Aflevering 1

Gepubliceerd op 26 januari 2024

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2024/6 - Sign. - Nederland ondertekent Crypto Asset Reporting Framework

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 10 november 2023 heeft het ministerie van Financiën bekendgemaakt dat Nederland samen met 50 andere landen een verklaring heeft ondertekend om met een breed internationaal raamwerk (het Crypto Asset Reporting Framework, ook wel de CARF genoemd) belastingdiensten gegevens uit te laten wisselen over crypto informatie.

FRP 2024/11 - Sign. - Non-paper Payment Services Regulation

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 13 december 2023 heeft de minister van Financiën de Tweede Kamer het non-paper Payment Services Regulation aangeboden dat bij het Spaanse voorzitterschap van de EU is ingediend in het kader van de lopende onderhandelingen over de verordening betaaldiensten.

FRP 2024/22 - Sign. - Kabinet: minder bedrijven verplicht tot accountantscontrole en bestuursverslag

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 22 december 2023 heeft het ministerie van Financiën bekendgemaakt dat het kabinet een voorstel heeft gedaan om minder bedrijven te verplichten tot een controle van de jaarverslaggeving door een accountant en tot het opstellen van een bestuursverslag. De lasten voor bedrijven en de druk op de controle-capaciteit van accountants worden hierdoor verlaagd. Met het voorstel wordt een richtlijn van de Europese Commissie uitgevoerd waarmee de inflatie van de afgelopen tien jaar verwerkt wordt in de criteria waarmee bedrijven worden ingedeeld. Deze indeling bepaalt welke mate van verantwoording bedrijven moeten afleggen over hun financiën.

FRP 2024/24 - Sign. - Wetsvoorstel om toegang tot UBO-registers te beperken

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 17 november 2023 heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid bekendgemaakt dat de ministerraad heeft ingestemd met de wijzigingswet toegang UBO-registers van de minister van Financiën, de minister van Justitie en Veiligheid en de minister van Economische Zaken en Klimaat. Het wetsvoorstel beperkt de toegang tot de UBO-registers tot instanties met een wettelijke taak bij het voorkomen en tegengaan van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarnaast kunnen personen en instanties toegang tot het UBO-register krijgen als zij een legitiem belang hebben, zoals pers en ngo’s. Aanleiding hiervoor is de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie van november 2022. Waar voorheen iedereen toegang had tot het register wordt met dit voorstel geregeld dat de toegang wordt beperkt tot een aantal partijen. Hiermee wordt de privacy van de personen in de UBO-registers beter gewaarborgd.

FRP 2024/33 - Sign. - AFM publiceert position paper voor het verbeteren van de SFDR

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 2 november 2023 heeft de AFM een position paper gepubliceerd voor het verbeteren van de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) in het kader van de lopende consultatie van de Europese Commissie voor een herziening van de wetgeving. Het voorstel beoogt de wetgeving beter aan te laten sluiten bij de belevingswereld van beleggers en de verschuiving van beleggingen naar het maken van duurzaamheidsimpact te faciliteren.

FRP 2024/34 - Sign. - AFM: bij verslaggeving beursondernemingen over 2023 extra aandacht voor net-zerodoelstellingen en dubbele materialiteit

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 10 november 2023 heeft de AFM beursgenoteerde ondernemingen gevraagd bij het opstellen van hun verslaggeving over 2023 extra aandacht te besteden aan een aantal belangrijke onderwerpen zoals net-zerodoelstellingen en dubbele materialiteit. De AFM zal in haar toezicht op de verslaggeving over 2023 hier extra op letten.

FRP 2024/35 - Sign. - DORA update: aandacht voor beheren van ICT-risico’s van derde aanbieders

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 1 december 2023 heeft de AFM haar tweede publicatie uitgegeven waarin de inhoudelijke aspecten van de Digital Operations Resilience Act (DORA) worden toegelicht. In deze editie wordt ingegaan op het beheren van ICT-risico’s van derde aanbieders. Op deze manier kunnen ondernemingen analyseren waar ze staan op dit vlak en welke stappen ze eventueel nog moeten zetten om aan de verordening te voldoen.

FRP 2024/36 - Sign. - Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 6 december 2023 heeft de AFM kredietaanbieders opgeroepen om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten wordt door fouten in het proces niet altijd goed uitgevoerd. Dit kan leiden tot overkreditering: consumenten lenen onbewust meer dan verantwoord is. Uit de verplichte incidentmeldingen blijkt dat kredietaanbieders al bij ruim 10.000 consumenten met een consumptieve of hypothecaire lening herstelmaatregelen hebben moeten treffen.

FRP 2024/37 - Sign. - Nieuwe Europese wet- en regelgeving voor crowdfunding van kracht

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 7 december 2023 heeft de AFM alle aanbieders van crowdfundingdiensten in Nederland erop gewezen dat zij sinds 10 november 2023 over een ECSPR-vergunning dienen te beschikken. ECSPR staat voor European Crowdfunding Service Providers Regulation. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft inmiddels achttien Europese vergunningen verleend aan Nederlandse aanbieders. De AFM kan handhavend optreden tegen aanbieders die crowdfundingdiensten aanbieden zonder deze Europese vergunning.

FRP 2024/38 - Sign. - DNB ziet operationele cyberweerbaarheid pensioenfondsen en verzekeraars onvoldoende verbeteren

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 30 oktober 2023 heeft DNB gemeld dat uit sectorbrede analyses informatiebeveiliging 2023 onder Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars naar voren komt dat de rol bij en expliciete kennis van bestuurders en (interne) toezichthouders voor een gedegen risk management meer aandacht behoeft. Het gaat daarbij onder meer om het vaststellen van een risk appetite op het gebied van cyberrisico’s en restrisico’s en het voortdurend evalueren en verbeteren van beheersmaatregelen op basis van een actueel dreigingsbeeld.

FRP 2024/40 - Sign. - DNB stopt renterisicorapportage voor significante instellingen in verband met wijzigingen in IRRB-rapportages banken

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 13 november 2023 heeft DNB bekendgemaakt de uitvraag van de renterisicorapportage per december 2023 stop te zetten voor significante instellingen. Op het gebied van renterisico of Interest Rate Risk in the Banking Book (IRRBB) worden nieuwe rapportages geïntroduceerd voor significante instellingen (en enkele minder significante instellingen) in aanvulling op bestaande rapportages. Onder andere wordt voor significante instellingen in de context van de ECB short term exercise (STE) een rapportage gericht op IRRBB (minder gedetailleerd) en Credit Spread Risk in the Banking Book (CSRBB) opgenomen.

FRP 2024/41 - Sign. - DNB publiceert Good Practice beheersing inflatierisico verzekeraars

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 14 november 2023 heeft DNB de Good Practice beheersing inflatierisico gepubliceerd. De Good Practice heeft als doel om de onder toezicht van DNB staande verzekeraars handvatten te bieden bij de beheersing van het inflatierisico. Het inflatierisico voor verzekeraars is het risico op verliezen of op een ongunstige verandering in de financiële situatie als gevolg van de impact van inflatie op de (markt)waardering van activa en verplichtingen.

FRP 2024/43 - Sign. - Beoordeling prudentieel toezicht VK voor toepassing art. 130(f) en 134(2) Bgfo

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 15 december 2023 heeft DNB het oordeel bekendgemaakt over het prudentieel bankentoezicht in het Verenigd Koninkrijk voor de toepassing van art. 130(f) en 134(2) van het Besluit gedragstoezicht financiële ondernemingen (Bgfo). Eind 2021 heeft DNB vastgesteld dat het bankentoezicht in het VK voldoende waarborgen biedt ten aanzien van de belangen die de wet beoogt te beschermen. DNB oordeelt dat deze vaststelling voor onbepaalde tijd van kracht blijft.

FRP 2024/44 - Sign. - Aandachtspunten toezicht in 2024 op beleggingsondernemingen en beheerders beleggingsinstellingen

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 15 december 2023 heeft DNB bekendgemaakt dat in 2024 bij het toezicht op beleggingsondernemingen en beheerders van beleggingsinstellingen in ieder geval extra aandacht wordt besteed de volgende onderwerpen: de kwaliteit van de prudentiële rapportages, de beheersing van prudentiële risico’s in het kader van geconsolideerd toezicht en het marktrisico bij handelaren voor eigen rekening.

FRP 2024/46 - Sign. - Nieuwe versie beoordelingskader toezicht naleving vereisten Beleidsregel Individueel Klantbeeld gepubliceerd

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 20 december 2023 heeft DNB een nieuwe versie van het beoordelingskader toezicht naleving vereisten Beleidsregel Individueel Klantbeeld gepubliceerd. Deze herziene versie van het beoordelingskader legt de normering vast voor 2024 en verder. De belangrijkste wijzigingen zijn de nieuwe normering voor datakwaliteit en het verduidelijken van enkele onderdelen van de verplichte toetsing van het IKB-systeem door de interne auditdienst en externe accountant van banken.

FRP 2024/47 - Sign. - Aandachtspunten bij beleggen in private assets door verzekeringssector

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 21 december 2023 heeft DNB een bericht met aandachtspunten geplaatst over het beleggen in private assets door de verzekeringssector. Aanleiding hiervoor is het onderzoek dat DNB in de zomer van 2023 in de verzekeringssector heeft uitgevoerd naar de beheersing van private assets in de beleggingsportefeuille. Het algemene beeld uit het onderzoek is dat de sector stapsgewijs en weloverwogen haar blootstelling op deze activaklasse heeft uitgebouwd. Er zijn echter duidelijke verschillen in het volwassenheidsniveau van de beheersing van private assets in de beleggingsportefeuille.

FRP 2024/48 - Sign. - ESG-risico’s hoog op de agenda van pensioenfondsbesturen, maar meer actie en integratie in het risicobeheer is nodig

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 22 december 2023 heeft DNB de uitkomsten van een uitvraag bij pensioenfendsen naar de beheersing van ESG-risico’s gepubliceerd. Het sectorbeeld laat zien dat een aantal fondsen op de goede weg zijn, maar dat er ook bij veel fondsen nog veel stappen gezet moeten worden. De Gids voor de beheersing van klimaat- en milieurisico’s biedt een duidelijke routekaart voor fondsen die aan het begin staan van ESG-risicobeheer. DNB blijft zich inzetten om de sector te informeren en stimuleren op dit belangrijke gebied.

FRP 2024/49 - Sign. - DNB handhaaft voorlopig niet op EMIR bilaterale onderpandvereisten voor equity opties

Aflevering 1, gepubliceerd op 26-01-2024
Op 2 januari 2024 heeft DNB bekendgemaakt niet te handhaven op de European Market Infrastructure Regulation (EMIR) bilaterale onderpandvereisten voor niet-geclearde OTC derivaten wat betreft equity opties. DNB volgt hiermee de aanbeveling van de Europese Banken Autoriteit (EBA) van 20 december 2023. Het besluit is genomen in afwachting van een mogelijke wijziging in de gedelegeerde verordening (EU) 2016/22511 van de Europese Commissie waarin de invoering van de bilaterale onderpandvereisten voor equity opties verder wordt uitgesteld tot 4 januari 2026, of een lange termijn oplossing als onderdeel van de EMIR review.

FRP 2024/50 - Sign. - Reactie Eumedion op voorstel IAASB internationale standaard voor assurance duurzaamheidsverslaggeving

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
Op 1 december 2023 heeft Eumedion haar reactie gepubliceerd op het voorstel van de International Audit and Assurance Standards Board (IAASB) voor een internationale standaard voor assurance op de duurzaamheidsverslaggeving. Eumedion stelt in haar reactie dat de assuranceverklaring over het duurzaamheidsinformatie ‘Key Assurance Matters’ zou moeten bevatten om de informatiewaarde van de assuranceverklaring voor gebruikers te vergroten. Eumedion merkt in haar reactie verder op dat de controle- en assurancestandaarden waarborgen moeten bevatten dat het verstrekken van zekerheid op de duurzaamheidsverslaggeving en op de jaarrekening niet geïsoleerd moet worden uitgevoerd. De reactie van Eumedion waarschuwt ook tegen de verwatering van de termen ‘beperkte mate van zekerheid’ en ‘redelijke zekerheid’ wanneer deze worden toegepast op duurzaamheidsverslaggeving.

FRP 2024/51 - Sign. - Reactie Eumedion op consultatie implementatie SFDR: betere gelijkschakeling nodig tussen SFDR- en CSRD-rapportage

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
Op 14 december 2023 heeft Eumedion haar reactie gepubliceerd op de consultatie van de Europese Commissie over de evaluatie van de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). Eumedion wijst in haar reactie op een aantal tekortkomingen. Zo speelt niet alleen de beschikbaarheid en kwaliteit van data een bepalende rol, maar ligt er met name een risico in de materialiteitsgrondslag. Daarnaast dient de SFDR het aspect van ‘transitie’ adequaat te erkennen en te ondersteunen. Tot slot wijst Eumedion erop dat de ontwikkeling en introductie van een nadere categorisering of ‘labeling’ van duurzame financiële producten in haar ogen te complex zal blijken te zijn, waardoor de potentiële voordelen van een dergelijke classificatiesystematiek tenietgedaan zullen worden.

FRP 2024/52 - Sign. - Reactie Eumedion op consultatie implementatie CSRD: voorstander van geïntegreerde accountantsverklaring

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
Op 18 december 2023 heeft Eumedion haar reactie gepubliceerd op het het voorontwerp van het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD). In haar commentaar geeft Eumedion aan dat een ‘geïntegreerde controleverklaring’ de consistentie bevordert tussen het (accountants)onderzoek van het duurzaamheidsverslag en de controle van de jaarrekening en de kenbaarheid van de dwarsverbanden tussen financiële en duurzaamheidsinformatie bij de gebruikers van de verklaringen. Eumedion laat de wetgever in het commentaar verder weten de gekozen implementatiewijze om verschillende redenen ongelukkig te vinden.

FRP 2024/53 - Sign. - NVB Sector Standaard cryptodienstverleners biedt duidelijkheid voor cryptodienstverleners bij klantonderzoek door banken

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
Op 14 november 2023 heeft de NVB de nieuwe Sector Standaard voor risicogebaseerd klantonderzoek bij cryptodienstverleners gepubliceerd. Cryptodienstverleners met een registratie bij DNB hebben straks meer duidelijkheid over het klantonderzoek dat nodig is voor het regelen van hun bankzaken. De Sector Standaard kwam tot stand na een serie rondetafelgesprekken tussen de Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland (VBNL), een aantal van hun leden, banken en DNB. Met deze Sector Standaard kunnen banken hun klantonderzoek risicogericht uitvoeren en weten banken en crypto-bedrijven waar ze aan toe zijn en welke vragen ze kunnen verwachten.

FRP 2024/55 - Sign. - Code Pensioenfondsen 2024

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
Op 21 november 2023 heeft de Pensioenfederatie bekendgemaakt dat de Pensioenfederatie en de Stichting van de Arbeid de Code Pensioenfondsen hebben herzien. De herziene Code gaat in op 1 januari 2024. De eerste Code Pensioenfondsen werd op 1 januari 2014 gepubliceerd op initiatief van de Pensioenfederatie en de Stichting van de Arbeid. Met deze actuele Code blijft het doel om de kwaliteit te verhogen van pensioenfondsbesturen. De onafhankelijke Monitoringcommissie Code Pensioenfondsen ziet toe op naleving van de Code.

FRP 2024/56 - Sign. - Reactie Pensioenfederatie op consultatie implementatie SFDR: herziening regels nodig

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
Op 19 december 2023 heeft de Pensioenfederatie haar reactie gepubliceerd op de consultatie van de Europese Commissie over de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). De Pensioenfederatie roept in haar reactie op om de regels grondig te herzien om ze toepasbaar te maken voor pensioenfondsen. Volgens de Pensioenfederatie zitten er weeffouten in de wetgeving die knellen bij de implementatie. Verslaglegging en labelling door elkaar zijn gaan lopen. De Pensioenfederatie stelt daarom voor om deze twee doelstellingen uit elkaar te halen. Een ander knelpunt voor de pensioensector is de horizontale aanpak, waarbij voor alle soorten financiële producten precies dezelfde regels gelden.

FRP 2024/57 - Sign. - Reactie NBA op consultatie implementatiebesluit CSRD

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
Op 14 december 2023 heeft de NBA haar reactie gepubliceerd op de consultatie van het implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering die opgesteld is door het ministerie van Justitie en Veiligheid. Met dit besluit worden de verslaggevingseisen uit de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in Nederland ingevoerd.

FRP 2024/58 - Sign. - NBA publiceert herziene handreiking over de interpretatie van de Wwft

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
Op 19 december 2023 heeft de NBA de herziene NBA-handreiking 1124 met de titel Richtsnoeren voor de interpretatie van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) voor accountants en belastingadviseurs. In deze handreiking wordt de Wwft nader uitgelegd om ervoor te zorgen dat accountants en belastingadviseurs de regels zoveel mogelijk hetzelfde uitleggen.

FRP 2024/61 - Sign. - Supervision of crypto-assets

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 November 2023 the European Commission launched a feedback period regarding a Delegated Regulation supplementing Regulation (EU) 2023/1114 of the European Parliament and of the Council by specifying the procedural rules for the exercise of the power to impose fines or periodic penalty payments by the European Banking Authority on issuers of significant asset-referenced tokens and issuers of significant e-money tokens. The feedback period runs until 6 December 2023.

FRP 2024/62 - Sign. - Delegated Regulation on further specifying the criticality criteria for critical ICT 3rd party service providers (CTTPS)

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 16 November 2023 the European Commission launched a feedback period for a Commission Delegated Regulation supplementing Regulation (EU) 2022/2554 of the European Parliament and of the Council by determining the amount of the oversight fees to be charged by the Lead Overseer to critical ICT third-party service providers and the way in which those fees are to be paid. The feedback period runs until 14 December 2023.

FRP 2024/63 - Sign. - New rules to combat fraud on cross-border payments in the EU

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 1 January 2024 the European Commission announced that new transparency rules come into force as of 1 January 2024 that will help EU Member States to crack down on Value-Added Tax (VAT) fraud. Payment Service Providers (PSPs) will have to monitor the payees of cross-border payments and, as of 1 April, transmit information on those who receive more than 25 cross-border payments per quarter to the administrations of EU Member States.

FRP 2024/64 - Sign. - ESMA – harmonising and simplifying fees charged to trade repositories under EMIR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 3 January 2024 the European Commission launched a consultation for a Delegated Regulation amending Delegated Regulation (EU) No 1003/2013 as regards harmonisation of certain aspects linked to fees charged by the European Securities and Markets Authority to trade repositories, supplementing Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council.

FRP 2024/70 - Sign. - Instant payments: Council and Parliament reach provisional agreement

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 7 November 2023 the European Council and the European Parliament reached a political agreement on the instant payments proposal, which will improve the availability of instant payment options in euro to consumers and businesses in the EU and in EEA countries. This initiative comes in the context of the completion of the Capital Markets Union. In March 2021 and April 2022 the Council adopted conclusions in which it highlighted the widespread use of instant payments and recalled the objective of developing competitive EU-wide market-based payment solutions.

FRP 2024/73 - Sign. - Capital Markets Union: Council reaches agreement on improvements to EU clearing services

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
On 6 December 2023 the European Council adopted a mandate to start negotiations with the European Parliament on a review of the European market infrastructure regulation and directive. The review aims to make the EU clearing landscape more attractive and resilient, to support the EU’s open strategic autonomy and to preserve the EU’s financial stability.

FRP 2024/74 - Sign. - Daisy Chains: Council and Parliament reach agreement

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
On 6 December 2023 the European Council and the European Parliament reached a provisional political agreement on the Daisy Chains proposal. The proposal is a targeted amendment of the Bank Recovery and Resolution Directive or (BRRD) and the Single Resolution Mechanism Regulation or (SRMR) to include targeted proportionality requirements to the treatment of ‘internal MREL’ in bank resolution groups.

FRP 2024/75 - Sign. - Anti-money Laundering: Council and Parliament agree to create new authority

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 13 December 2023 the European Council and the European Parliament reached a provisional agreement on creating a new European authority for countering money laundering and financing of terrorism (AMLA), the centrepiece of the anti-money laundering package, which aims to protect EU citizens and the EU’s financial system against money laundering and terrorist financing. AMLA will have direct and indirect supervisory powers over high-risk obliged entities in the financial sector. This agreement leaves out a decision on the location of the agency’s seat, a matter that continues to be discussed on a separate track.

FRP 2024/76 - Sign. - Corporate Sustainability Due Diligence: Council and Parliament strike deal to protect environment and human rights

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 the European Council and the European Parliament reached a provisional deal on the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), which aims to enhance the protection of the environment and human rights in the EU and globally. According to the deal, financial services will be temporarily excluded from the scope of the directive, but there will be a review clause for a possible future inclusion of the financial downstream sector based on a sufficient impact assessment.

FRP 2024/77 - Sign. - Solvency II and IRRD: Council and Parliament agree on new rules for the insurance sector

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 the European Council and the European Parliament reached a provisional agreement on amendments to the Solvency II directive, the EU’s main piece of legislation in the insurance area and new rules on insurance recovery and resolution (IRRD). The new rules on Solvency II will boost the role of the insurance and reinsurance sector in providing long-term private sources of investments to European businesses. At the same time they will make the sector more resilient and prepared for future challenges in order to better protect insurance policyholders.

FRP 2024/78 - Sign. - Anti-money Laundering: Council and Parliament agree on procedure to select seat for new authority

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 18 December 2023 the European Council and the European Parliament reached a common understanding on the process for selecting the seat of the future European authority for countering money laundering and terrorist financing (AMLA). The new authority is the centrepiece of the reform of the EU’s anti-money laundering framework. The authority will have direct and indirect supervisory powers over obliged entities and the power to impose sanctions and measures. Last week, the co-legislators reached a provisional agreement on the design of AMLA.

FRP 2024/79 - Sign. - Sustainable Finance: Council agrees negotiating mandate on ESG ratings

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 20 December 2023 the European Council reached an agreement on its negotiating mandate on a proposal for a regulation on environmental, social and governance (ESG) ratings, with the aim of boosting investor confidence in sustainable products. In its negotiating mandate, the Council clarified the circumstances under which ESG ratings fall under the scope of the regulation, providing further details on the applicable exemptions. Additionally, in line with the corporate sustainable reporting directive, it clarified that ESG ratings encompass environmental, social and human rights or governance factors.

FRP 2024/80 - Sign. - Benchmarks: Council agrees negotiating mandate on benchmarks regulation

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 20 December 2023 the European Council agreed its negotiating mandate on benchmarks regulation. The proposal concerns the scope of the rules for benchmarks, the use in the EU of benchmarks provided by an administrator located in a third country, and certain reporting requirements. The Council specified that only those benchmarks designated as critical, as significant (either by meeting a quantitative threshold, or by designation of the national competent authority concerned or by ESMA), EU Paris-aligned Benchmarks, EU Climate Transition Benchmarks, and certain commodity benchmarks (subject to Annex II) should remain under the scope of regulation. Administrators of those benchmarks that were authorised, registered, endorsed or recognised on the date of application of this amending regulation should not be obliged to re-apply for authorisation, registration, recognition, or endorsement.

FRP 2024/81 - Sign. - ESAs publish amended technical standards on the mapping of External Credit Assessment Institutions

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 13 November 2023 the Joint Committee of the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) published two amended Implementing Technical Standards (ITS) on the mapping of credit assessments of External Credit Assessment Institutions (ECAIs). The amendments reflect the outcome of a monitoring exercise on the adequacy of existing mappings, and the deregistration of three credit rating agencies (CRAs).

FRP 2024/82 - Sign. - ESAs put forward amendments to sustainability disclosures for the financial sector

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 4 December 2023 the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) published their Final Report amending the draft Regulatory Technical Standards (RTS) to the Delegated Regulation supplementing the Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). The ESAs propose adding new social indicators and streamlining the framework for the disclosure of principal adverse impacts of investment decisions on the environment and society.

FRP 2024/83 - Sign. - ESAs launch second public consultation on joint Guidelines on the system for the exchange of information relevant to fit and proper assessments

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 6 December 2023 the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) launched a second consultation related to the joint Guidelines on the system for the exchange of information relevant to fit and proper assessments. The consultation covers amendments extending the scope of the joint Guidelines to legal persons, thus ensuring the complete coverage of data subjects. These Guidelines aim to increase the efficiency of the information exchange between sectoral supervisors by harmonising practices and covering both natural and legal persons. The consultation runs until 15 January 2024.

FRP 2024/84 - Sign. - ESAs launch joint consultation on second batch of policy mandates under the Digital Operational Resilience Act

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 December 2023 the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) launched a public consultation on the second batch of policy mandates under the Digital Operational Resilience Act (DORA). The package includes four draft regulatory technical standards (RTS), one set of draft implementing technical standards (ITS) and two sets of guidelines (GL). These policy instruments aim to ensure a consistent and harmonised legal framework in the areas of major ICT-related incident reporting, digital operational resilience testing, ICT third-party risk management and oversight over critical ICT third-party providers. The consultation runs until 4 March 2024.

FRP 2024/85 - Sign. - ESAs recommend steps to improve activities of innovation facilitators across the European Economic Area

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 11 December 2023 the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) published a Report on innovation facilitators, a term encompassing innovation hubs and regulatory sandboxes. The Report identifies a number of benefits and challenges relating to the operation and design of such innovation facilitators and presents recommendations and considerations towards national competent authorities (NCAs), the ESAs and the European Commission to further enhance the role and efficiency of innovation facilitators in the financial sector across the European Economic Area (EEA).

FRP 2024/86 - Sign. - ESAs propose extending the EMIR equity option exemption

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 20 December 2023 the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) published a Final Report on draft Regulatory Technical Standards (RTS) on bilateral margining of equity options under the European Market Infrastructure Regulation (EMIR) where they are proposing a two-year extension to the equity option exemption from bilateral margining, as well as issue a no-action opinion. The draft RTS provide clarity to market participants on how to handle equity options as from 4 January 2024, the date on which the current temporary exemption is set to expire. More specifically, the ESAs are proposing to extend the temporary exemption and are issuing a no-action Opinion which includes clarifications on the supervisory expectations.

FRP 2024/87 - Sign. - ESAs consult on draft ITS specifying certain tasks of collection bodies and certain functionalities of the ESAP

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 January 2024 the ESAs (EBA, ESMA, EIOPA) launched a consultation on the draft implementing technical standards (ITSs) regarding the tasks of the collection bodies and the functionalities of the European Single Access Point (ESAP). These ITSs and the requirements they set out are designed to enable future users to be able to effectively harness the comprehensive financial and sustainability information centralised on the ESAP. The consultation runs until 8 March 2024.

FRP 2024/88 - Sign. - EBA consults on draft RTS on supervisory colleges under MiCAR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 November 2023 EBA launched a consultation on draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the criteria for determining the composition of supervisory colleges for each issuer of a significant asset referenced token (ART) or of a significant e-money token (EMT). The draft RTS also specify the general conditions for the functioning of supervisory colleges under MiCAR. This consultation together with other consultations papers published today form part of the third batch of MiCAR policy products. All consultations run until 8 February 2024.

FRP 2024/89 - Sign. - EBA consults on draft RTS and ITS on the reporting of transactions with asset-referenced tokens and e-money tokens denominated in a non-EU currency under MiCAR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 November 2023 EBA launched a consultation on draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the methodology to be applied by issuers of asset-referenced tokens (ARTs) and of e-money tokens (EMTs) denominated in a non-EU currency for reporting transactions associated to uses of these tokens ‘as a means of exchange’. In addition, EBA also launched a consultation on draft Implementing Technical Standards (ITS) specifying the related reporting requirements under MiCAR. These consultations together with other consultations papers published today form part of the third batch of MiCAR policy products. All consultations run until 8 February 2024.

FRP 2024/90 - Sign. - EBA consults on draft RTS on the reporting of transactions with asset-referenced tokens and e-money tokens denominated in a non-EU currency under MiCAR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 November 2023 EBA launched two consultations on draft Regulatory Technical Standards (RTS) on own funds requirements and stress testing of issuers under the Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR) which form part of the prudential package of MiCAR products. The first RTS specify the adjustment of own funds requirements and stress testing of issuers of asset-referenced tokens and e-money tokens. The second RTS specify the procedure and timeframe to adjust its own funds requirements for issuers of significant asset-referenced tokens or of e-money tokens. These consultations, together with other consultations papers published today, form part of the third batch of MiCAR policy products. The consultations run until 8 February 2024.

FRP 2024/91 - Sign. - EBA consults on draft RTS on liquidity requirements and draft Guidelines on liquidity stress testing of relevant issuers of tokens under MiCAR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 November 2023 EBA launched three consultations on draft Regulatory Technical Standards (RTS) (i) to specify the liquidity requirements of the reserve of assets, (ii) the highly liquid financial instruments in the reserve of assets and (iii) the minimum content of the liquidity management policy and procedures of relevant issuers of tokens. Furthermore, EBA consults on draft Guidelines to establish the common reference parameters of the stress test scenarios to be included in their liquidity stress testing. These consultations form part of the prudential package of MiCAR deliverables and make up the third batch of MiCAR policy products. The consultations run until 8 February 2024.

FRP 2024/92 - Sign. - EBA consults on draft Guidelines on recovery plans for issuers of asset-referenced tokens and e-money tokens under MiCAR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 November 2023 EBA launched a consultation on draft Guidelines on recovery plans to be drafted by issuers of asset-referenced tokens (ARTs) and e-money tokens (EMTs). These draft Guidelines set out the requirements with respect to the format of the recovery plans and the information to be included therein. This consultation together with other consultations papers published today form part of the third batch of MiCAR policy products. The consultation runs until 8 February 2024.

FRP 2024/93 - Sign. - EBA consults on Guidelines on complaints handling by credit servicers

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 9 november 2023 EBA launched a public consultation on its draft Guidelines on complaints handling by credit servicers under the Credit Servicers Directive (CSD). The proposed Guidelines suggest applying to credit servicers the requirements of the existing Joint Committee Guidelines on complaints-handling. Those requirements include complaints management policy, complaints management function, registration, reporting, internal follow-up, provision of information and procedures for responding to complaints. The consultation runs until 9 February 2024.

FRP 2024/94 - Sign. - EBA’s monitoring of IFRS 9 implementation by EU institutions confirms need to timely address practices misaligned with expectations

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 17 november 2023 EBA published its second Report on the International Financial Reporting Standard (IFRS) 9 implementation by EU institutions complementing the observations already included in the last IFRS 9 Monitoring Report, published in November 2021. This Report focuses on high default portfolios (HDPs) and aims to promote further improvements in the ECL model practices among EU institutions by providing transparency on the major areas of concern identified by the EBA. In line with the IFRS 9 Roadmap, the EBA will continue monitoring and promoting the consistent application of IFRS 9.

FRP 2024/95 - Sign. - EBA publishes final standards for Supervisors assessing new market risk internal models

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 21 November 2023 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the assessment methodology under which competent authorities verify institutions’ compliance with the requirements applicable to their internal models under the Fundamental Review of the Trading Book (FRTB) rules. These RTS are part of the phase 4 deliverables of the EBA roadmap on market risk and counterparty credit risk approaches. The final draft RTS represent a significant milestone in the implementation of the FRTB internal models in the EU.

FRP 2024/96 - Sign. - EBA consults on new Guidelines on preventing the abuse of funds and certain crypto-assets transfers for money laundering and terrorist financing purposes

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 24 November 2023 EBA launched a public consultation on new Guidelines on preventing the abuse of funds and certain crypto-assets transfers for money laundering and terrorist financing purposes. These ‘travel rule’ Guidelines specify the steps that Payment Service Providers (PSPs), Intermediary PSPs (IPSPs), crypto-asset service providers (CASPs) and Intermediary CASPs (ICASPs) should take to detect missing or incomplete information that accompanies a transfer of funds or crypto-assets. They also detail the procedures all these providers should put in place to manage a transfer of funds or a transfer of crypto-assets that lacks the required information. These Guidelines aim at forging a common understanding to ensure the consistent application of EU law as well as a stronger anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) regime. The consultation runs until 26 February 2024.

FRP 2024/97 - Sign. - EBA issues guidance to AML/CFT supervisors of CASPs

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 27 November 2023 EBA extended its risk-based anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) supervision guidelines to AML/CFT supervisors of crypto-asset service providers (CASPs). The new guidelines set clear expectations of the steps supervisors should take to identify and manage money laundering and terrorism financing (ML/TF) risks in this sector and are an important step forward in the EU’s fight against financial crime.

FRP 2024/98 - Sign. - EBA consults on RTS for assessing the materiality of extensions and changes to the new market risk internal models under the Fundamental Review of the Trading Book

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 29 November 2023 EBA launched a public consultation on its draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the conditions for assessing the materiality of extensions and changes to the use of internal models as well as to the subset of the modellable risk factors applicable under the Fundamental Review of the Trading Book (FRTB) rules. These RTS are part of the Phase 4 deliverables of the EBA roadmap for the new market and counterparty credit risk approaches. The consultation runs until 29 February 2024.

FRP 2024/99 - Sign. - EBA consults on RTS specifying the requirements for policies and procedures on conflicts of interest for issuers of ARTs under MiCAR

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 7 December 2023 EBA published a consultation paper on draft regulatory technical standards (RTS) specifying the requirements for policies and procedures on conflicts of interest for issuers of asset-referenced tokens (ARTs) under the Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR). These draft RTS aim at strengthening the management of conflicts of interest by issuers of ARTs and ensure convergence of requirements across the European Union. The consultation runs until 7 March 2024.

FRP 2024/101 - Sign. - EBA consults on the centralisation of EEA banks Pillar 3 disclosures in the EBA Pillar 3 data hub

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 EBA published a discussion paper on the Pillar 3 data hub processes and its possible practical implications. This project of centralising institutions’ prudential disclosures and making prudential information readily available through a single electronic access point on the EBA website is part of the Banking Package laid down in the Capital Requirements Regulation (CRR3) and Capital Requirements Directive (CRD6). In the discussion paper, the EBA presents its initial ideas for the development of the Pillar 3 data hub and raises for discussion a number of aspects that are relevant for the implementation and functioning of the hub. EBA welcomes feedback both from institutions and users of Pillar 3 information. The consultation runs until 29 March 2024.

FRP 2024/102 - Sign. - EBA consults on the amendments to the Pillar 3 disclosure and supervisory reporting frameworks in the context of the implementation of the Basel III reforms in the EU

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 EBA launched a public consultation on two draft ITS amending Pillar 3 disclosures and supervisory reporting requirements. These consultation papers are a first step in the implementation of the Banking Package (Capital Requirements Regulation – CRR3 – and Capital Requirements Directive – CRD6). With this early publication the EBA wants to support banks in their reporting and disclosure obligations linked to the implementation of the Basel III reforms from the application date, and to ensure that supervisors and market participants have the necessary information. The consultations run until 14 March 2024.

FRP 2024/103 - Sign. - EBA publishes roadmap on the implementation of the EU Banking Package

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 EBA published its roadmap on the Banking Package, which implements the final Basel III reforms in the EU. The EBA roadmap aims at strengthening the prudential framework as well as ensuring an international level playing field. It also aims at providing clarity to the industry on how it will develop the mandates implementing the legislation, and how it expects to finalise the most significant components ahead of the application date, on 1 January 2025.

FRP 2024/104 - Sign. - EBA consults on draft RTS on market and counterparty credit risk as part of its roadmap for the implementation of the Banking Package in the EU

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 EBA launched a consultation on amendments to (i) its Regulatory Technical Standards (RTS) on the fundamental review of the trading book (FRTB), and to (ii) its RTS on the standardised approach for counterparty credit risk (SA-CCR). Both RTS are part of the roadmap on the Banking Package and aim to align the existing RTS with the Capital Requirements Regulation (CRR3). The consultation runs until 14 March 2024.

FRP 2024/105 - Sign. - EBA proposes a voluntary EU green loan label to help spur markets

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 15 December 2023 EBA published its Opinion and Report in response to the European Commission’s call for advice on green loans and mortgages. The EBA proposes the introduction of a voluntary EU label for green loans based on a common EU definition and the integration of the concept of green mortgage and its key sustainability features in the Mortgage Credit Directive.

FRP 2024/106 - Sign. - EBA publishes guidance to assess the knowledge and experience of the management or administrative organ of a credit servicer

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 15 December 2023 EBA published its final Guidelines on the assessment of adequate knowledge and experience of the management or administrative organ of a credit servicer as a whole, under the Non-Performing Loans Directive. The Guidelines aim at ensuring that the organs are suitable to conduct the business of the credit servicer in a competent and responsible manner.

FRP 2024/107 - Sign. - EBA provides guidance on the benchmarking of diversity practices under the Capital Requirements and Investment Firms Directives

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 18 December 2023 EBA published the final Guidelines on the benchmarking of diversity practices, including diversity policies and gender pay gap, under the Capital Requirements Directive (CRD) and the Investment Firms Directive (IFD). These Guidelines will ensure a higher level of transparency on EBA’s work on the topic of diversity and gender equality and will help improve the quality of the collected data as well as the awareness of all stakeholders in this area.

FRP 2024/108 - Sign. - EBA publishes amendments to disclosures and reporting on MREL and TLAC

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 20 December 2023 EBA published its final draft Implementing Technical Standards (ITS) on amendments to disclosure and reporting of the minimum requirement for MREL and TLAC. These amendments reflect the new requirement to deduct investments in eligible liabilities instruments of entities belonging to the same resolution group, the so called ‘daisy chain’ framework, and other changes to the prudential framework. The amendments will apply for the reference date of June 2024.

FRP 2024/109 - Sign. - EBA updates Guidelines on the specification and disclosure of systemic importance indicators

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
On 20 December 2023 EBA published its updated Guidelines on the specification and disclosure of systemic importance indicators, which are applied by the largest institutions in the EU whose leverage ratio exposure measure exceeds € 200 bn. Acting as a central data hub in the disclosure process, the EBA updates data on G-SIIs on a yearly basis and provides user-friendly tools to aggregate it across the EU.

FRP 2024/110 - Sign. - EBA consults on Guidelines on internal policies, procedures and controls to ensure the implementation of Union and national sanctions

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 21 December 2023 EBA launched a public consultation on two sets of Guidelines on internal policies, procedures and controls to ensure the implementation of Union and national restrictive measures. Restrictive measures are binding on any person or entity under the jurisdiction of Member States. They comprise individual measures, i.e. targeted financial sanctions, and sectoral measures, i.e. financial and economic measures or embargoes. Through these Guidelines, the EBA creates, for the first time, a common understanding, among payment service providers (PSPs), crypto-asset service providers (CASPs) and their supervisors, of the steps they need to take to be able to comply with restrictive measures. The consultation runs until 25 March 2024.

FRP 2024/111 - Sign. - EBA updates RTS and ITS on supervisory colleges

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 9 January 2024 EBA published final draft Regulatory Technical Standards (RTS) and final draft Implementing Technical Standards (ITS) on the functioning of supervisory colleges under the Capital Requirements Directive (CRD). The technical standards, adopted in 2015, have been updated to reflect the new requirements laid down in the CRD V and Capital Requirements Regulation (CRR 2), as well as to take into account EBA’s ongoing college monitoring activity and the lessons learned from the implementation of the standards. The updated standards aim at ensuring a common EU framework for colleges of supervisors and promoting a more efficient and effective supervision of cross-border banking groups.

FRP 2024/112 - Sign. - EBA revises reporting requirements for market risk

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 11 January 2024 EBA published amendments to the reporting requirements for market risk. As the implementation of the Fundamental Review of the Trading Book (FRTB) in the EU approaches, the EBA revised the information to be reported on the own funds requirements under the alternative approaches, and adds reporting on reclassifications of instrument between the regulatory books.

FRP 2024/113 - Sign. - ESMA to put cyber risk as new Union Strategic Supervisory Priority

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 9 November 2023 ESMA announced that it is changing its Union Strategic Supervisory Priorities (USSPs) to focus on cyber risk and digital resilience alongside ESG disclosures. With this new priority, EU supervisors will put greater emphasis on reinforcing firms’ ICT risk management through close monitoring and supervisory actions, building new supervisory capacity and expertise. The aim is to keep pace with market and technological developments, and closely monitor potential contagion effects of attacks and disruptions across markets and firms. The new USSP will come into force in 2025, at the same time as the Digital Operational Resilience Act – DORA. This timeline is intended to provide supervisors and firms in Member States with sufficient time to prepare for compliance with the new regulatory requirements. Meanwhile, ESMA and national competent authorities (NCAs) will carry out preparatory work planning and shaping the supervisory activities to undertake under this priority.

FRP 2024/114 - Sign. - ESMA highlights potential conflicts of interest risks in changes to Collateralised Loan Obligation rating methodologies

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 7 December 2023 ESMA published a Report on EU credit ratings for collateralised loan obligations (CLO). The report highlights potential conflicts of interest risks that were observed in the dialogue between Credit Rating Agencies (CRAs) and market participants, and the potential influence these may have had on the CLO methodology development and rating process of the concerned CRAs from 2017 to 2021. CRAs must have sound controls over their market outreach activity to ensure the accuracy, objectivity, and independence of credit ratings, as well as the independent development of rating methodologies.

FRP 2024/115 - Sign. - Benchmarks Administrators

Aflevering 1, gepubliceerd op 02-02-2024
On 13 December 2023 ESMA announced it will launch a Common Supervisory Action (CSA) with National Competent Authorities (NCAs) on ESG disclosures under the Benchmarks Regulation (BMR). The CSA will focus on supervised benchmarks administrators, located either in the Union or in a third country, that have acquired an authorisation, registration, recognition or endorsement of their benchmarks under the BMR. The goal of the CSA will be to assess compliance of the supervised Benchmarks Administrators with the ESG disclosure requirements in the BMR.

FRP 2024/120 - Sign. - New ESMA Q&As available

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 15 December 2023 ESMA updated its Questions and Answers on the following topics: (i) Benchmarks Regulation (BMR); (ii) MiFID II and MiFIR investor protection and intermediaries topics; and (iii) the European crowdfunding service providers for business Regulation.

FRP 2024/121 - Sign. - ESMA finalises technical standards under the revised ELTIF regulation

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 19 December 2023 ESMA published the Final Report setting out the draft Regulatory Technical Standards (RTS) for the European Long-Term Investment Fund (ELTIF) regulation. The RST final report delineates the specific rules that are to be applied providing a detailed framework for aspects such us minimum holding period and maximum redemption frequency, choice of liquidity management tools, notice period and maximum percentage of liquid assets that can be redeemed.

FRP 2024/122 - Sign. - ESMA updates the parameters and methodology for MMF stress testing

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 19 December 2023 ESMA published the Final Report on the Guidelines on stress test scenarios under the Money Market Funds Regulation (MMFR). The Final Report combines an update of the methodology to implement the scenario related to the hypothetical changes in the level of liquidity of the assets held in the portfolio of the MMF, with the annual calibration of the risk parameters.

FRP 2024/125 - Sign. - ESMA and NCAs to coordinate supervisory activities on MiFID II pre-trade controls

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 11 January 2024 ESMA launched a Common Supervisory Action (CSA) with National Competent Authorities (NCAs), with the objective of assessing the implementation of pre-trade controls (PTCs) by EU investment firms using algorithmic trading techniques. The CSA will cover the following aspects: (i) Implementation of PTCs, including their calibration methodology and the use of hard and soft blocks in the design of PTCs; (ii) Establishment of credit and risk limits and their interaction with PTCs; (iii) Monitoring and governance framework related to PTCs; (iv) Implementation and monitoring of PTCs in case of outsourcing of trading activity to third countries.

FRP 2024/126 - Sign. - EIOPA assesses the progress of supervision in IORP’s Prudent Person Rule compliance

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 8 December 2023 EIOPA published a follow-up report to the 2019 peer review on the application of the Prudent Person Rule for IORPs according to the IORP II requirements. IORPs are required to invest their capital in the best interest of members and beneficiaries and respect specific investment rules. The report assessed how national competent authorities (NCAs) implemented the recommended actions identified in 2019.

FRP 2024/127 - Sign. - EIOPA consults its proposed approach to tackle greenwashing in the insurance and occupational pension sectors

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 12 December 2023 EIOPA launched a public consultation on its draft Opinion on sustainability claims and greenwashing. The principles within the draft Opinion aim to pave the way for a more effective and harmonized supervision of sustainability claims across Europe and thereby limit the risk of greenwashing in the insurance and occupational pensions sectors. The consultation runs until 12 March 2024.

FRP 2024/128 - Sign. - EIOPA consults on the prudential treatment of sustainability risks

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 13 December 2023 EIOPA launched a consultation on the prudential treatment of sustainability risks. The consultation paper represents the second phase in EIOPA’s step-by-step approach concerning the expected mandate under the Solvency II Directive, which requires EIOPA to assess whether a dedicated prudential treatment of assets or activities associated substantially with environmental or social objectives, or harm to such objectives, would be justified.

FRP 2024/130 - Sign. - EIOPA issues a recommendation to the Registrar of Institutions of Occupational Retirement Provision

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 21 December 2023 EIOPA issued a recommendation to the Registrar of Institutions of Occupational Retirement Provision (Registrar) responsible for supervising Institutions for Occupational Retirement Provision (IORPs) in Cyprus on actions necessary to restore compliance with the IORP II Directive. The recommendation refers to a breach of Union law affecting a number of IORPs operating domestically in Cyprus. The Registrar failed to fulfil its obligation as foreseen in the IORP II Directive to register these IORPs, that have been operating for several years without registration.

FRP 2024/131 - Sign. - EIOPA publishes its Supervisory Convergence Plan 2024

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 21 December 2023 EIOPA published its Supervisory Convergence Plan for 2024. In line with EIOPA’s mandate to build a strong, fair and common supervisory culture and promote consistent supervisory practices in the European Union, the Supervisory Convergence Plan identifies EIOPA’s priorities to enhance supervisory convergence over the course of 2024. Similarly to last years’ plan, the priorities for 2024 revolve around the following three main areas: the practical implementation of the common supervisory culture and the development of supervisory convergence tools, the risks to the internal market and the level playing field and the supervision of emerging risks.

FRP 2024/132 - Sign. - SRB statement on EU General Court judgment on Banco Popular decision not to compensate affected shareholders and creditors

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 22 November 2023 the SRB welcomed the judgments of the General Court of the European Union that confirm the legality of the SRB’s decision not to compensate shareholders and creditors affected by the 2017 resolution of Banco Popular. The court found that the shareholders and creditors affected by the resolution were not entitled to compensation from the SRB, confirming the legality of the post-resolution decision , known as the ‘Valuation 3 Decision’. This decision assessed whether shareholders and creditors affected by the resolution would have received better treatment had the bank entered normal insolvency.

FRP 2024/133 - Sign. - SRB publishes 2024 Annual Work Programme

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 30 November 2023 the SRB published its 2024 Annual Work Programme, setting out its objectives and priorities for the year ahead. The 2024 work programme will be completed early next year with a multi-annual work programme for the SRB, based on the 2023 strategic review of SRB and Single Resolution Mechanism operations, which will be launched early next year.

FRP 2024/134 - Sign. - SRB consults on the future review of MREL

Aflevering 1, gepubliceerd op 27-01-2024
On 14 December 2023 the SRB launched a public consultation on the future of the minimum requirements for own funds and eligible liabilities, or MREL, the minimum amount of equity and debt banks are required to hold to support an effective resolution without using taxpayers money or industry-funded safety nets. The consultation runs until 13 February 2024.

FRP 2024/170 - Art. - Regulatory reform and divergence – key issues for Dutch entities operating in the UK

Aflevering 1, gepubliceerd op 05-02-2024 geschreven door S. Lovegrove
When the United Kingdom announced its intention to withdraw from the European Union, several financial institutions operating in the UK and the Netherlands applied for a licence to operate in the respective countries. Many of these firms have now been authorised and are conducting their business in the respective jurisdictions. In this article some of the key regulatory developments are highlighted that Dutch financial services firms operating in the UK should be aware of.