Aflevering 4

Gepubliceerd op 27 mei 2020

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2020/595 - Sign. - Verslag Financieel Stabiliteitscomité 27 februari 2020

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 13 maart 2020 heeft de Minister van Financiën het Verslag van het Financieel Stabiliteitscomité van 27 februari 2020 naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Gesproken is over actuele risico’s voor de financiële stabiliteit, de gevolgen van de lage rente en de Europese bankenunie. Als bijlage is meegestuurd een rapport van het Financieel Stabiliteitscomité genaamd ‘De gevolgen van een langdurig lage rente en een eventuele rentestijging.’

FRP 2020/596 - Sign. - Opnieuw aanbesteden betalingsverkeer

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 13 maart 2020 heeft de Minister van Financiën een Kamerbrief over het opnieuw aanbesteden van het betalingsverkeer van het Rijk en over de aangescherpte regels wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen en de term ‘ernstige beroepsfout’ naar de Tweede Kamer gestuurd.

FRP 2020/598 - Sign. - Beantwoording Kamervragen FATCA

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 19 maart 2020 heeft de Staatssecretaris van Financiën, mede namens de Minister van Financiën, antwoorden op Kamervragen over banken die op grond van de FATCA-wetgeving financiële dienstverlening weigeren aan Nederlanders met (ook) de Amerikaanse nationaliteit naar de Tweede Kamer gestuurd.

FRP 2020/600 - Sign. - Kabinet neemt maatregelen om kwaliteit accountantscontroles te verbeteren

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 20 maart 2020 heeft het Ministerie van Financiën in een Kamerbrief de Tweede Kamer geïnformeerd over de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie Toekomst Accountancysector. De ministerraad heeft ingestemd met maatregelen om de kwaliteit van wettelijke controles te verbeteren. Zo komen er onder meer heldere criteria voor het meten van kwaliteit, valt het toezicht straks in zijn geheel onder de AFM en moeten de grootste accountantsorganisaties verplicht een raad van commissarissen hebben waarmee intern toezicht beter wordt geborgd. De maatregelen moeten naast duurzame verbetering van de kwaliteit ook zorgen voor een cultuuromslag op de werkvloer. Een kwartiermaker wordt aangesteld om alle betrokkenen om tafel te brengen en te zorgen voor de voortgang en uitvoering van maatregelen.

FRP 2020/607 - Sign. - Rapport IFIAR: aantal tekortkomingen in accountantscontroles nog hoog

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 28 februari 2020 meldt de AFM dat het aantal accountantscontroles waarin nationale toezichthouders tekortkomingen hebben geconstateerd is gedaald van 37% naar 33%. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van het International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR). Ondanks de daling blijft IFIAR aandringen op verdere verbetering, omdat het niveau van tekortkomingen nog steeds als hoog wordt aangemerkt.

FRP 2020/608 - Sign. - AFM roept turbo-industrie op risico’s te verminderen

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 3 maart 2020 meldt de AFM dat bij de handel in turbo’s in de periode van 1 juni 2017 tot 1 juli 2018 68% van de retailbeleggers verlies leed. Gemiddeld verloren beleggers € 2.680. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM, die de uitkomsten zorgwekkend vindt. De AFM verwacht dat de turbo-industrie haar verantwoordelijkheid neemt en risico’s voor de belegger vermindert.

FRP 2020/609 - Sign. - Marktbeeld geeft inzicht in risico’s op witwassen bij bemiddeling levensverzekeringen

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 6 maart 2020 meldt de AFM dat zij een marktbeeld heeft opgesteld, gebaseerd op de uitvraag van 2019 onder financiële dienstverleners. Uit het marktbeeld blijkt onder meer dat relatief weinig bemiddelaars in levensverzekeringen een risicobeoordeling van de eigen onderneming hebben opgesteld, hoewel dit sinds 25 juli 2018 volgens de Wwft wel moet.

FRP 2020/611 - Sign. - ESMA: drempel meldingsplicht short sell omlaag

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 16 maart 2020 meldt de AFM dat de Europese beurstoezichthouders na overleg in ESMA-verband hebben besloten de drempel van de meldingsplicht van een short sell positie te verlagen. Dit is in het licht van de ontwikkelingen op de Europese effectenmarkten. De Europese beurstoezichthouders, waaronder de AFM, hebben hierover na constructief overleg een gezamenlijke verklaring uitgebracht.

FRP 2020/612 - Sign. - AFM reageert op voorstel regering om vermogensrendementsheffing te wijzigen

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 18 maart 2020 meldt de AFM dat zij heeft kennisgenomen van het voornemen van de regering de vermogensrendementsheffing in box 3 te wijzigen. De AFM begrijpt de politieke wens om de heffing te wijzigen, maar ziet in het voorstel belangrijke nadelen. In een brief aan de Minister en de Staatssecretaris van Financiën zet zij haar zorgen als gedragstoezichthouder uiteen. De AFM ziet namelijk risico’s voor onwenselijke gedragsveranderingen voor beleggers. Zo wordt de keuze voor een defensieve belegging uiterst onaantrekkelijk en worden beleggers mogelijk aangezet tot risicovollere investeringen of zelfs tot beleggen buiten AFM-toezicht.

FRP 2020/613 - Sign. - ESMA: uitstel nieuwe rapportageverplichting SFTR

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 19 maart 2020 meldt de AFM dat de Europese financiële toezichthouders na overleg in ESMA-verband, in het licht van de aanhoudende uitdagingen als gevolg van de coronapandemie, hebben besloten de nieuwe rapportageverplichting voor securities financing transacties (SFTR) drie maanden uit te stellen. Deze verplichting zou eerst op 13 april 2020 van kracht worden. De Europese financiële toezichthouders, waaronder de AFM, hebben hierover een verklaring uitgebracht.

FRP 2020/615 - Sign. - ESMA-besluiten in verband met coronapandemie

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 23 maart 2020 meldt de AFM dat de Europese financiële toezichthouders na overleg in ESMA-verband hebben besloten marktpartijen tegemoet te komen in het licht van de aanhoudende uitdagingen als gevolg van de coronapandemie. Het betreft maatregelen ten aanzien van het MiFIR ‘tick regime’ voor Systematic Internalisers (SI’s), de ESMA-consultaties en ‘call taping’ onder MiFID II.

FRP 2020/617 - Sign. - Nieuwsbrief Pensioenen

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 6 maart 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Pensioenen gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat DNB de verwachtingen bij (de onderbouwing van) het besluit tot collectieve waardeoverdracht concreter heeft gemaakt, waarin inzicht in de impact van de collectieve waardeoverdracht op groepen belanghebbenden centraal staat. Daarnaast meldt DNB dat er onduidelijkheid is over de status van de Q&A’s van DNB, en dan met name de Q&A’s over IORP II. DNB publiceert binnenkort een artikel over de status van alle beleidsuitingen van DNB. Verder is DNB het afgelopen jaar met de pensioensector in dialoog gegaan over belemmeringen en dilemma’s die pensioenfondsen ervaren bij het maken van keuzes ten aanzien van hun toekomst. Ook meldt DNB dat COVID-19 grote gevolgen kan hebben voor de continuïteit van financiële instellingen en hun dienstverlening. Het vraagt om een andere aanpak dan de standaard continuïteitsprocessen. DNB meldt ten slotte dat zij de herziene Leidraad ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en Sanctiewet (Sw)’ heeft gepubliceerd.

FRP 2020/618 - Sign. - Nieuwsbrief Verzekeren

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 6 maart 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Verzekeren gepubliceerd. DNB meldt daarin onder meer dat COVID-19 grote gevolgen kan hebben voor de continuïteit van financiële instellingen en hun dienstverlening. Het vraagt om een andere aanpak dan de standaard continuïteitsprocessen. Ook meldt DNB dat sinds 1 februari 2020 een nieuwe versie van het Digitaal Loket Toezicht (DLT) ‘live’ is gegaan. In deze nieuwe versie is het meldingsformulier uitbesteding op een aantal punten aangepast.

FRP 2020/619 - Sign. - Nieuwsbrief Betaalinstellingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 05-06-2020
Op 6 maart 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Betaalinstellingen gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat met ingang van 1 maart 2020 voor betaal- en elektronischgeldinstellingen de dienst Organisatiegegevens beschikbaar is in het Digitaal Loket Toezicht. Daarnaast is vermeld dat op 1 juli 2019 de EBA-richtsnoeren inzake de rapportage van fraude uit hoofde van PSD2 in Nederland in werking zijn getreden. Op basis van deze richtsnoeren zijn betaaldienstverleners verplicht om statistische gegevens over de door hen geconstateerde fraude aan te leveren. Ook meldt DNB dat de ECB conceptwijzigingen van de Verordening van betalingsverkeerstatistieken consulteert. De consultatie loopt tot en met 9 april 2020. Daarnaast heeft de EBA op 5 februari 2020 de concept Guidelines on ML/TF Risk factors op haar website gepubliceerd ter publieke consultatie. De consultatie staat open voor een periode van drie maanden. Ten slotte meldt DNB dat zij vanwege de recente ontwikkelingen rondom COVID-19 en de mogelijke impact daarvan contact heeft opgenomen met verscheidene betaal- en elektronischgeldinstellingen. DNB inventariseert welke voorbereidende werkzaamheden kunnen worden ondernomen.

FRP 2020/620 - Sign. - Nieuwsbrief Banken

Aflevering 4, gepubliceerd op 05-06-2020
Op 6 maart 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Banken gepubliceerd. Daarin meldt DNB onder meer dat zij in verband met de recente ontwikkelingen en mogelijke impact van COVID-19 met de LSI-banken contact heeft opgenomen. De SI-banken zijn onlangs per brief door de ECB geïnformeerd. Verder meldt DNB dat het Ministerie van Financiën op 12 februari 2020 een ontwerpwetsvoorstel heeft gepubliceerd voor wijzigingen van de Wft ter implementatie van nieuwe Europese regelgeving op het gebied van kapitaalvereisten voor banken en beleggingsondernemingen. De consultatie loopt tot en met 11 maart 2020. Ook is vermeld dat de ECB onlangs het ‘Risk report on less significant institutions’ heeft gepubliceerd. Verder heeft DNB in 2019 een onderzoek gedaan naar klimaatgerelateerde risico’s en mitigerende acties van middelgrote en kleine banken. De uitkomsten van het onderzoek laten een gemengd beeld zien. Daarnaast heeft de EBA op 5 februari 2020 de concept Guidelines on ML/TF Risk factors op haar website gepubliceerd ter publieke consultatie. De consultatie staat open voor een periode van drie maanden. Ten slotte meldt DNB dat zij op 31 maart 2020 de jaarlijkse Integriteitsrisicorapportage (IRAP) aan de financiële sector toezendt.

FRP 2020/624 - Sign. - Eumedion voorstander van herziening Europese richtlijn niet-financiële verslaggeving

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 27 februari 2020 meldt Eumedion dat zij er voorstander van is dat de Europese richtlijn niet-financiële verslaggeving wordt omgevormd naar een verordening. Die verordening moet uiteindelijk de basis leggen voor de verwijzing naar en de Europese goedkeuring van internationale verslaggevingsstandaarden op het terrein van niet-financiële informatie. Hiervoor pleit Eumedion in haar reactie op de consultatie van de Europese Commissie over de aanpak van de ‘impact assessment’ van de opties tot wijziging van de richtlijn.

FRP 2020/626 - Sign. - Europese Commissie start consultatie over herziening richtlijn niet-financiële verslaggeving

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In haar nieuwsbrief van februari 2020 meldt Eumedion dat de Europese Commissie overweegt om ten minste de grotere beursgenoteerde ondernemingen (meer dan vijfhonderd werknemers) te verplichten om extra duurzaamheidsinformatie te publiceren. Dat blijkt uit de op 20 februari 2020 door de Europese Commissie gestarte consultatie over mogelijke wijzigingen in de Europese Richtlijn betreffende niet-financiële verslaggeving.

FRP 2020/627 - Sign. - Europees High Level Forum on the Capital Markets Union publiceert interim-rapport

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In haar nieuwsbrief van februari 2020 meldt Eumedion dat het Europese High Level Forum on the Capital Markets Union op 20 februari 2020 haar interim-rapport heeft gepubliceerd. Het Forum formuleert een aantal prioriteiten. Europese burgers moeten worden verleid om meer in aandelen te beleggen. Ook moet ervoor worden gezorgd dat Europese ondernemingen minder afhankelijk worden van bankfinanciering. Verder moeten de Europese kapitaalmarkten snel worden verbreed om privaat kapitaal te mobiliseren ter financiering van de duurzaamheidsdoelstellingen die in 2030 moeten zijn bereikt.

FRP 2020/628 - Sign. - ESMA presenteert ‘sustainable finance’-strategie

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In haar nieuwsbrief van februari 2020 meldt Eumedion dat ESMA haar ‘sustainable finance’-strategie heeft gepubliceerd. Het opstellen van transparantieverplichtingen op het gebied van milieu- en sociaal beleid en governance (ESG), een risicoanalyse van ‘groene’ obligaties en convergentie van toezichthoudende praktijken op ESG-factoren zijn voor ESMA de komende tijd de kernprioriteiten op het terrein van sustainable finance.

FRP 2020/629 - Sign. - Europese studie: ondernemingen moeten verplicht onderzoek doen naar leveringsketens

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In haar nieuwsbrief van februari 2020 meldt Eumedion dat het voor grote ondernemingen verplicht moet worden om zorgvuldigheidsprocedures (‘due diligence’-procedures) te hebben ten aanzien van hun hele toeleveranciersketen. Een meerderheid van de belanghebbenden zou voorstander zijn van een dergelijke verplichting en van opname in een nieuwe Europese verordening. Dit blijkt uit een op 20 februari 2020 gepubliceerde studie naar de beleidsopties om de zorgvuldigheidsprocedures (onder meer op het terrein van mensenrechten en het milieu) ten aanzien van de leveringsketens te versterken. Deze studie is onderdeel van het Europees Actieplan ‘Sustainable Finance.’

FRP 2020/630 - Sign. - Onderzoek naar impact van Artificial Intelligence op corporate governance

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In haar nieuwsbrief van februari 2020 meldt Eumedion dat de Europese Commissie bekijkt of de kansen en risico’s van het gebruik van kunstmatige intelligentie wijzigingen in het Europese vennootschapsrecht noodzakelijk maken. Dit blijkt uit een opgestart onderzoek van Ernst & Young in opdracht van de Europese Commissie naar de relevantie en impact van Artificial Intelligence op corporate governance en het vennootschapsrecht.

FRP 2020/631 - Sign. - IIRC consulteert over mogelijke wijzigingen in ‘integrated reporting’-raamwerk

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In haar nieuwsbrief van februari 2020 meldt Eumedion dat ondernemingen die hun jaarverslagen opstellen conform het ‘integrated reporting’-raamwerk van de International Integrated Reporting Council (IIRC) soms moeite hebben met de verslaggeving over ‘outputs’, ‘outcomes’ en ‘impacts’. De IIRC overweegt daarom deze termen in het verslaggevingsraamwerk te verduidelijken en om ondernemingen te vragen om beter verslag te doen van het verband tussen ‘outcomes’ en waardecreatie, en dit ook te visualiseren. De IIRC is hierover op 20 februari 2020 een korte consultatie gestart, die loopt tot 20 maart 2020.

FRP 2020/632 - Sign. - Eumedion vindt toekenning van op aandelen gebaseerde instrumenten aan bankbestuurders onwenselijk

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 11 maart 2020 meldt Eumedion dat zij vindt dat (ook) qua financiële instrumenten waaruit de variabele beloning van bankbestuurders kan bestaan, het huidige Nederlandse beloningsmodel in stand zou moeten worden gelaten. Dat betekent dat de eventuele variabele beloning alleen uit cash en (certificaten van) aandelen zou mogen bestaan. Dit schrijft Eumedion in haar commentaar op het voorontwerp voor de Implementatiewet kapitaalvereisten 2020.

FRP 2020/633 - Sign. - Blauwdruk voor Europese aanpak witwassen

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 10 maart 2020 meldt de NVB dat de Europese Banken Federatie (EBF) een blauwdruk heeft gepresenteerd met aanbevelingen voor een effectief anti-witwasbeleid, genaamd ‘Lifting the spell of dirty money’. De blauwdruk sluit nauw aan bij het ‘actieplan met 15 punten voor Europese aanpak witwassen’ dat de NVB eind vorig jaar heeft gelanceerd.

FRP 2020/635 - Sign. - Wet pensioenverdeling bij scheiding kan eenvoudiger

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 10 maart 2020 meldt het Verbond van Verzekeraars dat zij vindt dat het wetsvoorstel ‘Wet pensioenverdeling bij scheiding 2021’ veel goede elementen bevat, maar dat het in de uitwerking een stuk eenvoudiger kan. Het is met name belangrijk dat deelnemers nog tijdens het scheidingsproces worden geïnformeerd over het feit dat het pensioen straks automatisch wordt verdeeld, tenzij daarover tijdig andere afspraken worden gemaakt. Dat stellen de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars in een gezamenlijk position paper.

FRP 2020/636 - Sign. - Behandeling wetsvoorstel UBO verder vertraagd

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 13 maart 2020 meldt het Verbond van Verzekeraars dat de Eerste Kamer heeft ingestemd met een verzoek om een voorlichting (een extra juridische toets) te vragen aan de Raad van State over het voorliggende wetsvoorstel UBO, specifiek over een registratie voor kerkgenootschappen. Dit zorgt voor verdere vertraging van het wetsvoorstel.

FRP 2020/637 - Sign. - Minister informeert de Kamer over het IMVO-beleid

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 25 februari 2020 meldt de Pensioenfederatie dat de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking op 21 februari 2020 een brief heeft gestuurd naar de Tweede Kamer over de voortgang van het IMVO-beleid van de overheid. De minister gaat daarbij in op een hele reeks IMVO-gerelateerde onderwerpen. De minister deelt mee dat ‘toezicht’ op de IMVO-convenanten is geregeld binnen de convenanten zelf, via een onafhankelijke monitoringcommissie. De motie die vroeg om extra toezicht op de convenanten is hiermee afgedaan.

FRP 2020/639 - Sign. - Reactie Pensioenfederatie op concepthandhavingsbeleid AFM en DNB

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 5 maart 2020 meldt de Pensioenfederatie dat zij heeft gereageerd op de consultatie over het concepthandhavingsbeleid van AFM en DNB. Met het concepthandhavingsbeleid wordt het vigerende handhavingsbeleid geactualiseerd. De Pensioenfederatie stelt dat een nadere verduidelijking gewenst is op twee punten. Meer specifiek gaat het erom hoe de Europese kaders en de verschillende vormen van beleidsuitingen van DNB bij het handhavingsbeleid worden betrokken.

FRP 2020/641 - Sign. - KNB: meer duidelijkheid nodig over plannen BFT

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 12 maart 2020 meldt de KNB dat zij meer duidelijkheid wil over de plannen van het Bureau Financieel Toezicht (BFT) om toezicht en handhaving te verbeteren. Daarnaast wil het notariaat zelf meer mogelijkheden om ondermijning tegen te gaan. Dit laat de KNB weten in een brief aan Tweede Kamerleden.

FRP 2020/645 - Sign. - Commission publishes study on the application of Interchange Fees Regulation

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 11 March 2020 the European Commission announced it has published a study on the application of the Interchange Fees Regulation for card-based payment transactions. The study finds that the main objectives of the Regulation have been achieved, as the interchange fees for consumer cards have decreased by 35% between 2015 and 2017. This decrease has resulted in lower charges for retailers as well as benefits to consumers through lower retail prices. Furthermore, increased cross-border acquiring services and card transactions have led to a higher degree of market integration.

FRP 2020/646 - Sign. - EBA reviews its RTS on Professional Indemnity Insurance for mortgage credit intermediaries

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 28 February 2020 the EBA published a Report on the review of the Regulatory Technical Standard specifying the minimum monetary amount of the professional indemnity insurance (PII) or comparable guarantee for mortgage credit intermediaries. The EBA assessed the information obtained from national authorities, from a sample of intermediaries and through desk-based research and concluded that no amendments to the RTS are currently required.

FRP 2020/647 - Sign. - EBA notes enhanced consistency on institutions’ Pillar 3 disclosures but calls for improvements

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 2 March 2020 the EBA published its Report assessing institutions’ Pillar 3 disclosures, which aims at identifying best practices and potential areas for improvement. While the EBA observes overall progress in institutions’ prudential disclosures, some practices may still impair the proper communication of their risk profile in a comparable way, compromising the ultimate objective of market discipline.

FRP 2020/648 - Sign. - EBA launches consultation to update methodology to identify G-SIIs

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 5 March 2020 the EBA launched a consultation to update the identification methodology of global systemically important institutions (G-SIIs) and related capital buffer rates. The need for this revision was prompted, on one hand, by the revised framework for global systemically important banks (G-SIBs) published by the Basel Committee on Banking Supervision in July 2018 and, on the other hand, by the recent mandate given to the EBA to draft an additional methodology for the allocation of G-SII buffer rates to identified G-SIIs. The consultation runs until 5 June 2020.

FRP 2020/649 - Sign. - EBA concludes that no specific regulatory LGD should be set for credit insurance claims

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 10 March 2020 the EBA published an Opinion on the treatment of credit insurance in the prudential framework, in response to the extensive feedback received in its public consultations on draft Guidelines on credit risk mitigation for institutions applying the Internal Ratings-Based Approach (IRB Approach) with own estimates of Loss Given Default (LGD). In this Opinion the EBA calls for the implementation of the final Basel III framework as agreed by the Basel Committee on Banking Supervision. The analysis presented in the Opinion leads to the conclusion that there should not be a specific value of regulatory LGD for credit insurance claims.

FRP 2020/650 - Sign. - EBA highlights the importance of data and information preparedness to perform a valuation for resolution

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 10 March 2020 the EBA published the Chapter on how resolution authorities should assess institutions’ management information systems, in the context of the resolvability assessment, to ensure that data and information are swiftly provided to support a robust valuation for resolution (valuation MIS). This Chapter, which is part of the EBA Handbook on valuation for purposes of resolution, aims at enhancing institutions’ preparedness in business as usual to support a timely and robust valuation in case of resolution.

FRP 2020/651 - Sign. - EBA’s actions to mitigate the impact of COVID-19 on the European Union banking sector

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 12 March 2020 the EBA announced that the outbreak of COVID-19 (coronavirus) and its global spread since February has created significant immediate challenges to society and risks for the economic outlook. Although the long-term magnitude of the economic shock cannot yet be quantified, it will likely dampen economic activity. The EBA recommends competent authorities to make full use, where appropriate, of the flexibility embedded in the regulatory framework to support the banking sector. Also, the EBA has decided to postpone the EU-wide stress test exercise to 2021. For 2020, the EBA will carry out an additional EU-wide transparency exercise in order to provide updated information on banks’ exposures and asset quality to market participants.

FRP 2020/653 - Sign. - ESMA’s supervision focuses on outstanding credit ratings, data quality and third country CCPs

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 9 March 2020 ESMA published its 2020 Supervision Work Programme, detailing the areas of focus for its supervision of Credit Rating Agencies (CRAs), Trade Repositories (TRs) and the monitoring of third-country Central Clearing Counterparties (TC-CCPs) and Central Securities Depositories (TC-CSDs). ESMA is also preparing for its new supervisory responsibilities under the Securities Financing Transactions Regulation, the Securitisation Regulation, the Benchmark Regulation and MiFIR.

FRP 2020/656 - Sign. - ESMA issues positive opinion on short selling ban by Italian CONSOB

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 17 March 2020 ESMA issued an official opinion agreeing to an emergency short selling prohibition, for a period of three months, by the Commissione Nazionale per le Società e la Borsa (CONSOB) on all transactions which might constitute or increase net short positions on all shares traded on the Italian MTA regulated market, for which CONSOB is the relevant competent authority as well as to all related instruments relevant for the calculation of the net short position.

FRP 2020/657 - Sign. - ESMA issues positive opinion on short selling ban by French AMF

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 18 March 2020 ESMA issued an official opinion agreeing to an emergency short selling prohibition, for a period of one month, by the Autorité des marchés financiers (AMF) of France on all transactions which might constitute or increase net short positions on shares admitted to trading on French trading venues (Euronext Paris, Euronext Growth Paris, Euronext Access Paris), for which the AMF is the relevant competent authority as well as to all related instruments relevant for the calculation of the net short position.

FRP 2020/658 - Sign. - ESMA sets out approach to SFTR implementation

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 19 March 2020 ESMA issued a Public Statement to ensure coordinated supervisory actions on the application of the Securities Finance Transactions Regulation (SFTR), in particular, on the requirements regarding the reporting start date, as well as the registration of Trade Repositories (TRs). This approach is needed in response to the effect of current adverse developments events as a result of the COVID-19 pandemic.

FRP 2020/661 - Sign. - ESMA sets out approach on MiFIR tick-size regime for systematic internalisers

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 20 March 2020 ESMA issued a Public Statement to ensure coordinated supervisory actions by national competent authorities on the application of the new tick-size regime for systematic internalisers under MiFIR and the Investment Firms Regulation (IFR). This approach is needed in response to developments related to the COVID-19 pandemic and the related actions taken by the European Union Member States.

FRP 2020/665 - Sign. - ECB seeks feedback on amendments to the Regulation on payments statistics

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 27 February 2020 the ECB launched a public consultation on a draft Regulation amending the Regulation on payments statistics. The Regulation has been reviewed with the aim of keeping the ECB’s statistics fit for purpose. The review also takes into account an assessment of the relative merits of new requirements against the potential costs to reporting agents. The consultation runs until 9 April 2020.

FRP 2020/666 - Sign. - Major European financial infrastructures join forces against cyber threats

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 27 February 2020 the ECB announced that a group of Europe’s largest and most important financial infrastructures, members of the Euro Cyber Resilience Board for pan-European Financial Infrastructures (ECRB), chaired by the ECB, launched an initiative to share vital cyber security threat information to help protect European citizens’ savings against cybercriminals. The core objectives of the initiative, known as Cyber Information and Intelligence Sharing Initiative (CIISI-EU), are to protect the financial system by preventing, detecting and responding to cyber attacks, to facilitate the sharing of information and good practices between financial infrastructures and to raise awareness of cyber security threats.

FRP 2020/667 - Sign. - ECB pushes for capital markets integration and development

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 3 March 2020 the ECB announced that according to the new ECB report on ‘Financial Integration and Structures in the Euro Area’, the financial structure of the euro area continues to be dominated by non-marketable instruments, despite an increase in financial integration in 2019. Given that overall financial integration has not yet reached a satisfactory level and that euro area households, firms and governments would benefit from broader and deeper capital markets, the ECB expresses strong support for recent initiatives to advance with the European capital markets union project.

FRP 2020/668 - Sign. - Working group on euro risk-free rates seeks feedback on swaptions impacted by transition from EONIA to the €STR

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 13 March 2020 the ECB announced that the working group on euro risk-free rates launched a public consultation on whether to issue recommendations to address specific issues for swaption products as a result of the proposed transition from EONIA to the euro short-term rate (€STR). The consultation runs until 3 April 2020.

FRP 2020/669 - Sign. - ECB announces € 750 billion Pandemic Emergency Purchase Programme

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
On 18 March 2020 the ECB announced that the Governing Council decided to launch a new temporary asset purchase programme of private and public sector securities to counter the serious risks to the monetary policy transmission mechanism and the outlook for the euro area posed by the outbreak and escalating diffusion of COVID-19. This new Pandemic Emergency Purchase Programme (PEPP) will have an overall envelope of € 750 billion. Purchases will be conducted until the end of 2020 and will include all the asset categories eligible under the existing asset purchase programme (APP).

FRP 2020/670 - Sign. - Recht op effectieve rechtsbescherming na intrekking van vergunning kredietinstelling door ECB (HvJ EU 5 november 2019, ECLI:EU:C:2019:923, «JOR» 2020/87, m.nt. Frielink)

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Trasta Komercbanka SA is een te Riga (Republiek Letland) gevestigde kredietinstelling. Door de Letse toezichthouder, de Financiële en Kapitaalmarkt Commissie (FKMC), is in september 1991 een vergunning aan Komercbanka (hierna ook: Trasta) verstrekt voor het verlenen van financiële diensten.

FRP 2020/674 - Sign. - Opzegging bancaire relatie wegens witwasrisico’s (Hof Amsterdam 30 juli 2019, ECLI:NL:GHAMS:2019:2822, «JOR» 2020/63, m.nt. Wijnstekers)

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Dit arrest in kort geding van het Hof Amsterdam betreft een opvolgend kort geding in een reeks van procedures tussen ING Bank en een exploitant van een sauna/relaxbedrijf (samen: Yin Yang) die gaan over de opzegging van de bankrelatie door ING en daarmee tevens de beëindiging van een overeenkomst die ziet op het verpakt afstorten (op naam van een stichting).

FRP 2020/676 - Sign. - Gevolgen van vaststelling oneerlijk karakter van beding in consumentenovereenkomst (HvJ EU 3 maart 2020, ECLI:EU:C:2020:138, «JOR» 2020/88, m.nt. Lieverse)

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-05-2020
Een Spaanse consument heeft in 2001 een hypotheeklening afgesloten bij een Spaanse Bank (Bankia) om de aankoop van zijn woning te financieren. De oorspronkelijk gemaakte afspraak over de te betalen rente houdt in dat deze contractrente per periode van zes maanden gelijk is aan de op het moment van herziening geldende gemiddelde rentevoet zoals die door Spaanse spaarbanken wordt gerekend voor hypothecaire woningfinancieringen met een looptijd van meer dan drie jaar.

FRP 2020/678 - Sign. - Geen zorgplichtschending door bank ondanks niet-informeren over risico hypotheek (Hof Arnhem-Leeuwarden 18 februari 2020, ECLI:NL:GHARL:2020:1376)

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
X vestigt ten gunste van de Rabobank een hypotheekrecht op haar woning in verband met een borgtochtovereenkomst die haar echtgenoot Y met de bank is aangegaan. X betoogt dat de borgtochtovereenkomst moet worden vernietigd, omdat zij daarvoor geen toestemming heeft verleend zoals is vereist op grond van art.

FRP 2020/693 - Sign. - Human Rights Provisions in General Corporate Lending – How banks could implement their responsibility to respect human rights by including human rights provisions in corporate lending documentation (O&F 2020/1, mr. W.B. de Boer & prof. M. Scheltema)

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-05-2020
Evidently, sustainability is a burning issue in current society and politics. It is genuinely understood that the term sustainability can be broken down into three pillars: economic, environmental and social.

FRP 2020/698 - Sign. - Blockchain: a technology that can help companies achieve compliance by design? (TvCo 2020/2, A. Beije MSc., mr. J.W.B.D. Volkers, M. Hampshire MA, mr. M.J.P. Hanstede & mr. P.M. de Lees)

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Introduction Blockchain is a technology that has been around for some years and although the word blockchain most likely sounds familiar, for many it remains difficult to grasp how blockchain works and what the possibilities of this technology are.

FRP 2020/701 - Sign. - De overdracht van vorderingen uit hoofde van kredietovereenkomsten (FR 2020/4, mr. M.H.P. Claassen en mr. J.L. Snijders)

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
Op 24 december 2019 heeft de Minister van Financiën een wijziging van de Vrijstellingsregeling Wft ter consultatie voorgelegd. De consultatie stond open tot 16 februari 2020. Met de wijziging wordt onder andere de vrijstelling voor de vergunningplicht voor het aanbieden van krediet gewijzigd voor partijen die vorderingen uit kredietovereenkomsten verkrijgen.

FRP 2020/702 - Sign. - Repliek Chris van Toor op de reactie van Iris Palm-Steyerberg in FR 2020, nr. 1/2 op zijn bijdrage in FR 2019, nr. 9: ‘Vier jaar toetsing tweede echelon bij banken en verzekeraars: een effectieve procedure of een procedure die heroverweging verdient?’ (FR 2020/4, mr. Chr. Van Toor MBA)

Aflevering 4, gepubliceerd op 27-05-2020
In zijn artikel ‘Vier jaar toetsing tweede echelon bij banken en verzekeraars: een effectieve procedure of een procedure die heroverweging verdient?’ in FR 2019/2, p. 468 e.v., stelde de auteur dat de verplichte toetsing op grond van art.

FRP 2020/705 - Art. - De ervaringen met het informeren van consumenten door middel van een informatiedocument over financiële producten in kaart gebracht

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-05-2020 geschreven door Jager, C.E. de
Sinds januari 2018 bestaat er in de hele Europese Unie het zogenaamde Essentiële-informatiedocument (EID). Het EID is een kort document dat tot doel heeft om consumenten te informeren over de belangrijkste kenmerken van complexe beleggingsproducten. De wijze waarop consumenten het beste geïnformeerd kunnen worden over financiële producten door middel van het EID vormt op dit moment onderwerp van discussie. Opvallend is dat in deze discussie vooralsnog geen rol is weggelegd voor onderzoek dat in het verleden is uitgevoerd naar het functioneren van vergelijkbare korte informatiedocumenten. Juist deze onderzoeken kunnen bruikbare inzichten opleveren in de wijze waarop het EID bij voorkeur vormgegeven en verstrekt zou moeten worden. Dit artikel verschaft een overzicht van de resultaten van de reeds uitgevoerde evaluatieonderzoeken op dit terrein en sluit af met een overzicht van veertien aanbevelingen voor het EID (en andere korte informatiedocumenten voor consumenten over financiële producten).

FRP 2020/706 - Art. - Nieuwe prudentiële regels voor beleggingsondernemingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 05-06-2020 geschreven door Alferink, T.
Dit artikel beschrijft de nieuwe prudentiële regels voor beleggingsondernemingen onder de Investment Firm Directive (IFD) en de Investment Firm Regulation (IFR). Het artikel gaat in op de indeling van de beleggingsondernemingen in categorieën en de aangepaste kapitaalsvereisten op basis van onder andere de K-factors. Verder wordt ingegaan op de belangrijkste gevolgen voor de Nederlandse beleggingsondernemingen, waaronder de beloningsregels.