Aflevering 2

Gepubliceerd op 12 maart 2020

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2020/289 - Sign. - Wetsvoorstel over bedenktijd voor beursvennootschappen naar Tweede Kamer

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 19 december 2019 meldt het Ministerie van Financiën dat het bestuur van een Nederlandse beursvennootschap een bedenktijd krijgt van maximaal 250 dagen om goed te kunnen reageren op een vijandig overnamebod. De bedenktijd kan ook worden gebruikt als bepaalde aandeelhouders het bestuur onder druk zetten om de strategie te wijzigen door bijvoorbeeld aan te dringen op een splitsing van het bedrijf. Bestuurders en commissarissen kunnen gedurende de bedenktijd niet op initiatief van de aandeelhouder op een aandeelhoudersvergadering worden geschorst of ontslagen. Dit blijkt uit het Wetsvoorstel bedenktijd voor beursvennootschappen dat de Minister voor Rechtsbescherming samen met de Ministers van Financiën en Economische Zaken en Klimaat bij de Tweede Kamer heeft ingediend.

FRP 2020/291 - Sign. - Wijzigingswet financiële markten 2021

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 23 december 2019 is het ontwerpwetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2021 in consultatie gegaan. Het voorstel bevat wijzigingen van de Wft, de Bankwet 1998, de Wfm BES, de Pensioenwet, de Wvb, de Wtt 2018, de Wtfv, de Wet tuchtrechtspraak accountants (Wtra), de Fw, alsmede Boek 2 en Boek 7 van het BW. De consultatie loopt tot 3 februari 2020.

FRP 2020/292 - Sign. - Wijzigingsregeling overdragen van vorderingen uit hoofde van een kredietovereenkomst

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 24 december 2019 zijn de conceptregeling tot wijziging van de Vrijstellingsregeling Wft in verband met het aanpassen van de artikelen die betrekking hebben op het overdragen van vorderingen uit hoofde van een kredietovereenkomst en de Uitvoeringsregeling Wft in verband met het aanpassen van de dekkingsbedragen voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering in consultatie gegaan. De consultatie loopt tot 16 februari 2020.

FRP 2020/293 - Sign. - Ontwikkelingen consumptiefkredietmarkt

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 5 januari 2020 heeft de Minister van Financiën een Kamerbrief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin hij de beleidsontwikkelingen op de consumptiefkredietmarkt uiteenzet. De Minister heeft de analyse van het BKR ‘Betalingsachterstanden consumptief krediet’ als bijlage meegestuurd.

FRP 2020/301 - Sign. - Onderzoek Effect verhoging AOW-leeftijd

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 20 december 2019 heeft de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Tweede Kamer via een Kamerbrief geïnformeerd over de opzet en bevindingen van de beleidsdoorlichting van artikel 8 Oudedagsvoorziening van de begroting van SZW. Om de AOW betaalbaar te houden wordt de AOW-leeftijd vanaf 2013 stapsgewijs verhoogd. Met de verhoging van de AOW-leeftijd wil de overheid de arbeidsparticipatie van ouderen verhogen en de uitkeringslasten verlagen. De vraag is in welke mate dit gelukt is en welke andere gewenste en ongewenste effecten optreden als gevolg van de AOW-leeftijdsverhoging. Het onderzoeksbureau SEO heeft een rapport uitgebracht over dit onderwerp.

FRP 2020/303 - Sign. - Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 17 december 2019 is het wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies aangenomen door de Eerste Kamer. Dit voorstel wijzigt de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen en de Algemene wet inzake rijksbelastingen in verband met de implementatie van de EU-richtlijn 2018/822 van 25 mei 2018 met betrekking tot verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies in de Nederlandse wetgeving. Alleen de PVV-fractie stemde tegen.

FRP 2020/304 - Sign. - AFM legt beheerder van beleggingsinstelling een last onder dwangsom op

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 17 december 2019 meldt AFM dat zij op 19 september 2017 een last onder dwangsom heeft opgelegd aan een beheerder van een beleggingsinstelling, ter voorkoming van herhaling voor de periode van twee jaar. AFM heeft deze last opgelegd, omdat AFM er onvoldoende vertrouwen in had dat de beheerder zich zou houden aan de verplichting om bij reclame-uitingen informatie te geven over de belangrijkste financiële risico’s van het product. Omdat de beheerder zich heeft gehouden aan de last, is er geen dwangsom betaald.

FRP 2020/305 - Sign. - AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 18 december 2019 meldt AFM dat zij het belangrijk vindt dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden zo persoonlijk mogelijk informeren als zij pensioenverlagingen doorvoeren. Ook moeten pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden stimuleren om tot actie over te gaan in het geval van een verlaging. AFM deelt deze en andere aanbevelingen over communicatie met de pensioensector.

FRP 2020/306 - Sign. - AFM publiceert Principes voor Informatiebeveiliging

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 19 december 2019 heeft AFM de Principes voor informatiebeveiliging gepubliceerd. Met deze beleidsuiting schetst AFM haar verwachtingen over het gewenste gedrag van financiële ondernemingen en accountantsorganisaties op het gebied van informatiebeveiliging. De principes zijn eerder dit jaar ter consultatie voorgelegd en zijn nu definitief geworden.

FRP 2020/307 - Sign. - Niet alle beursgenoteerde ondernemingen voorbereid op nieuw jaarrekeningformat ESEF

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 19 december 2019 meldt AFM dat zij 163 beursgenoteerde ondernemingen heeft gevraagd naar hun voorbereidingen op het European single electronic format (ESEF). ESEF is een nieuw format voor jaarrekeningen, dat effectenuitgevende ondernemingen vanaf boekjaar 2020 moeten gebruiken. Uit de reacties blijkt dat niet alle ondernemingen even goed zijn voorbereid.

FRP 2020/310 - Sign. - Beleidsregel geschiktheid gewijzigd

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 15 januari 2020 meldt AFM dat de Beleidsregel geschiktheid 2012 is gewijzigd naar aanleiding van wijzigingen in Europese en nationale wet- en regelgeving en de inwerkingtreding van Europese richtsnoeren. De gewijzigde Beleidsregel treedt op 15 januari 2020 in werking. De wijziging van de Beleidsregel betreft geen volledige herziening en verandert niet het bestaande toetsingsbeleid van DNB en AFM. De wijziging verandert evenmin de reikwijdte of de doelgroep van het toetsingsbeleid anders dan dat deze volgt uit de wetgeving.

FRP 2020/311 - Sign. - AFM Agenda 2020: extra aandacht voor kredieten, pensioenen en kapitaalmarkten

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 16 januari 2020 meldt AFM dat zij zich ook in 2020 zal richten op de bescherming van consumenten in kwetsbare situaties. Daarnaast nemen de inspanningen in het toezicht op de Nederlandse kapitaalmarkt toe. Door Brexit hebben veel buitenlandse marktpartijen gekozen voor Nederland als vestigingsplaats. Een veel groter volume van beschikbare transactiedata stelt AFM in staat om scherper toezicht te houden op de kapitaalmarkt. Een en ander staat in de jaarlijkse toezichtagenda.

FRP 2020/313 - Sign. - Verduurzaming van de financiële sector

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 16 december 2019 meldt DNB dat zij voor het rondetafelgesprek ‘Verduurzaming van de Financiële Sector’ met de vaste commissie voor Financiën op 17 december 2019 op een rij heeft gezet wat zij doet op het gebied van klimaat- en duurzaamheidsrisico’s. In een Position paper gaat DNB in op het belang van voorspelbaar beleid en transparantie voor een succesvolle transitie naar een duurzame economie en het belang van internationale samenwerking.

FRP 2020/314 - Sign. - Schok op financiële markten werkt lang door op pensioenen en economie

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 17 december 2019 meldt DNB dat de vermogenspositie van de Nederlandse pensioensector kwetsbaar is voor schokken op de financiële markten. De impact op de Nederlandse economie blijkt uit de gepubliceerde resultaten van de stresstest die EIOPA heeft uitgevoerd onder pensioenuitvoerders in Europa. Toepassing van een zeer negatief stressscenario, waarin aandelenkoersen fors dalen en de spreads fors stijgen, laat zien dat de doorwerking op de Nederlandse economie via de pensioenfondsen van jaar op jaar weliswaar beperkt in omvang is, maar vele jaren voelbaar blijft.

FRP 2020/315 - Sign. - Nieuwsbrief Trustkantoren

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 17 december 2019 heeft DNB de Nieuwsbrief Trustkantoren gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat trustkantoren op grond van de Wtt 2018 verplicht zijn om toestemming aan DNB te vragen voor voorgenomen wijzigingen van de formele en feitelijke zeggenschapsstructuur van de groep waartoe het trustkantoor behoort. DNB geeft een overzicht van wat trustkantoren bij een voorgenomen structuurwijziging in ieder geval moeten aanleveren. Daarnaast is vermeld dat de ISI-vragenlijst momenteel wordt herzien. Ook heeft DNB de Factsheet Wtt 2018 op 7 oktober 2019 gepubliceerd op Open Boek Toezicht, waarin veelgestelde vragen ten aanzien van de nieuwe wet worden besproken. Verder vermeldt DNB dat positieve beschikkingen en informatieverzoeken over toetsingsaanvragen en bevestigingen van herbenoemingen per 1 januari 2020 alleen via het digitaal loket toezicht en alleen aan de instelling worden gestuurd.

FRP 2020/316 - Sign. - Nieuwsbrief Verzekeren

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 18 december 2019 heeft DNB de Nieuwsbrief Verzekeren gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat vijftien verzekeraars op verzoek van DNB een self-assesment hebben ingevuld om inzicht te geven in welke mate ze de risico’s van het volmachtkanaal op dit moment beheersen. Verder heeft DNB het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de toekomstprojecties in de ORSA. Uit het onderzoek blijkt dat de veronderstellingen niet goed inzichtelijk zijn. Ook heeft DNB in 2018 en 2019 bij vier verzekeraars onderzocht hoe zij omgaan met het verschil in sterfte in de eigen portefeuille vergeleken met de landelijke sterfte. Daarnaast meldt DNB dat de stijgende lijn in de resultaten van het Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten eigenrisicodragerschap (WGA-ERD) van de afgelopen jaren afvlakt en opnieuw lijkt te gaan dalen. Ook vermeldt DNB dat positieve beschikkingen en informatieverzoeken over toetsingsaanvragen en bevestigingen van herbenoemingen per 1 januari 2020 alleen via het digitaal loket toezicht en alleen aan de instelling worden gestuurd. Ten slotte heeft DNB het Uitvragenoverzicht gepubliceerd.

FRP 2020/317 - Sign. - Nieuwsbrief Banken

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 18 december 2019 heeft DNB de Nieuwsbrief Banken gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat DNB een consultatie is gestart over de Good Practice ‘Integration of climate-related risk considerations into banks’ risk management’. Verder is vermeld dat de EBA op 28 november 2019 richtsnoeren heeft gepubliceerd met betrekking tot de beheersing van ICT- en beveiligingsrisico’s. Ook meldt DNB dat positieve beschikkingen en informatieverzoeken over toetsingsaanvragen en bevestigingen van herbenoemingen per 1 januari 2020 alleen via het digitaal loket toezicht en alleen aan de instelling worden gestuurd. In het korte nieuws is onder meer aandacht voor de Q&A vrijstelling voor het toepassen van sterke cliëntauthenticatie voor zakelijke betalingen en de relevante internationale publicaties.

FRP 2020/318 - Sign. - Nieuwsbrief Vermogensbeheerders

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 18 december 2019 heeft DNB de Nieuwsbrief Vermogensbeheerders gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat op 5 december 2019 het nieuwe Europese prudentiële raamwerk voor beleggingsondernemingen is gepubliceerd. De zogeheten Investment Firm Directive en de Investment Firm Regulation vervangen voor de meeste beleggingsondernemingen de prudentiële eisen uit de CRR/CRD.

FRP 2020/322 - Sign. - Nieuwsbrief Pensioenen

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 9 januari 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Pensioenen gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat pensioenfondsen sinds 1 december 2019 ontheffingsverzoeken kunnen indienen via het DLT. Verder is vermeld dat EIOPA op 17 december 2019 de resultaten van de stresstest bij pensioeninstellingen heeft gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de vermogenspositie van de Nederlandse pensioensector kwetsbaar is voor schokken op de financiële markten. Ten slotte meldt DNB dat het vanaf 23 december 2019 mogelijk is om gegevens van natuurlijke personen (die niet getoetst worden door DNB) via het DLT toe te voegen en te beheren.

FRP 2020/323 - Sign. - Nieuwsbrief betaalinstellingen

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 9 januari 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Betaalinstellingen gepubliceerd. Hierin onder meer aandacht voor de ‘Guidelines on major incident reporting’ van EBA. Daarnaast meldt DNB dat zij Q&A’s heeft opgesteld met betrekking tot de vrijstelling voor zakelijke betalingsprocedures en -protocollen die betaaldienstverleners kunnen toepassen met betrekking tot cliëntauthenticatie. Toepassing van deze vrijstelling is verbonden aan een aantal voorwaarden en moet voorafgaand worden gemeld aan DNB. Verder meldt DNB dat het voorkomt dat rekeninginformatiedienstverlening uitgevoerd wordt in een keten van twee partijen. De ene partij specialiseert zich dan in het consolideren van rekeninginformatie terwijl de andere partij zich specialiseert in het ophalen van betaalgegevens bij een rekeninghoudende betaaldienstverlener. Vraag is welke partij in welke gevallen vergunningplichtig is. Onlangs heeft DNB een Q&A gepubliceerd, die duidelijk maakt dat in sommige gevallen beide met elkaar samenwerkende partijen een vergunning behoeven en in andere gevallen één van de twee partijen. Ook meldt DNB dat zij in augustus 2019 bij een selectie betaalinstellingen een update van het herstel- en exitplan heeft opgevraagd. Hieruit is gebleken dat de herstel- en exitplannen inmiddels op hoofdlijnen de belangrijkste elementen bevatten. Daarnaast heeft DNB de herziene Leidraad Wwft en Sanctiewet gepubliceerd. Verder worden positieve beschikkingen en informatieverzoeken over toetsingsaanvragen en bevestigingen van herbenoemingen per 1 januari 2020 alleen via DLT en alleen aan de instelling verstuurd.

FRP 2020/324 - Sign. - Boete mogelijk voor weigeren Europese betaling vanwege herkomst bankrekening

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 20 januari 2020 meldt DNB dat vanaf die datum in Nederland een wettelijk sanctieregime bij overtredingen van het verbod op IBAN-discriminatie geldt. Van IBAN-discriminatie is sprake wanneer Europese betalingen geweigerd worden vanwege de herkomst van de bankrekening. DNB vanaf is vanaf 20 januari bevoegd om een last onder dwangsom of een boete op te leggen als een betaler of ontvanger weigert een betaling naar of van een bankrekeningnummer uit een ander Europees buitenland te accepteren. Alvorens hiertoe over te gaan zal DNB de instelling eerst waarschuwen om de overtreding te beëindigen.

FRP 2020/325 - Sign. - Eumedion-deelnemers goed aan de slag met Nederlandse Stewardship Code

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 20 december 2019 meldt Eumedion dat haar deelnemers voortvarend aan de slag zijn gegaan met de implementatie van de op 1 januari 2019 in werking getreden Nederlandse Stewardship Code. Het merendeel van de onderzochte deelnemers refereert al aan de code en verschaft informatie over de uitvoering van de (engagement)activiteiten conform de bepalingen uit de code. Dit blijkt uit de voortgangsrapportage van de implementatie van de Stewardship Code.

FRP 2020/326 - Sign. - Eumedion Beleidsplan 2020 vastgesteld

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 20 december 2019 meldt Eumedion dat de Eumedion Vergadering van Deelnemers het Eumedion beleidsplan 2020 heeft vastgesteld. Belangrijke aandachtspunten voor 2020 zijn: i) het wetsvoorstel inzake het inroepen van een bedenktijd voor het bestuur van een beursgenoteerde onderneming, ii) het wetsvoorstel om een lagere meldingsdrempel voor aandeelhouders in te voeren, iii) de totstandkoming van het Eumedion position paper over de toekomst van de niet-financiële verslaggeving, mede in relatie tot de verslaggevingsinitiatieven die voortvloeien uit de Europese ‘Green Deal’ iv) een nieuw Europees Actieplan ter verdieping van de Europese Kapitaalmarktunie en v) de navolging van de Speerpuntenbrief 2020 door de beursgenoteerde ondernemingen.

FRP 2020/327 - Sign. - Kabinet dient wetsvoorstel invoering bedenktijd voor beursondernemingen bij Tweede Kamer in

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat een aandeelhoudersvoorstel om één of meerdere bestuurders en/of commissarissen te ontslaan in de toekomst niet direct hoeft te worden geagendeerd voor besluitvorming door de AVA. Het bestuur van een beursgenoteerde onderneming krijgt, na goedkeuring door de Raad van Commissarissen, namelijk de mogelijkheid om een zogenoemde bedenktijd van maximaal 250 dagen in te roepen om zichzelf tegen het dreigende ontslag te beschermen. Het kabinet heeft een wetsvoorstel hieromtrent op 19 december 2019 naar de Tweede Kamer gestuurd. De bedenktijd kan door het bestuur ook worden ingeroepen als een aandeelhouder het voorstel doet om een ‘eigen kandidaat’ in het bestuur en/of de RvC te benoemen of het voorstel doet om de statutaire benoemings- en ontslagprocedure te wijzigen. De bedenktijd kan ook ten tijde van een vijandig bod worden ingeroepen, maar zal niet effectief zijn om het vijandige bod te frustreren. De bedenktijd eindigt namelijk in ieder geval de dag na gestanddoening van het bod.

FRP 2020/328 - Sign. - AFM gaat toezicht houden op inhoud remuneratierapport

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat AFM toezicht gaat houden op de informatie die is opgenomen in het remuneratierapport van de beursgenoteerde ondernemingen. Dit blijkt uit het voorontwerp van de Wijzigingswet financiële markten 2021 dat het Ministerie van Financiën op 23 december 2019 in consultatie heeft gebracht.

FRP 2020/329 - Sign. - Monitoring Commissie plaatst kanttekeningen bij hoge naleving van Corporate Governance Code

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat de naleving van de in 2016 herziene Corporate Governance Code met 99% onverminderd hoog is, maar dat bij dit hoge percentage wel kanttekeningen zijn te plaatsen. Dit stelt de Monitoring Commissie Corporate Governance Code in haar op 13 december 2019 gepubliceerde monitoring rapport over boekjaar 2018. De Monitoring Commissie wijst erop dat in het monitoringonderzoek is uitgegaan van het vertrouwensbeginsel van ‘pas toe of leg uit’. Dat betekent dat als een onderneming niet expliciet aangeeft van een codebepaling af te wijken, aangenomen wordt dat de onderneming deze bepaling naleeft. Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van de naleving van de code (75,6%) deze ‘veronderstelde toepassing’ betreft.

FRP 2020/330 - Sign. - Europese Commissie gaat Richtlijn niet-financiële informatie evalueren

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat de Europese Commissie in 2020 de Europese Richtlijn niet-financiële informatie gaat evalueren, teneinde ondernemingen en financiële instellingen te verplichten meer informatie te verschaffen over ‘klimaat- en milieudata’. Op die manier kunnen beleggers beter beoordelen hoe duurzaam hun beleggingen zijn. Dit staat in de Europese Green Deal die de Europese Commissie op 11 december 2019 heeft gepubliceerd.

FRP 2020/331 - Sign. - Europese Raad wil onderzoek naar Europese niet-financiële verslaggevingsstandaard

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat de Europese Commissie moet overwegen om een ‘Europese niet-financiële verslaggevingsstandaard’ te ontwikkelen. Daarbij moeten de internationale initiatieven op dit terrein worden betrokken, met bijzondere aandacht voor de openbaarmaking van klimaatgerelateerde informatie. Dit staat in de conclusies van de op 5 december 2019 gehouden vergadering van de Europese Raad van Ministers van Financiën (Ecofin) over de verdieping van de Europese Kapitaalmarktunie.

FRP 2020/332 - Sign. - ESMA wil onderzoek naar voor- en nadelen van adviserende AVA-stem over niet-financiële verklaring

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat de Europese Commissie zorgvuldig moet beoordelen of de niet-financiële verklaring van beursgenoteerde ondernemingen jaarlijks aan de AVA ter adviserende stemming moet worden voorgelegd. De Europese Commissie moet in dat kader onderzoeken of een dergelijke adviserende stemming voor aandeelhouders een effectief instrument is om hun eventuele zorgen te uiten over de manier waarop beursgenoteerde ondernemingen duurzaamheidsrisico’s benaderen. Dit adviseert ESMA in het op 18 december 2019 gepubliceerde rapport over mogelijke kortetermijngeneigdheid op de financiële markten.

FRP 2020/333 - Sign. - IASB wil vergelijkbaarheid van bedrijfsresultaten vergroten

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In haar nieuwsbrief van december 2019 meldt Eumedion dat beursgenoteerde ondernemingen eenduidig moeten gaan rapporteren over een aantal winstbegrippen, zodat de vergelijkbaarheid van de gepresenteerde resultaten wordt vergroot. Nu hanteren ondernemingen vaak eigen winstbegrippen, zoals ‘gecorrigeerde winst’, ‘aangepast bedrijfsresultaat’, ‘aangepaste EBITDA’ en ‘aangepaste EBIT’, waardoor het bedrijfsresultaat van de ene onderneming niet goed kan worden vergeleken met dat van een andere onderneming. De International Accounting Standards Board heeft op 17 december 2019 een voorstel voor een nieuwe internationale financiële verslaggevingsstandaard (IFRS) gepresenteerd die hieraan een eind moet maken.

FRP 2020/334 - Sign. - Informatie-uitwisseling moet makkelijker in strijd tegen witwassen

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 14 januari 2020 meldt de NVB dat banken, om misbruik van het financiële stelsel tegen te gaan, de mogelijkheid moeten krijgen om gegevens van verdachte klanten met elkaar te delen. Als klanten worden geweigerd of als de dienstverlening wordt gestaakt vanwege ontoelaatbare integriteitsrisico’s is het voor banken essentieel dat ze elkaar kunnen waarschuwen. De NVB is daarom blij dat het kabinet de uitwisseling van klantendossiers mogelijk wil maken. Maar doordat er in het huidige wetsvoorstel voor is gekozen om informatiedeling alleen bij verscherpt klantenonderzoek mogelijk te maken, zal de maatregel in de praktijk weinig effectief blijken. Dat schrijft de NVB in haar consultatiereactie op het wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen.

FRP 2020/335 - Sign. - Voortgangsrapportage uitwerking Pensioenakkoord

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 20 december 2019 meldt de Pensioenfederatie dat de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een voortgangsrapportage over de uitwerking van de afspraken in het pensioenakkoord naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Zoals uit de planningsbrief uitwerking pensioenakkoord (‘roadmap’) al bleek, worden de afspraken uit het pensioenakkoord, die over meer onderwerpen gaan dan uitsluitend de vernieuwing van het pensioenstelsel, langs verschillende routes uitgewerkt.

FRP 2020/336 - Sign. - Minister informeert Tweede Kamer over effecten lage rente

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 20 december 2019 meldt de Pensioenfederatie dat de Minister van Financiën de Tweede Kamer heeft geïnformeerd over de effecten van de lage rente op de overheid, financiële sector en woningmarkt. Dit naar aanleiding van vragen van het Kamerlid Azarkan tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen op 2 en 3 oktober 2019. De minister stelt dat de lage rente een negatief effect heeft op de financiële positie van pensioenfondsen. De minister verwijst hierbij naar het onderzoek dat het CPB aan het uitvoeren is naar de structurele effecten van een lage rente op het Nederlandse pensioenstelsel.

FRP 2020/337 - Sign. - Pensioenkoepels en Stichting van de Arbeid beantwoorden vragen van de minister over voorstellen kleine pensioenen

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 13 januari 2020 meldt de Pensioenfederatie dat zij samen met de Stichting van de Arbeid en het Verbond van Verzekeraars in een brief aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid antwoord heeft gegeven op nadere vragen naar aanleiding van twee eerder gedane voorstellen voor de kleine pensioenen. De twee knelpunten in de Wet automatische waardeoverdracht klein pensioen zijn:

FRP 2020/338 - Sign. - Notarissen willen ruimere toegang tot het UBO-register

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 14 januari 2020 meldt de KNB dat wat haar betreft de notaris toegang moet krijgen tot alle informatie in het UBO-register. Zij heeft dit de Eerste Kamer per brief laten weten. Voor notarissen zijn alleen de openbare gegevens (zoals naam, geboortemaand en -jaar) beschikbaar. Om aan hun Wwft-verplichtingen te voldoen, moeten zij zelf aanvullende informatie verzamelen, aldus de KNB. Zij zijn echter wel een van de poortwachters van het financiële stelsel en hebben een belangrijke rol bij het signaleren en voorkomen van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen. De KNB meent verder dat naast een UBO-register ook een centraal aandeelhoudersregister moet worden ingevoerd.

FRP 2020/339 - Sign. - Regels voor onafhankelijkheid accountants aangescherpt

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 2 januari 2020 meldt de NBA dat per 1 januari 2020 gewijzigde gedrags- en beroepsregels en gewijzigde regels voor de onafhankelijkheid van controlerend accountants in werking zijn getreden. De Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA) 2019 is aangescherpt waar het gaat over onethisch gedrag rondom het aannemen of aanbieden van geschenken, persoonlijke uitingen van gastvrijheid, beloftes of diensten. De Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) 2019 is onder meer gewijzigd waar het gaat over langdurige betrokkenheid van teamleden bij een opdrachtgever, beperking van de werkzaamheden van key assurance-partners tijdens de roulatietermijn en het explicieter maken dat roulerende partners nog wel een leidinggevende rol mogen vervullen, mits ze niet inhoudelijk betrokken zijn bij een opdracht.

FRP 2020/341 - Sign. - Eindrapport MCA: impactvolle ingrepen nodig

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 14 januari 2020 meldt de NBA dat de Monitoring Commissie Accountancy (MCA) nog altijd kritisch is over de voortgang van de kwaliteitsverbetering in de accountancy. De Commissie pleit in haar eindrapport voor ‘impactvolle ingrepen’ en komt met een lijst van dertig aanbevelingen voor de sector.

FRP 2020/343 - Sign. - Commission welcomes deal on an EU-wide classification system for sustainable investments

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 18 December 2019 the European Commission announced it welcomes the political agreement between the European Parliament and the Council on the creation of the world’s first-ever ‘green list’ – a classification system for sustainable economic activities, or taxonomy. This will create a common language that investors can use everywhere when investing in projects and economic activities that have a substantial positive impact on the climate and the environment.

FRP 2020/344 - Sign. - Commission welcomes political agreement to boost crowdfunding

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 the European Commission announced it welcomes the provisional political agreement reached between the European Parliament and the Council on its proposal to boost crowdfunding in the European Union. The proposal, a key building block of the Capital Markets Union, aims to harness the opportunities presented by emerging technology-enabled innovations in the financial sector.

FRP 2020/345 - Sign. - Consultation on improving resilience on cyberattacks

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 the European Commission launched a public consultation on a digital operational resilience framework for financial services. Through this consultation, the Commission services aim to gather stakeholders’ views on the need for legislative improvements within the financial services acquis with a view to harmonise rules across the European Union in a proportionate way to make the financial sector more secure and resilient while alleviating compliance and administrative burdens. The consultation runs until 12 March 2020.

FRP 2020/346 - Sign. - Consultation on regulatory framework for crypto-assets

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 the European Commission launched a public consultation on a European Union regulatory framework for crypto-assets. In order to promote digital finance in Europe, while adequately regulating its risks, the Commission services are working towards a new Digital Finance Strategy for the European Union. The consultation runs until 12 March 2020.

FRP 2020/347 - Sign. - Climate change: new rules agreed to determine which investments are green

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 17 December 2019 the European Parliament announced that Parliament negotiators reached an agreement with the Council of the European Union on new criteria to determine whether an economic activity is environmentally sustainable. The so-called taxonomy regulation stipulates that the following environmental objectives should be considered when evaluating how sustainable an economic activity is:

FRP 2020/348 - Sign. - Rules to boost European crowdfunding platforms agreed

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 the European Parliament announced its negotiating team reached a deal with the Council of the European Union on EU-wide rules to help crowdfunding services function smoothly and foster cross-border business funding. The uniform set of criteria will apply to all European Crowdfunding Service Providers (ECSP) up to offers of € 5.000.000 (from € 1.000.000 proposed by the Commission), calculated over a period of twelve months per project owner, the agreed text says. To enable small companies or start-ups to use the crowdfunding option, the shares of certain private limited liability companies, which are freely transferable on the capital markets, were included in the scope of the legislation.

FRP 2020/349 - Sign. - EU-wide rules on collective redress

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 9 January 2020 the European Parliament announced that the Legal Affairs Committee confirmed Parliament’s negotiating position on a new bill introducing European Union-wide rules on collective redress. This means that MEPs can soon start negotiating the final shape that the legislation will take with the Council of the European Union, which has also approved its general approach on the matter. The draft rules allow consumer organisations to seek remedy, enforce a high level of protection and to represent the collective interest of consumers. Collective action would be authorised against trader violations, in domestic and cross-border cases, in areas such as data protection, financial services, travel and tourism, energy, telecommunications, environment and health.

FRP 2020/350 - Sign. - Sustainable finance: EU reaches political agreement on a unified classification system

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 18 December 2019 the Council of the European Union announced the European Union will soon have in place a common classification system to encourage private investment in sustainable growth and contribute to a climate neutral economy. EU ambassadors endorsed a political agreement reached between Finland’s presidency of the Council and the European Parliament on an EU-wide classification system, or taxonomy, which will provide businesses and investors with a common language to identify what economic activities can be considered environmentally sustainable.

FRP 2020/351 - Sign. - Capital markets union: preliminary agreement on rules for crowdfunding platforms

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 the Council of the European Union announced the European Union will soon have in place new rules to improve the way crowdfunding platforms operate. The initiative is part of the capital markets union which aims at providing an easier access to new financing sources. The political agreement on a new framework makes it easier for crowdfunding platforms to provide their services across the EU. The new rules will remove barriers for these platforms to operate cross-border by harmonising the minimum requirements when operating in their home market and other EU countries. They will also increase legal certainty through common investor protection rules.

FRP 2020/353 - Sign. - EBA publishes final draft standards on key aspects related to the implementation of the standardised approach for counterparty credit risk

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 18 December 2019 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards on the Standardised Approach for Counterparty Credit Risk (SA-CCR). These draft RTS specify key aspects of the SA-CCR and represent an important contribution to its smooth harmonised implementation in the European Union. The RTS are part of the mandates assigned to the EBA within its important role in implementing the SA-CCR and Fundamental Review of the Trading Book (FRTB) frameworks in the EU.

FRP 2020/354 - Sign. - EBA calls on banks to consider long-term horizons in their strategies and business activities

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 18 December 2019 EBA published its Report on undue short-term pressures from the financial sector on corporations, which presents its analysis on the extent to which short-termism is present in the banking sector. EBA highlights the need to promote long-term approaches. This assessment responds to a call for advice from the European Commission as part of its Action Plan ‘Financing Sustainable Growth’ and will inform on policy actions that could be taken to ensure that long-term perspectives are adequately considered in the financial sector.

FRP 2020/355 - Sign. - EBA updates list of CET1 instruments

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 EBA published an updated list of capital instruments that Competent Authorities across the European Union have classified as Common Equity Tier 1 (CET1). Since the publication of the previous update in July 2019, a new CET1 instrument has been assessed and evaluated as compliant with the Capital Requirements Regulation. The list will be maintained and updated on a regular basis.

FRP 2020/356 - Sign. - EBA consults to revise standards to identify staff with a material impact on the institution’s risk profile

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 EBA launched a public consultation on its draft Regulatory Technical Standards on the criteria to identify all categories of staff whose professional activities have a material impact on the institutions’ risk profile (‘risk takers’). The aim of these standards is to define and harmonise the criteria for the identification of such staff and to ensure a consistent approach across the European Union. The suggested identification process is based on a combination of qualitative and quantitative criteria. The consultation runs until 19 February 2020.

FRP 2020/357 - Sign. - Consultation on draft RTS on the treatment of non-trading book positions subject to foreign-exchange risk or commodity risk under the FRTB framework

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 13 January 2020 EBA launched a consultation on draft Regulatory Technical Standards on how institutions should calculate the own funds requirements for market risk for their non-trading book positions that are subject to foreign-exchange risk or commodity risk under the FRTB standardised and internal model approaches. The consultation runs until 10 April 2020.

FRP 2020/358 - Sign. - EBA report identifies key challenges in the roll out of Big Data and Advanced Analytics

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 13 January 2020 EBA published a report on the recent trends of Big Data and Advanced Analytics in the banking sector and on the key considerations in the development, implementation and adoption of BD&AA. The aim of this assessment is to share knowledge among the stakeholders and, in particular, to ensure regulators and supervisors are well informed on the developments, in an effort to support technological neutrality across the regulatory and supervisory approaches. The need for necessary competence is becoming increasingly important, raising an important challenge for institutions, supervisors and regulators. Training and development, as well as closer engagement between the relevant stakeholders, could be an appropriate starting point for addressing this challenge.

FRP 2020/359 - Sign. - EBA found that Competent Authorities have properly applied standards on identified staff

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 16 January 2020 the EBA published its Report on the application by Competent Authorities of the EBA regulatory technical standards on the criteria to identify categories of staff whose professional activities have a material impact on an institution’s risk profile. This Peer Review shows that, within the European Economic Area, CAs have applied properly the RTS during the reference period from 1 January 2015 to 31 December 2017. The Report highlights a number of best practices and weaknesses.

FRP 2020/361 - Sign. - Further action needed on fees for credit ratings and trade repository services

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 20 December 2019 ESMA published a Follow Up to the Thematic Report on fees charged by Credit Rating Agencies (CRAs) and Trade Repositories (TRs). The report finds that CRAs should further improve the transparency of their pricing and their fee setting process, to ensure that fees are non-discriminatory and based on actual costs. Further improvements are needed to costs’ recording and monitoring practices to show how fees charged to users relate to the costs of providing the services. ESMA also finds that CRAs need to improve access to and usability of the credit ratings published on their websites and that they should remain responsible for overseeing the distribution of the credit ratings they produce.

FRP 2020/368 - Sign. - ESMA assesses financial market impact of circuit breakers

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 7 January 2020 ESMA published a study on the market impacts of circuit breakers. The study finds that that price volatility is significantly lower after the use of a circuit breaker. At the same time, bid-ask spreads widen and the price discovery process is not negatively affected. The cross-venue character of ESMA’s database also allows the assessment of coordination of circuit breakers across venues.

FRP 2020/371 - Sign. - ESMA starts publishing questions received through its Q&A process

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 10 January 2020 ESMA announced it starts publishing a list of questions received through its Q&A process. This publication comes in the context of the entry into force of the revised ESMA Regulation (OJ, 27.12.2019) including its new provisions applicable to Q&As (New Article 16b), which require ESMA to set up a web-based tool to facilitate the submission of questions and the publication of questions received as well as answers to admissible questions.

FRP 2020/373 - Sign. - ESMA consults on the use of no data options in securitisation reporting

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 17 January 2020 ESMA published a Consultation Paper on Guidelines on securitisation repository data completeness and consistency thresholds. The consultation’s objective is to help market participants and securitisation repositories to understand ESMA’s expected maximum use of No Data options contained within a securitisation data submission. The consultation runs until 16 March 2020.

FRP 2020/374 - Sign. - EIOPA outlines key financial stability risks of the European insurance and pensions sector

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 18 December 2019 EIOPA published its December 2019 Financial Stability Report of the (re)insurance and occupational pensions sectors in the European Economic Area. The report says the risk of a prolonged low yield environment has intensified over the last six months and remains the key challenge for European insurers and pension funds, putting pressure on both solvency positions and long-term profitability.

FRP 2020/375 - Sign. - EIOPA publishes advice on potential undue short-term pressures from financial markets

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 18 December 2019 EIOPA published its advice on the potential undue short-term pressure from financial markets on corporates. EIOPA found no clear evidence of undue short-termism in insurance and institutions for occupational retirement provision, although their investment practices are sensitive to macroeconomic circumstances such as the persistent low interest rate environment. More specifically, adaptation to macroeconomic circumstances may imply a shift in their role as long-term investors and insurance and pensions providers to their clients.

FRP 2020/376 - Sign. - EIOPA publishes 2019 Consumer Trends Report

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 19 December 2019 EIOPA published its 2019 Consumer Trends Report outlining major developments in the insurance and pensions sectors affecting European consumers. In this report EIOPA identifies areas where risks for consumers remain high, notably with unit-linked, credit life/credit protection, and add-on insurance products.

FRP 2020/377 - Sign. - Central bank group to assess potential cases for central bank digital currencies

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
On 21 January 2020 the ECB announced that the Bank of Canada, the Bank of England, the Bank of Japan, the ECB, the Sveriges Riksbank and the Swiss National Bank, together with the Bank for International Settlements (BIS), have created a group to share experiences as they assess the potential cases for central bank digital currency (CBDC) in their home jurisdictions. The group will assess CBDC use cases; economic, functional and technical design choices, including cross-border interoperability; and the sharing of knowledge on emerging technologies. It will closely coordinate with (among others) the Financial Stability Board and the Committee on Payments and Market Infrastructures.

FRP 2020/378 - Sign. - Beroep tegen intrekkingsbesluit op formele gronden (CBb 15 oktober 2019, ECLI:NL:CBB:2019:496, «JOR» 2019/282, m.nt. Nuijten)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 22 juni 2015 verrichtte AFM een onaangekondigd onderzoek bij X. Op basis daarvan concludeerde AFM dat de vergunning van X moest worden ingetrokken omdat er geen adequaat beleid was om een integere bedrijfsvoering te waarborgen en omdat het beleid werd bepaald door één van de (indirecte) aandeelhouders terwijl zijn betrouwbaarheid niet buiten twijfel stond en zijn geschiktheid niet was beoordeeld; overtredingen van art.

FRP 2020/379 - Sign. - Wob-op-Wob-verzoeken bij DNB (Rb. Amsterdam 8 oktober 2019, ECLI:NL:RBAMS:2019:7505, «JOR» 2019/283, m.nt. Nuijten)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Deze uitspraak van de Rechtbank Amsterdam gaat over een verzoek op grond van de Wet openbaarheid bestuur (Wob) aan DNB. Het verzoek is gedaan door – zo staat in de uitspraak – een in Amsterdam gevestigd bedrijf dat blijkens zijn statuten, ‘kort samengevat, ten doel heeft een zelfstandige bijdrage te leveren aan de bewaking en verhoging van de [kwaliteit] door [DNB] van zijn taken in het kader van het toezicht op de naleving en de handhaving van de financiële toezichtwetgeving.

FRP 2020/386 - Sign. - Niet tijdig verstrekken van informatie bij consumentenkrediet (Hof Arnhem-Leeuwarden 9 juli 2019, ECLI:NL:GHARL:2019:5655, «JOR» 2020/8, m.nt. Claassen)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Aan de orde is de vraag of Hoist (althans de Voorschotbank) haar precontractuele informatieplicht van art. 7:60 BW is nagekomen omdat het voorgeschreven informatieblad Europese Standaardinformatie inzake consumentenkrediet is gedateerd op 5 september 2011, zijnde de dag waarop de kredietovereenkomst is gesloten en deze informatie daarmee (mogelijk) niet is verstrekt geruime tijd voordat [geïntimeerde 1] en [geïntimeerde 2] door de kredietovereenkomst of een aanbod waren gebonden.

FRP 2020/387 - Sign. - ABN Amro moet bankrekening verstrekken aan onderneming die zich richt op legale wijze produceren cannabis (Rb. Amsterdam 4 november 2019, ECLI:NL:RBAMS:2019:8144)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In het regeerakkoord uit oktober 2017 volgt dat er wet- en regelgeving komt ten behoeve van uniforme experimenten met het gedoogd telen van wiet voor recreatief gebruik, waarna de Adviescommissie Experiment in juni 2018 een advies uitbrengt inhoudende dat zo’n vijf tot tien telers hieraan zullen meedoen.

FRP 2020/390 - Sign. - Hoge Raad herhaalt: omvang zorgplicht tegenover belegger afhankelijk van omstandigheden van het geval (HR 6 december 2019, ECLI:NL:HR:2019:1844 en ECLI:NL:HR:2019:1845)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In juli 2003 sluiten X en TGB een effectenbemiddelingsovereenkomst. TGB bericht X in augustus 2008 over een margin call, waartegen X protesteert. In reactie hierop laat TGB weten dat de margin call niet had moeten plaatsvinden en graag de langdurige relatie voortzet, waarna X TGB bericht dat hij haar aansprakelijk houdt voor de verliezen die het gevolg zijn van verkeerde handelingen van TGB.

FRP 2020/393 - Sign. - Wet tot implementatie van de herziene richtlijn aandeelhoudersrechten (AA 2020/1, mr. N. ten Kate)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Per 1 december 2019 is de wet aandeelhoudersbetrokkenheid in werking getreden. De wet implementeert de herziene richtlijn aandeelhoudersrechten in het Burgerlijk Wetboek (BW), de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet giraal effectenverkeer (Wge) en valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister voor Rechtsbescherming en de Minister van Financiën.

FRP 2020/397 - Sign. - Wft uit koers (5): Hoe ver reikt de reikwijdte van de Wft-regels langetermijnbetrokkenheid aandeelhouders? (Ondernemingsrecht 2020/1, prof. mr. drs. C.M. Grundmann-van de Krol)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Bij de implementatie van een Europese richtlijn wordt soms gekozen voor een implementatie in verschillende wetten. Een voorbeeld van een implementatie-splitsing is de implementatie van de Richtlijn aandeelhoudersrechten in 2010 die plaatsvond in Boek 2 BW en door opname van één bepaling in de Wft (art.

FRP 2020/398 - Sign. - Voorlopige bevindingen Commissie Toekomst Accountancysector (Ondernemingsrecht 2020/2, prof. mr. J.B.S. Hijink en mr. drs. L. in ’t Veld)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Op 18 december 2018 is door de Minister van Financiën de Commissie Toekomst Accountancysector (hierna: CTA) ingesteld. De instelling van de CTA volgde op de aankondiging van de minister om een onafhankelijke commissie in te stellen met als taak onderzoek te doen naar de wijze waarop de kwaliteit van de wettelijke controles door externe accountants duurzaam kan worden verbeterd.

FRP 2020/399 - Sign. - Toekomstmuziek of utopie: kan de overheid voorschrijven dat de financiële sector meer substantieel bijdraagt aan het bereiken van klimaatdoelstellingen? Een overzicht (Ondernemingsrecht 2020/2, prof. mr. V.P.G. de Serière)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In deze bijdrage wordt onderzocht in hoeverre mogelijkheden bestaan om aan banken, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en andere institutionele beleggers voor te schrijven een wezenlijke bijdrage te leveren de klimaatdoelstellingen van het Akkoord van Parijs te helpen bereiken.

FRP 2020/401 - Sign. - Differentiatie of discriminatie van klanten van (financiële) ondernemingen. En hoe werkt dat bij algoritmen? (Ondernemingsrecht 2020/2, dr. E.J. van Praag en mr. W.E. Slooff)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
Met het voortschrijden van de techniek wordt een oude vraag opnieuw urgent: in hoeverre mogen financiële ondernemingen klanten verschillend behandelen? Mag een financiële onderneming van een bepaalde groep klanten extra documentatie vragen, die zij bij andere klanten niet vraagt? Mag een financiële onderneming klanten verschillende prijzen in rekening brengen voor dezelfde dienst of sommige klanten zelfs weigeren? Er zijn drie redenen waarom een financiële onderneming onderscheid tussen klanten zou (willen) maken en waarom deze vraag juist nu relevant is.

FRP 2020/402 - Sign. - Banken als belastinginspecteur? (Ondernemingsrecht 2020/2, Arnaud Booij)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
De kranten staan er vol mee: de compliance-regels voor banken zijn zo streng dat ze ook zouden moeten controleren of hun cliënten netjes belasting betalen. En als ze een fout maken, leidt dat tot een torenhoge boete! ‘Belachelijk’, werd er geschreven in de fiscale pers, ‘schoenmaker hou je bij je leest!’ Dat kan toch niet waar zijn? Het is ook niet waar.

FRP 2020/403 - Sign. - Privaatrechtelijke aansprakelijkheid bij schending MiFID II: complementariteit en beleggersbescherming (SEW 2020/1, mr. dr. M.W. Wallinga)

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020
In dit artikel staat de mogelijkheid van beleggers om een beroep te doen op (schending van) de in het nationale financieel toezichtrecht geïmplementeerde MiFID II-gedragsregels bij het instellen van een vordering tot schadevergoeding op grond van het contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht centraal.

FRP 2020/406 - Art. - Systematische internalisatie onder MiFID II

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020 geschreven door Boeve, M.
Met de inwerkingtreding van de herziene Richtlijn Markten in financiële instrumenten (MiFID II) op 3 januari 2018 is ook het regime van systematische internalisatie (SI) significant gewijzigd. Waar onder MiFID I het regime beperkt was tot beursgenoteerde aandelen, heeft MiFID II de reikwijdte opgerekt naar alle andere typen van financiële instrumenten. Met nieuwe regels komen ook kinderziektes en niet verwachte gevolgen van deze nieuwe regels naar boven. In deze bijdrage zal worden ingegaan op enkele van deze knelpunten. Alvorens hier op in te gaan, zal eerst het SI regime uiteengezet worden.

FRP 2020/407 - Art. - PRIIPs en MiFID II: over rendement en kosten vanuit het perspectief van de retail-belegger

Aflevering 2, gepubliceerd op 12-03-2020 geschreven door Mennens-Wismans, E. en Pattiselanno, R.A.
Op 16 oktober 2019 verscheen de consultatie over de herziening van Packaged retail and insurance-based investment products verordening ofwel de ‘PRIIPs’ -verordening. Deze regelgeving voorziet in de verplichting om aan de particuliere belegger een essentieel informatiedocument – een EID – te verstrekken. De consulatie van de Europese toezichthouders ging over de herziening van precontractuele informatieverplichtingen van beleggingsproducten, zoals informatie over risico’s, rendementsscenario’s en kosten. Allemaal informatie die ook in meer of mindere mate verplichte kost is op grond van MiFID II. In deze bijdrage gaan schrijvers in op de verschillen tussen PRIIPs en MiFID II en vragen zij zich af in hoeverre de voorgestelde PRIIPs herziening voor beleggingsinstellingen beter aansluit op MiFID II.