Aflevering 8

Gepubliceerd op 11 december 2020

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 04-09-2024

FRP 2020, afl. 8 - Art. - Voorwoord

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Voor u ligt het laatste nummer van FRP van 2020. En tevens het tweede deel van het dubbele FRP-themanummer gewijd aan duurzaamheid. Het eerste deel bevatte drie artikelen: een bijdrage van Rosalie ter Meulen over non-financial reporting en de toenemende rapportagevereisten ten aanzien van duurzaamheidsaspecten, een artikel over het waarborgen van de naleving van mensenrechten in de waardeketen door David Schreuders en een artikel over cybersecurity-risico’s en transparantie van de hand van Eva Eijkelenboom en Bernold Nieuwesteeg.

FRP 2020/1527 - Sign. - Wijziging eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverlening voor het examenjaar 2021

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 14 oktober 2020 is het Ministerie van Financiën een consultatie gestart naar een wijziging in de Regeling eindtermen en toetstermen. Daarin is geregeld welke eindtermen en toetstermen er gelden voor de verschillende Wft-examens. Het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) heeft advies uitgebracht over de inhoud van de Wft PE-examens voor het nieuwe PE-jaar dat begint op 1 april 2021. De geadviseerde wijzigingen betreffen tekstuele verduidelijkingen, redactionele en technische wijzigingen. Naar aanleiding van het advies wordt één nieuwe toetsterm geïntroduceerd. De consultatie loopt tot 11 november 2020.

FRP 2020/1529 - Sign. - Geannoteerde agenda voor de JBZ-raad van 8 en 9 oktober 2020

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 28 september 2020 hebben de Minister van Justitie en Veiligheid, de Minister voor Rechtsbescherming en de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid de geannoteerde agenda van de bijeenkomst van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ-raad) op 8 en 9 oktober 2020 naar de Tweede Kamer gestuurd. Als bijlage is meegestuurd de Kwartaalrapportage EU-JBZ dossiers tweede kwartaal 2020.

FRP 2020/1531 - Sign. - Nieuwe wet helpt faillissementen te voorkomen

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 6 oktober 2020 meldt het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat nu veel ondernemingen door de coronapandemie hun bedrijfsvoering niet op de gebruikelijke manier kunnen voortzetten, de verwachting is dat meer ondernemingen te maken krijgen met geldproblemen en misschien zelfs met een faillissement. De Wet Homologatie Onderhands Akkoord, op 6 oktober 2020 aangenomen door de Eerste Kamer, kan dit helpen voorkomen. De wet maakt het voor ondernemingen makkelijker om een akkoord te bereiken met de schuldeisers en aandeelhouders over de herstructurering van schulden.

FRP 2020/1535 - Sign. - Wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlof

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 8 oktober 2020 heeft de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mede namens de Staatssecretaris van Financiën, de nota naar aanleiding van het verslag en een nota van wijziging inzake het wetsvoorstel Bedrag ineens, RVU en verlofsparen naar de Tweede Kamer gestuurd. Meegestuurd werden de Concept AMvB bedrag ineens, de aanvullende uitvoeringstoets van de Belastingdienst bij de tijdelijke versoepeling van de RVU-heffing en de Ramingstoelichting en notitie certificering van het CPB.

FRP 2020/1540 - Sign. - Nieuwe ESMA-richtsnoeren betreffende liquiditeitsstresstests in UCITS en AIF’s

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 6 oktober 2020 meldt de AFM dat sinds 30 september 2020 de ESMA-richtsnoeren met betrekking tot liquiditeitsstresstests (LST) in instellingen voor collectieve beleggingen (UCITS) en alternatieve beleggingsinstellingen (AIFs) van kracht zijn. Deze richtsnoeren gelden ook voor de Exchange Traded Funds (ETF’s) en closed-end AIF’s met hefboomfinanciering.

FRP 2020/1541 - Sign. - Leidraad Wwft en Sanctiewet aangepast

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 20 oktober 2020 meldt de AFM dat zij haar leidraad over de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Sanctiewet heeft aangepast. Een aanpassing van de leidraad was nodig in verband met nieuwe regelgeving, zoals de instelling van het UBO-register. Daarnaast was er bij ondernemingen behoefte aan meer toelichting.

FRP 2020/1544 - Sign. - Nieuwsbrief Betaalinstellingen

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 2 oktober 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Betaalinstellingen gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat DNB betaal- en elektronischgeldinstellingen oproept om – voor zover nog niet gedaan – tijdig met Britse dienstverleners in gesprek te gaan en de benodigde acties in gang te zetten, om te voorkomen dat per 1 januari 2021 knelpunten in de dienstverlening ontstaan. Daarnaast meldt DNB dat zij op 22 juni 2020 haar ‘Werkwijze inzien en kopiëren van digitale gegevens’ (Digitale werkwijze) heeft gepubliceerd in de Staatscourant en op de Open Boek Toezicht-pagina. Ook is vermeld dat verschillende instellingen een IT self-assessment hebben verricht. Het doel van dit onderzoek is een actueel beeld te krijgen van de beheersing van IT. Verder is op 10 september 2020 de Wet verwijzingsportaal bankgegevens in werking getreden. Daarnaast gelden vanaf 1 juli 2020 in het kader van PSD2 gewijzigde EBA-richtsnoeren voor het rapporteren van fraudestatistieken met als uiterste inzenddatum 31 maart 2021. Ten slotte meldt DNB dat de financiële sector risico’s loopt als gevolg van biodiversiteitsverlies. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van DNB en het Planbureau voor de Leefomgeving.

FRP 2020/1545 - Sign. - Nieuwsbrief Vermogensbeheerders

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 7 oktober 2020 heeft DNB de Nieuwsbrief Vermogensbeheerders gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat per 26 juni 2021 het nieuwe prudentieel raamwerk voor beleggingsondernemingen in werking treedt. In dit nieuwe raamwerk zijn onder meer de kapitaalseisen voor beleggingsondernemingen opgenomen. DNB heeft in dit kader een speciale pagina over IFR/IFD ingericht op Open Boek Toezicht. Daarnaast meldt DNB dat het onderzoek naar de kwaliteit van kapitaal is afgerond. Uit het onderzoek blijkt dat de kennis over kwaliteitsaspecten van kapitaal bij beleggingsondernemingen en beleggingsinstellingen soms beperkt is, waardoor onderdelen van het kapitaal regelmatig niet aan de toepasselijke wet- en regelgeving voldoen. Ook meldt DNB dat zij heeft geconstateerd dat niet alle dagelijksbeleidsbepalers en leden van toezichthoudende organen van financiële holdings worden aangemeld voor toetsing door DNB. In het kader van Brexit meldt DNB dat in een recente kamerbrief staat dat het kabinet vooralsnog geen noodzaak ziet om een (tijdelijke) vrijstelling voor dienstverlening door in het VK gevestigde beleggingsondernemingen alsnog in werking te laten treden na 2020. Ook de Europese Commissie kondigde recent aan de komende periode geen equivalentiebesluit op dit terrein te publiceren. Ten slotte is vermeld dat het Network for Greening the Financial System (NGFS) het toenemende belang van klimaatverandering benadrukt voor centrale banken en toezichthouders. NGFS heeft op 24 juni 2020 verschillende documenten gepubliceerd die de integratie van klimaatgerelateerde risico’s in hun werk moeten bevorderen.

FRP 2020/1546 - Sign. - Financiële sector publiceert gids over het tegengaan van ontbossing

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 12 oktober 2020 meldt DNB dat acht financiële instellingen in een gids van de werkgroep Biodiversiteit van het Platform voor Duurzame Financiering antwoord geven op vragen over ontbossing. De gids geeft een overzicht van beschikbare diensten en instrumenten die financiële instellingen kunnen gebruiken om ontbossing, gerelateerd aan hun financiële activiteiten, in kaart te brengen, te analyseren en tegen te gaan. Naast een stappenplan wordt hiervoor ook een aantal best practices uit de Nederlandse financiële sector gedeeld.

FRP 2020/1548 - Sign. - Nieuwsbrief Banken

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 20 oktober 2020 heeft DNB de nieuwsbrief Banken gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat DNB een consultatie is gestart naar voorgenomen wijzigingen in de Regeling beheerst beloningsbeleid 2017. De consultatie loopt tot en met 6 november 2020. Daarnaast is vermeld dat de EBA op 29 mei 2020 richtsnoeren heeft gepubliceerd met betrekking tot de initiëring en monitoring van leningen. Ook is vermeld dat op 10 september 2020 de Wet verwijzingsportaal bankgegevens in werking is getreden. Banken en andere betaaldienstverleners die rekeningen aanbieden met een Nederlands IBAN identificatienummer en banken die kluizen verhuren in Nederland zijn wettelijk verplicht aan te sluiten op dit portaal. Eveneens maakt DNB alle bestuurders/commissarissen van onder toezicht staande financiële instellingen erop attent dat het e-mailen naar privéadressen niet is toegestaan; het is alleen toegestaan te mailen naar beveiligde adressen. Ten slotte is vermeld dat financieel-economische criminaliteit in toenemende mate wordt bestreden door publiek-private samenwerking. Financiële instellingen werken dan samen met publieke instanties als politie, opsporingsdiensten en toezichthouders, waaronder DNB in haar rol als integriteitstoezichthouder.

FRP 2020/1549 - Sign. - Nieuwsbrief Aanbieders cryptodiensten

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 21 oktober 2020 heeft DNB de nieuwsbrief Aanbieders cryptodiensten gepubliceerd. Daarin is onder meer vermeld dat op 21 mei 2020 het registratieproces van start is gegaan. Cryptoaanbieders die vóór 21 mei 2020 al actief waren en een registratieaanvraag hebben ingediend mogen tot 21 november 2020, of zoveel eerder als een besluit op de registratieaanvraag is genomen, hun activiteiten blijven voortzetten zonder registratie. Daarnaast wijst DNB erop dat het bij het verrichten van cliëntenonderzoek belangrijk is om informatie in te winnen over het doel en de beoogde aard van de zakelijke relatie om een inschatting te kunnen maken van de risico’s die de dienstverlening aan de cliënt oplevert. Ook besteedt DNB aandacht aan de Sanctiewet en het screenen van tegenpartijen. Daarnaast wijst DNB erop dat de Wwft en Sw vereisen dat aanbieders van cryptodiensten een aantal zaken melden, ongeacht of zij al over een registratie beschikken. Ten slotte meldt DNB dat de Financial Action Task Force op 14 september 2020 een rapport heeft uitgebracht met indicatoren die kunnen helpen in de processen om witwas- en terrorismefinancieringspraktijken te identificeren.

FRP 2020/1550 - Sign. - Nieuwsbrief Pensioenen

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 21 oktober 2020 heeft DNB de nieuwsbrief Pensioenen gepubliceerd. DNB roept pensioenfondsen daarin op om in verband met de Brexit tijdig met Britse beleggingsdienstverleners in gesprek te gaan en de benodigde acties in gang te zetten, om te voorkomen dat per 1 januari 2021 knelpunten in de dienstverlening ontstaan. Ook wordt aandacht besteed aan VPL-regelingen. In verband met de coronacrisis en de mogelijk toenemende werkloosheid attendeert DNB fondsen die een VPL-regeling uitvoeren die ultimo dit jaar afloopt op enkele knelpunten. Daarnaast meldt DNB dat financieel-economische criminaliteit in toenemende mate wordt tegengegaan door publiek-private samenwerking. Ook DNB werkt hieraan mee. Tevens wijst DNB erop dat zij op 22 juni 2020 haar ‘Werkwijze inzien en kopiëren van digitale gegevens’ (Digitale werkwijze) heeft gepubliceerd in de Staatscourant en op haar eigen Open Boek Toezicht-pagina. Ten slotte wordt gewezen op de gids van de werkgroep Biodiversiteit van het Platform voor Duurzame Financiering die is gericht op het tegengaan van ontbossing.

FRP 2020/1551 - Sign. - Eumedion roept de IASB op om de toelichting op ‘reverse factoring’ te verbeteren

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 2 oktober 2020 meldt Eumedion dat een toenemend aantal ondernemingen aan een financiële instelling vraagt om haar leveranciers te betalen, waarbij de onderneming de financiële instelling op een later moment betaalt. Deze constructies worden aangemerkt als reverse factoring of Supply Chain Financing (SCF) faciliteiten. Verrassend weinig ondernemingen rapporteren over deze SCF-faciliteiten. Het IFRS Interpretations Committee heeft voorlopig geconcludeerd dat de internationale financiële verslaggevingsstandaarden IFRS voldoende duidelijk zijn over de wijze waarop ondernemingen over SCF faciliteiten zouden moeten rapporteren. Als er een belangrijk verschil is tussen de betalingstermijn aan de leverancier en de betalingstermijn aan de financiële instelling, dan moet de gehele hieraan gerelateerde schuld worden weergegeven als financiële schuld. In zo’n geval zegt het gerapporteerde bedrag aan crediteuren niet meer zoveel. In de door Eumedion ingediende reactie op de conceptinterpretatie van IFRIC legt Eumedion uit dat de post crediteuren belangrijk is voor beleggers en waarom dit resulteert in een te pessimistisch beeld van de onderneming. Eumedion geeft in de reactie aan welke toelichting nodig is om beleggers te helpen met het vaststellen welk gedeelte van de schuld resulterend uit de SCF-faciliteit een de facto crediteur is en welk gedeelte de facto een financiële schuld.

FRP 2020/1552 - Sign. - Eumedion heeft veel bedenkingen bij voorontwerp wetsvoorstel ‘investeringstoets’

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 7 oktober 2020 meldt Eumedion dat zij het passend vindt dat de overheid substantiële deelnemingen in en overnames van bepaalde ‘strategische’ Nederlandse ondernemingen gaat toetsen op risico’s voor de nationale veiligheid. Eumedion heeft echter bedenkingen bij de voorgestelde vormgeving ervan in het voorontwerp van de Wet toetsing economie en nationale veiligheid. Dit schrijft Eumedion in commentaar op het voorontwerp van het wetsvoorstel.

FRP 2020/1553 - Sign. - Eumedion richt zich in AVA-seizoen 2021 op klimaatrapportages en bestuurdersbeloningen

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 13 oktober 2020 meldt Eumedion dat de institutionele beleggers die bij Eumedion zijn aangesloten zich in de aanloop naar de aandeelhoudersvergaderingen in 2021 vooral zullen richten op klimaatrapportages van de beursgenoteerde ondernemingen en op de bestuurdersbeloningen. Dit blijkt uit de Speerpuntenbrief 2021 die Eumedion naar de Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen heeft gestuurd.

FRP 2020/1554 - Sign. - NVB zet aantal vraagtekens bij wet toetsing economie en nationale veiligheid

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 7 oktober 2020 meldt de NVB dat zij nog veel vragen heeft over de rol die banken moeten gaan spelen bij nieuwe regels voor het beheersen van risico’s voor de nationale veiligheid bij investeringen in bedrijven die onderdeel zijn van de vitale infrastructuur of die sensitieve technologie ontwikkelen. Dat schrijft de NVB in reactie op de consultatie van de wet toetsing economie en veiligheid.

FRP 2020/1555 - Sign. - Banken pleiten voor Europese regels rond maatschappelijk verantwoord ondernemen

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 22 oktober 2020 meldt de NVB dat Nederlandse banken hun beleid en bedrijfsvoering al enige jaren zoveel mogelijk afstemmen op de OESO-richtlijnen en de UNGP’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door de ervaring die banken hebben opgedaan met het implementeren van de richtlijnen is duidelijk geworden dat wetgeving op Europees niveau een welkome aanvulling kan vormen op de multi-stakeholder-initiatieven en andere vrijwillige maatregelen. Wetgeving moet wel complementair zijn aan de vrijwillige initiatieven en deze niet vervangen. De NVB ondersteunt daarom de ontwikkeling van een ‘smart-mix’ van vrijwillige en bindende beleidsmaatregelen op het gebied van IMVO.

FRP 2020/1556 - Sign. - Ministerraad stemt in met wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 5 oktober 2020 meldt het Verbond van Verzekeraars dat de Ministerraad heeft ingestemd met het wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen. Het delen van gegevens door banken en andere financiële instellingen, zoals verzekeraars, wordt makkelijker en banken mogen samen transacties volgen. Het biedt meer mogelijkheden om witwassen van crimineel geld en terrorismefinanciering effectief aan te pakken. Verder treft dit wetsvoorstel maatregelen om de integriteit van de trustsector te waarborgen. Ondanks wetgeving kent deze sector integriteitsrisico’s. Daarom komt er een verbod op dienstverlening waar derde-hoogrisicolanden of, op belastinggebied, non-coöperatieve landen bij betrokken zijn. Het aanbieden van doorstroomvennootschappen wordt eveneens verboden.

FRP 2020/1557 - Sign. - Verzekeraars: geen onnodig hoge kapitaalbuffers

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 21 oktober 2020 meldt het Verbond van Verzekeraars dat de Nederlandse verzekeraars het niet nodig vinden de Europese kapitaaleisen zo aan te passen dat zij nog hogere kapitaalbuffers moeten aanhouden voor onvoorziene risico’s en omstandigheden. Het in 2016 ingevoerde toezichtskader dat nu geëvalueerd wordt, zorgde er al voor dat verzekeraars de afgelopen jaren hun reserves flink moesten opschroeven. Wel pleit het Verbond ervoor de regels zo aan te passen, dat deze beter rekening houden met het daadwerkelijke risico van langetermijn spaar- en pensioenproducten.

FRP 2020/1559 - Sign. - Pensioenfederatie positief over zorgplicht AMvB Bedrag ineens

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 16 oktober 2020 meldt de Pensioenfederatie dat zij positief heeft gereageerd op de AMvB die hoort bij het Wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlofsparen. In het kader van hun zorgplicht is het goed dat pensioenuitvoerders deelnemers die gebruik maken van hun wettelijke recht op het bedrag ineens in algemene zin wijzen op de mogelijke gevolgen voor de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen, toeslagen en allerlei inkomensafhankelijke regelingen. De pensioenuitvoerders verwijzen immers door naar deze instanties.

FRP 2020/1560 - Sign. - Kabinet vernieuwt het IMVO-beleid

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
Op 19 oktober 2020 meldt de Pensioenfederatie dat het Kabinet het beleid rond Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wil vernieuwen. Het bestaande IMVO-beleid in de vorm van convenanten is effectief gebleken, maar heeft onvoldoende effect. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat niet alle organisaties aangesloten zijn bij de convenanten. Daarom wil het kabinet het beleid vernieuwen via een mix van vrijwillige en verplichtende maatregelen. Een belangrijk onderdeel daarbij is de invoering van een zogeheten due diligence-verplichting, bij voorkeur op Europees niveau. De Ministerraad heeft ingestemd met het voorstel en de bijbehorende kamerbrief van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

FRP 2020/1563 - Sign. - Investor survey

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 9 October 2020 the European Commission announced it is working on a legislative initiative that aims to strengthen the investment protection and facilitation framework in the European Union. The initiative is part of the capital markets union action plan. The directorate-general for financial stability, financial services and capital markets union has commissioned a study to collect evidence on investor experiences relating to the protection of investment in the EU vis-a-vis state measures. The study includes a survey, which will collect data on possible problems related to cross-border investments in the EU and on the impact any potential policy options might have. The deadline for responses is 25 October 2020.

FRP 2020/1564 - Sign. - Capital Markets Union: Commission launches public consultation on EU rules for long-term investment funds

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 19 October 2020 the European Commission launched a public consultation on European Union rules for long-term investment funds. The European Long-Term Investment Fund (ELTIF) Regulation sets out an EU-wide investment framework designed to attract investors who want to put their money towards long-term investments in companies and projects. The consultation runs until 19 January 2021.

FRP 2020/1565 - Sign. - CSDR: Delegated Act adopted

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 24 October 2020 the European Commission announced that Commission Delegated Regulation (EU) …/... amending Delegated Regulation (EU) 2018/1229 concerning the regulatory technical standards on settlement discipline, as regards its entry into force was adopted by the European Commission. It is based on Regulation (EU) No 909/2014 of the European Parliament and of the Council of 23 July 2014 on improving securities settlement in the European Union and on central securities depositories and amending Directives 98/26/EC and 2014/65/EU and Regulation (EU) No 236/2012.

FRP 2020/1566 - Sign. - Delegated Regulation on liquidity coverage requirement for credit institutions: public feedback started

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 28 October 2020 the European Commission announced that public feedback started on Commission Delegated Regulation EU) …/... amending Delegated Regulation (EU) 2015/61 to supplement Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and the Council, with regard to liquidity coverage requirement for credit institutions is now open.

FRP 2020/1567 - Sign. - Final vote on rules for crowdfunding platforms

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 5 October 2020 the plenary approved the deal struck with the Council of the European Union last December on common rules to boost European Union crowdfunding platforms and protect investors. The new rules aim to help crowdfunding services to function smoothly in the internal market and to foster cross-border business funding in the EU, by providing for a single set of rules on crowdfunding services.

FRP 2020/1568 - Sign. - Benchmark Regulation: Council adopts position on amendments addressing LIBOR cessation

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 7 October 2020 the Council of the European Union announced that member states’ ambassadors agreed the Council’s mandate for negotiations with the European Parliament on the proposed amendments to the regulation on indices used as benchmarks in financial instruments and financial contracts or to measure the performance of investment funds (Benchmark Regulation). The Commission proposed amending European Union rules on financial benchmarks in July against the background of the transition to new reference rates on major capital markets, and in particular an expected phasing out of the London Inter-Bank Offered Rate (LIBOR) by the end of 2021. The Benchmark Regulation currently does not address the possibility of cessation of a critical benchmark. The aim of the amendments is to create a framework that would allow a statutory replacement rate to be in place by the time a systemically important benchmark such as LIBOR is no longer in use. This will reduce legal uncertainty regarding legacy contracts and avoid risks to financial stability.

FRP 2020/1572 - Sign. - EBA supports harmonisation of creditworthiness assessment for consumer credit

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 12 October 2020 the EBA announced that it responded to the European Commission’s consultation on the proposed new consumer agenda where it called for harmonisation of the creditworthiness assessment process for consumer lending across the European Union. The EBA response focuses on the revision of the Consumer Credit Directive and builds on the recent EBA Guidelines on loan origination and monitoring.

FRP 2020/1573 - Sign. - EBA published final draft regulatory technical standards specifying the prudential treatment of software assets

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 14 October 2020 EBA published its final draft Regulatory Standards specifying the prudential treatment of software assets. As the banking sector is moving towards a more digital environment, the aim of these draft RTS is to replace the current upfront full deduction prudential regime so as to strike an appropriate balance between the need to maintain sufficient conservatism in the prudential treatment of software assets and their relevance from a business and an economic perspective. The final draft RTS keep a simple approach based on a prudential amortisation of software assets calibrated over a period of maximum three years.

FRP 2020/1574 - Sign. - EBA consults on the revision of the Guidelines on major incident reporting under PSD2

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 14 October 2020 the EBA launched a public consultation to propose revising the Guidelines on major incident reporting under the Payment Service Directive (PSD2). The proposal aims at optimising and simplifying the reporting process, capturing additional relevant security incidents, reducing the number of operational incidents that will be reported, and improving the meaningfulness of the incident reports received. The revision of the Guidelines also intends to decrease the reporting burden on payment service providers. The consultation runs until 14 December 2020.

FRP 2020/1575 - Sign. - EBA issues Opinion to address possible infection risk stemming from legacy instruments

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 21 October 2020 the EBA issued an Opinion to clarify the prudential treatment of the so-called ‘legacy instruments’ in view of the end of the grandfathering period on 31 December 2021. In its Opinion, the EBA proposes policy options to address the infection risk when created by such instruments. The EBA’s recommendations aim at ensuring a high quality of capital for European Union institutions and a consistent application of rules and practices across the Union.

FRP 2020/1576 - Sign. - EBA issues first monitoring report on TLAC-MREL instruments accompanied by fifteen recommendations

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 29 October 2020 the EBA published its first monitoring Report on minimum requirement for own funds and eligible liabilities and total loss absorbing capacity instruments. The purpose of this Report is to inform stakeholders about the implementation review performed by the EBA on TLAC/MREL instruments so far and to present its views and current recommendations on specific features commonly seen in these instruments. This Report follows the same approach of the reports regularly published on CET1 and AT1 monitoring of issuances.

FRP 2020/1577 - Sign. - EBA launches consultation on revised Guidelines on sound remuneration policies

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 29 October 2020 the EBA launched a public consultation on revised Guidelines on sound remuneration policies. This review takes into account the amendments introduced by the fifth Capital Requirements Directive in relation to institutions’ sound remuneration policies and in particular the requirement that those remuneration policies should be gender neutral. The consultation runs until 29 January 2021.

FRP 2020/1581 - Sign. - ESMA responds to EU green bond standard consultation

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 2 October 2020 ESMA responded to the European Commission’s targeted consultation on the establishment of the European Union green bond standard. ESMA highlighted that the success of the EU green bond standard will be determined by whether it is seen as a reliable indicator of investment in sustainable economic activities.

FRP 2020/1584 - Sign. - Updated Q&As on securitisation topics and guidelines on portability of information between securitisation repositories

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 5 October 2020 ESMA published its final report on the Guidelines on portability of information between securitisation repositories under the Securitisation Regulation. These Guidelines set out common provisions that a securitisation repository should follow when transferring securitisation information to another securitisation repository.

FRP 2020/1588 - Sign. - EMIR reporting validation rules applicable from 8 March 2021

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 26 October 2020 ESMA announced it postponed the applicability date of the updated EMIR validation rules from 1 February to 8 March 2021. The amended rules, which were published by ESMA on 10 September 2020, will apply five weeks later than originally planned due to technical issues related to their implementation in light of the United Kingdom’s withdrawal from the European Union.

FRP 2020/1593 - Sign. - EIOPA launches consultation on Supervisory Statement on the use of risk mitigation techniques by insurance and reinsurance undertakings

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 29 September 2020 EIOPA launched a consultation on its Supervisory Statement on the use of risk mitigation techniques by insurance and reinsurance undertakings. The aim of this statement is to promote supervisory convergence on the assessment of the use of risk-mitigation techniques under Solvency II. The consultation runs until 24 November 2020.

FRP 2020/1596 - Sign. - EIOPA consults on the supervision of the use of climate change scenarios

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 5 October 2020 EIOPA published a consultation on the use of climate change risk scenarios in the Own Risk and Solvency Assessment in the form of a draft supervisory Opinion. In EIOPA’s view, it is essential to foster a forward-looking management of climate change-related risks by insurers, also in the long term, and to enhance supervisory convergence across Europe. The consultation runs until 5 January 2021.

FRP 2020/1597 - Sign. - Effective supervision of product oversight and governance crucial for driving good outcomes for consumers

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 8 October 2020 EIOPA outlined its approach to the supervision of product oversight and governance (POG) requirements. This should support insurance manufacturers and distributors when implementing their own POG policies as well as to facilitate their engagement with national supervisors. The key objective of the supervision of POG is to ensure consumer-centric approaches are implemented in practice. This covers product approval, distribution, as well as monitoring and review processes.

FRP 2020/1598 - Sign. - EIOPA finalises Guidelines on Information and Communication Technology Security and Governance

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 12 October 2020 EIOPA announced it finalised the Guidelines on Information and Communication Technology Security and Governance. These guidelines shall provide guidance to national supervisory authorities and market participants on how regulation regarding operational risks set forth in Directive 2009/138/EC and in the Commission’s Delegated Regulation 2015/35 is applied in the case of ICT security and governance, considering as well EIOPA’s Guidelines on System of Governance.

FRP 2020/1599 - Sign. - EIOPA calls on insurance sector to complete preparations for the end of the UK transition period

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 13 October 2020 EIOPA announced that the United Kingdom transition period according to the Withdrawal Agreement will end on 31 December 2020. Following this date, all European Union primary and secondary law will no longer apply to the UK, including the Solvency II Directive as well as the Directive on Insurance Distribution. The insurance sector needs to be prepared for the consequences of UK and Gibraltar insurance undertakings becoming third-country undertakings and no longer benefiting from the Solvency II authorisation to provide services in the European Union. There are moreover other legal repercussions concerning insurance contracts, insurance disclosure and group supervision.

FRP 2020/1600 - Sign. - EIOPA publishes third annual European Insurance Overview

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 21 October 2020 EIOPA announced it has published its third annual European Insurance Overview. The European Insurance Overview report is published by EIOPA as an extension of its statistical services in order to provide an easy-to-use and accessible overview of the European insurance sector. The report is based on annually reported Solvency II information.

FRP 2020/1601 - Sign. - ECB publishes statement of compliance of €STR with IOSCO Principles for Financial Benchmarks

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 30 September 2020 the ECB published its statement of compliance with the Principles for Financial Benchmarks developed by the International Organization of Securities Commissions (IOSCO). This statement shows how the ECB complies with these principles, and therefore with international best practice, in its administration of the €STR. The statement has been independently assured by the auditing firm PricewaterhouseCoopers.

FRP 2020/1603 - Sign. - ECB publishes summary of feedback on public consultation on compounded €STR rates

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 7 October 2020 the ECB announced that its public consultation on the possible publication of backward-looking compounded rates received a significant number of replies coming from a broad range of market participants across different countries. The replies were supportive of the main parameters and elements of the envisaged methodology, and contained some suggestions, which the ECB will consider when finalising the methodology.

FRP 2020/1604 - Sign. - ECB enhances internal whistleblowing framework

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020
On 21 October 2020 the ECB announced an enhanced internal whistleblowing framework to protect the integrity of the institution. It encompasses a new internal tool for simple and secure reporting of potential breaches of professional duties, inappropriate behaviour or other irregularities, and the possibility for whistleblowers and witnesses to request protection from retaliation. The new IT tool also allows for anonymous reporting.

FRP 2020/1612 - Art. - Actieplan duurzame groei financieren: ook hier versnelt COVID bestaande duurzaamheidstrends

Aflevering 8, gepubliceerd op 17-12-2020 geschreven door Kröner-Rosmalen, S.
Financiële ondernemingen worden op dit moment geconfronteerd met een complexe juridische uitdaging: de transitie naar een duurzame samenleving en economie. Financiële ondernemingen dienen duurzaamheidsrisico’s te integreren in de bedrijfsvoering en dienstverlening. Voor een aantal financiële ondernemingen, zoals pensioenfondsen, banken en verzekeraars is dat momenteel al gedeeltelijk wettelijk verplicht, maar is er meer regelgeving in ontwikkeling. Voor andere financiële ondernemingen, zoals beleggingsondernemingen, beleggingsinstellingen en adviseurs, treedt binnenkort een veelheid aan nieuwe regels in werking. De wettelijke verankering van de transitie naar een duurzame samenleving en economie is complex. Niet alleen vanwege de omvang van de wetgeving, maar ook omdat reeds in gang gezette initiatieven van financiële ondernemingen nu moeten worden ingepast in de nieuwe wettelijke regimes. Deze samenkomst van nieuwe regels en bestaande initiatieven maakt het er niet makkelijker op.

FRP 2020/1613 - Art. - Duurzaam, duurzamer, duurzaamst: wat staat vermogensbeheerders te wachten?

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020 geschreven door Koning, N. de
Duurzaamheid (of in goed Nederlands: sustainability) heeft al langere tijd de aandacht van de financiële sector. Dat is ook in het geheel niet verrassend gelet op de verschillende (grootse) plannen en maatregelen die op dit vlak bestaan, evenals de nadruk die de Europese en nationale financiële toezichthouders leggen op het belang van duurzaamheidstransitie.

FRP 2020/1614 - Art. - Introducing the new green in Europe: Taxonomy

Aflevering 8, gepubliceerd op 11-12-2020 geschreven door Şen, G.
The Taxonomy Regulation introduces a detailed classification system in the European Union to define how an economic activity may qualify as ‘sustainable’. Such classification system will be used in order to understand the degree of sustainability of an investment. Furthermore, Member States and the national authorities are called to base their labeling schemes on Taxonomy, while setting rules for defining ‘green’ financial products and corporate bonds. The Taxonomy will also enhance disclosure obligations of the financial market participants and large entities, as it is intended to enable investors to identify the sustainability degree of their investments. While the Taxonomy aims to bring a unified definition of sustainable investment and to increase transparency in sustainable investments, there are still some uncertainties in terms of implementation and timelines, especially on the part of the financial institutions’ disclosure requirements.