FRP 2019/645 - Sign. - BigTech-bedrijven in toenemende mate actief op Europese betaalmarkten
Aflevering 5, gepubliceerd op 22-08-2019 Op 4 juni 2019 heeft DNB gemeld dat het Europese betaallandschap in rap tempo verandert. Ook BigTech-bedrijven zijn in toenemende mate actief op de betaalmarkten in Europa. De komst van BigTech kan een impuls geven aan innovatie en efficiëntie, met meer keuze en nieuwe producten voor consumenten tot gevolg, maar ook tot risico’s leiden, onder meer in de vorm van hogere operationele complexiteit en nieuwe systeemrisico’s. Als BigTech-bedrijven via PSD2 nieuwe diensten gaan aanbieden en consumenten ervan kunnen overtuigen om hen toegang te geven tot de gegevens op hun betaalrekening, kunnen ze de data over personen en bedrijven die ze hebben combineren met betaalgegevens voor zover de AVG dat toestaat. Dit is aantrekkelijk, omdat deze gecombineerde data onder meer inzicht kunnen geven in aankoopgedrag of kredietwaardigheid van consumenten. Banken en betaalinstellingen kunnen deze data uiteraard ook gebruiken, maar beschikken niet over de informatie waar platformen als Google, Facebook en Apple nu al over beschikken. De betaaldata hebben daarmee meer waarde voor BigTechs dan voor banken en andere betaalinstellingen.