MP 2019/150 - Art. - Onlineplatforms – kun je met het mededingingsbeleid nog alle kanten op?
Aflevering 2-3, gepubliceerd op 16-07-2019 geschreven door Rosenboom, N.S.R., Boer MSc, A. den en Shier MSc , G.Dit artikel gaat in op de toekomstbestendigheid van het mededingingsbeleid en regelgeving toegepast op onlineplatforms. Ondanks de uitdagingen, lijken art. 101 en 102 VWEU en de nationale equivalenten, in combinatie met traditionele marktanalyses, een geschikt handhavingsinstrument te blijven voor veel (zo niet de meeste) van de schadetheorieën die worden opgeworpen. Bovendien blijkt dat een ‘one-size-fits-all’-regulering niet geschikt is om eventuele uitdagingen aan te pakken. Ingrijpende handhaving die ervan uitgaat dat alle digitale platforms hetzelfde zijn, zijn waarschijnlijk ongeschikt en beperken veel van de voordelen die digitale platforms bieden. Vooral interventies die innovatie of de uitkomst van concurrentie op de lange termijn kunnen schaden, kunnen een negatief effect op consumenten hebben.