Aflevering 4

Gepubliceerd op 31 juli 2024

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 18-11-2024

FRP 2024/423 - Art. - MiCAR: Een compleet regulatoir kader voor CASP’s

Aflevering 4, gepubliceerd op 31-07-2024 geschreven door mr. drs. J.J. van der Grint en mr. F.F. Nagelkerke
Dit artikel bespreekt het nieuwe regulatoire kader voor cryptodienstverleners (Crypto Asset Service Providers, CASPs) dat wordt geïntroduceerd door de Europese Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA). Cryptodienstverleners worden onderworpen aan een vergunningplicht en doorlopend toezicht. MiCA bevat strikte tijdslijnen voor de vergunningaanvraagprocedure. Op grote lijnen is dit kader vergelijkbaar met de regels die al gelden voor (bank)beleggingsondernemingen onder MiFID II. Voor hen bestaat dan ook de mogelijkheid gebruik te maken van een notificatieprocedure. Daarnaast komen de beloningsregels, klachtenprocedure en vermogensscheiding aan bod. MiCA bevat ook regels voor CASPs uit derde landen die gebruik willen maken van de uitzondering voor reverse solicitation. Ondanks dat de regels lijken op MiFID II, zijn er nog behoorlijk wat onduidelijkheden. Het is aan de diverse toezichthouders zoals ESMA en de AFM om hier meer duiding aan te geven.

FRP 2024/426 - Art. - Elektronisch geld en e-moneytokens: schuivende panelen

Aflevering 4, gepubliceerd op 31-07-2024 geschreven door mr. C.A. Doets
Voor het uitgeven van e-moneytokens (EMT’s) is onder MiCAR een vergunning nodig als elektronischgeldinstelling (EGI) of kredietinstelling. Op grond van MiCAR moeten EMT’s worden beschouwd als elektronisch geld. Tegelijkertijd introduceert MiCAR vereisten ten aanzien van EMT’s, die afwijken van het regime voor elektronisch geld. In deze bijdrage zal op een aantal van deze verschillen worden ingegaan. De verschillen laten zien dat de door de Europese regelgever gekozen conceptuele benadering vragen opwerpt.

FRP 2024/427 - Art. - De toepasselijkheid van de travel rule op overdrachten van cryptoactiva: hoe ver reikt het?

Aflevering 4, gepubliceerd op 31-07-2024 geschreven door mr. A. Šehomerović en mr. F.F. Nagelkerke
Vanaf 30 december 2024 zal de zogenaamde Travel Rule ook van toepassing zijn op overdrachten van cryptoactiva. Dit betekent dat cryptodienstverleners die betrokken zijn bij de overdracht van cryptoactiva bepaalde informatie over de initiator en de begunstigde moeten meesturen met de overdracht. Het doel van deze verplichting is om toezichthoudende autoriteiten in staat te stellen te achterhalen wie de betrokkenen bij de transactie zijn, met als uiteindelijke doel het ontmoedigen van criminelen om het financiële stelsel te misbruiken. De auteurs komen in dit artikel tot de conclusie dat met de komst van de TFR een grote hoeveelheid transacties met betrekking tot cryptoactiva onder de reikwijdte van de TFR zullen vallen. Niet alleen overdrachten van cryptoactiva die op een DLT-netwerk worden geregistreerd zullen vallen onder reikwijdte van de TFR, maar ook overdrachten die via bijvoorbeeld een in-house matching systeem van een CASP worden uitgevoerd zonder dat deze overdrachten op een DLT-netwerk worden geregistreerd. Aangezien de travel rule voor cryptpoactiva vanaf 30 december 2024 van toepassing zal zijn op overdrachten van cryptoactiva, dienen CASPs al drukdoende te zijn met de praktische implementatie van de travel rule binnen hun procedures en systemen.