Arriva bij brief van 21 december 2022 aangegeven dat er in week 14 van 2023 formatieruimte beschikbaar zal komen door de uitstroom van 2 Fte en dat Arriva op dat moment kan overgaan tot een urenophoging naar maximaal 36 uur per week verdeeld over gemiddeld 5 inzetten per week. Een ophoging van de arbeidsovereenkomsten naar 40 uur per week is volgens Arriva niet mogelijk "vanwege een kortere gemiddelde dienstlengte op de vestiging Dokkum". In een bijlage bij de brief is een tabel opgenomen waaruit volgt dat de gemiddelde dienstlengte in het werkpakket Dokkum 07:50 bedraagt en in Friesland 07:37.
Eisers hebben vervolgens het onderhavige kort geding aanhangig gemaakt.