Aflevering 3

Gepubliceerd op 1 augustus 2018

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2018/265 - Sign. - Overzicht impact Brexit

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-08-2018
Op 15 maart 2018 heeft het Europees Parlement een overzicht gepubliceerd waarin zij de impact van het mogelijke vertrek van het Verenigd Koninkrijk van de Europese Unie en de interne markt bespreekt op de wet- en regelgeving voor financiële instellingen.

FRP 2018/289 - Sign. - AFM toont niet buiten redelijke twijfel aan dat EY haar wettelijke zorgplicht heeft overtreden (Rb. Rotterdam 20 december 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:9977, «JOR» 2018/73, m.nt. mr. P.N. Ploeger)

Aflevering 3, gepubliceerd op 15-08-2018
Met deze uitspraak beëindigt de Rechtbank Rotterdam (voorlopig) een langlopende discussie tussen de AFM en de accountantssector over de vraag of accountantsorganisaties hun zorgplicht op grond van art. 14 Wta schenden indien (ernstige) tekortkomingen in de individuele controledossiers worden geconstateerd.

FRP 2018/300 - Sign. - Beëindiging samenwerkingsovereenkomsten en in eigen beheer nemen van assurantieportefeuille door verzekeraars (Hof Arnhem-Leeuwarden 2 mei 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:3699, «JOR» 2018/13, m.nt. mr. drs. J.P. Uittenbroek en mr. B.M. van Wijk)

Aflevering 3, gepubliceerd op 23-08-2018
In deze zaak beëindigt ASR de met een bemiddelaar (X) gesloten samenwerkingsovereenkomst, Dit doet ASR nadat Bedrijf X geruime tijd de vorderingen van ASR tot afdracht van de premies niet heeft voldaan.

FRP 2018/301 - Sign. - Schadestaatprocedure na vaststelling schending zorgplicht bank door overkreditering (Rb. Amsterdam 30 augustus 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:6031, «JOR» 2018/12, m.nt. mr. H. Scholten tevens behorend bij «JOR» 2018/11)

Aflevering 3, gepubliceerd op 22-08-2018
Het betreft een overkrediteringszaak inzake een woningfinanciering. De zaak is met name interessant vanwege het veelvoud aan mogelijke oorzaken voor de bij consumenten ontstane betalingsproblemen met betrekking tot hun hypothecair krediet.

FRP 2018/304 - Sign. - Vernietiging renteswapovereenkomst op grond van dwaling wegens schending van waarschuwingsplicht (Hof Amsterdam 28 november 2017, ECLI:NL:GHAMS:2017:4946, «JOR» 2018/72, m.nt. mr. F.P.C. Strijbos)

Aflevering 3, gepubliceerd op 15-08-2018
De appellanten zijn een uitbater van een recreatieterrein en diens holding (Edrie). Medio 2007 gaat Edrie met ABN AMRO een renteswap aan ter afdekking van het renterisico van een kort daarvoor (eveneens door ABN AMRO) verschaft krediet met variabele rente.

FRP 2018/311 - Sign. - Trustkantoor aansprakelijk voor schade belastingontduiking (Rb. Amsterdam 14 februari 2018, ECLI:NL:RBAMS:2018:796)

Aflevering 3, gepubliceerd op 14-08-2018
Tradman NL is een trustkantoor en heeft diverse dochtermaatschappijen. X is één van de oprichters Tradman NL en werkt tot september 2009 bij Tradman NL. Daarbij is X in het bijzonder verantwoordelijk voor de algemene managementtaken. Y is eveneens één van de oprichters van Tradman NL en werkt tot de zomer van 2010 bij Tradman NL.

FRP 2018/346 - Sign. - Het wetsvoorstel herstel en afwikkeling van verzekeraars – Een ambitieus, geheel vernieuwd Nederlands regime voor het herstel en de afwikkeling van verzekeraars in nood (FR 2018, nr. 1/2, mr. B.W.G. van der Velden en prof. mr. V.P.G. de Serière)

Aflevering 3, gepubliceerd op 14-08-2018
Eind november 2017 is het wetsvoorstel ingediend ter herziening van het kader voor herstel en afwikkeling van verzekeraars. Hiermee loopt de Minister van Financiën vooruit op Europese ontwikkelingen.

FRP 2018/359 - Art. - Staatssteun en Resolutie

Aflevering 3, gepubliceerd op 22-08-2018 geschreven door Lambalgen, R.E. en Vletter-van Dort, H.M.
De Spaanse bank Banco Popular is in juni 2017 in afwikkeling geplaatst volgens de regels van het Single Resolution Mechanism (SRM), terwijl in dezelfde periode enkele Italiaanse banken met staatssteun overeind zijn gehouden. De Italiaanse reddingsoperaties laten zien dat het mogelijk is om staatssteun te verlenen aan een noodlijdende bank zonder dat dit tot de resolutie van die bank leidt. Hoe konden de Italiaanse banken aan het resolutieregime ‘ontsnappen’? En is dit te kwalificeren als een ‘achterdeurtje’ in het SRM? Deze vragen zullen in dit artikel besproken worden.

FRP 2018/360 - Art. - Initial Coin Offerings en Nederlands financieel toezicht

Aflevering 3, gepubliceerd op 22-08-2018 geschreven door Keshawarzi, B. en Theissen, R.
In dit artikel bespreken de auteurs in hoeverre verbodsbepalingen uit de Wet op het financieel toezicht van toepassing zijn op Initial Coin Offerings (‘ICO’s’). Het doel van dit artikel is om juridische handvatten te bieden aan toezichthouders om controle uit te kunnen oefenen op ICO’s. Dit artikel is voor de praktijk relevant, (a) omdat ICO’s soms beweren buiten gereguleerde kaders te opereren, terwijl dit onjuist kan zijn, en (b) omdat nu relatief weinig wordt gehandhaafd, hetgeen geen garanties biedt voor de toekomst. Het is raadzaam voor ondernemers en financiële dienstverleners die voornemens zijn een ICO op te zetten of daaraan mee te werken zich goed te informeren om handhaving door toezichthouders te voorkomen.