FTV 2017/35 - Grenzen aan het afdwingen van economische zelfstandigheid
Aflevering 7, gepubliceerd op 25-08-2017 geschreven door Gubbels, Prof. mr. N.C.G.Belastingen zijn een geliefd middel om het gedrag van burgers te sturen. Hoewel de kritiek op dit fiscaal instrumentalisme breed lijkt te worden gedragenO.a. A.J. van Lint, ‘Hoe zit het met de fundering?’, NTFR 2016/312 en J.L.M. Gribnau, ‘Instrumentalisme en vrijheid’, NTFR 2012/517. Ook het Register Belastingadviseurs heeft met de Vereniging van Hoge ambtenaren bij het Ministerie van Financiën (VHMF) een oproep gedaan aan de informateur voor het te vormen kabinet tot (veel) minder instrumentalisme, Fiscaal Praktijkblad 2017-08., lijkt de sturingsdrang via belastingen alleen maar toe te nemen. Uit het in februari 2017 gepubliceerde rapport van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de Nederlandse belastingwetgeving 179 regelingen bevat die primair beleidsdoelstellingen nastreven door het gedrag van belastingplichtigen te stimuleren of te ontmoedigen.Rapport van de Algemene Rekenkamer, Zicht op belastingverlichtende regelingen, 31 januari 2017. Van de 101 regelingen waarvan cijfers bekend zijn, blijkt dat met deze regelingen minimaal € 51,3 miljard is gemoeid. Uit de verkiezingsprogramma’s kan worden afgeleid dat het tij voorlopig niet zal worden gekeerd. Het bekende ‘motorblok’ – VVD, CDA en D66 – wil onder andere (!) een mantelzorgvergoeding in de vorm van een belastingvoordeel (CDA), een belastingvrijstelling voor particulieren die in durfkapitaal investeren en het stimuleren van werkgevers, bijvoorbeeld door middel van belastingvoordelen, om arbeidsongeschikten in dienst te nemen (VVD), de investering in grond en beheer van natuur- en landschapsschoon fiscaal belonen en een beloning van sociale ondernemingen bij goed gedrag (D66). Overigens willen deze partijen tegelijkertijd de belastingen (sterk) vereenvoudigen (!).