Aflevering 28

Gepubliceerd op 10 juli 2024

NTFR 2024/1178 - Staffelbesluit pensioenen aanvullend gewijzigd

Aflevering 28, gepubliceerd op 10-07-2024
Het Staffelbesluit pensioenen is aanvullend gewijzigd. De wijzigingen betreffen naast enkele redactionele wijzigingen de aanpassing van de voorwaarden van onderdeel 9.2 voor de aanwijzing van regelingen die voor werknemers van 18 of 19 jaar uitgaan van het premiepercentage van de leeftijdsklasse van 20 tot en met 24 jaar.

NTFR 2024/1181 - De negatieve gevolgen van de verlaging vrijstelling groen beleggen

Aflevering 28, gepubliceerd op 10-07-2024
De minister van Infrastructuur en Waterstaat stuurt de Tweede Kamer, mede namens de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, een brief met als bijlage het rapport ‘Verwachte gevolgen verlaging vrijstelling groen beleggen’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In de brief is de kabinetsreactie op het rapport opgenomen.

NTFR 2024/1202 - Geen extra dwangsom voor uitblijven dwangsombesluit

ECLI:NL:HR:2024:906, datum uitspraak 21-06-2024, publicatiedatum 21-06-2024
Aflevering 28, gepubliceerd op 10-07-2024 met annotatie van mr. P.G.M. Jansen
Belanghebbende heeft op 23 maart 2018 verzocht om ambtshalve vermindering van de aanslag IB/PVV 2014. Op 7 december 2018 heeft hij de inspecteur in gebreke gesteld wegens het niet tijdig beslissen hierop. Op 17 mei 2019 heeft belanghebbende de inspecteur opnieuw in gebreke gesteld. Op 10 oktober 2019 heeft de inspecteur het verzoek om ambtshalve vermindering afgewezen. De inspecteur heeft geen dwangsom toegekend. Volgens hof Arnhem-Leeuwarden (17 mei 2022, ECLI:NL:GHARL:2022:4047, NTFR 2022/2173) is de inspecteur ter zake van het niet tijdig beslissen op het verzoek om ambtshalve vermindering een dwangsom verschuldigd. Ter zake van de tweede ingebrekestelling van 17 mei 2019 is de inspecteur volgens het hof geen dwangsom verschuldigd. Dat oordeel wordt door de Hoge Raad onderschreven. De ingebrekestelling heeft volgens de Hoge Raad namelijk niet het karakter van een verzoek aan het bestuursorgaan om een (dwangsom)besluit te nemen. De ingebrekestelling is geen aanvraag ex art. 1:3 lid 3 Awb en een dwangsombesluit is dus geen beschikking op aanvraag ex art. 4:17 lid 1 Awb, zodat een bestuursorgaan niet een dwangsom kan verbeuren wegens het niet tijdig nemen ervan. Het hof heeft dus terecht geoordeeld dat belanghebbende met de ingebrekestelling van 17 mei 2019 geen aanspraak kan maken op een tweede dwangsom.

NTFR 2024/1214 - OESO/G20 Inclusive Framework en andere fora publiceren stukken over tweepijleroplossing (Pillar One, Pillar Two)

Aflevering 28, gepubliceerd op 10-07-2024 geschreven door prof. mr. dr. M.F. de Wilde
Op 17 juni 2024 gaf het OECD/G20 Inclusive Framework (IF) diverse nadere stukken vrij inzake de voorziene mondiale winstbelastinghervorming langs twee pijlers om de fiscale uitdagingen van de digitaliserende economie te adresseren (Pillar One, Pillar Two). Inzake Pijler 1 publiceerde het IF een tweetal documenten voor de implementatie door landen in hun belastingstelsels van de zogenoemde ‘simplified and streamlined approach’, de ‘S&S Approach’. Inzake Pijler 2 publiceerde het IF de vierde tranche technische richtsnoeren voor de Pijler-2-implementatie door landen in hun nationale belastingstelsels en een tweetal veelgesteldevragendocumenten (FAQ’s) over onder meer de peer-reviewprocedure voor de kwalificatie door landen over en weer van hun nationale Pijler-2-regelgeving.