Aflevering 6

Gepubliceerd op 30 juni 2015

FTV 2015/29 - Wetsvoorstel doorberekening kosten toezicht en tuchtrecht juridische beroepen

Aflevering 6, gepubliceerd op 30-06-2015 geschreven door Holtman, mr. R.J. en Maaldrink, mr. G.L.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie wil dat notarissen, advocaten en gerechtsdeurwaarders zelf de kosten gaan betalen die de overheid maakt voor het toezicht op en de tuchtrechtspraak van hun beroepsgroep. Een en ander blijkt uit een wetsvoorstel dat hij op 11 februari 2015 naar de Tweede Kamer stuurde. In deze bijdrage wordt nader ingegaan op dit wetsvoorstel.

FTV 2015/30 - De redactie van een testament door de 
notaris

Aflevering 6, gepubliceerd op 30-06-2015 geschreven door Geld, mr. L. van der
Het notariële (openbare) testament is in Nederland het meest voorkomend en daarmee is de notaris dé professionele redacteur van testamenten.[NOOT: Op grond van art. 4:94 BW kan een uiterste wil alleen worden gemaakt bij een notariële akte of bij een aan een notaris in bewaring gegeven onderhandse akte. Ik spreek in deze bijdrage over ‘testament’, daarmee bedoelende een notarieel testament.] Asser-Perrick[NOOT: Asser/Perrick 4, 2013/171.] zegt daarover treffend: “Openbare uiterste willen en bekwame notarissen doen meer nut dan de beste verhandeling over de interpretatie van uiterste wilsbeschikkingen.” Het lukt de notaris echter niet altijd een heldere en duidelijke formulering van de uiterste wil op te nemen. In de jurisprudentie zien we redacties van testamenten voorbijkomen die vaak worden aangeduid als ‘ongelukkige redacties’. In deze bijdrage zijn deze redacties na een analyse van de rechtspraak met betrekking tot ongelukkige redacties ingedeeld in drie categorieën. Daarbij wordt bezien of de regels van uitlegging kunnen worden gebruikt om de onvolkomenheid van deze redacties te ‘helen’.

FTV 2015/31 - Van oude economen en rechten die voorbijgaan

Aflevering 6, gepubliceerd op 30-06-2015 geschreven door Reijnen, mr. T.F.H.
Op 31 maart 2015 om 18.00 uur was het twintig jaar geleden dat ook de economische eigendomsoverdracht een belastbaar feit werd voor de overdrachtsbelasting (art. 2 lid 2 Wet op belastingen van rechtsverkeer, hierna: Wet BRV). Hoewel de wettelijke bepaling allesbehalve duidelijk is (en inmiddels al twee keer is aangepast), is de heffing over de verkrijging van economische eigendom een blijvertje. Omdat voorkoming van de heffing van overdrachtsbelasting doorgaans de reden was voor het gebruik van economische eigendomsoverdracht, zien wij sindsdien aanzienlijk minder economische eigendomsoverdrachten. Als wordt gebruikgemaakt van ‘de econoom’, heeft dat vaak een zeer specifieke reden[NOOT: Tot voor kort bijvoorbeeld om heffing van de dertiende penning te voorkomen, zie HR 20 februari 2015, ECLI:NL:HR:2015:395.] of is er sprake van een gecompliceerde juridische verhouding tussen partijen.

FTV 2015/32 - Tussen droom en daad … over schuldig erkennen, betalen en … redigeren!

Aflevering 6, gepubliceerd op 30-06-2015 geschreven door Oostrom-Streep, dr. mr. N.C. van
Een veelgebruikte figuur in de ‘toolkit’ van de estate planner is de schuldigerkenning ten titel van schenking door een ouder aan zijn kind. Indien en voor zover er geen vrijstelling van toepassing is, wordt de begiftigde op het moment van de schenking belast met schenkbelasting. Nu echter de geschonken som feitelijk in de macht van de schenker blijft, moet, om te voorkomen dat bij overlijden tevens erfbelasting is verschuldigd wegens het bestaan van een fictief vruchtgebruik, de ouder jaarlijks ten minste 6% rente betalen aan het kind.