Home

Rechtbank Oost-Brabant, 15-05-2024, ECLI:NL:RBOBR:2024:2514, C/01/376278 / HA ZA 21-775

Rechtbank Oost-Brabant, 15-05-2024, ECLI:NL:RBOBR:2024:2514, C/01/376278 / HA ZA 21-775

Gegevens

Instantie
Rechtbank Oost-Brabant
Datum uitspraak
15 mei 2024
Datum publicatie
17 juni 2024
ECLI
ECLI:NL:RBOBR:2024:2514
Zaaknummer
C/01/376278 / HA ZA 21-775

Inhoudsindicatie

Collectieve actie. WAMCA. Zaak van vakbonden tegen transportonderneming. Artikel 7:664 lid 1 sub a BW. Rechten en verplichtingen uit pensioenregeling bij overgang van onderneming. De vorderingen van de vakbonden zijn erop gericht dat de werknemers van de onderneming hun deelneming aan het Pensioenfonds Vervoer kunnen voortzetten, ook na overgang van de onderneming. De rechtbank wijst de vorderingen van de vakbonden af.

Uitspraak

Civiel recht

Zittingsplaats 's-Hertogenbosch

Zaaknummer: C/01/376278 / HA ZA 21-775

Vonnis van 15 mei 2024

in de zaak van

1 FEDERATIE NEDERLANDSE VAKBEWEGING,

gevestigd te Utrecht,
2. CNV VAKMENSEN,

gevestigd te Utrecht,

eisende partijen,

hierna samen te noemen: de bonden,

advocaat: mr. drs. M.H.D. Vergouwen te Amsterdam,

tegen

GXO LOGISTICS NETHERLANDS III B.V., (voorheen: XPO SUPPLY CHAIN NETHERLANDS III B.V.),

gevestigd te Eindhoven,

gedaagde partij,

hierna te noemen: XPO III,

advocaat: mr. R.J.C. Brouwer te Venlo.

1 De procedure

1.1.

Het verloop van de procedure blijkt uit:

- het tussenvonnis van 18 januari 2023 en de daarin genoemde processtukken;

- een drietal aanvullende producties van de zijde van XPO III (bijlagen I tot en met III);

- de mondelinge behandeling van 5 oktober 2023, waarvan door de griffier aantekeningen zijn gemaakt.

1.2.

Ten slotte is de datum voor de uitspraak bepaald.

2 De feiten

2.1.

XPO III is op 17 december 2018 opgericht. XPO III maakt onderdeel uit van XPO Logistics (hierna: XPO), een concern dat wereldwijd actief is op het gebied van transport en logistieke services. XPO heeft zich in 2015 in - onder meer - Nederland gevestigd c.q. kunnen vestigen door overname van transportconcerns Norbert Dessentrangle en Con-Way.

2.2.

De Nederlandse groepsvennootschappen van Norbert Dessentrangle, te weten ND Logistics B.V. en TD Holding B.V., zijn opgegaan in XPO Supply Chain Netherlands I B.V. (hierna: XPO I), respectievelijk XPO Supply Chain Netherlands II B.V. (hierna: XPO II). Van Con-Way maakte Menlo Worldwide B.V. (hierna: Menlo) onderdeel uit, dat onder dezelfde naam is blijven voortbestaan.

2.3.

Een nieuwsbrief van de ondernemingsraad van XPO Logistics Nederland (hierna: de ondernemingsraad) van maart 2018 luidt, voor zover hier relevant, als volgt:

BESTE COLLEGA

In de afgelopen jaren is XPO Logistics in Nederland snel gegroeid. Niet alleen door meer klanten en meer werk aan te trekken, maar ook door een aantal bedrijfsovernames. Door die overnames is er in de organisatie een lappendeken ontstaan van functiebeschrijvingen, spelregels en arbeidsvoorwaarden. XPO Logistics heeft nu meer dan 400 functiebeschrijvingen en de verwachting is dat men deze terug kan brengen tot ongeveer 100. Er zijn nu dus voor hetzelfde werk meerdere beschrijvingen, uiteenlopende waardering en loon. Bovendien werkt men binnen XPO Logistics met uiteenlopende spelregels over roosters, vrije dagen en toeslagen. Zo kan het gebeuren dat op een XPO Logistics-vestiging aan de ene kant van de straat medewerkers reiskosten vergoed krijgen en aan de andere kant van de straat niet.

Uniformiteit

De directie wil toewerken naar eenduidige spelregels die zo veel mogelijk aansluiten bij het werk. Dat helpt de organisatie bij verdere groei en is makkelijker in de onderlinge samenwerking. Dus stelt XPO Logistics voor om te komen tot eenduidige functies, roosters en arbeidsvoorwaarden.

De ondernemingsraad (OR) steunt dat idee: gelijk werk verdient ook gelijke spelregels en gelijke arbeidsvoorwaarden. (…)

Rol OR

De OR is op dit moment in gesprek met het management over de planning van de hele operatie. En we doen mee in werkgroepen die de mogelijkheden voor eenduidige spelregels onderzoeken. We overleggen met iedereen die daarbij een rol heeft, zoals directie, HRM, adviseurs en vakbonden. Want het gaat om belangrijke onderwerpen voor al onze medewerkers en het zijn onderwerpen waarbij de OR formeel om instemming zal worden gevraagd over onderdelen van de operatie. We zetten daarbij in op heldere en eerlijke spelregels en een duidelijke verbetering van de arbeidsvoorwaarden.

(…)”

2.4.

Op 10 oktober 2018 hebben de ondernemingsraad enerzijds en XPO III (in oprichting) en Menlo anderzijds een convenant gesloten, waarin, voor zover hier relevant, het volgende is vermeld:

“(…)

Overwegende dat:

  1. XPO verricht warehouseactiviteiten in Nederland vanuit 4 juridische entiteiten te weten XPO Supply Chain NETHERLANDS B.V. (Verder te noemen XPO I), XPO Supply Chain Netherlands II (Verder te noemen XPO II), Menlo Worldwide B.V. (Verder te noemen Menlo Nederland) en weldra vanuit XPO Supply Chain III (verder te noemen XPO III).

  2. De warehousing activiteiten van XPO I en XPO II vestigingen Nieuwegein, Mijdrecht, Venlo, Tilburg 2, Tilburg 3, Venray 6 overgaan naar de op te richten vennootschap XPO III BV i.o. (hierna te noemen XPO III).

  3. De bedrijfsactiviteiten van XPO III en Menlo Nederland zich richten op warehousing activiteiten ten behoeve van derden. Beide ondernemingen verrichten geen vergunningsverplichting vervoer krachtens de Wet wegvervoer goederen dan wel tegen vergoeding vervoer geheel of ten dele vervoer verrichten anders dan van personen, over de weg of over andere dan voor het openbaar vervoer openstaande wegen.

  4. e activiteiten van XPO III en Menlo Nederland niet vallen onder de werkingssfeer van de cao beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, Evenmin een verplichtstelling geldt ten aanzien van aansluiting bij pensioenfonds Vervoer.

  5. De Werkgever [XPO III en Menlo; toevoeging rechtbank] op grond van artikel 32 lid 2 van de WOR extra bevoegdheden toekent aan de OR, te weten een op overeenstemming gericht overleg over een arbeidsvoorwaardenregeling voor de medewerkers van XPO III en Menlo Nederland.

  6. In dit convenant Partijen afspraken vastleggen over hoe zij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaardenregeling (verder te noemen: de AVR) zullen voeren.

  7. In de AVR zal worden vastgelegd welke onderwerpen van toepassing zijn op de diverse groepen werknemers.

  8. (…)

I. In de AVR een integraal pakket van arbeidsvoorwaarden, waaronder de pensioentoezegging, is opgenomen.

Zijn overeengekomen:

1. Doel van het convenant

Het doel is dat Partijen in overleg overeenstemming bereiken over de AVR. Beoogd is de AVR met ingang van uiterlijk 1 december 2018 van kracht te laten zijn op de medewerkers die in dienst treden van XPO III en met ingang van 1 januari 2019 op de medewerkers van XPO I en XPO II die naar XPO III overgaan en op de medewerkers van Menlo Nederland. (…)

(….)

(…)

AVR en individuele arbeidsovereenkomst

1. De AVR wordt door middel van een incorporatiebeding in de arbeidsovereenkomst van toepassing verklaard op de medewerkers die in dienst treden van XPO III.

2. De Werkgever zal de betrokken medewerkers informeren en treft de nodige maatregelen voor een zorgvuldig informatie- en communicatietraject.

3. Het streven is erop gericht dat de medewerkers van XPO I en XPO II die naar XPO III overgaan de nieuwe arbeidsovereenkomst per x-datum ondertekenen en dat de medewerkers van Menlo Nederland een addendum ondertekenen waarin de nieuwe AVR van toepassing wordt verklaard.

(…)

5) Besluitvormingsproces OR

1. De OR wijst uit haar midden een afvaardiging aan die bevoegd is om namens de OR te onderhandelen over de AVR.

2. (…)

3. De leden van de OR krijgen in redelijkheid de tijd die nodig is om input van de achterban voor de AVR te verkrijgen. Daartoe worden maximaal 6 klankbordgroepen geformeerd die de OR zal raadplegen over de inzet van de onderhandelingen over de AVR. De samenstelling van de klankbordgroepen is representatief qua functies en qua niveau.

4. De leden van de klankbordgroepen komen in aanmerking voor faciliteiten gelijk aan de faciliteiten van de OR.

5. Desgewenst heeft de OR de mogelijkheid de achterban te raadplegen. (…)

6) (…)

7) Externe deskundigen

1. Partijen kunnen externe deskundigen om advies vragen deel laten nemen aan het overleg over de AVR.

2. De kosten van externe deskundigen voor de OR worden door de Werkgever betaald, (…).

(…)”

2.5.

In de daaropvolgende periode heeft de OR zijn achterban periodiek onder meer geïnformeerd en geconsulteerd over de (tot stand te komen) AVR, inclusief pensioenregeling, door het (mede) organiseren van Town hall meetings, het geven presentaties, het verspreiden van nieuwsbrieven, het organiseren van klankbordgroepen en het laten uitgaan van enquêtes.

2.6.

Op 20 maart 2019 heeft XPO bij de OR een adviesaanvraag ingediend met betrekking tot de oprichting van XPO III. Op 18 april 2019 heeft de OR positief geadviseerd over de oprichting van XPO III.

2.7.

Op 19 april 2019 hebben de onderhandelingsdelegaties overeenstemming bereikt over de AVR en op 3 mei 2019 is het onderhandelingsresultaat ondertekend. Ten aanzien van het pensioen is daarin het volgende vermeld:

“(…)

5. Pensioen

Er wordt een Defined Contribution pensioenregeling ingevoerd. Hierbij is de zogenaamde 3% fiscale staffel van toepassing. Als franchise wordt de wettelijke minimum franchise 2019 toegepast. Overuren worden niet meegenomen in de pensioengrondslag. Inconveniëntentoeslag wordt wel meegenomen in de pensioengrondslag. De werknemersbijdrage bedraagt 5%.

De medewerkers die in dienst waren (bij XPO Supply Chain Netherlands B.V., dan wel XPO Supply Chain Netherlands II B.V.) op 1 april 2019 en die op dat moment ouder waren dan 32 jaar zullen een compensatie ontvangen zoals is berekend door [A] (bijlage 6)

Medewerkers die na 1 april 2019 in dienst zijn getreden, komen niet voor de compensatieregeling in aanmerking mits dit is overeengekomen tussen werkgever en werknemer en in de arbeidsovereenkomst is vastgelegd.

De compensatie betreft een percentage van het brutoloon. De pensioencompensatie wordt vastgesteld als een percentage van het brutoloon, zodat het mee blijft lopen in de loonontwikkeling.

De medewerkers behouden het recht op deze compensatie zolang ze in dienst zijn van XPO. Verder zullen de medewerkers welke gebruik willen maken van een persoonlijk adviesgesprek inzake pensioenen hierin gefaciliteerd worden door de werkgever. Ze kunnen op kosten van de werkgever een persoonlijk pensioen adviesgesprek krijgen.

(…)”

2.8.

Op 1 mei 2019 is aan alle werknemers een interne memo gestuurd met de mededeling dat tussen de ondernemingsraad en XPO het voormelde onderhandelingsresultaat was bereikt, een en ander na instemming van de klankbordgroepen en de Europese Board. Deze interne memo bevat een samenvatting van de AVR (ingaande op 1 juli 2019). Ten aanzien van de nieuwe pensioenregeling is daarin het volgende vermeld:

“(…)

4. Pensioen: er komt voor alle medewerkers in scope een nieuwe pensioenregeling. Voor Menlo-medewerkers betekent dat dat de pensioenregeling wordt versterkt omdat nu ook inconveniëntentoeslagen mee gaan tellen voor de pensioenopbouw. Voor de medewerkers van de andere sites betekent het een andere manier van pensioenopbouw. Indien medewerkers door de nieuwe pensioenregeling erop achteruit gaan ontvangen zij een bruto compensatie voor gederfde pensioen bij het loon. Daarmee kan de medewerker zelf het pensioen aanvullen als hij/zij daarvoor kiest. Medewerkers kunnen een adviesgesprek aanvragen, wat door XPO gefaciliteerd zal worden.

(…)”

2.9.

In juni 2019 hebben er Town hall meetings plaatsgevonden. Bij die gelegenheid zijn de AVR en de nieuwe pensioenregeling aan de werknemers gepresenteerd (productie 25 bij conclusie van antwoord) en (verder) toegelicht.

2.10.

In de maand juni 2019 zijn 29 werknemers in dienst getreden bij XPO III. Deze werknemers hadden daarvoor geen arbeidsovereenkomst met XPO. In de arbeidsovereenkomsten van deze werknemers is de AVR en de nieuwe pensioenregeling van toepassing verklaard.

2.11.

Bij brief van 3 juni 2019 zijn alle bij de overgang naar XPO III betrokken werknemers onder meer als volgt geïnformeerd:

“(…)

Met ingang van 1 juli 2019 zullen de activiteiten van Nieuwegein van XPO Supply Chain Netherlands II B.V. overgaan naar XPO Supply Chain Netherlands III B.V. Voor u betekent dit dat u door de werking van de wet, automatisch in dienst treedt bij deze nieuwe B.V. met tenminste een gelijkwaardig pakket arbeidsvoorwaarden.

(…) Binnen XPO Supply Chain Netherlands III B.V. wordt de met de Ondernemingsraad overeengekomen nieuwe arbeidsvoorwaardenregeling gehanteerd, waarover we u hebben geïnformeerd in de town hall meeting, (Een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen is bij deze toegevoegd).

We zullen u rond 15 juli 2019 een nieuwe arbeidsovereenkomst doen toekomen met het verzoek om deze te ondertekenen. (…)

Zoals besproken zal ook de pensioenregeling wijzigen. Stelt u een persoonlijk gesprek op prijs met een externe pensioenadviseur om u te laten adviseren over de wijzigingen en de gevolgen voor u persoonlijk, dan kunt u dit ook kenbaar maken op hetzelfde formulier. We verzoeken u om dit formulier binnen één week in te leveren bij uw lokale HR-Advisor.

(…)”

2.12.

Op 10 juli 2019 hebben XPO I en XPO II enerzijds en XPO III anderzijds een overnameovereenkomst gesloten, waarin, voor zover hier relevant, het volgende is vermeld:

“(…)

WHEREAS

- Due to the wish of Parties to harmonize the renumeration system/employment benefits within its Dutch group structure, Parties want to transfer XPO I and XPO II’s business to XPO III;

- For several reasons Parties want it’s business to be phased in, as a result of which XPO I and XPO II will transfer to XPO III the parts of their respective businesses as pointed out in this Agreement;

- As part of this approach, parties have come together to set out the legal, technical and financial terms under which they will carry out the said transfer of businesses;

AGREED AS FOLLOWS

Section 1

1.1

XPO I will sell to XPO III, just as XPO III will accept from XPO I, the businesses below, which will contain customer contract, assets and lease of the warehouse (if applicable):

Site: Venray 6

(…)

Site: Venlo

(…)

Site: Tilburg 2/3

(…)

1.2

XPO II will sell to XPO III, just as XPO III will accept from XPO II, the businesses below, which will contain customer contract, assets and lease of the warehouse (if applicable):

Site: Nieuwegein

(…)

Section 2

2.1

The effective date of the transfer will be July1, 2019.

(…)

Section 4

(…)

4.3

Parties have consulted the Works Council about this transfer as part of the total restructuring in relation to the harmonization of the renumeration system/employment benefits within its Dutch group structure and obtained the required approval of the Works Council.

(…)”

2.13.

Bij brief van 30 januari 2020 heeft de advocaat van de bonden XPO III onder meer als volgt bericht:

“(…)

XPO Supply Chain Netherlands III B.V., verder XPO III, heeft vanaf 2017 met FNV en CNV overleg gevoerd over de arbeidsvoorwaarden van de werknemers in dienst van XPO II. Het was de bedoeling dat dit overleg een vervolg zou krijgen.

Ondanks herinnering van de zijde van de bonden is er geen vervolgoverleg geweest. In plaats daarvan heeft XPO III, zo vernemen de bonden van haar leden, afspraken gemaakt met de Ondernemingsraad Logistics Netherlands in de vorm van een arbeidsvoorwaardenregeling, verder AVR.

De met de OR overeengekomen AVR kent een DC-pensioenregeling in plaats van de voor de werknemers van XPO II toepasselijke pensioenregeling van het Bedrijfstakpensioenfonds Vervoer, verder Bpf Vervoer.

Vervolgens zijn werknemers van XPO II, (…), per 1 juli 2019 van rechtswege bij XPO III in dienst getreden.

Van andere veranderingen dan de overgang van de werknemers is overigens niet gebleken, doch dit kan verder buiten beschouwing blijven nu de overgang van de betrokken werknemers zonder enige twijfel valt onder de bepalingen van artikel 7:662 tot en met artikel 7:666a van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Artikel 7:663 BW bepaalt dat de rechten en verplichtingen die op het tijdstip van de overgang voor de werkgever voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst door die overgang van rechtswege overgaan op de verkrijger, hier XPO III.

De overgang van rechtswege gel(d)t ook voor pensioenregelingen. Dat is (onder andere) slechts niet het geval als de verkrijger (XPO III) aan de werknemer een zelfde aanbod doet tot het sluiten van een pensioenovereenkomst als hij reeds voor het tijdstip van overgang heeft gedaan aan zijn werknemers (waarmee de werknemers worden bedoeld die al bij de verkrijger vóór de overgang in dienst waren), zie artikel 7:664 lid 1 aanhef en onder a BW.

Bij XPO III waren nog geen andere werknemers in dienst zodat van de uitzondering van artikel 7:664 lid 1 aanhef en onder a BW geen sprake kan zijn. De in artikel 7:664 lid 1 aanhef en onder b en c vermelde uitzonderingen zijn evenmin van toepassing.

Het vorenstaande betekent dat de werknemers, komend van XPO III, die op 1 juli 2019 van rechtswege in dienst zijn getreden van XPO III, op die datum en daarna onverminderd deelnemer zijn gebleven bij Bpf Vervoer. De bonden verlangen daarom van XPO III dat zij deze werknemers alsnog en binnen 1 maand na heden bij Bpf Vervoer als deelnemer met terugwerkende kracht tot 1 juli 2019 zal aanmelden op de wijze die daarvoor door het Bpf Vervoer is voorgeschreven.

Voorts betekent het vorenstaand op grond van artikel 7 lid 4 van de Pensioenwet ook dat werknemers die na 1 juli 2019 bij XPO III in dienst zijn getreden, eveneens deelnemer in de pensioenregeling van Bpf Vervoer worden. Ook voor deze werknemers verlangen de bonden van XPO III dat zij hen vanaf datum indiensttreding als deelnemer bij Bpf Vervoer zal aanmelden.

(…) Vanzelfsprekend heeft het de voorkeur van de bonden als partijen in goed overleg afspraken kunnen maken over het behoud van de pensioenregeling van Bpf Vervoer voor de werknemers van XPO III. Voor het geval dat dit onverhoopt niet zou lukken, lijkt het me goed nu reeds op te merken dat de bonden XPO III dan in rechte zullen betrekken, waar nodig met de hen in artikel 3:305a BW gegeven bevoegdheden. (…)”

2.14.

De advocaat van XPO III heeft daar bij brief van 10 februari 2020, voor zover relevant, als volgt op gereageerd:

“(…)

Anders dan uw brief suggereert, zijn uw cliënten goed op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen die uiteindelijk hebben geleid tot een arbeidsvoorwaardenregeling die in samenspraak met de Ondernemingsraad tot stand is gebracht.

(…)

Op het moment dat medewerkers die werkzaam waren bij XPO I en XPO II, in dienst kwamen van XPO III waren daar reeds andere werknemers in dienst waarvoor een pensioenregeling gold die overigens gelijk was aan de pensioenregeling die binnen Menlo Worldwide BV werd gehanteerd voor circa 400 medewerkers. Op grond van het bepaalde in artikel 7:664 lid 1 sub a BW is deze pensioenregeling, die reeds vóór het moment van overgang van onderneming binnen de onderneming van XPO III gold en werd toegepast, aangeboden aan de medewerkers die eerder in dienst waren van XPO I en XPO II.

Volgend uit de wet, betekent dit, anders dan door u gesteld in uw brief, dat de werknemers, afkomstig van XPO I en XPO II, geen deelnemer zijn gebleven van Bpf Vervoer, maar onder de door XPO III afgesloten pensioenregeling zijn komen te vallen.

Dat betekent dat uw cliënten niet van XPO III kunnen verlangen dat de betreffende medewerkers onder het Bpf Vervoer zouden moeten blijven vallen. De betreffende medewerkers zijn op correcte wijze bij Bpf Vervoer afgemeld.

Volgend uit het voorafgaande geldt dat nieuwe werknemers van XPO III, eveneens komen te vallen onder de binnen XPO III geldende private pensioenregeling.

(…)”

2.15.

In aansluiting hierop heeft de advocaat van de bonden (de advocaat van) XPO III bij e-mail van 3 april 2020 verzocht om een nadere toelichting, waarbij de volgende vragen aan laatstgenoemde zijn voorgelegd:

“(…)

  1. Wat was het specifieke motief om XPO III op te richten?

  2. Welke afwegingen zijn gemaakt om vestigingen van XPO I en XPO II over te hevelen naar XPO III?

  3. Welke afwegingen zijn gemaakt om andere vestigingen van XPO I en XPO II niet over te hevelen naar XPO III?

  4. Hoeveel andere medewerkers en in welke functies waren al in dienst bij XPO III op het moment dat medewerkers van XPO I en XPO II bij XPO III in dienst kwamen?

  5. Wanneer zijn die andere werknemers in dienst getreden?

  6. Waren die eerder elders in het concern werkzaam?

  7. Hadden zij daar een pensioenregeling en zo ja welke?

  8. Was ook voor hen sprake van een situatie van overgang van onderneming?

  9. Bij wie en per wanneer is de DC regeling van XPO III ondergebracht?

  10. Wat is de exacte inhoud van de DC regeling?

  11. Hoe en wanneer zijn de van XPO I en XPO II afkomstige bij XPO III in dienst getreden medewerkers geïnformeerd (door XPO I of XPO II dan wel XPO III) dat zij niet langer deelnemer waren van Bpf Vervoer?

  12. Hoe en wanneer zijn de van XPO I en XPO II afkomstige bij XPO III in dienst getreden medewerkers door XPO III geïnformeerd over de inhoud van de voor hen nieuwe DC regeling?

(…)”

2.16.

De advocaat van XPO III heeft voormelde vragen bij e-mail van 16 april 2020 als volgt - en met hantering van dezelfde volgorde - beantwoord:

“(…)

1. XPO Logistics in Nederland heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een marktleider op het gebied van e-commerce. Ook in de toekomst wil XPO blijven groeien in deze markt en een aantrekkelijke speler zijn voor (e-commerce) klanten. Deze relatief nieuwe activiteiten vragen om een aangepaste marktbenadering met ook bijpassende arbeidsvoorwaarden. Dat vormt de reden en achtergrond van de oprichting van XPO III.

2. De vestigingen binnen XPO I en XPO II welke zich richten op e-commerce zijn overgeheveld naar XPO III. Daarnaast is ook de vestiging in Nieuwegein overgeheveld naar XPO III. Binnen deze vestiging worden diverse werkroosters gehanteerd. De gekozen arbeidsvoorwaardenregelingen binnen XPO III sluiten beter aan op de in Nieuwegein feitelijk bestaande situatie.

3. Andere vestigingen van XPO I en XPO II hebben vooralsnog minder behoefte aan de flexibilisering welke in XPO III is gerealiseerd en noodzakelijk is (zie hiervoor antwoord 1). Daarnaast geldt dat binnen XPO I sprake is van vergunningsplichtig vervoer waarop de Cao Beroepsgoederenvervoer van toepassing is. XPO III valt niet onder de werkingssfeer van deze Cao.

4. Vóórdat medewerkers van XPO I en XPO II in dienst zijn getreden van XPO III, waren er al 29 andere medewerkers in dienst bij XPO III. De functies variëren van warehouse employees, coördinator, teamleider, hr advisor en facility manager.

5. De in antwoord 4 vermelde werknemers zijn in dienst getreden vanaf 1 juni 2019.

6. De in antwoord 4 genoemde 29 medewerkers waren voor 1 juni 2019 niet reeds in dienst binnen het concern van XPO.

7. Gelet op antwoord 6 is de vraag of de 29 medewerkers bij een eerdere werkgever een pensioenregeling hadden, niet relevant. Er is geen sprake van opvolgend werkgeverschap en de betreffende medewerkers zijn dus nieuw in dienst getreden bij XPO III.

8. Volgend uit de antwoorden 6 en 7 is met betrekking tot de genoemde 29 medewerkers geen sprake geweest van overgang van onderneming.

9. Voor XPO III is vanaf 1 juni 2019 een pensioenregeling gaan gelden die is ondergebracht bij de Amersfoortse.

10. De in antwoord 9 vermelde pensioenregeling betreft een DC regeling waarbij de werkgever conform de 3% fiscale staffel de pensioenpremie afdraagt. Werknemers betalen 5% pensioenpremie. XPO III betaalt het overige deel van de pensioenpremie. De franchise welke bij de start is overeengekomen bedraagt EUR 13.785,-. De inconveniententoeslag is pensioengevend. Het is een hybride DC regeling wat betekent dat mensen kunnen kiezen uit 3 beleggingsprofielen (offensief, defensief, neutraal). Indien een medewerker niet kiest, dan geldt automatisch het neutrale profiel. Vanaf bepaalde leeftijd wordt de mix in de beleggingsportefeuille aangepast ter bescherming van de medewerker.

11. Met betrekking tot de pensioenregeling zijn meerdere informatiebijeenkomsten belegd. Voorafgaand aan de start van het overleg met de ondernemingsraad omtrent de arbeidsvoorwaardenregeling (september – oktober 2018) die zou gelden voor de op te richten vennootschap XPO III, is ook het pensioen onderwerp van gesprek geweest. Verder hebben per site diverse bijeenkomsten plaatsgevonden vanaf 1 juni 2019 waarin in 3 talen ook het pensioen aan de orde is gebracht. Verder zijn er nog specifieke bijeenkomsten geweest in september-november 2019 over het pensioen. Hierbij was een adviseur van ASR aanwezig die specifiek is ingegaan op de regeling. Ook hebben de mensen gebruik kunnen maken van een individueel gesprek met een pensioenadviseur.

12. Zie hiervoor antwoord 11.

(…)”

2.17.

In de antwoorden van (de advocaat van) XPO III zagen de bonden geen aanleiding om hun in voormelde brief van 30 januari 2020 verwoorde standpunt(en) te herzien, waarop zij deze procedure zijn gestart. In eerste instantie hebben de bonden hun vorderingen ingesteld bij de kantonrechter van deze rechtbank. Op grond van artikel 1018b Rv was de kantonrechter niet bevoegd om van de vorderingen kennis te nemen, waarna de zaak is verwezen naar de kamer voor handelszaken van deze rechtbank (vergelijk het vonnis van 3 juni 2021; productie 1 bij dagvaarding).

3 Het geschil

4 De beoordeling

5 De beslissing