Aflevering 3

Gepubliceerd op 12 juli 2017

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2017/245 - Sign. - EBA pleit voor verbetering besluitvormingskader toezichthoudende rapportage-vereiste

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
Op 8 maart 2017 heeft EBA een opinie gepubliceerd gericht aan het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie waarin zij pleit om het besluitvormingskader voor de goedkeuring van de toezichthoudende rapportage-vereisten efficiënter te maken en fit-for-purpose bij het vervangen van technische uitvoeringsnormen (ITS) met rechtstreeks door EBA genomen besluiten.

FRP 2017/250 - Sign. - Pakketorders onder MiFID II en MiFIR

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
ESMA heeft haar definitieve rapport gepubliceerd voor de ontwerprichtlijnen voor de behandeling van pakketorders onder MiFID II en MiFIR. Deze ontwerprichtlijnen (RTS) specificeren hoe de in de MiFIR neergelegde transparantievereisten van toepassing zijn op pakketorders.

FRP 2017/257 - Sign. - Kredietaanbieding zonder vergunning (Rb. Rotterdam (vzr) 23 december 2016, ECLI:NL:RBROT:2016:9912, «JOR» 2017/99, m.nt. mr. dr. R.E. van Esch)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
Aanleiding voor deze zaak is de weigering van een Engelse online aanbieder van kredieten om aan de AFM bepaalde gegevens te verstrekken om vast te kunnen stellen of de aanbieder vergunningplichtig is in Nederland. Deze weigering leidt uiteindelijk tot het besluit om een last onder dwangsom op te leggen, welk besluit de aanbieder ter toetsing voorlegt aan de rechter.

FRP 2017/258 - Sign. - Aanvangsdatum verschuldigde wettelijke rente over toegekende vergoeding (CBb 27 december 2016, ECLI:NL:CBB:2016:423, «JOR» 2017/100, m.nt. mr. E.L.M. van Kranenburg)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
In de uitspraak komt aan de orde wanneer de wettelijke rente over de vergoeding van de houders van de achtergestelde deposito’s begint te lopen. DNB vergoedt de rente te rekenen vanaf 22 juni 2010, de uiterlijke datum voor het indienen van een aanvraag onder het DGS met betrekking tot DSB.

FRP 2017/260 - Sign. - Overtreding kartelverbod en toepassing toerekeningsleerstuk bij private-equitybedrijven (Rb. Rotterdam 26 januari 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:588, «JOR» 2017/102, m.nt. mr. A.J. van Es en mr. R.P.A. Kraaijeveld)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
Uit het arrest blijkt dat private-equitybedrijven aansprakelijk kunnen zijn voor kartelovertredingen door ondernemingen in hun portfolio als zij daarop een beslissende invloed hebben. Interessant is om te bezien hoe in dit geval een verwijtbare overtreding is geconstrueerd met de leer van het redelijk toerekenen.

FRP 2017/262 - Sign. - AFM zendt ten onrechte beleidsbepalers financiële ondernemingen heen (CBb 22 februari 2017, ECLI:NL:CBB:2017:46 en ECLI:NL:CBB:2017:47)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
Medio 2012 stuurt de AFM de Belastingdienst een lijst met alle beleidsbepalers van financiële instellingen die onder AFM-toezicht staan. De toezichthouder vraagt de Belastingdienst aan te geven welke bestuurders bekend staan als inkeerders. Een maand later krijgt de AFM een lijst met namen waaronder beleidsbepalers van twee financiële dienstverleners met een vergunning.

FRP 2017/265 - Sign. - Externe bestuurdersaansprakelijkheid niet toezien op naleving effectenwetgeving (Hof ’s-Hertogenbosch 6 september 2016, ECLI:NL:GHSHE:2016:4036, «JOR» 2017/97, m.nt. mr. K. Frielink)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
Het arrest van het hof is een vervolg op het arrest van de Hoge Raad van 17 december 2010 («JOR» 2011/53, m.nt. Hijink). Appellanten hebben geïnvesteerd in diverse vennootschappen in het kader van een door een zekere Pot als initiatiefnemer opgezet project om in de Dominicaanse Republiek een resort te realiseren.

FRP 2017/267 - Sign. - ING moet meewerken aan overdracht eigendom woning (Hof Amsterdam 29 november 2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:5142)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
X en Y zijn ex-echtelieden. Y heeft voor de voormalige echtelijke woning bij ING Bank een hypotheek afgesloten, waarvoor X en Y hoofdelijk aansprakelijk zijn. Tijdens het huwelijk draagt X de hypothecaire lasten, na de echtscheiding is bepaald dat X en Y ieder de helft zouden voldoen. Hieraan voldoet Y slechts ten dele, waarna ING Bank de lening opzegt.

FRP 2017/268 - Sign. - Aan aspirant-leden gegeven informatie over beleggingsstrategie en resultaten niet misleidend (Rb. Den Haag 21 december 2016, ECLI:NL:RBDHA:2016:15841, «JOR» 2017/98, m.nt. mr. J.W.P.M. van der Velden)

Aflevering 3, gepubliceerd op 12-07-2017
Fibonacci is een beleggingsvereniging die is opgezet door Y. De leden van de vereniging leggen ten minste € 5.000 in. Fibonacci laat de inleg beleggen door X, een eenmanszaak van Y. X belegt voor Fibonacci in opties, in het bijzonder in short strangle posities. De doelstelling is om een rendement van 30% per jaar te maken voor de leden.

FRP 2017/272 - Sign. - Schadevergoeding bank wegens schending zorgplicht bij afsluiten renteswaps (Hof Den Haag 14 februari 2017, ECLI:NL:GHDHA:2017:255)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Kontinex, een bedrijf in staalproducten, heeft sinds 1975 een bankrelatie met Rabobank. Rabobank heeft in dit kader aan Kontinex leningen verstrekt met een lange looptijd ter financiering van de productiemiddelen van Kontinex. Op 21 juli 2006 sluit Kontinex met Rabobank een financiële derivatenovereenkomst. In het Treasury Inventarisatie Formulier (TIF) wordt Kontinex als niet-professionele cliënt gekwalificeerd en is vastgesteld dat zij geen intern vastgelegd treasurybeleid heeft. Kontinex geeft in het TIF aan dat zij haar renterisico’s gedeeltelijk wil afdekken.

FRP 2017/273 - Sign. - Toepassing gedifferentieerde korting door pensioenfonds niet in strijd met Pensioenwet (Hof Amsterdam 14 februari 2017, ECLI:NL:GHAMS:2017:550)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
PMA is opgericht in 1936 en functioneert aanvankelijk als pensioenfonds van Euronext. Gaandeweg is PMA de pensioenregelingen eveneens gaan uitvoeren voor de AFM, Clearnet, Euroclear en DSI. PMA heeft met de diverse werkgevers aparte uitvoeringsovereenkomsten gesloten. Deze overeenkomsten zijn nagenoeg inhoudelijk gelijk. Ook de pensioenreglementen zijn gelijkluidend.

FRP 2017/282 - Sign. - Eigen schuld geen effect? – Over standaardisering in effectenleasezaken (MvV, nr. 3, p. 77, prof. mr. A.L.M. Keirse)

Aflevering 3, gepubliceerd op 31-07-2017
Afgelopen september haalde de verhouding tussen de verantwoordelijkheid van de financiële instelling en die van de particuliere belegger in effectenleasezaken wederom het nieuws. In zijn arrest van 2 september 2016 sluit de Hoge Raad een effectenlease-proefprocedure af met het uitspreken van de hoop dat deze nieuwe uitspraak voor duidelijkheid zorgt.

FRP 2017/283 - Sign. - Eigendomsvoorbehoud, verpandingen en voorwaardelijk eigendomsrecht (MvV 2017, nr. 3, p. 94, mr. A.H. Scheltema)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Sinds de invoering van het huidige BW bestaat er onduidelijkheid over de goederenrechtelijke gevolgen van een overdracht onder voorwaarde, in het bijzonder over het eigendomsvoorbehoud als meest voorkomend voorbeeld daarvan. Er bestaat in de literatuur onduidelijkheid of een koper die een zaak onder eigendomsvoorbehoud koopt, wel direct een recht verkrijgt, of dat recht goederenrechtelijke werking (werking jegens derden) heeft en of de koper over dat recht kan beschikken.

FRP 2017/284 - Sign. - Controlevereiste bij FZO’s: beschikken door de pandgever niet (langer) geoorloofd? (MvV 2017, nr. 4, p. 117, prof. mr. W.A.K. Rank)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Op 10 november 2016 heeft het Hof van Justitie een belangrijk arrest gewezen over de betekenis van het controlevereiste bij financiëlezekerheidsovereenkomsten (FZO’s). Voor een geldige verpanding op grond van een FZO is naar geldend recht vereist dat het onderpand in het bezit of onder de controle van de zekerheidsnemer wordt gebracht

FRP 2017/289 - Sign. - Het vereiste van afwikkelbaarheid: breuklijn governance van systeemrelevante banken? (Ondernemingsrecht 2017/41, prof. mr. B. Bierens)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
De mondiale financiële crisis heeft geleid tot nieuwe wettelijke vereisten voor banken. Een daarvan is dat banken voortaan ‘afwikkelbaar’ moeten zijn. Dit vereiste komt erop neer dat banken zodanig zijn vormgegeven dat ook bij een dreigende ondergang de continuïteit van belangrijke bedrijfsonderdelen is gewaarborgd, een herkapitalisatie kan plaatsvinden zonder inzet van publieke middelen en deze herstructurering niet leidt tot een verstoring van het financieel stelsel.

FRP 2017/292 - Sign. - Dividenduitkeringen door banken en beleggingsondernemingen (Ondernemingsrecht 2017/64, mr. A.M. ter Haar)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Vanuit het prudentieel toezicht gelden voor banken en bepaalde beleggingsondernemingen vergaande beperkingen op het doen van uitkeringen aan aandeelhouders en houders van andere kapitaalinstrumenten. Deze beperkingen vloeien voort uit de kwalificatievoorwaarden van deze kapitaalinstrumenten, het goedkeuringsvereiste voor vermindering van het eigen vermogen en de automatische beperkingen die intreden bij inbreuk van de kapitaalbuffers.

FRP 2017/297 - Sign. - PSD 2: Naar een veiliger betalingsverkeer? (TvCo 2017/2, mr. R.H.J. van Houts en mr. D.E. Martens-Schutten)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Eind 2016 is er in de media de nodige onrust ontstaan over de invoering van de herziene richtlijn betaaldiensten en de gevolgen daarvan voor de privacy van rekeninghouders. Het delen van gegevens met andere betaaldienstverleners is echter nodig om innovatie in het betalingsverkeer te faciliteren, zodat marktpartijen kunnen blijven voorzien in de behoefte van de consument.

FRP 2017/301 - Sign. - APMs, een handleiding voor de obligatiepraktijk (FR 2017/3, mr. drs. T. Reutelingsperger en mr. M.L. Seckel)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Met ingang van 3 juli 2016 zijn de door ESMA uitgevaardigde Richtsnoeren alternatieve prestatiemaatstaven in werking getreden. De Richtsnoeren verplichten tot het opnemen van additionele informatie wanneer financiële maatstaven die niet volgen uit de toepasselijke acountancy standaarden, alternatieve prestatiemaatstaven, in prospectussen of gereglementeerde informatie worden opgenomen.

FRP 2017/302 - Sign. - ‘Uncommitted facilities’ onder Nederlands recht (FR 2017/3, mr. Th.A.L. Kliebisch)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
In de financieringspraktijk wordt men wel eens geconfronteerd met het verschijnsel van de ‘uncommitted facility’. De vraag wat hiermee wordt bedoeld is makkelijk gesteld, maar het antwoord is wat moeilijker te vinden. Wanneer dit wordt omgezet naar een Nederlands juridisch begrip kan het beste omschreven worden als ‘iemand een niet-bindende krediettoezegging doen’.

FRP 2017/306 - Sign. - Rondom het nieuws. Het Europese HvJ en het verstrekken van informatie (FR 2017/4, mr. R.E. van Esch)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Lidstaten van de EU zijn op grond van verschillende consumentenbeschermende richtlijnen gehouden om leveranciers van goederen en dienstverleners te verplichten om de consument voor, tijdens of na het sluiten van een overeenkomst te informeren. Voor (financiële) ondernemingen die goederen leveren of diensten verrichten, is het lastig om een volledig inzicht te krijgen in de wirwar van wettelijke informatieverplichtingen die op hen rusten in verband met de activiteiten die zij ontplooien.

FRP 2017/309 - Sign. - Over de grens? Over de territorialiteit van handhavingstoezicht in het bestuursrecht (TvT 2016/4, p. 66, prof. mr. O.J.D.M.L. Jansen)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Het uitgangspunt in het bestuursrecht is dat de bevoegdheid van elk bestuursorgaan aan territoir is gebonden. Bij organen van de Staat is dat het nationale territoir, en dat geldt ook voor zelfstandige bestuursorganen met eigen rechtspersoonlijkheid. De voortgaande internationalisering en mobiliteit van mensen, diensten en kapitaal maken dat er bijzondere arrangementen noodzakelijk zijn om een en ander bestuursrechtelijk te kunnen reguleren.

FRP 2017/312 - Sign. - Rangorde bij inschrijving van levering en beslag (WPNR 2017/7148, mr. dr. M.M.G.B. van Drunen)

Aflevering 3, gepubliceerd op 13-07-2017
Artikel 3:17 lid 1 BW geeft een overzicht van feiten die in de openbare registers voor registergoederen kunnen worden ingeschreven. Hieronder vallen onder andere een levering (sub a) en een conservatoir of executoriaal beslag (sub g). Artikel 3:21 lid 1 BW bepaalt de rangorde van inschrijvingen door de volgorde van tijdstippen van inschrijving, tenzij uit de wet een andere rangorde voortvloeit.

FRP 2017/322 - Art. - De nieuwe Algemene Bankvoorwaarden 2017 i.s.m. leningen aan het midden- en grootbedrijf

Aflevering 3, gepubliceerd op 27-07-2017 geschreven door Bont, J. de
Sinds 1 maart dit jaar zijn de nieuwe Algemene Bankvoorwaarden van kracht. Ten opzichte van de Algemene Bankvoorwaarden uit 2009, lijkt er op het eerste gezicht inhoudelijk gezien geen sprake van een revolutionaire verandering. Toch is het goed er even bij stil te staan en enige aspecten te belichten die tot nu toe in mijn ogen in de literatuur onderbelicht zijn gebleven, met name in de toepassing van deze voorwaarden op meer complex gedocumenteerde kredietrelaties met niet-consumenten. Dit artikel gaat onder meer in op interpretatie en reikwijdte van de algemene voorwaarden en de verhouding tussen meer specifieke kredietovereenkomsten en de algemene bank voorwaarden.