Rechtbank Noord-Holland, 01-10-2020, ECLI:NL:RBNHO:2020:9719, 8647820 \ AO VERZ 20-109
Rechtbank Noord-Holland, 01-10-2020, ECLI:NL:RBNHO:2020:9719, 8647820 \ AO VERZ 20-109
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Holland
- Datum uitspraak
- 1 oktober 2020
- Datum publicatie
- 30 december 2020
- ECLI
- ECLI:NL:RBNHO:2020:9719
- Formele relaties
- Hoger beroep: ECLI:NL:GHAMS:2021:2319
- Hoger beroep: ECLI:NL:GHAMS:2021:2321
- Hoger beroep: ECLI:NL:GHAMS:2021:2322
- Zaaknummer
- 8647820 \ AO VERZ 20-109
Inhoudsindicatie
Ontslagzaak. Kantonrechter onbevoegd. Niet kan worden vastgesteld vanuit welke plaats gewoonlijk werd gewerkt. Welke rechter bevoegd is, kan niet worden vastgesteld aan de hand van artikel 21 lid 1, sub b, onderdeel I Brussel I-bis Verordening.
Uitspraak
Handel, Kanton en Bewind
locatie Haarlem
Zaaknr./rolnr.: 8647820 \ AO VERZ 20-109
Uitspraakdatum: 1 oktober 2020
Beschikking in de zaak van:
1 [werknemer sub 1] , wonende te [woonplaats]
2. [werknemer sub 2]wonende te [woonplaats]
3. [werknemer sub 3] , wonende te [woonplaats]
4. [werknemer sub 4]wonende te [woonplaats]
5. [werknemer sub 5] , wonende te [woonplaats]
6. [werknemer sub 6] , wonende te [woonplaats]
verzoekende partij
verder te noemen: de vliegers
gemachtigde: mr. L.S. van Dis
tegen
de vennootschap naar Engels recht
Netjets Management Limited,
gevestigd te Kensington, London
verwerende partij
verder te noemen: Netjets
gemachtigde: mr. W.M. Blom
1 Het procesverloop
De vliegers hebben een verzoek gedaan om ten laste van Netjes een billijke vergoeding toe te kennen. De vliegers hebben daarnaast een verzoek gedaan om Netjets te veroordelen een transitievergoeding, gefixeerde schadevergoeding en contractuele beëindigingsvergoeding te betalen. Netjets heeft een verweerschrift ingediend.
Op 14 september 2020 heeft een zitting plaatsgevonden. Ter zitting hebben [werknemer sub 3] , [werknemer sub 5] en [werknemer sub 6] hun verzoeken ingetrokken. Waar hierna over ‘de vliegers’ wordt gesproken, wordt bedoeld: de resterende vliegers [werknemer sub 1] , [werknemer sub 2] en [werknemer sub 4] . De griffier heeft aantekeningen gemaakt van wat partijen ter toelichting van hun standpunten naar voren hebben gebracht. Voorafgaand aan de zitting hebben vliegers bij brief van 10 september nog stukken toegezonden.
2 De feiten
De vliegers waren allen in dienst bij Netjets als piloot. [werknemer sub 1] is op 16 maart 2008 in dienst getreden bij Netjets, zijn laatstverdiende salaris bedraagt € 6.969,27 bruto, te vermeerderen met emolumenten waaronder een bonus. [werknemer sub 2] is op 1 januari 2019 in dienst getreden bij Netjets, zijn laatstverdiende salaris bedraagt € 5.115,46 bruto, te vermeerderen met emolumenten. [werknemer sub 4] is op 28 november 2018 in dienst getreden bij Netjets, zijn laatstverdiende salaris bedraagt € 5.115,46 te vermeerderen met emolumenten.
Netjets is een vliegtuigmaatschappij. Zij verkoopt gedeeltelijk eigendom of aandelen van privévliegtuigen. Netjets heeft 589 piloten en boordpersoneel in dienst. Netjets heeft Falcon toestellen en transporteert personen binnen Europa, naar Noord-Afrika en naar de oostkust van de Verenigde Staten.
In de arbeidsovereenkomsten tussen de vliegers en Netjets is een forumkeuzebeding opgenomen waarin is overeengekomen dat op de overeenkomst het recht van Engeland en Wales van toepassing is en dat bij een geschil met betrekking tot de arbeidsovereenkomst de Engelse rechter exclusief bevoegd is.
In de arbeidsovereenkomsten van de vliegers staat onder andere:
‘4.1. The Company shall employ the Flight Crew Member for service as a Pilot but the Flight Crew Member will be expected to carry out such duties and functions, exercise such powers and comply with such instructions in connection with the business of the Company and the Group as the Company reasonably determines from time to time. The duties of Pilot are set out in de Job Description in the Operations Manual Part A. […]’
‘4.5. The Flight Crew Member will strictly observe at all times the Company’s operating procedures, instructions and regulations as set forth in the Company’s operating manuals, policies, employee handbook, job description, all applicable administrative, health and safety and security arrangements and regulations and other publications issued by the Company for the purpose of guidance, including (without limitation) any reasonable and lawful procedures, instructions and arrangements imposed by any client of the Company which the Company or such client conveys to him/her or of which he/she should reasonably be aware.’
In de Operations Manual van Netjets staan als definities:
Duty: Any task that a crew member is required to carry out associated with
the business of an AOC holder.
Duty period: A period which starts when a crew member is required by an
operator to commence a duty and ends when the crew member is free from all duties
Flight Duty Period: A period during which a person operates in an aeroplane as a
member of its crew. The FDP starts at the briefed Show-time (or briefed Reporting Time if the operating sector is preceded by positioning within the same duty period); it finishes at the end of the last flight (blocks-on) on which he is an operating crew member or at the end of an assigned Hotspare Duty, whichever is later.
Gateway: The location, permanent or temporary, selected by the crew member
for the day he starts or ends a tour. The company will assign home base as being the crew member chosen gateway.
Home base: The location, assigned by the operator to the crew member, from
where the crew member normally starts and ends a duty period or a series of duty periods and where, under normal circumstances, the operator is not responsible for he accommodation of the crew member concerned.
Positioning: The transferring of a non-operating crew member from place to place, at the behest of the operator, excluding travelling time.
Tour: A series of consecutive duty days that normally begins after a period of more than 3 consecutive days off and that starts when the crew member first leaves his gateway for the purpose of performing a flight duty period positioning (including any standby period).
De vliegers draaien diensten van zes dagen achtereen, waarna zij vijf dagen vrij zijn voordat een nieuwe dienst van zes dagen begint. Vanaf de luchthaven Schiphol vertrekken zij of met een vliegtuig van Netjets, waarvan zij de piloot zijn, of gaan zij mee met een lijnvlucht naar een andere luchthaven vanaf waar zij met een toestel van Netjets hun tour van zes dagen starten.
Op de ‘Crew Member Duty’ van [werknemer sub 1] staat als Home Base ‘EHAM’ (Schiphol airport) vermeld. In een brief van 16 oktober 2018 van Netjets aan [werknemer sub 2] , met een aanbod voor indiensttreding staat als ‘gateway’ EHAM Amsterdam Airport vermeld. In een door Netjets ondertekend formulier van de Sociale Verzekeringsbank staat als ‘home base’ van [werknemer sub 4] Amsterdam vermeld.
De vliegers ontvangen van medewerkers van Netjets in Portugal per e-mail en via een App op hun iPads instructies voor de vluchten van hun dienst.
Bij brief van 18 mei 2020 heeft Netjets de arbeidsovereenkomsten van de vliegers per direct beëindigd met betaling van een vergoeding ‘in lieu of outstanding notice’ ter hoogte van drie maandsalarissen.