Rechtbank Oost-Brabant, 01-11-2018, ECLI:NL:RBOBR:2018:5330, C/01/339183 / KG ZA 18-600
Rechtbank Oost-Brabant, 01-11-2018, ECLI:NL:RBOBR:2018:5330, C/01/339183 / KG ZA 18-600
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Oost-Brabant
- Datum uitspraak
- 1 november 2018
- Datum publicatie
- 1 november 2018
- ECLI
- ECLI:NL:RBOBR:2018:5330
- Zaaknummer
- C/01/339183 / KG ZA 18-600
Inhoudsindicatie
Misbruik van bevoegdheid. Besluit tot sluiting van haar basis Eindhoven door Ryanair had niet genomen mogen worden. Vorderingen van de vliegers worden grotendeels toegewezen.
Uitspraak
vonnis
Civiel Recht
Zittingsplaats 's-Hertogenbosch
Zaaknummer / rolnummer: C/01/339183 / KG ZA 18-600
Vonnis in kort geding van 1 november 2018
in de zaak van:
1 [eiser 1] ,
wonende te [woonplaats] ,
2. [eiser 2] ,
wonende te [woonplaats] ,
3. [eiser 3] ,
wonende te [woonplaats] ,
4. [eiser 4] ,
wonende te [woonplaats] ,
5. [eiser 5] ,
wonende te [woonplaats] ,
6. [eiser 6] ,
wonende te [woonplaats] ,
7. [eiser 7] ,
wonende te [woonplaats] ,
8. [eiser 8] ,
wonende te [woonplaats] ,
9. [eiser 9] ,
wonende te [woonplaats] ,
10. [eiser 10] ,
wonende te [woonplaats] ,
11. [eiser 11] ,
wonende te [woonplaats] ,
12. [eiser 12] ,
wonende te [woonplaats] ,
13. [eiser 13] ,
wonende te [woonplaats] ,
14. [eiser 14] ,
wonende te [woonplaats] ,
15. [eiser 15] ,
wonende te [woonplaats] ,
16. [eiser 16] ,
wonende te [woonplaats] ,
eisers,
advocaat: mr. A. Stege te Amsterdam (Zilver Advocaten),
tegen
de rechtspersoon naar het recht van de Republiek Ierland RYANAIR DAC,
gevestigd te Swords, Co. Dublin (Republiek Ierland),
gedaagde,
advocaten: mr. M. Bestebreurtje te Rotterdam (Van den Herik & Verhulst Advocaten),
mr. H.H.P. Lugard te Brussel (Baker en Botts), mr. J.J. Croon te Schiphol/Rotterdam (Croon Aviation Lawyers), en mr. L.B. de Graaf te ’s-Gravenhage (BarentsKrans).
Partijen zullen hierna enerzijds “de vliegers” dan wel “ [eiser 1] ”, “ [eiser 2] ”, “ [eiser 3] ”, “ [eiser 4] ”, “ [eiser 5] ”, “ [eiser 6] ”, “ [eiser 7] ”, “ [eiser 8] ”, “ [eiser 9] ”, “ [eiser 10] ”, “ [eiser 11] ”, “ [eiser 12] ”, “ [eiser 13] ”, “ [eiser 14] ”, “ [eiser 15] ” en “ [eiser 16] ” en anderzijds “Ryanair” genoemd worden.
1 De procedure
De procedure blijkt uit:
- de inleidende dagvaarding in kort geding van 12 oktober 2018 met (29) producties;
- de brief van de advocaat van de vliegers van 16 oktober 2018 met aanvullende producties (30-38);
- de brief van mr. M. Bestebreurtje van 17 oktober 2018 van de zijde van Ryanair met (17) producties;
- de brief van de advocaat van de vliegers van 17 oktober 2018, waarin de voorzieningenrechter is verzocht de producties van de zijde van Ryanair te weigeren;
- de brief van de advocaat van de vliegers van 17 oktober 2018, waarin de voorzieningenrechter is verzocht om [naam teruggetrokken eiser] niet langer als één van de eisers te beschouwen;
- de mondelinge behandeling, die op 18 oktober 2018 heeft plaatsgevonden;
- de pleitaantekeningen van de advocaat van de vliegers;
- de pleitnotities van de advocaten van Ryanair.
Ondanks het verzoek van de advocaat van de vliegers om de producties van Ryanair te weigeren, heeft de voorzieningenrechter de producties toegelaten. De voorzieningenrechter heeft in dit verband ter zitting overwogen dat de procedure op verkorte termijn aanhangig is gemaakt, zodat Ryanair zich in betrekkelijk korte tijd heeft moeten voorbereiden. Desgewenst zijn de vliegers en hun advocaat door een schorsing van de zitting in de gelegenheid gesteld de producties van Ryanair alsnog te bekijken en te bespreken.
Aanvankelijk zijn de vorderingen ook op verzoek van de heer [naam teruggetrokken eiser] (hierna: “ [naam teruggetrokken eiser] ”) ingediend, maar bij brief van 17 oktober 2018 heeft de advocaat van de vliegers meegedeeld dat [naam teruggetrokken eiser] zich om hem moverende redenen wil terugtrekken uit de procedure, zodat de advocaat de voorzieningenrechter heeft verzocht om hem niet langer als één van de eisers te beschouwen. Tijdens de mondelinge behandeling heeft Ryanair desgevraagd uitdrukkelijk verklaard hiertegen geen bezwaar te hebben. Het kort geding is daarom ten aanzien van [naam teruggetrokken eiser] als ingetrokken beschouwd.
Ten slotte is vonnis bepaald op uiterlijk 1 november 2018.
2 De feiten
De vliegers zijn allen als vlieger, meer specifiek als First Officer Boeing 737-800
(co-piloot) dan wel als Captain Boeing 737-800 (piloot), in dienst bij Ryanair. De huidige arbeidsovereenkomsten van de vliegers zijn ingegaan in de periode van 1 april 2013 tot en met 1 januari 2018.
Ryanair exploiteert een low-cost luchtvaartmaatschappij, is gevestigd in de Republiek Ierland en voert vluchten uit op de korte afstand, met name tussen Europese bestemmingen. Ryanair is actief in 37 verschillende jurisdicties en vliegt van en naar 216 luchthavens. Ryanair heeft in totaal 86 bases, luchthavens waar vliegtuigen ’s nachts geparkeerd worden en van waaruit de bemanning vertrekt en terugkomt, waaronder één base in Nederland te Eindhoven.
In de arbeidsovereenkomsten tussen partijen zijn, voor zover relevant, de volgende bepalingen opgenomen.
“LOCATION
Ryanair’s aircraft are registered in the Republic of Ireland and as you will perform your duties on these Irish aircraft your employment is based in the territory of the Republic of Ireland. You will be located principally at Eindhoven Airport and at such other place or places as the Company reasonably requires for the proper fulfilment of your duties and responsibilities under this Agreement. It is a condition of your employment that you comply with any such requirement. This would include, for the avoidance of doubt, transfer to any of the Company’s bases without compensation. It must be understood that should you be transferred to another base you will be paid in accordance with the prevailing salary and flight pay system at that base.”
“EXCESS CAPACITY
Due to the inherent uncertainty of circumstances within the airline industry, situations can arise where the Company has excess capacity (for example, but not limited to, a reduced winter flying programme, the grounding of aircraft, reduced business activity, strikes, natural disasters etc.). If the Company are required to reduce activity levels for any reason, it is a condition of this job offer that you agree and accept the right of the Company, at its sole discretion, to give you compulsory unpaid leave for the duration of the period the Company considers as excess capacity. For the avoidance of doubt you are not entitled to any payment during the period of compulsory unpaid leave.”
“APPLICABLE LAW
The employment relationship between Ryanair and you shall at all times be governed by the laws in effect and as amended from time to time in the Republic of Ireland. Irrespective of the social security regime to which you are attached your contract is governed by Irish labour law and your entitlements will be those set out by laws of the Republic of Ireland (including but not limited to maternity / paternity leave, sickness, absence, redundancy and retirement entitlements). The Irish courts have sole and exclusive jurisdiction in relation to all matters relating to the execution and termination of this contract and the operation and terms thereof. In the event that this clause becomes inoperable due to legislative changes, legal directive of any other change that Ryanair determines as material, then this contract will become null and void and your employment with Ryanair will cease and you will be paid the statutory amount in lieu of notice”
De vliegers zijn leden van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (hierna genoemd “VNV”), een vakbond voor verkeersvliegers zoals de vliegers van Ryanair.
Tussen VNV en Ryanair zijn cao-onderhandelingen gevoerd, die begin augustus 2018 zijn vastgelopen. De VNV heeft vervolgens collectieve stakingsacties aangekondigd, voor het eerst op 10 augustus 2018.
Ryanair heeft hiertegen in kort geding een verbod gevorderd, welke vordering door de voorzieningenrechter te Haarlem bij vonnis van 9 augustus 2018 is afgewezen. De eerste, aangekondigde actie heeft op 10 augustus 2018 plaatsgevonden. Ondanks de actie zijn de vluchten niet door Ryanair geannuleerd, maar uitgevoerd zoals gepland. De impasse in de cao-onderhandelingen duurde hierna onverminderd voort.
Bij brief van vrijdag 14 september 2018 aan [eiser 15] heeft Ryanair, voor zover relevant, het volgende geschreven.
“We are not willing to accept any more unnecessary disruptions to our business and our customers in Eindhoven, and as we explained at our recent meeting, if they continue then we will reorganise the Eindhoven base to serve our Dutch customers on aircraft bases overseas, leading to cuts in the number of bases aircraft and jobs in Eindhoven. We hope you will work with us now to avoid any such outcome. This is not a threat, but will be the inevitable consequence of any further misguided and unnecessary strike actions by our Eindhoven pilots or cabin crew.” [onderstreping voorzieningenrechter]
Op maandag 24 september 2018 heeft VNV een tweede actie aangekondigd. Bij brief van dinsdag 25 september 2018 aan [eiser 15] heeft Ryanair, voor zover relevant, het volgende geschreven.
“As we explained at our meeting of 6 Sept and our letter of 14 Sept if repeated disruptions continue in EIN we will be forced to reorganise the EIN base to serve our Dutch customers on aircraft based overseas which may lead to cuts to some or all of based aircraft and jobs in EIN.” [onderstreping voorzieningenrechter]
De tweede aangekondigde stakingsactie heeft plaatsgevonden op vrijdag
28 september 2018.
Op maandag 1 oktober 2018 heeft Ryanair voorts aangekondigd dat de base in Eindhoven per 5 november 2018 zal worden gesloten. Ryanair heeft de vliegers aangeboden dat zij worden overgeplaatst naar een andere base, dan wel een mobile pilot contract kunnen sluiten.