Aflevering 7

Gepubliceerd op 27 oktober 2023

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 26-11-2024

FRP 2023/701 - Sign. - Reactie AFM op consultatie wetsvoorstel ter implementatie duurzaamheidsrapporteringrichtlijn CSRD

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 7 september 2023 heeft de AFM gereageerd op de consultatie van het wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering van het ministerie van Financiën. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) heeft gevolgen voor een groot deel van de verslaggevingsketen. De AFM pleit in haar reactie voor meerdere aanpassingen en aanvullingen van het geconsulteerde wetsvoorstel.

FRP 2023/702 - Sign. - Reciprocering van de Noorse systeemrisicobuffer

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 29 augustus 2023 heeft DNB in overeenstemming met de aanbeveling van het Europees Comité voor systeemrisico’s (ESRB) besloten tot het reciproceren van het percentage van 4,5% voor de geactiveerde systeemrisicobuffer (SyRB) voor alle blootstellingen gelegen in Noorwegen. Het besluit treedt in werking op 29 augustus 2023.

FRP 2023/703 - Sign. - Verslag FSC 13 juli 2023: Nederlandse economie en financiële instellingen weerbaar, maar risico’s voor financiële stabiliteit hoog

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 21 augustus 2023 heeft het FSC het verslag van de vergadering van 13 juli 2023 gepubliceerd. Het FSC constateert dat de risico’s voor de financiële stabiliteit relatief hoog blijven door de aanhoudend hoge inflatie en de verkrapping in financiële condities door onder andere stijgende rentes. Met het oog op de persistentie van de kerninflatie is het wenselijk dat sociale en de overheid hun verantwoordelijkheid nemen om de inflatie naar beneden te brengen, aldus het FSC. Het FSC constateert verder dat de Nederlandse bankensector zich weerbaar heeft getoond, maar benadrukt het belang van adequate kapitaal- en liquiditeitsbuffers. Vervolgens benoemt het FSC dat risico’s in de commercieel vastgoedsector goed gemonitord dienen te worden. Hoewel kredietverliezen zich nog niet materialiseren, kunnen risico’s vertraagd doorwerken, waardoor alertheid geboden is. Ten slotte heeft het FSC vanaf 1 juli 2023 een wettelijke basis in de Bankwet 1998.

FRP 2023/704 - Sign. - Reactie Eumedion op voorstel Europese Commissie verordening ESG-ratingactiviteiten

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 24 augustus 2023 heeft Eumedion haar reactie gepubliceerd op het voorstel van de Europese Commissie voor een verordening betreffende ESG-ratingactiviteiten. Hoewel Eumedion voorstander is van een zelfreguleringsmechanisme, wordt met deze verordening een formele autorisatie- en vergunningssystematiek voorgesteld. Daarbij is wat Eumedion betreft niet alleen van belang dat dergelijke strikte eisen niet ten koste gaan van de benodigde innovatie in de markt, maar moet tegelijkertijd worden verzekerd dat ook voor kleine(re) spelers een voldoende kwaliteitslat geldt.

FRP 2023/705 - Sign. - Eumedion: AVA-stemming over duurzaamheidsverslag

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 7 september 2023 heeft Eumedion haar reactie gepubliceerd op het voorstel ter implementatie van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). In haar reactie pleit Eumedion ervoor dat het duurzaamheidsverslag dat de beursgenoteerde ondernemingen moeten gaan opstellen net als de jaarrekening door de aandeelhoudersvergadering (AVA) moet worden vastgesteld.

FRP 2023/706 - Sign. - NVB: minder controle bij non-profit organisaties

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 7 september 2023 heeft de NVB bekend gemaakt dat Nederlandse banken non-profit organisaties minder vaak gaan controleren, omdat de risico’s op witwassen of terrorismefinanciering laag zijn. Dat blijkt uit de eerste Sector Standaard voor risicogebaseerd klantonderzoek bij not-for-profit organisaties van de NVB.

FRP 2023/707 - Sign. - Pensioenfederatie: geef pensioenfondsen vrije keuze bij centrale tegenpartij

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 8 september 2023 heeft de Pensioenfederatie een gezamenlijke verklaring van belangenorganisaties ondertekend over het voorstel van de Europese Commissie om verplicht een deel van de derivaten te clearen onder de EMIR-wetgeving. De verklaring is mede ondertekend door EFAMA, BFPI Ireland, EACB, FIA EPTA, Finance Denmark, Nordic Securities Association, AIMA, ICI Global, FIA en ISDA. De belangenorganisaties dringen er bij de EU-beleidsmakers op aan om de voorgestelde eis van een actieve account te schrappen en in plaats daarvan de inspanningen te richten op het stroomlijnen van het toezichtkader voor EU-CCP’s in alle lidstaten en tegelijkertijd het aanbod van EU-CCP’s voor clearing in de EU aantrekkelijker en innovatiever te maken.

FRP 2023/708 - Sign. - Reactie KNB op preconsultatie modernisering sanctiestelsel

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
Op 25 augustus 2023 heeft de KNB haar reactie gepubliceerd op de preconsultatie van de modernisering van het Nederlandse sanctiestelsel. Volgens de KNB zijn effectiviteit, uitvoerbaarheid en efficiëntie voor het notariaat de belangrijke aandachtspunten bij de modernisering. In haar reactie schrijft de KNB dat waar mogelijk bestaande relevante regelingen moeten worden gevolgd, zoals de Wet op het notarisambt (Wna) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

FRP 2023/711 - Sign. - Adjusting SME size criteria for inflation

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
On 13 september 2023 the European Commission launched a feedback period for a Commission Delegated Directive amending Directive 2013/34/EU of the European Parliament and of the Council as regards the adjustments of the size criteria for micro, small, medium-sized and large undertakings or groups. The feedback period runs until 6 October 2023.

FRP 2023/712 - Sign. - Report on the Sustainable Finance Disclosure Regulation

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
On 14 September 2023 the European Commission launched a public consultation as regards to an assessment of the Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). The SFDR requires financial market participants to disclose sustainability-related information to investors. Stakeholders have raised concerns about several aspects of SFDR. The Commission has therefore launched a comprehensive assessment of the SFDR to look at these issues in the context of the broader sustainable finance framework, with a focus on legal certainty, useability and the prevention of greenwashing. The consultation runs until 15 September 2023.

FRP 2023/713 - Sign. - EBA updates data used for the identification of global systemically important institutions (G-SIIs)

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
On 21 August 2023 EBA updated the 13 systemic importance indicators and underlying data for the 32 largest institutions in the EU whose leverage ratio exposure measure exceeds EUR 200 bn. This disclosure includes updated data items specific to the recognition of the Banking Union and of institutions that are part of the Single Resolution Mechanism. Acting as a central data hub in the disclosure process, EBA updates this data on a yearly basis and provides user-friendly tools to aggregate it across the EU.

FRP 2023/714 - Sign. - EBA issues revised list of ITS validation rules

Aflevering 7, gepubliceerd op 27-10-2023
On 11 September 2023 EBA published a revised list of validation rules in its Implementing Technical Standards (ITS) on supervisory reporting, highlighting those, which have been deactivated either for incorrectness or for triggering IT problems. Competent Authorities throughout the EU are informed that data submitted in accordance with these ITS should not be formally validated against the set of deactivated rules.

FRP 2023/729 - Art. - Financiële transacties met, voor of door de Decentralized Autonomous Organization (DAO)

Aflevering 7, gepubliceerd op 23-11-2023 geschreven door mr. drs. M. van Eersel
De Decentralized Autonomous Organization (DAO) is een organisatievorm op basis van blockchain en smart contracts. Afhankelijk van de structurering kan deze civielrechtelijk kwalificeren als een personenvennootschap of als een rechtspersoon (zoals voorgesteld door de Coalition of automated legal applications (COALA). Hierbij spelen diverse ‘governance issues’. Voor zover de activiteiten van de DAO een vorm van Decentralized Finance (DeFI) behelzen, kunnen deze onder meer kwalificeren als collectief beleggen, uitgeven van effecten, crowdfunding of verzekeren. Hierdoor gelden voor de DAO of daarbij betrokken partijen afhankelijk van de opzet mogelijk verplichtingen op grond van Europeesrechtelijke regimes onder de AIFMD, de Prospectusverordening, MiFID II, de Crowdfundingverordening en de verordening Solvency II. Omdat deze verplichtingen niet op het bijzondere karakter van de DAO zijn toegesneden zullen er geheel nieuwe regels van financieel (toezicht)recht moeten komen.

FRP 2023/732 - Art. - De-risking en de poortwachtersfunctie

Aflevering 7, gepubliceerd op 28-11-2023 geschreven door mr. N.M.C. Goes en mr. dr. M.T. van der Wulp
De afgelopen jaren wordt de dienstverlening van trustkantoren, vanwege de daaraan inherente risico’s, met steeds meer behoedzaamheid tegemoet getreden. In deze bijdrage wordt behandeld wat de-risking inhoudt en de wijze waarop het fenomeen de-risking zich verhoudt tot de poortwachtersfunctie van banken. Voorts wordt het juridisch kader van de-risking besproken. Vervolgens wordt de poortwachtersfunctie van zowel banken als trustkantoren nader besproken. Aansluitend wordt de praktijk van de-risking behandeld, waarbij onder andere wordt ingegaan op de risico’s van dit fenomeen