Aflevering 4

Gepubliceerd op 6 augustus 2017

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2017/325 - Sign. - Kabinet prijst voordelen financiële interne markt

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
De Europese interne markt voor financiële diensten komt snel dichterbij. Belemmeringen voor consumenten en bedrijven moeten worden aangepakt via wetgeving. De Minister van Financiën stelt dat Nederland positief tegenover de actieplannen van de Europese Commissie staat vanwege de concrete voordelen voor consumenten en bedrijven.

FRP 2017/327 - Sign. - Ingangsdatum nieuwe Wwft uitgesteld

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
De oorspronkelijke ingangsdatum van de Wwft is niet gehaald. Een exacte nieuwe ingangsdatum is echter nog niet bekend. De wet had op 26 juni 2017 van kracht moeten zijn volgens de vierde Anti-witwasrichtlijn (Richtlijn (EU) 2015/849), maar het ministerie van Financiën bevestigt dat de ingangsdatum is uitgesteld. De nieuwe Wwft regelt onder meer een aanscherping van het cliëntenonderzoek en vereist extra aandacht voor bijzondere transactiepatronen en risicovolle transacties.

FRP 2017/329 - Sign. - AFM onderzoekt overgang naar nieuwe IFRS-regels

Aflevering 4, gepubliceerd op 06-08-2017
De AFM start een themaonderzoek naar hoe ondernemingen zich voorbereiden op de overgang naar een aantal belangrijke nieuwe internationale verslaggevingstandaarden. Het betreft daarbij de standaarden voor financiële instrumenten (IFRS 9), omzet (IFRS 15) en leases (IFRS 16). Daarnaast roept EIOPA op bewijsmateriaal te leveren voor de behandeling van niet-beursgenoteerde aandelen en schulden zonder externe beoordeling.

FRP 2017/330 - Sign. - AFM en DNB ontevreden met zelfregulering vastgoedtaxateurs

Aflevering 4, gepubliceerd op 06-08-2017
De AFM en DNB zijn ontevreden over de ontwikkelingen bij het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT). Daarom hebben de toezichthouders een gezamenlijke brief gestuurd naar het bestuur en de Centrale Raad van het NRVT. De voorlopige conclusie van de AFM en DNB is dat zelfregulering van de beroepsgroep taxateurs niet leidt tot het gewenste resultaat.

FRP 2017/331 - Sign. - AFM benoemt curator bij Today’s Tomorrow

Aflevering 4, gepubliceerd op 06-08-2017
In december 2016 heeft de AFM een curator benoemt bij Today’s Tomorrow om het dagelijks bestuur te versterken. Eind december 2016 heeft de AFM Today’s Tomorrow eveneens verplicht om de inschrijving, inkoop en terugbetaling van rechten van deelneming in het GFH Paraplufonds op te schorten.

FRP 2017/337 - Sign. - AFM ondersteunt initiatief voor financiële APK

Aflevering 4, gepubliceerd op 06-08-2017
De AFM heeft in haar wetgevingsbrief vorig jaar al het belang van een financieel overzicht voor de consument benadrukt. Stichting Financieel Paspoort biedt consumenten de mogelijkheid om met een digitale tool, een zogeheten financiële APK, overzicht te krijgen van een groot deel van hun financiële situatie. De AFM ondersteunt dit initiatief vanaf 1 juni actief.

FRP 2017/338 - Sign. - Voortgang activering nazorg beleggingsverzekeringen

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
Op 24 mei 2017 heeft de AFM inzicht gegeven in de voortgang van het activeren van klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering door verzekeraars. De AFM geeft aan bezig te zijn met een uitgebreide eindcontrole en verwacht medio 2017 aan de verzekeraars te zullen rapporteren. De AFM geeft verder aan dat de controle van de resultaten voor de categorie overige beleggingsverzekeringen daarna zal volgen.

FRP 2017/339 - Sign. - Inventarisatie DNB uitbesteding pensioenfondsen

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
DNB start in mei 2017 met een inventarisatie naar de uitbestedingen en de beheersing van het uitbestedingsrisico door pensioenfondsen. Het onderzoek is onderverdeeld in een inventariserend onderzoek bij middelgrote en grote pensioenfondsen op basis van een vragenlijst en naar aanleiding hiervan worden aantal pensioenfondsen gevraag een nadere toelichting te geven.

FRP 2017/343 - Sign. - Vervolgstappen na jaarlijkse beoordeling covered bondprogramma’s

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
DNB heeft in februari 2017 de jaarlijkse beoordeling van de Nederlandse covered bondprogramma’s afgerond. DNB heeft deze beoordeling besproken met de DACB. Naar aanleiding van deze beoordeling hebben DNB en de Dutch Association of Covered Bond Issuers (DACB) hebben vervolg- en actiepunten geformuleerd voor de audits, de stresstesting en het continuïteitsplan. Het doel daarvan is een verdere harmonisatie en verbetering van de kwaliteit van het beheersingsproces voor deze programma’s.

FRP 2017/344 - Sign. - Nieuwe DNB-onderzoeken SIRA

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
DNB start met vier nieuwe onderzoeken binnen het thema systematische integriteitrisicoanalyse (SIRA). Vanuit verschillende invalshoeken kijkt DNB naar het gebruik en de werking van de SIRA. Een effectieve SIRA draagt bij aan het voorkomen van financieel-economische criminaliteit. Voor financiële instellingen vormt de SIRA de basis voor de integere bedrijfsvoering.

FRP 2017/350 - Sign. - Inwerkingtreding vernieuwde WTR2

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
Op 26 juni 2017 treedt de vernieuwde Wire Transfer Regulation (WTR2) in werking en verplicht betaaldienstverleners om specifieke informatie van de verzender én begunstigde(n) te registreren. Ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering moet de herkomst en bestemming van de gelden inzichtelijk worden gemaakt.

FRP 2017/351 - Sign. - CPB risicorapportage Financiële Markten 2017

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017
Op verzoek van de Tweede Kamer maken het CPB en DNB één keer per jaar een rapportage te maken over de internationale en nationale macro-economische ontwikkelingen in samenhang met ontwikkelingen in de financiële sector. De analyse beperkt zich tot een beschrijving van de belangrijkste risico’s voor de Nederlandse economie.

FRP 2017/353 - Sign. - Europese Commissie stelt eenvoudigere en efficiëntere derivatenregels voor

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Begin mei 2017 heeft de Europese Commissie gerichte hervormingen voorgesteld om het functioneren van de derivatenmarkt in de Europe Unie te verbeteren. Met de hervormingen beoogt de Commissie om te komen tot eenvoudigere en meer proportionele regels voor derivatentransacties die niet via de beurs verlopen om de kosten en de regelgevende lasten voor marktdeelnemers te verminderen zonder de financiële stabiliteit in gevaar te brengen.

FRP 2017/355 - Sign. - Mid-term review actieplan Kapitaalmarktenunie

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Bijna twee jaar na de lancering van het actieplan voor de Kapitaalmarktenunie (CMU) presenteert de Europese Commissie de tussentijdse evaluatie van dit actieplan en een reeks nieuwe initiatieven die ervoor moeten zorgen dat dit hervormingsprogramma op koers blijft. De tussentijdse evaluatie laat zien dat tot dusver vorderingen zijn geboekt bij de uitvoering van het actieplan van 2015. Ongeveer twee derde van de 33 maatregelen zijn uitgevoerd in twintig maanden.

FRP 2017/357 - Sign. - Rapport Europese financiële stabiliteit en integratie

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Halverwege heeft de Europese Commissie een rapport gepubliceerd waarin zij de recente ontwikkelingen beoordeelt in de financiële markt en de financiële sector en hun impact op de financiële stabiliteit en financiële integratie. Deze rapportage gaat allereerst specifiek in op het evalueren van bestaande en voorgestelde elementen van de Bankenunie en de voortgang ten aanzien van de doelstellingen van de Bankenunie.

FRP 2017/358 - Sign. - Commissie lanceert een nieuw pan-Europees pensioenlabel

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Dankzij de plannen van de Europese Commissie om een nieuwe soort pensioenproducten te creëren, krijgen Europese consumenten meer keuze bij het inrichten van hun pensioen. Het voorstel van de Commissie biedt pensioenverleners de mogelijkheid om een eenvoudig en innovatief pan-Europees persoonlijk pensioenproduct (PEPP) aan te bieden.

FRP 2017/359 - Sign. - Commissie stelt sterker toezicht op centrale tegenpartijen voor

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Met het voorstel beoogt de Europese Commissie de financiële stabiliteit van de Europese Unie verder te verbeteren. Centrale tegenpartijen (CCP's) zijn binnen de Europese Unie al goed gereguleerd en uitgerust om met financiële moeilijkheden om te gaan, mede dankzij een reeks maatregelen die in de nasleep van de financiële crisis zijn aangenomen. De Commissie meent echter dat verdere hervormingen noodzakelijk zijn om een meer consistent en robuust toezicht op CCP's in de Europese Unie en derde landen te waarborgen vanwege nieuwe uitdagingen.

FRP 2017/361 - Sign. - Aankondiging Europees Blockchain Observatorium

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
In het kader van het Taskforce voor FinTech en Distributed Ledger Technologies (DLT) heeft het Europees Parlement de Europese Commissie gemachtigd een pilotproject te starten om technische expertise en regulerende capaciteit op te bouwen voor blockchaintechnologie. De Europese Commissie is van plan om een Europees blockchainwaarnemingscentrum op te zetten.

FRP 2017/362 - Sign. - FinTech resolutie Europees Parlement

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Halverwege mei 2017 heeft het Europees Parlement een resolutie ten aanzien van FinTech gepubliceerd. Hierin gaat het Europees Parlement vooral in op dataverzameling en data-analyse en de noodzaak voor end-to-end beveiliging over de hele keten van financiële diensten. Ook bespreekt zij potentiele blockchain toepassingen voor geld- en effectenverkeer.

FRP 2017/363 - Sign. - Raad bereikt akkoord over crediteurenhiërarchie, IFRS 9 en grote risicoblootstellingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 16 juni 2017 heeft de Raad zijn standpunt bepaald over een deel van een pakket voorstellen voor risicoverminderende maatregelen in de banksector. Het betreft een ontwerprichtlijn voor de rang van ongedekte schuldinstrumenten in insolventieprocedures (hiërarchie van bankcrediteuren) en een ontwerpverordening betreffende overgangsregelingen voor de geleidelijke invoering van de regelgevingsgevolgen inzake kapitaal van de internationale standaard voor jaarrekeningen van IFRS 9.

FRP 2017/364 - Sign. - Raad bepaalt onderhandelingsstandpunt controle liquide middelen

Aflevering 4, gepubliceerd op 20-09-2017
Op 28 juni 2017 heeft het Comité van permanente vertegenwoordigers van de Raad zijn standpunt bepaald over een ontwerpverordening ter verbetering van de controles op liquide middelen die de Unie binnenkomen of verlaten. De toekomstige verordening zal Verordening (EG) nr. 1889/2005 vervangen en zal een verbetering betekenen van het huidige systeem van controles op liquide middelen die de EU binnenkomen of verlaten.

FRP 2017/366 - Sign. - Verordening geldmarktfondsen aangenomen

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 16 mei 2017 heeft de Raad een verordening aangenomen om ervoor te zorgen dat de markt voor kortetermijnfinanciering vlot functioneert. De verordening volgt op initiatieven van de G20 en de Raad voor financiële stabiliteit. De verordening bevat regels en gemeenschappelijke normen om de stabiliteit van de structuur van geldmarktfondsen te waarborgen, te garanderen dat zij beleggen in behoorlijk gediversifieerde activa met een goede kredietkwaliteit en de liquiditeit van MMF's te verbeteren, zodat deze kunnen voldoen aan plotse terugbetalingsverzoeken.

FRP 2017/367 - Sign. - EBA wijzigt technische richtlijnen interne benchmarking

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 4 mei 2017 heeft EBA een gewijzigde versie van de technische uitvoeringsvoorschriften (ITS) ten aanzien van benchmarking van interne werkprocessen. Met de voorgestelde wijzigingen beoogt EBA de kwaliteit van ingeleverde data te verbeteren en uiteindelijk EBA en overige toezichthouders te ondersteunen bij de beoordeling van interne werkprocessen voor krediet- en marktrisico’s. EBA is van plan om jaarlijks deze technische richtlijnen bij te werken om de relevantie en het succes benchmarkingoefeningen te waarborgen.

FRP 2017/369 - Sign. - EBA publiceert definitieve ontwerprichtlijnen onder PAD

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 5 mei 2017 heeft EBA haar definitieve ontwerprichtlijnen gepubliceerd waarin zij de gestandaardiseerde terminologie voor betalingsdiensten gekoppeld aan een betaalrekening uiteenzet en de gestandaardiseerde formaten en het gemeenschappelijke symbool van het honorariuminformatiedocument (FID) en de vergoedingsverklaring (SoF) presenteert.

FRP 2017/372 - Sign. - EBA publiceert jaarverslag 2016

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 15 juni 2017 heeft EBA haar jaarverslag 2016 gepubliceerd waarin EBA uitgebreid verslag doet van haar werkzaamheden in het afgelopen jaar. In 2016 zijn werkzaamheden aan het Single Rulebook dat van toepassing is op de Europese bankensector grotendeels afgerond. EBA blijft actief op Europees en internationaal niveau actief om de afronding van het Basel III-pakket en de uitvoering ervan binnen de Europese Unie te ondersteunen.

FRP 2017/373 - Sign. - ECB-richtlijnen voor aanpakken NPL’s

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 20 maart 2017 heeft de ECB haar finale richtlijnen gepubliceerd wat betreft NPL’s. De richtlijnen zetten de maatregelen, procedures en best practices uiteen die banken zouden moeten aannemen bij het aanpakken van niet-presterende leningen. De ECB verwacht dat banken rekening houden met deze vastgestelde richtlijnen afhankelijk van de ernst en schaal van NPL’s in hun portfolio’s.

FRP 2017/374 - Sign. - Jaarverslag ECB 2016

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 23 maart 2017 heeft de ECB haar jaarverslag gepubliceerd waarin de ECB haar activiteiten in 2016 weergeeft. In het jaarverslag gaat de ECB in op de bijdrage van het toezicht aan de financiële stabiliteit, autorisaties, handhaving en sancties, het GTM als onderdeel van het Europese als mondiale toezicht, de organisatorische opzet van het Europese bankentoezicht, het budgetverbruik en tot slot de juridische instrumenten ten aanzien van het bankentoezicht.

FRP 2017/375 - Sign. - ECB publiceert toelichting TIPS

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 4 april 2017 heeft de ECB een toelichting gepubliceerd wat betreft een aantal vragen die zijn gerezen naar aanleiding van de consultatie ten aanzien van het naast elkaar bestaan van TIPS en andere betalingsdiensten. De vragen hebben betrekking op de interoperabiliteit van TIPS met andere betalingsdiensten, de afwikkeling van aanvullende systemen in TIPS en de toegankelijkheid van TIPS in Europa.

FRP 2017/376 - Sign. - ECB-richtlijnen hefboomtransacties

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 16 mei 2017 heeft de ECB richtlijnen gepubliceerd wat betreft leveraged transacties. De richtlijnen geven inzicht wat onder leveraged transacties wordt verstaan, zodat hoger management van een bank in staat is een volledig beeld te krijgen van de uitstaande leveraged transacties. Daarnaast geeft de ECB haar verwachtingen weer wat betreft hun risicomanagement en rapportages.

FRP 2017/377 - Sign. - ECB-gids geschiktheids- en betrouwbaarheidstoets

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 15 mei 2017 heeft de ECB haar finale gids gepubliceerd ten aanzien van de wijze waarop de ECB omgaat met geschiktheids- en betrouwbaarheidstoetsingen. Met de gids beoogt de ECB een eenvormige praktijk te creëren binnen de Europese Unie voor toetsingen van kandidaat bestuurders en commissarissen van banken bij de ECB.

FRP 2017/378 - Sign. - EIOPA stelt amendementen ITS voor

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 21 april 2017 heeft EIOPA enkele amendementen voorgesteld ten aanzien van de eerder aangenomen Solvency II Technical Standards on Reporting (Verordening (EU) 2016/1848) en Disclosure (Verordening (EU) 2015/2452). Indien de voorstellen worden aangenomen, wordt ook de Solvency II XBRL Taxonomy geraakt.

FRP 2017/380 - Sign. - EIOPA publiceert eindrapport inzake UFR berekening

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 23 mei 2017 heeft EIOPA haar eindrapport gepubliceerd ten aanzien van de methodologie voor de vaststelling van de Ultimate Forward Rate (UFR) en de uitvoering daarvan. De methodologie volgt de in Solvency II vastgestelde beginselen. Deze berekening dient voor het eerst te worden toegepast bij de berekening van de risicovrije rente van januari 2018.

FRP 2017/381 - Sign. - Reactie EIOPA op consultatie inzake functioneren ESA’s

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 29 mei 2017 heeft EIOPA haar reactie gepubliceerd ten aanzien van de consultatie van de Europese Commissie wat betreft de werking van de ESA’s. EIOPA meent dat in de herziening aandacht dient te worden besteed aan een geïntegreerde en holistische benadering van prudentieel en gedragstoezicht waarbij het regelgevend kader op gelijke wijze wordt toegepast door de verschillende toezichthouders.

FRP 2017/383 - Sign. - EIOPA verwelkomt voorstel voor een Pan-Europees persoonlijk pensioenproduct

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 29 juni 2017 heeft EIOPA aangegeven dat zij het voorstel van Europese Commissie tot implementatie van een Pan-Europees persoonlijk pensioenproduct (PEPP) verwelkomt. EIOPA meent dat de PEPP de flexibiliteit zal bieden om tegemoet te komen aan de Europese arbeidsmarkt die wordt gekenmerkt door steeds onconventionelere carrières en verhoogde mobiliteit van werknemers.

FRP 2017/385 - Sign. - ESMA-opinie Verordening Marktmisbruik

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 25 april 2017 heeft ESMA een opinie gepubliceerd ten aanzien van geaccepteerde marktpraktijken wat betreft liquiditeitscontracten onder de Verordening Marktmisbruik. ESMA beoogt met haar opinie handvatten aan te reiken aan nationale toezichthouders bij het beoordelen van deze geaccepteerde marktpraktijken.

FRP 2017/387 - Sign. - ESMA publiceert reactie op consultatie werking ESA's

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 30 mei 2017 heeft ESMA haar reactie op de consultatie ten aanzien van het functioneren van de ESA’s gepubliceerd. In deze reactie zijn aanbevelingen opgenomen waarvan ESMA verwacht dat het functioneren van ESMA zal verbeteren en beter in staat stelt haar doelstellingen ten opzichte van het beschermen van beleggers te bereiken als het bewerkstelligen van stabiele en ordelijke financiële markten in binnen de Europese Unie.

FRP 2017/388 - Sign. - ESMA publiceert richtlijnen voor toezichthoudende aanpak van verplaatsingen vanuit het VK

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 31 mei 2017 heeft ESMA een opinie gepubliceerd waarin zij algemene principes uiteenzet die gericht zijn op het bevorderen van consistentie in de toelating, toezicht en handhaving in verband met de verhuizing van entiteiten, activiteiten en functies uit het Verenigd Koninkrijk. Met dit advies richt ESMA zich tot bevoegde toezichthouders in de 27 lidstaten die in de EU blijven.

FRP 2017/389 - Sign. - ESMA verduidelijkt transparantie- en positiebeperkingsregelingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 31 mei 2017 heeft ESMA twee opinies gepubliceerd waarin zij verduidelijkt onder welke omstandigheden de transacties onderworpen zullen zijn aan de MiFIR-regels inzake transparantie na de handel wanneer die worden uitgevoerd op handelsplaatsen buiten de Europese Unie. Daarnaast geeft ESMA aan of de posities in contracten onderworpen zijn aan de MiFID II-positielimietregeling wanneer die worden verhandeld in niet Europese locaties.

FRP 2017/392 - Sign. - Twee nieuwe guidelines op het gebied van centrale effectenbewaarinstellingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 1 juni 2017 heeft ESMA twee guidelines gepubliceerd met nadere interpretaties van de Verordening betreffende centrale effectenbewaarinstellingen. De eerste guideline gaat in op de vraag wanneer een bepaalde valuta relevant is. De andere guideline gaat over de vraag wanneer een CSD substantieel belangrijk is voor een host member state. ESMA heeft eveneens bijbehorende rekentools gepubliceerd.

FRP 2017/393 - Sign. - ESMA publiceert eindverslag productgovernancerichtlijnen voor beleggersbescherming

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 2 juni 2017 heeft ESMA haar eindverslag gepubliceerd ten aanzien van productgovernancerichtlijnen onder MiFID II wat betreft de marktonderzoek door fabrikanten en distributeurs van financiële producten. Dit eindverslag volgt op de consultatie van 5 oktober 2016. ESMA heeft de richtlijnen aangepast ten aanzien van portfoliodiversificatie en heeft verdere praktische voorbeelden toegevoegd om de toepassing van de richtlijnen te vergemakkelijken.

FRP 2017/395 - Sign. - ESMA reageert op consultatie Europese Commissie inzake FinTech

Aflevering 4, gepubliceerd op 07-08-2017
Op 7 juni 2017 heeft ESMA haar reactie verzonden en gepubliceerd inzake de consultatie van de Europese Commissie over FinTech. ESMA verwelkomt FinTech en stelt dat het bijdraagt aan een meer concurrerende en innoverende financiële sector. In haar reactie stipt ESMA een aantal aandachtspunten aan, waaronder RegTech, Crowdfunding, DLT-technologie, outsourcing en cloud computing.

FRP 2017/397 - Sign. - Bestuurlijke boete vanwege niet tijdig aanleveren kwartaalrapportage door beleggingsinstelling (CBb 25 januari 2017, ECLI:NL:CBB:2017:25, «JOR» 2017/132, m.nt. mr. S.M.C. Nuijten)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Deze uitspraak gaat over een beleggingsonderneming die al 27 of 28 jaar onder toezicht van DNB staat en ten behoeve van dat toezicht op grond van art. 3:72 lid 1 Wft verplicht was en is rapportages aan DNB toe te sturen. In de Regeling staten financiële ondernemingen Wft (Rsfo) is die verplichting uitgewerkt: over elk kwartaal moeten de rapportages worden verstrekt uiterlijk op de laatste werkdag van de maand volgend op de verslagperiode.

FRP 2017/398 - Sign. - Bestuurlijke boete vanwege verrichten van betaaldiensten zonder vergunning (CBb 25 januari 2017, ECLI:NL:CBB:2017:14, «JOR» 2017/131, m.nt. mr. S.M.C. Nuijten)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Sinds 1 november 2009 moeten betaaldienstverleners beschikken over een vergunning van DNB op grond van art. 2:3a Wft. Dit artikel vormt onderdeel van de implementatie van de Richtlijn Betaaldiensten (Richtlijn 2007/64/EG, PSD). X is zich daarvan bewust en vraagt als bestuurder van Y al op 11 september 2009 aan DNB of Y, gezien haar werkzaamheden, waaronder het aanbieden van iDEAL, over een vergunning zou moeten beschikken.

FRP 2017/399 - Sign. - Complexe zeggenschaps- en eigendomsstructuur niet voldoende voor Wwft-melding (Rb. Rotterdam 10 februari 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:1047)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Het BFT geeft een aanwijzing aan een registeraccountant en legt de account een boete op vanwege overtreding van art. 16 lid 1 Wwft. De rechtbank stelt dat er geen aanleiding is te veronderstellen dat de transactie verband houdt met witwassen of financiering terrorisme. Een complexe zeggenschaps- en eigendomsstructuur is niet voldoende om van een ongebruikelijke transactie te spreken.

FRP 2017/400 - Sign. - Financiering van toekomstige pensioenaanspraken (CBb 15 februari 2017, ECLI:NL:CBB:2017:58, «JOR» 2017/165, m.nt. prof. mr. R.H. Maatman)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Deze zaak gaat over zogenoemde VPL-toezeggingen. De uitvoering van de VPL-regeling door een pensioenfonds leidt tot lastige vragen. Binnen een pensioenfonds dat verscheidene pensioenregelingen uitvoert vindt van rechtswege kruissubsidiëring plaats. Volgens art. 123 lid 1 Pw vormen die regelingen financieel een geheel. Dit staat bekend als het verbod op ringfencing.

FRP 2017/401 - Sign. - Aanwijzing DNB aan trustkantoor terecht (Rb. Rotterdam 17 februari 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:1219)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
X heeft een vergunning voor het verlenen van trustdiensten in de zin van art. 2 lid 1 Wtt. Eind 2014 kondigt DNB een toezichtbezoek aan en verzoekt X het procedurehandboek toe te zenden. X voldoet hieraan, maar meldt eveneens dat haar procedurehandboek nog ingrijpend zal wijzigen. Aansluitend hierop meldt X aan DNB dat zij conform de Rib 2014 haar procedurehandboek heeft aangepast. X moet alleen nog een auditor aanwijzen.

FRP 2017/403 - Sign. - Koersmanipulatie bij handel in aandelen via veilingsysteem (CBb 22 februari 2017, ECLI:NL:CBB:2017:44, «JOR» 2017/166, m.nt. mr. G.T.J. Hoff)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Het verbod van marktmanipulatie kent een opsomming van diverse verboden handelingen. Onderdeel daarvan is het verbod “een transactie of handelsorder in financiële instrumenten te verrichten of te bewerkstelligen teneinde de koers van die financiële instrumenten op een kunstmatig niveau te houden” (art. 5:58 lid 1 sub b (oud) Wft).

FRP 2017/404 - Sign. - Bestuurlijke boete wegens feitelijk leidinggeven aan overtreding van bankverbod (CBb 8 maart 2017, ECLI:NL:CBB:2017:91, «JOR» 2017/167, m.nt. mr. S.M.C. Nuijten)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
In de annotatie bij de uitspraak van het CBb van 1 december 2016 («JOR» 2017/42) gaat de annotator in op de boete die DNB heeft opgelegd aan A en aan twee van haar feitelijk leidinggevenden. In die annotatie merkt de annotator op dat tegen drie van de vier opgelegde boetes beroep werd ingesteld. Uit de hierboven gepubliceerde uitspraak blijkt dat ook tegen de vierde boete beroep en hoger beroep werd ingesteld.

FRP 2017/405 - Sign. - Bestuurlijke boete wegens overtreding van provisieverbod (CBb 28 maart 2017, ECLI:NL:CBB:2017:112, «JOR» 2017/168, m.nt. mr. F.M.A. ’t Hart)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
In deze zaak draait het om een dienstverlening die een vergoeding in rekening brengt aan zijn klanten voor adviesdiensten. Voor deze adviesdiensten wordt aan klanten een factuur toegezonden die niet was voorzien van een urenspecificatie. Op basis van vijf onderzochte klantdossiers komt de AFM tot de conclusie dat – gelet op de aard en reikwijdte van de dienstverlening – de vergoeding kennelijk onredelijk is als bedoeld in art. 149a Bgfo (thans art. 86c Bgfo).

FRP 2017/406 - Sign. - Uitzondering op verbod om zonder vergunning bedrijf van bank uit te oefenen van toepassing (CBb 12 april 2017, ECLI:NL:CBB:2017:116, «JOR» 2017/169, m.nt. mr. B. Bierman)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Deze uitspraak past in een recente reeks uitspraken over de reikwijdte van de uitzondering op het bankverbod ten behoeve van concernfinancieringsmaatschappijen (art. 3:2 Wft). Uit deze fundamentele en voor de praktijk belangrijke uitspraak blijkt dat het CBb steeds vaker een kritische houding aanneemt ten opzichte van het op eigen wijze invullen door DNB van onduidelijke begrippen in de Wft.

FRP 2017/407 - Sign. - Hoger beroep DNB ongegrond: uitleg “onvoorwaardelijke verplichting” concernfinanciering (CBb 12 april 2017, ECLI:NL:CBB:2017:116)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
De omstandigheid dat de moeder zich op enig moment op het standpunt stelt dat zij bij gebrek aan voldoende liquide middelen feitelijk niet kan voldoen aan haar uit de instandhoudingsovereenkomst voortvloeiende verplichting om de concernfinancieringsmaatschappij steeds van voldoende fondsen te voorzien, maakt niet dat die verplichting niet meer onvoorwaardelijk is. Het College verklaart het hoger beroep van DNB ongegrond.

FRP 2017/408 - Sign. - Koersgevoelige informatie Imtech I (Rb. Rotterdam 24 april 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:3061, «JOR» 2017/170, m.nt. prof. mr. D.R. Doorenbos, tevens betrekking op «JOR» 2017/171)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Op 20 juli 2012 publiceerde Royal Imtech NV een persbericht over de grootste order die zij ooit had gekregen: de realisatie van Adventure World Warschau in Polen, het zogenoemde AWW-project. De grootste Imtech-order ooit bleek ook de ondergang van het concern in te luiden. Begin februari 2013 bracht Imtech een bericht naar buiten over mogelijke onregelmatigheden bij haar Poolse dochter en kondigde zij forse afwaarderingen aan op het AWW-project. Kort daarna ruimden de CFO en de CEO het veld. Uiteindelijk werd Imtech op 13 augustus 2015 failliet verklaard.

FRP 2017/410 - Sign. - Vestigen hypotheekrecht op landgoed onrechtmatig tegenover bank (Rb. Gelderland 28 september 2016, ECLI:NL:RBGEL:2016:5312)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Op 2 september 2004 sluiten X en zijn echtgenote een kredietovereenkomst met Staalbankiers vanwege eens chuld van X aan zijn holding. Het geleende bedrag wendt X aan voor beleggingen. X is enig aandeelhouder van een besloten vennootschap en verpand de aandelen hierin aan Staalbankiers. Daarbij dient het landgoed van de vennootschap als zekerheidsstelling.

FRP 2017/413 - Sign. - Renteswap: de renteopslag niet “meegeswapt” met de variabele rente (Rb. Amsterdam 1 februari 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:408)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
X is een (financieel) dienstverleningskantoor op het gebied van accountancy, belastingen, pensioen, corporate finance en P&O. De panden van X zijn ondergebracht in Y. Ter herfinanciering van haar onroerend goed sluit Y een lening af bij de rechtsvoorganger van Deutsche Bank. De lening bestaat naast een rekening-courantfaciliteit uit een 20-jarige lening op roll-over basis van € 1.700.000 en een 10-jarige lening op roll-over basis van € 4.500.000.

FRP 2017/415 - Sign. - Geen hoofdelijke aansprakelijkheid maar borgtocht overeengekomen (Hof Arnhem-Leeuwarden 28 maart 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:2667)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Het hof concludeert dat er sprake is van een borgtocht ondanks dat in de geldleningsovereenkomst een bepaling met de titel ‘hoofdelijke aansprakelijkheid’ is opgenomen. Bij de vraag of sprake is van borgtocht komt het immers niet aan op de term die partijen zijn overeengekomen, maar op de vraag of iemand zich verbindt de schuld van een ander te voldoen en hij zich bij de schuldeiser aanbiedt als iemand wie deze schuld zelf niet aangaat.

FRP 2017/416 - Sign. - Verzet tegen intrekking 403-verklaring SNS Bank gegrond (HR 31 maart 2017, ECLI:NL:HR:2017:546)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
SNS Bank en SNS Reaal hebben 403-verklaringen ingetrokken en willen ook de overblijvende aansprakelijkheid voor bestaande schulden beëindigen. Schuldeisers komen daar tegen in verzet. De Hoge Raad overweegt dat in de verzetprocedure niet over de toewijsbaarheid van de vordering van de schuldeiser wordt beslist. De rechter dient het verzet gegrond te verklaren, tenzij hij de vordering onmiskenbaar ongegrond acht. De Hoge Raad verwerpt het beroep en bevestigt daarmee de gegrondverklaring van het verzet.

FRP 2017/417 - Sign. - Omvang zorgplicht bank afhankelijk van omstandigheden geval (HR 7 april 2014, ECLI:NL:HR:2017:632)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
BBV is een advocatenkantoor en tussen BBV en de bank bestaat een bancaire relatie. SEF benadert BBV met het verzoek incassowerkzaamheden te verrichten vanwege een vordering op Tres. Vervolgens deelt SEF aan BBV mee dat Tres een deelbetaling verricht via een bankierscheque. Nadat BBV de cheque ontvangt, stuurt zij een kopie hiervan door naar de bank met het verzoek het geldbedrag te storten op de derdengeldrekening van BBV.

FRP 2017/418 - Sign. - Prejudiciële beslissing inzake effectenleaseovereenkomsten Dexia (HR 21 april 2017, ECLI:NL:HR:2017:773, «JOR» 2017/164, m.nt. prof. mr. C.W.M. Lieverse)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
De effectenleaseovereenkomsten die in 2001 zijn aangegaan bevatten een regeling voor het geval het komt tot een voortijdig einde van de overeenkomsten wegens wanbetaling van de lessee. In het geval sprake is van wanbetaling onder een effectenleaseovereenkomst kan de geldverstrekker zowel deze als andere effectenleaseovereenkomsten met dezelfde lessee eenzijdig beëindigen.

FRP 2017/419 - Sign. - Voorzieningenrechter weigert verzoek tot staking uitgifte obligaties (Rb. Amsterdam (vzr) 1 mei 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:3184)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
De voorzieningenrechter wijst de vorderingen tot het staken van de uitgifte van obligaties en het publiekelijk informeren daarvan af doordat de NMKB- groep terecht aanvoert dat MKB Fonds de mogelijkheid dat zij schade heeft geleden als gevolg van de onrechtmatige handelwijze van NMKB Participatiemaatschappij II, onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt.

FRP 2017/420 - Sign. - Verzekeraar moet deel ingehouden kosten beleggingsverzekering terugbetalen aan klant (Hof ’s-Hertogenbosch 2 mei 2017, ECLI:NL:GHSHE:2017:1875)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
In 1997 sluit X haar hypotheek over. Daarbij verkoopt ASR aan X een beleggingsverzekering, met als doel daarmee de hypotheekschuld te kunnen aflossen. Dit betreft een gemengde levensverzekeringverzekering om enerzijds het overlijdensrisico af te dekken en anderzijds een deel van de premie te beleggen in twee door X aangewezen beleggingsfondsen. Het lukt echter niet om de hypotheekschuld af te lossen doordat de beleggingen minder opleveren vanwege de ingehouden kosten door ASR.

FRP 2017/421 - Sign. - Eerste toepassing gedwongen overdracht aandelen levensverzekeraar (Rb. Amsterdam 15 mei 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:3309)

Aflevering 4, gepubliceerd op 09-08-2017
Conservatrix oefent met vergunning en onder prudentieel toezicht van DNB een levensverzekeringsbedrijf uit. In april 2014 besluit DNB op grond van art. 1:76 lid 2 sub b en lid 3 Wft een curator te benoemen ten aanzien van de directie van Conservatrix. DNB bespeurt tekenen van een ontwikkeling die het eigen vermogen en de solvabiliteit in gevaar konden brengen waardoor onverwijld ingrijpen noodzakelijk acht. Kort daarop verlangt DNB een herstelplan van Conservatrix, maar DNB stemt echter niet in met het door Conservatrix ingediende herstelplan.

FRP 2017/422 - Sign. - Wel belang bij verwerping verweer verjaring vordering echtgenote (HR 19 mei 2017, ECLI:NL:HR:2017:936)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
M sluit tussen 1998 en 2000 diverse effectenleaseovereenkomsten met de rechtsvoorgangers van Dexia. V, de echtgenote van M, heeft de overeenkomsten niet mede ondertekend. Nadat de effectenleaseovereenkomsten zijn geëindigd, blijkt dat de opbrengt van de verkoop van de aandelen ontoereikend is om de leningen af te lossen. Hierdoor ontstaat een restschuld. Dexia sluit in maart 2003 met M een zogenoemde Overeenkomst Dexia Aanbod. V ondertekent deze overeenkomst eveneens niet.

FRP 2017/423 - Sign. - De herziene Corporate Governance Code: Een gemiste kans voor de positie van de aandeelhouder? (Bb 2017/43, mr. M. van der Velden en mr. L. Bogers)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Op 8 december 2016 heeft de Monitoring Commissie Corporate Governance Code de herziene Corporate Governance Code gepubliceerd. Belangrijkste wijziging is het centraal stellen van lange termijn waarde creatie en de introductie van cultuur als onderdeel van een goede corporate governance. Voor deze lange termijn waarde creatie is met betrekking tot de rol van de aandeelhouder geduldig kapitaal een vereiste.

FRP 2017/424 - Sign. - Payment Services Directive II introduceert twee nieuwe betalingsdienstverleners (Jutd 2017, nr. 79, mr. drs. H.M.J. Palmen)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Uiterlijk 13 januari 2018 dient de Europese betaalrichtlijn (PSD II) door alle lidstaten geïmplementeerd te zijn. PSD II bevat een groot aantal wijzigingen ten opzichte van diens voorganger en is mede bedoeld om innovatie binnen de EU te stimuleren. PSD II zal dan ook grote gevolgen hebben voor de bedrijfsmodellen van verschillende betalingsdienstaanbieders.

FRP 2017/429 - Sign. - De relationship agreement (Ondernemingsrecht 2017/70, mr. H.H. Kersten)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Geconcentreerd aandelenbezit komt wereldwijd vaker voor dan verspreid aandelenbezit. Het aantal in het buitenland genoteerde vennootschappen dat de NV als rechtsvorm kiest, waarbij relatief vaak sprake is van geconcentreerd aandelenbezit, is de laatste jaren toegenomen. Deze trend heeft geleid tot een debat over corporate governance vraagstukken bij beurs-NV’s in den vreemde en in Nederland genoteerde beursvennootschappen met een geconcentreerd aandelenbezit.

FRP 2017/430 - Sign. - Een rol voor de AFM bij afwikkeling van massaschade in de financiële sector? (Ondernemingsrecht 2017/83, prof. mr. D. Busch)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
In Nederland heeft gedragstoezichthouder AFM geen formele rol bij de afwikkeling van massaschade in de financiële sector. Zowel de AFM als het Ministerie van Financiën kijken vol bewondering naar de Britse toezichthouder FCA die al wel de nodige wettelijke bevoegdheden heeft bij de afwikkeling van massaschade, in het bijzonder het aanstellen van ‘skilled persons’ en het opleggen van ‘redress schemes’.

FRP 2017/431 - Sign. - Collectief schadeverhaal bij kartels in de financiële sector; zegen of vloek (Ondernemingsrecht 2017/84, mr. M.H.C. Sinninghe Damsté & mr. drs. T.M.C. Arons)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Follow-on schade procedures zijn een hot topic. Ook in de financiële sector lopen en dreigen procedures, bijvoorbeeld volgend op door mededingingsautoriteiten beboete manipulaties van de verschillende valutawisselkoersen en interbancaire rentes, zoals de Yen, de Zwitserse Franc, Libor en Euribor. In dit artikel staat de vraag centraal of de voorgenomen wijziging van art. 3:305a BW (het Wetsvoorstel collectieve schadevergoedingsactie), op grond waarvan het in de toekomst mogelijk zal zijn om schade collectief te verhalen, een zegen of vloek zal blijken voor schadeverhaal bij kartels in de financiële sector.

FRP 2017/432 - Sign. - Remuneration restrictions: zoek de verschillen (O&F 2017, nr. 2, mr. L. Nekeman-IJdema)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
De financiële sector heeft de laatste jaren te maken gehad met een overvloed aan nieuwe wet- en regelgeving, zo ook op het terrein van beloningsbeleid. Het leerstuk van beloningsbeleid kent inmiddels wet- en regelgeving op zowel nationaal als Europees niveau. In de praktijk zijn er geregeld dilemma’s bij de toepassing daarvan, omdat deze wet- en regelgeving inhoudelijk soms tegenstrijdig is, of op basis van verschillende uitgangspunten is geschreven.

FRP 2017/433 - Sign. - PARP vanuit een civielrechtelijk oogpunt (TvCo 2017/3, mr. F.M.A. ’t Hart)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Sinds 2013 zijn een groot aantal financiële ondernemingen onderworpen aan (specifieke) regels op het gebied van productontwikkeling. Met ingang van 2018 zullen dergelijke regels ook gelden voor beleggingsondernemingen en andere financiële ondernemingen die werkzaam zijn op de effectenmarkten. Nadere wettelijke voorschriften waaraan de hiervoor bedoelde procedures en maatregelen moeten voldoen of aan welke exacte criteria financiële producten inhoudelijk getoetst moeten worden, ontbreken nagenoeg.

FRP 2017/434 - Sign. - Gedragseconomische aspecten bij de ontwikkeling, informatieverstrekking en distributie van financiële producten (TvCo 2017/3, drs. J.C.C. de Cloe-Vos MSc en dr. R.H.G.M. Cox)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Hoe maken consumenten een keuze voor een financieel product en op welke manier kunnen consumenten optimaal worden beschermd? Het antwoord op deze vragen speelt een belangrijke rol bij de prioritering van toezichtactiviteiten en de keuze voor interventies. De huidige wet- en regelgeving stelt het klassieke mensbeeld centraal waarin wordt verondersteld dat consumenten een weloverwogen besluit nemen op het moment dat ze een financieel product of financiële dienst aanschaffen.

FRP 2017/435 - Sign. - Jihadstrijders en toegang tot een bankrekening (TvCo 2017/3, mr. S. Nanne en mr. L. de Jong)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Het komt regelmatig terug in de media: Nederlandse uitreizigers (of jihadstrijders) die geplaatst worden op de nationale terrorismelijst. Ook al zijn zij niet (allemaal) veroordeeld, plaatsing op de lijst zorgt er voor dat sancties tegen hen worden genomen. De nationale terrorismelijst moet voorkomen dat terrorisme gefinancierd wordt met gebruikmaking van Nederlandse bankrekeningen.

FRP 2017/436 - Sign. - Over de effectiviteit en de uitwerking van de zorgplichtnormen in het financieel toezichtsrecht (TvCo 2017/3, prof. dr. A.J.C.C.M. Loonen en prof. dr. R.J. Schotsman)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
De vraag rijst of met het huidige zorgplichtstelsel in de Wft adequate consumentenbescherming wordt bereikt. Het kabinet zelf twijfelt terwijl de AFM steeds minder ziet in het huidige zorgplichtstelsel. De AFM slaat een andere weg in en gaat toezicht uitoefenen op basis van gedragswetenschappelijke inzichten.

FRP 2017/437 - Sign. - FinTech en mededingingsrecht: FinTech als ‘driver of competition’? (FR 2017/05, mr. A. van der Beek)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
De ontwikkelingen op het gebied van FinTech nemen exponentieel toe, met name op het gebied van het betalingsdiensten. Nieuwe FinTech-bedrijven richten zich met name op activiteiten waarmee zij een concurrentievoordeel ten opzichte van banken hebben, omdat voor hen een volledige bankvergunning niet vereist is; zij kunnen volstaan met een ‘lichtere’ vergunning of een ontheffing.

FRP 2017/438 - Sign. - Bemiddelen in een FinTech omgeving (FR 2017/05, mr. T.W.G. de Wit)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
FinTech levert een verschuiving op van offline naar online dienstverlening. Steeds vaker zal het voorkomen dat financiële producten – via een keten van verschillende partijen – toegankelijk zijn via een online of mobiele applicatie. Tussenliggende schakels in de keten die niet de aanbieder van financiële producten zijn, moeten beoordelen of zij bemiddelen ten aanzien van die financiële producten.

FRP 2017/439 - Sign. - FinTech en beleggingsdienstverlening (FR 2017/05, mr. M.H. du Marchie Sarvaas en mr. S.A. van Klaarbergen)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Circa 30% van de vermogende beleggers in de VS meent dat een robot het advies van een levende beleggingsadviseur kan evenaren. Een deel zou zelfs het pensioen aan een robo-adviser toevertrouwen. In dit artikel staan de auteurs stil bij enkele innovatieve dienstverleningsmodellen die IOSCO onderscheidt voor beleggingsdienstverlening in een recent verschenen rapport van haar hand.

FRP 2017/440 - Sign. - Het toenemend belang van elektronisch geld voor FinTech ondernemingen (FR 2017/05, mr. J.A. Voerman en mr. J. Baukema)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Elektronisch geld is een volwaardig wettig betaalmiddel. De uitgifte van elektronisch geld is niet uitsluitend voorbehouden aan banken, maar kan ook geschieden door anderen die een vergunning hebben om elektronisch geld uit te geven of op basis van een daarvoor geldende Wft-uitzondering of –vrijstelling. In dit artikel bespreken de auteurs of elektronisch geld van toenemend belang is voor FinTech ondernemingen.

FRP 2017/441 - Sign. - Statische- en dynamische biometrie als onderdeel van sterke cliëntauthenticatie onder PSD2 (FR 2017/05, mr. drs. J.A. Jans en mr. L.J.J. van den Ende)

Aflevering 4, gepubliceerd op 12-09-2017
Met de implementatie van PSD2 worden de vereisten voor het authenticatieproces van betaalopdrachten aangescherpt. Daarnaast dienen betaaldienstverleners onder het PSD2 regime in bepaalde situaties sterke cliëntauthenticatie toe te passen. Sterke cliëntauthenticatie is een procedure waarbij de betaaldienstverlener gebruik maakt van twee of meer elementen die worden aangemerkt als: kennis, bezit en inherente eigenschap.

FRP 2017/442 - Sign. - De abi-bewaarder: theorie en praktijk – There is only so much you can do (FR 2017/06, mr. drs. M.R. Hoekstra)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
De AIFM Richtlijn introduceerde per 22 juli 2013 een vergunning voor beheerders van ‘alternatieve’ beleggingsinstellingen (abi’s). Abi’s zijn alle beleggingsinstellingen die niet kwalificeren als een icbe. Waar icbe’s (en hun beheerders) worden gereguleerd door de ICBE Richtlijn, zijn abi-beheerders dus gereguleerd door de AIFM Richtlijn. De AIFM Richtlijn bracht een aardverschuiving teweeg.

FRP 2017/443 - Sign. - Aangaan van verplichtingen door een APF: aansprakelijkheid voor financiële transacties (FR 2017/06, prof. mr. W.A.K. Rank)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
In de financiële praktijk wordt art. 123 lid 3 Pw door sommige partijen zo geïnterpreteerd dat deze bepaling zich zou verzetten tegen verhaal van vorderingen uit beleggingen en andere financiële transacties op een door een APF aangehouden afgescheiden vermogen. Deze interpretatie leidt er toe dat verschillende (met name buitenlandse) marktpartijen bang zijn om zaken te doen met APF’s. Dit maakt het voor APF’s lastig en duurder om in de markt bepaalde financiële transacties aan te gaan.

FRP 2017/444 - Sign. - De gevolgen van de EMIR op de ISDA Credit Support Annex (FR 2017/06, mr. R.A. Stegeman, mr. D.A. Gerrits en mr. A. Berket)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
In reactie op de financiële crisis heeft de G20 in 2011 afspraak gemaakt om de otc-derivatenmarkt veiliger te maken, die in Europa voornamelijk hun beslag kregen in de Europese verordening genaamd EMIR. In dit artikel richten de auteurs zich uitsluitend op de gevolgen van de EMIR Margin RTS voor de alom gebruikte zekerheidsdocumentatie in de otc-derivatenmarkt en op de nieuwe zekerheidsdocumentatie die ontwikkeld is om naleving van de EMIR Margin RTS te faciliteren.

FRP 2017/446 - Sign. - De invloed van een criminal charge op toezichthouders (TvSC 2017/2-3, mr. dr. E.H.A. van Luijk en mr. dr. E.M. Witjens)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Het komt steeds vaker voor dat toezichthouders in het bestuursrecht geconfronteerd worden met gevallen waarin al vanaf een vroeg stadium duidelijk is dat deze aanleiding zullen zijn voor sanctionerend optreden. Desondanks lijkt het in de toezichthoudende praktijk niet steeds vanzelf te spreken om vanaf een zeker moment bepaalde waarborgen in acht te nemen, terwijl die in een strafrechtelijke procedure per definitie gelden. Dit artikel beoogt het bewustzijn van de invloed die deze waarborgen behoren te hebben op het optreden van toezichthouders te vergroten.

FRP 2017/447 - Sign. - Actieve openbaarmaking van sanctiebesluiten door toezichthouders: een overzicht (TvSC 2017/2-3, mr. M.L. Batting, mr. F.E. de Bruijn en mr. C.A. Geleijnse)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
De openbaarmaking van sanctiebesluiten is een onderwerp dat nog steeds volop in ontwikkeling is, zowel op wetgevingsgebied als in de rechtspraak. In deze bijdrage gaan de auteurs in op verschillende wettelijke publicatieregimes, waarbij zij in het bijzonder aandacht besteden aan de overeenkomsten en verschillen in de publicatieregimes op grond van de Instellingswet Autoriteit Consument & Markt, de Wft en de Gezondsheidswet en de daarover ontwikkelde rechtspraak.

FRP 2017/448 - Sign. - De vastgoedveiling geëxecuteerd (WPNR 2017/7152, mr. A. Steneker)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
Uit twee arresten van het Hof ’s-Hertogenbosch blijkt dat aan de executiekoper op een vastgoedveiling in de meeste gevallen niet de garantie kan worden gegeven dat hij eigenaar wordt door inschrijving van het proces-verbaal van toewijzing. Wanneer na de levering de vordering van de executant op de geëxecuteerde door de rechter wordt afgewezen, heeft dat volgens het hof tot gevolg dat de koper geen eigenaar is geworden. In dit artikel onderzoekt de auteur of de executiekoper hiertegen kan worden beschermd.

FRP 2017/449 - Sign. - Lease en huurkoop onder de nieuwe titel 7.2b (goederenkrediet) BW (WPNR 2017/7158, mr. M. van der Weide)

Aflevering 4, gepubliceerd op 11-08-2017
De wet van 5 oktober 2016 ter aanvulling van Boek 7 BW met de nieuwe afdelingen 7.2a.2 en 7.2b.1 en 2 en een nieuwe titel 7.2c is op 1 januari 2017 in werking getreden. De nieuwe wet heeft tot doel de overgebleven privaatrechtelijke materie van de Wck en de koop op afbetaling en huurkoop te regelen en zo de bestaande regels te verminderen, te versoepelen en beter op elkaar af te stemmen. Met titel 7.2b BW (Goederenkrediet) zijn de vormen koop op afbetaling en huurkoop samengebracht in de figuur van het goederenkrediet.

FRP 2017/457 - Art. - Blockchain en smart contracts: toegang tot een reeks van slimme dingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 08-09-2017 geschreven door Eersel, M. van en Bergh, T. van den
Het woord ‘Blockchain’ wordt momenteel als buzz word veel gebezigd en diverse (online) gremia trachten begrijpelijk te maken wat deze technologie inhoudt, hoe zij werkt en welke mogelijkheden zij biedt. Als ondernemingen willen kunnen profiteren van de mogelijkheden die Blockchain-technologie ons biedt, dan zullen ook juristen bekend moeten raken met relevante termen zoals nodes, keys, public and private networks en smart contracts. In dit artikel trachten auteurs een inleiding tot de werking en voordelen van Blockchain-technologie te verschaffen. Tevens staan zij stil bij de verbintenisrechtelijke mogelijkheden en uitdagingen van contracteren via Blockchain en smart contracts.

FRP 2017/458 - Art. - OTC-Derivaten en de ISDA Master Agreement; (hoe) werkt het naar Nederlands recht? (Deel I)

Aflevering 4, gepubliceerd op 21-09-2017 geschreven door Steeg, R.W.K.
De meeste over-the-counter (OTC) derivaten worden aangegaan onder een ISDA Master Agreement. Eén van de voornaamste doelen van de Master Agreement is de beheersing van het kredietrisico dat partijen over en weer op elkaar lopen. De bepalingen betreffende vervroegde beëindiging en afwikkeling van transacties behoren tot de kernbepalingen van de Master Agreement. Ondanks een rechtskeuze voor Engels recht of het recht van de Staat New York valt niet uit te sluiten dat de Nederlandse rechter Nederlands recht zal toepassen bij de beoordeling van de Master Agreement, met name in insolventiescenario's. In beginsel doet Nederlands recht geen afbreuk aan de werking van de bepalingen van de Master Agreement betreffende vervroegde beëindiging en afwikkeling van transacties. Er zijn wel enkele aandachtspunten die voor partijen van belang kunnen zijn.