Home

Uitvoeringsbesluit Wkkgz

Geldig van 1 juli 2022 tot 1 januari 2025
Geldig van 1 juli 2022 tot 1 januari 2025

Uitvoeringsbesluit Wkkgz

Opschrift

[Tekst geldig vanaf 05-10-2023 tot 01-01-2025]

Aanhef

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 15 mei 2015, kenmerk 755048-135567-WJZ;

Gelet op de artikelen 1, derde lid, 4, tweede en derde lid, 5, 8, derde lid, 9, vierde lid, 13, vijfde lid, en 25, tweede lid, van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, artikel 7, tweede lid, van de Tabakswet, artikel 15, eerste lid, van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg en artikel 3, eerste lid, van de Wet op de medische hulpmiddelen, en op artikel 6 van Richtlijn 2002/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 januari 2003 tot vaststelling van kwaliteits- en veiligheidsnormen voor het inzamelen, testen, bewerken, opslaan en distribueren van bloed en bloedbestanddelen van menselijke oorsprong en tot wijziging van Richtlijn 2001/83/EG van de Raad (PbEU L 33);

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 29 juni 2015, no. W13.15.0150/III);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 10 november 2015, kenmerk 804964-139584-WJZ;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Hoofdstuk 1. Definities en grondslag

Artikel 1.1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

Artikel 1.2

Dit besluit berust mede op artikel 1, negende lid, van de wet.

Hoofdstuk 2. Beperking van de toepassing van de wet

Artikel 2.1

Hoofdstuk 2a. Mogelijke substantiële financiële gevolgen

Artikel 2.1a

Artikel 2.1b

Artikel 2.1c

Hoofdstuk 3. Verklaring omtrent het gedrag

Artikel 3.1

Hoofdstuk 4. Veilige toepassing van medische technologie en kwaliteitsregistraties

§ 1. Veilige toepassing van medische technologie

Artikel 4.1

§ 2. Kwaliteitsregistraties

Artikel 4.2

Artikel 4.3

Artikel 4.4

Artikel 4.5

Artikel 4.6

Artikel 4.7

Artikel 4.8

Hoofdstuk 5. Ziekenhuisbloedbanken

Artikel 5.1

Hoofdstuk 6. Interne procedure melden incidenten

Artikel 6.1

Hoofdstuk 7. Klachtenregelingen

Artikel 7.1

Artikel 7.2

Artikel 7.3

Hoofdstuk 8. Meldingen

§ 1. Verplichte meldingen algemeen

Artikel 8.1

Artikel 8.2

Artikel 8.3

Artikel 8.4

Artikel 8.5

Artikel 8.6

§ 2. Verplichte meldingen van calamiteiten en geweld in de zorgrelatie

Artikel 8.7

Artikel 8.8

Artikel 8.9

Artikel 8.10

Artikel 8.11

§ 3. Verplichte meldingen van ontslag in verband met disfunctioneren

Artikel 8.12

Artikel 8.13

Artikel 8.14

§ 4. Andere meldingen

Artikel 8.15

Artikel 8.16

Artikel 8.17

Artikel 8.18

Artikel 8.19

Artikel 8.20

Artikel 8.21

Artikel 8.22

Artikel 8.23

Artikel 8.24

Artikel 8.25

§ 5. Overige bepalingen

Artikel 8.26

Artikel 8.27

Artikel 8.28

Hoofdstuk 8a. Acute zorg

Artikel 8a.1

Artikel 8a.2

Artikel 8a.3

Artikel 8a.4

Artikel 8a.5

Hoofdstuk 9. Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 9.1

Artikel 9.2 [Vervallen per 01-01-2022]

Artikel 9.3

Artikel 9.4 [Vervallen per 01-01-2022]

Artikel 9.5 [Vervallen per 01-01-2022]

Artikel 9.6 [Vervallen per 01-01-2022]

Hoofdstuk 10. Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 10.1

Artikel 10.2

Bijlage 1. Gegevens als bedoeld in artikel 4.2

Bijlage 2. Gegevens als bedoeld in artikel 4.6 en artikel 4.7