Home

Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg

Geldig van 5 oktober 2023 tot 1 januari 2025
Geldig van 5 oktober 2023 tot 1 januari 2025

Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg

Opschrift

[Tekst geldig vanaf 05-10-2023 tot 01-01-2025]

Aanhef

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo, Wij in overweging genomen hebben, dat het goed en tijdig delen en benaderen van gegevens een belangrijke randvoorwaarde is voor goede kwaliteit van zorg; dat met het gebruik maken van een elektronische infrastructuur het delen en benaderen van gegevens beter en sneller gaat en het daarom wenselijk is dit in de zorg te bevorderen; dat het daarbij wenselijk is gegevensuitwisselingen aan te wijzen waarbij gegevens via een elektronische infrastructuur tussen zorgverleners worden gedeeld of benaderd en waarbij gegevens met cliënten kunnen worden gedeeld; dat het daarnaast wenselijk kan zijn regels te stellen over de wijze waarop via een elektronische infrastructuur wordt uitgewisseld; dat het ook wenselijk is eisen te kunnen stellen aan informatietechnologieproducten of -diensten, zodat geborgd is dat in de aangewezen gegevensuitwisseling het delen en benaderen van gegevens plaatsvindt op interoperabele wijze; dat het daarbij met het oog op de bescherming van de gezondheid van personen en de volksgezondheid gerechtvaardigd is het vrij verkeer van goederen en diensten te beperken door middel van de introductie van een verplicht systeem van certificering; dat het verder wenselijk is eisen te stellen aan informatietechnologieproducten en -diensten en zorginformatiesystemen, zodat de inwisselbaarheid en daarmee de marktwerking van deze producten, diensten en systemen wordt verbeterd;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Paragraaf 1. – Algemene bepalingen

Artikel 1.1. (begripsbepalingen)

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

Artikel 1.2. (doel)

1.

Om goede zorg als bedoeld in artikel 2 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg te kunnen verlenen worden onverminderd artikel 3 van die wet bij of krachtens deze wet voorschriften gesteld die randvoorwaardelijk zijn voor het verlenen van goede zorg, voor zover het gaat om het uitwisselen van gegevens over een cliënt tussen zorgverleners en het delen van gegevens over een cliënt tussen zorgverleners en cliënten.

2.

Om de marktwerking van informatietechnologieproducten en -diensten en zorginformatiesystemen te verbeteren, kunnen bij of krachtens deze wet voorschriften worden gesteld.

Artikel 1.3. (Meerjarenagenda Wegiz)

Artikel 1.4. (aanwijzen van gegevensuitwisselingen en gegevens, en eisen aan het uitwisselen van gegevens tussen zorgverleners en met persoonlijke gezondheidsomgevingen)

Artikel 1.5. (eisen aan informatietechnologieproducten – en diensten en zorginformatiesystemen ter verbetering van de marktwerking)

Artikel 1.6. (zorg in justitiële inrichtingen, forensische zorg en militaire gezondheidszorg)

Artikel 1.7. (geen verplichting tot uitwisselen van gegevens)

Paragraaf 2. – Zorgaanbieders

Artikel 2.1. (verplichting zorgaanbieders)

Artikel 2.2. (verplichting zorgaanbieders inzake delen van gegevens tussen zorgverleners en persoonlijke gezondheidsomgevingen)

Paragraaf 3. – Informatietechnologieproducten of -diensten

Artikel 3.1. (certificering van informatietechnologieproducten of -diensten)

Artikel 3.2. (aanwijzen certificerende instellingen op verzoek)

Artikel 3.3. (nadere regels rond certificering)

Artikel 3.4. (kosten aanvraag en andere werkzaamheden certificering door Onze Minister)

Artikel 3.5. (verstrekken en geldigheid certificaat)

Artikel 3.6. (schorsen of intrekken certificaat)

Paragraaf 4. – Toezicht en handhaving

Artikel 4.1. (toezicht op de naleving)

Artikel 4.2. (handhaving artikelen 2.1 en 2.2 )

Artikel 4.3. (handhaving artikel 3.1 )

Paragraaf 5. – Informatie

Artikel 5.1. (nadere regels over informatieverwerking)

Paragraaf 6. – Betrokkenheid parlement

Artikel 6.1. (voorhangprocedure)

Artikel 6.2. (rapportageverplichting)

Paragraaf 7. – Aanpassing andere wetten

Artikel 7.1. (aanpassing Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg

Artikel 7.2. (aanpassing Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg )

Artikel 7.3. (aanpassing Wet publieke gezondheid ) [Nog niet in werking]

Paragraaf 8. – Samenloopbepalingen

Artikel 8.1 [Vervallen per 05-10-2023]

Artikel 8.2 [Vervallen per 05-10-2023]

Paragraaf 9. – Slotbepalingen

Artikel 9.1. (evaluatiebepaling)

Artikel 9.2. (inwerkingtreding)

Artikel 9.3. (citeertitel)