Aflevering 1

Gepubliceerd op 11 februari 2022

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 18-11-2024

FRP 2022/4 - Sign. - Implementatiewet richtlijn herstelpakket beleggingsondernemingen

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 5 oktober 2021 is het ministerie van Financiën een consultatie gestart naar het wetsvoorstel Implementatiewet richtlijn herstelpakket beleggingsonderneming, dat Richtlijn (EU) 2021/338 implementeert. Doel van de richtlijn is de gevolgen van de COVID-19 pandemie te mitigeren door onnodig belastende informatieverplichtingen voor beleggingsondernemingen weg te nemen en het huidige regime voor positielimieten en positiebeheerscontroles voor grondstoffenderivaten te herzien. De consultatie liep tot 16 november 2021.

FRP 2022/5 - Sign. - Nota van wijziging Implementatiewet richtlijn gedekte obligaties

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 7 oktober 2021 heeft de minister van Financiën een Nota van wijziging naar de Tweede Kamer gestuurd inzake het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet in verband met de implementatie van de richtlijn betreffende de uitgifte van gedekte obligaties en het overheidstoezicht op gedekte obligaties (Implementatiewet richtlijn gedekte obligaties).

FRP 2022/6 - Sign. - Tweede nota van wijziging Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 8 oktober 2021 heeft de minister van Financiën, mede namens de minister van Justitie en Veiligheid en de minister van Economische Zaken en Klimaat, een Nota van wijziging inzake de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies naar de Tweede Kamer gestuurd.

FRP 2022/7 - Sign. - Toezichthouderregeling DNB

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 11 oktober 2021 heeft de minister van Financiën de Tweede Kamer in een Kamerbrief geïnformeerd over de toezichthouderregeling van DNB in verband met de introductie van een minimumvloer voor risicogewichten van hypotheekleningen in Nederland.

FRP 2022/8 - Sign. - FinTech-actieplan

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 13 oktober 2021 heeft de minister van Financiën, mede namens de minister van Economische Zaken en Klimaat, de voortgangsrapportage inzake het FinTech-actieplan aan de Tweede Kamer aangeboden.

FRP 2022/10 - Sign. - Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 18 oktober 2021 is een consultatie gestart naar het wetsvoorstel Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens. Het wetsvoorstel regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van Aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit. De consultatie liep tot 29 november 2021.

FRP 2022/11 - Sign. - Wijziging van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 20 oktober 2021 is een consultatie gestart naar het Besluit tot wijziging van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen in verband met het vervallen van de EVC-procedure voor de erkenning van verworven competenties. Met dit besluit komt de mogelijkheid tot het aantonen van vakbekwaamheid door financieel adviseurs met de EVC-procedure te vervallen. De consultatie liep tot 17 november 2021.

FRP 2022/12 - Sign. - Wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2022

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 25 oktober 2021 heeft het ministerie van Financiën het wetsvoorstel wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Wet bekostiging financieel toezicht 2019 en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2022), de Memorie van Toelichting, het Nader Rapport, het Advies van de Raad van State en de Beslisnota’s gepubliceerd.

FRP 2022/13 - Sign. - Wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2022

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 25 oktober 2021 heeft de minister van Financiën via een Kamerbrief het wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2022 aangeboden aan de Koning. Het wetsvoorstel wijzigt onder meer de Wet op het financieel toezicht en de Wet bekostiging financieel toezicht 2019. De Memorie van toelichting, het Advies van de Raad van State en de Beslisnota’s werden bijgevoegd.

FRP 2022/14 - Sign. - Eerste voortgangsrapport Commissie Financiële Sector Klimaatcommitment

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 28 oktober heeft de minister van Financiën via een Kamerbrief de eerste voortgangsrapportage van de Commissie Financiële Sector Klimaatcommitment (CFSK) aan de Tweede Kamer aangeboden. In 2019 ondertekenden 54 financiële instellingen het Klimaatcommitment en zij spraken af hoe zij als financiële sector actief bijdragen aan het Klimaatakkoord van Parijs én het Nederlandse Klimaatakkoord. KPMG onderzocht de voortgang van de sector op deze afspraken. De voortgangsrapportage alsook een begeleidende brief werden bijgevoegd.

FRP 2022/16 - Sign. - Tweede Nota van wijziging Implementatiewet richtlijn gedekte obligaties

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 11 november 2021 heeft de minister van Financiën een tweede Nota van wijziging gestuurd naar de Tweede Kamer inzake het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet in verband met de implementatie van de richtlijn betreffende de uitgifte van gedekte obligaties en het overheidstoezicht op gedekte obligaties (Implementatiewet richtlijn gedekte obligaties). De Nota naar aanleiding van het verslag werd ook meegestuurd.

FRP 2022/18 - Sign. - Commissie: het grote aantal brievenbusfirma’s is nadelig voor Nederland

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 22 november 2021 heeft het ministerie van Financiën een rapport van de Commissie Doorstroomvennootschappen met de Kamer gedeeld. Brievenbusfirma’s leveren de Nederlandse economie weinig op, benadelen ontwikkelingslanden onevenredig via verlies aan belastingopbrengsten voor met name ontwikkelingslanden en het fenomeen beschadigt de reputatie van Nederland. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de Commissie Doorstroomvennootschappen. De reactie van het kabinet is hier te vinden.

FRP 2022/22 - Sign. - Rapport evaluatiecommissie Conservatrix

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 14 december 2021 heeft de minister van Financiën het onderzoek gepubliceerd naar de handelwijze van DNB en het ministerie van Financiën ten aanzien van de Nederlandsche Algemeene Maatschappij van Levensverzekering Conservatrix N.V. bij de overdracht van de aandelen aan Trier Holding B.V. en in de periode tot het faillissement. Het rapport kijkt ook naar de toereikendheid van het desbetreffende wettelijk kader. De minister van Financiën heeft eveneens de reactie van de Raad van Commissarissen van DNB op dit rapport naar de Tweede Kamer gestuurd.

FRP 2022/24 - Sign. - Wet Toekomst Pensioenen voor advies naar Raad van State

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 26 november 2021 maakt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bekend dat de ministerraad heeft ingestemd om het wetsvoorstel Toekomst Pensioenen voor advies naar de Raad van State te sturen. De verwachting is dat het wetsvoorstel en het advies van de Raad van State in het voorjaar naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Het streven van het kabinet is om de nieuwe pensioenwet uiterlijk 1 januari 2023 in werking te laten treden. De sociale partners en pensioenuitvoerders krijgen vier jaar de tijd om pensioenregelingen aan te passen aan de nieuwe wetgeving, dus tot 1 januari 2027.

FRP 2022/25 - Sign. - Memorie van antwoord Verzamelwet SZW 2022

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 3 december 2021 heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Eerste Kamer de Memorie van Antwoord aangeboden bij het wetsvoorstel voor de Verzamelwet SWZ 2022. Deze wet wijzigt verschillende wetten op het beleidsterrein van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

FRP 2022/28 - Sign. - Nieuwe campagne tegen beleggingsfraudeurs

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 4 oktober 2021 meldt de AFM dat de Fraudehelpdesk steeds vaker signalen krijgt over dubieuze beleggingsproducten. De Fraudehelpdesk noteert dit jaar een toename van ongeveer 30% ten opzichte van vorig jaar. Het betreft risicovolle cfd’s (hefboomproducten) maar ook steeds vaker aanbiedingen in cryptomunten en valuta. Ook de AFM heeft in haar signalenmonitor een toename van meldingen geconstateerd.

FRP 2022/29 - Sign. - Raden van commissarissen van accountantsorganisaties hebben impact op de randvoorwaarden

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 13 oktober 2021 meldt de AFM dat Raden van commissarissen van OOB-accountantsorganisaties impact hebben op de randvoorwaarden voor kwaliteit en zo mogelijk kwetsbaarheden verkleinen in de structuur van de accountancysector. De mate waarin verschilt per RvC, mede door uitdagingen in het besturingsmodel. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van de AFM.

FRP 2022/32 - Sign. - Schade door klimaatverandering steeds vaker onverzekerbaar

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 28 oktober 2021 meldt de AFM naar aanleiding van haar rapport dat schade door huisverzakkingen als gevolg van langdurige droogte wordt sinds kort door geen enkele verzekeraar meer vergoed. Ook grote overstromingen zijn meestal niet of maar gedeeltelijk gedekt. De AFM wil dat consumenten zich hier bewuster van zijn maar stelt tevens dat verzekeraars duidelijk moeten communiceren over dekkingsvoorwaarden en dat de overheid zou moeten meedenken over oplossingen voor onverzekerbare schade.

FRP 2022/33 - Sign. - FSC waarschuwt voor risicovol gedrag in de huidige lagerenteomgeving

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 2 november 2021 meldt de AFM dat het Financieel Stabiliteitscomité (FSC) wijst op kwetsbaarheden op financiële markten als gevolg van een zoektocht naar rendement. Uit het verslag van het FSC van 8 oktober 2021 blijkt dat de spanning ook zichtbaar is op de Nederlandse huizenmarkt. Verder spreekt het FSC zich uit over liquiditeitsrisico’s bij pensioenfondsen, cyberrisico’s en het belang van het herstel van de reguliere begrotingsdiscipline.

FRP 2022/35 - Sign. - Samenwerking financieel dienstverleners steeds belangrijker

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 16 november 2021 meldt de AFM naar aanleiding van haar rapport ‘Marktindrukken 2021’ dat financieel dienstverleners er op moeten letten dat ze afspraken bij uitbesteding, bijvoorbeeld van IT-diensten, schriftelijk vastleggen. Ook blijkt uit het rapport dat veel financieel dienstverleners freelancers ten onrechte nog steeds volledig variabel belonen.

FRP 2022/36 - Sign. - AFM: voer dialoog met accountant over materialiteit in jaarrekening

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 23 november 2021 meldt de AFM dat het voor beleggers, analisten en financiers de gehanteerde materialiteit in de controleverklaring belangrijke informatie kan bieden bij het nemen van economische beslissingen. De AFM heeft samen met de CEAOB verkend hoe materialiteit door de Big-4-accountantsorganisaties wordt toegepast bij wettelijke controles van Organisaties van Openbaar Belang (OOB). De inzichten geven aanknopingspunten voor een dialoog tussen gebruikers van jaarrekeningen, ondernemingen, auditcommissies en accountants.

FRP 2022/38 - Sign. - Geschiktheidstoets voor beleggers vraagt om aandacht van aanbieders

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 30 november 2021 publiceert de AFM het rapport ‘Uitkomsten onderzoek geschiktheidstoets’. Uit dit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld niet altijd duidelijk is hoeveel risico de klanten willen nemen, vooral ten aanzien van het risico dat zij hun doel niet halen. Ook kunnen ondernemingen hun processen verbeteren om een logische koppeling tussen klantinformatie en beleggingsportefeuille te waarborgen. De AFM ziet dat er ook veel goed gaat. Ondernemingen zijn op de hoogte van de regelgeving en hebben aan de hand van de onderzoeksresultaten direct verbeteringen doorgevoerd.

FRP 2022/40 - Sign. - Inleg in crypto’s meestal met kleine bedragen

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 8 december 2021 publiceert AFM de resultaten van een onderzoek naar het beleggen in crypto’s. Hoewel de AFM geen toezicht kan houden op de handel in crypto’s, monitort zij met regelmaat de ontwikkelingen op de cryptomarkt, zoals met dit soort onderzoeken. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de 1,2 miljoen Nederlanders die geld in crypto’s stoppen dat doen met minder dan € 2500. Iets minder dan de helft handelt zelfs met minder dan € 500. Een kleine meerderheid van de investeerders zegt vooral ‘een gokje te wagen’ en lijkt zich dus bewust van de risico’s. Daar staat tegenover dat zo’n 100.000 consumenten een extreme koersdaling alleen met passen en meten kunnen opvangen.

FRP 2022/42 - Sign. - Inzet op goede beleggersbescherming bij Europese Retail Investment Strategy 

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 13 december 2021 hebben de AFM en het ministerie van Financiën een gezamenlijk non-paper gepubliceerd dat als startpunt dient voor hun Europese inzet en waarmee zij het gesprek aangaan met stakeholders. Daaruit blijkt dat AFM en het ministerie de ambities van de Europese Commissie steunen om de toegang voor particuliere beleggers tot de kapitaalmarkten te verbeteren en de wet- en regelgeving toekomstbestendig te maken.

FRP 2022/44 - Sign. - Marktschokken coronacrisis tonen liquiditeitsrisico vermogensbeheerders

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 16 december 2021 heeft de AFM de resultaten gepubliceerd van een onderzoek naar het liquiditeitsrisico bij vijf Nederlandse beheerders en derivatenportefeuilles. In maart 2020 nam de volatiliteit op de financiële markten fors toe als gevolg van de COVID-19-uitbraak en de bijbehorende lockdownmaatregelen. Heftige bewegingen op de rente- en valutamarkt resulteerden in die periode in aanzienlijke margin calls in derivatenportefeuilles van Nederlandse vermogensbeheerders. De liquiditeitsdruk die daaruit volgde vormde een forse uitdaging voor de beheerders.

FRP 2022/45 - Sign. - Einde ESRB aanbeveling beperking kapitaal- en dividendplannen

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 6 oktober 2021 meldt DNB dat de European Systemic Risk Board op 23 september 2021 heeft besloten om haar aanbeveling over kapitaal- en dividendplannen niet te verlengen na september 2021. Toezichthouders zullen na het aflopen van de aanbeveling terugkeren naar het gebruikelijke toezicht op de kapitaal- en dividendplannen van financiële instellingen.

FRP 2022/46 - Sign. - Kwetsbaarheden en risico’s voor de financiële stabiliteit nemen toe

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 11 oktober 2021 meldt DNB dat de kwetsbaarheden en risico’s voor de financiële stabiliteit toenemen. Dit blijkt uit het Overzicht Financiële Stabiliteit. De kwetsbaarheden zijn vooral gerelateerd aan risicovol gedrag op financiële markten en op de woningmarkt. Daarnaast kunnen financiële instellingen via hun vastgoedblootstelling fors geraakt worden door overstromingen, vooral als klimaatverandering onverminderd doorzet.

FRP 2022/47 - Sign. - Verzekeraars op weg om te voldoen aan de gebruikstest voor interne modellen

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 18 oktober 2021 meldt DNB dat zij on-site onderzoek heeft uitgevoerd naar de gebruikstest voor interne modellen voor de berekening van solvabiliteitskapitaal. Onder meer is onderzocht of verzekeraars hun interne model ook gebruiken voor besluitvorming en risicomanagement en niet uitsluitend als middel om de kapitaalseis te berekenen. Conclusie is dat de verzekeraars het interne model inderdaad ook gebruiken voor besluitvorming en risicomanagement, zoals de Solvency II Richtlijn vraagt.

FRP 2022/48 - Sign. - Toezichtaanpak langdurige lage rente verzekeraars

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 18 oktober 2021 meldt DNB dat zij van verzekeraars met langlopende verplichtingen verwacht dat ze in hun beleid rekening houden met de lage renteomgeving en de impact daarvan op hun toekomstige solvabiliteitspositie. DNB heeft haar toezichtaanpak voor omgang met de langdurige rente en de Ultimate Forward Rate geactualiseerd in lijn met het Solvency II kader.

FRP 2022/50 - Sign. - Kredietwaardigheid Nederlandse bedrijven tot nu toe op peil

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 28 oktober 2021 meldt DNB dat banken de kredietkwaliteit van Nederlandse bedrijven over het algemeen niet lager beoordelen dan voor de coronacrisis. In het merendeel van de hardst getroffen sectoren zijn de niet-presterende leningen (NPL) na uitbraak van COVID-19 wel duidelijk opgelopen. Deze sectoren vormen echter maar een beperkt aandeel in de totale kredietportefeuille van banken, waardoor de gemiddelde NPL-ratio niet gestegen is. Omdat het aantal faillissementen met het aflopen van de steunmaatregelen nog kan toenemen, is het belangrijk dat banken en overheden de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen.

FRP 2022/51 - Sign. - Overstromingen kunnen ook de financiële sector raken

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 3 november 2021 geeft DNB naar aanleiding van een nieuwe studie aan hoe een overstroming de financiële stabiliteit in Nederland kan raken. Dat risico is vooral groot als klimaatverandering de komende decennia onverminderd doorzet. Het soort overstroming dat dan Nederland kan raken, zou fors doorwerken op de kapitaalpositie van banken. Ook al zijn dit soort klimaatstresstesten nog met veel onzekerheid omgeven, de uitkomsten laten zien hoe fysieke klimaatrisico’s het financiële systeem kunnen raken. DNB wil met dit soort studies dan ook de bewustwording over klimaatrisico’s nog verder vergroten.

FRP 2022/52 - Sign. - DNB publiceert Verklaring COP26

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 3 november 2021 heeft DNB een verklaring gepubliceerd naar aanleiding van Finance Day van COP26, waarin DNB belooft bij te dragen aan krachtige beleidsmaatregelen om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen en de gevolgen van klimaatverandering te beperken. DNB streeft er naar om duurzaamheid voor 2025 in al haar kerntaken te integreren. In de verklaring licht DNB toe welke concrete acties zij hiertoe zal nemen in 2022.

FRP 2022/53 - Sign. - Consultatie: concept Q&A, sanctiewetscreening door aanbieders van cryptodiensten

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 19 november 2021 is DNB een consultatie gestart voor de naleving van de Sanctiewet bij de screening van relaties door aanbieders van cryptodiensten. In het gepubliceerde concept-Q&A gaat DNB nader in op het begrip ‘relatie’ en op de maatregelen die instellingen treffen om te controleren of betrokken (rechts)personen of entiteiten gesanctioneerd zijn. De consultatie liep tot en met 17 december 2021.

FRP 2022/54 - Sign. - Oproep uitvoering eigen risicobeoordeling

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 22 november 2021 roept DNB pensioenfondsen en PPI’s op om de eigen risicobeoordeling (ERB) voor 13 januari 2022 uit te voeren. Sinds 13 januari 2019 zijn pensioenfondsen en PPI’s wettelijk verplicht periodiek een ERB uit te voeren en de resultaten daarvan met DNB delen. DNB heeft hiervoor een factsheet en een Q&A beschikbaar gesteld.

FRP 2022/55 - Sign. - Uitkomsten onderzoek niet-financiële risico’s in de pensioensector

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 22 november 2021 publiceert DNB de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek naar niet-financiële risico’s in de pensioensector. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de pensioensector stappen in de goede richting heeft gemaakt. Zo houdt het merendeel van de pensioenorganisaties de SIRA actueel en registreren pensioenorganisaties in bijna alle gevallen de nevenfuncties van bestuurders.

FRP 2022/56 - Sign. - Depositogarantiefonds doorbreekt grens van drie miljard euro

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 23 november 2021 meldt DNB dat het Deposito­garantie­fonds (DGF) deze maand een omvang van € 3 miljard heeft bereikt. Dit fonds, waar banken ieder kwartaal een premie aan afdragen, zorgt ervoor dat er geld beschikbaar is mocht een bank failliet gaan. Dit geld kan dan gebruikt worden om klanten van de failliete bank tot de grens van € 100.000 hun geld terug te geven. De komende jaren zal de omvang van het fonds verder groeien naar ongeveer € 5 miljard.

FRP 2022/57 - Sign. - Wordt de beroepseed serieus genomen?

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 26 november 2021 geeft DNB aan dat DNB toezicht houdt op de naleving van de beroepseed. In dat kader is een onderzoek verricht bij banken, verzekeraars en betaalinstellingen. Op basis hiervan concludeert DNB dat de beroepseed serieus wordt genomen, maar explicieter kan terugkomen na de eedaflegging.

FRP 2022/58 - Sign. - Implementatiebesluit prudentieel toezicht beleggingsondernemingen in werking getreden

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 26 november 2021 maakt DNB bekend dat het Implementatiebesluit prudentieel toezicht beleggingsondernemingen naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Investment Firm Regulation (IFR) en de Implementatiewet ter implementatie van de Investment Firm Directive (IFD) op 26 november 2021 in werking is getreden. Het Implementatiebesluit wijzigt het Besluit prudentiële regel Wft (Bpr), het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (Bgfo) en enkele andere besluiten ter implementatie van de IFD. De inwerkingtreding van het Implementatiebesluit heeft ook tot gevolg dat de Regeling van DNB houdende specifieke bepalingen IFR en IFD van 28 oktober 2021 en de Regeling van DNB houdende wijziging van de Regeling staten financiële ondernemingen Wft 2011 van 28 oktober 2021 per 26 november 2021 in werking zijn getreden.

FRP 2022/60 - Sign. - Financiële sector moet meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 7 december 2021 publiceert DNB het onderzoek ‘Op weg naar een duurzame balans’. Uit een enquête onder 127 Nederlandse financiële instellingen blijkt dat een meerderheid nog niet beschikt over een adequate inbedding van duurzaamheidsrisico’s in het risicobeheer. Daarbij vinden financiële instellingen het lastig om duurzaamheidsrisico’s te meten en daarover te rapporteren vanwege een beperkte beschikbaarheid van consistente en betrouwbare gegevens.

FRP 2022/61 - Sign. - DNB consulteert herziene Contracyclische Kapitaalbuffer Raamwerk

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 7 december 2021 is DNB een consultatie gestart over het herziene Contracyclische Kapitaalbuffer Raamwerk. DNB heeft eerder in Overzicht Financiële Stabiliteit najaar 2021 aangegeven voornemens te zijn om voortaan een Contracyclische Kapitaalbuffer (CCyB) van 2% te hanteren in een standaard risico-omgeving. Daarmee wordt recht gedaan aan de inherente onzekerheid in het meten van cyclische systeemrisico’s. Om dit aangepaste beleid te kunnen uitvoeren, dient het analytisch raamwerk voor het vaststellen van de CCyB te worden aangepast. Dit herziene raamwerk ligt nu ter consultatie voor. De consultatie loopt tot en met 18 januari 2022.

FRP 2022/62 - Sign. - DNB publiceert toezichtplannen voor 2022

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 7 december 2021 maakt DNB de toezichtplannen voor 2022 bekend. DNB wil zich verder inzetten op de meerjarige speerpunten uit de Visie op Toezicht 2021-2024. In het kader van het speerpunt ‘Inspelen op technologische vernieuwing’ blijft DNB de financiële sector uitdagen op de houdbaarheid van hun bedrijfsmodel. Bij het speerpunt ‘Sturen op toekomstgerichtheid en duurzaamheid’ zal DNB blijven hameren op goed risicomanagement van financiële instellingen. Tot slot blijft de extra inzet op het ‘Bestrijden van financieel-economische criminaliteit’.

FRP 2022/63 - Sign. - Merendeel pensioenfondsen begonnen met voorbereiding op nieuw pensioenstelsel

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 9 december 2021 publiceert DNB de resultaten van een enquête die is gehouden onder 161 pensioenfondsen met de vraag waar zij staan in de voorbereiding op de transitie naar een nieuw pensioenstelsel. De transitie is volgens de conceptwetgeving per 2023 mogelijk en moet uiterlijk op 1 januari 2027 zijn afgerond. Zo’n 85% van de pensioenfondsen is begonnen aan de voorbereiding, ruim 70% is een project gestart om de transitie voor te bereiden en 15% van de pensioenfondsen bereidt zich op een andere wijze voor, omdat zij als gesloten fonds in het huidige stelsel willen blijven, of de pensioenrechten overdragen aan een andere pensioenuitvoerder.

FRP 2022/64 - Sign. - Veelgestelde vragen over Conservatrix

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 14 december 2021 heeft DNB veelgestelde vragen en antwoorden gepubliceerd over het rapport van de Evaluatiecommissie Conservatrix over het faillissement van Conservatrix eind 2020. Op 14 december 2021 heeft de Evaluatiecommissie Conservatrix haar rapport aangeboden aan de minister van Financiën en de Raad van Commissarissen van DNB.

FRP 2022/65 - Sign. - Nederlandse verzekeraars beperkt geraakt in Europees stresstest scenario

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 16 december 2021 heeft DNB bekend gemaakt dat de Europese toezichthouder voor verzekeraars en pensioenfondsen (EIOPA) een rapport heeft gepubliceerd met resultaten van een stresstest onder verzekeraars in de Europese Unie. De impact van het EIOPA scenario voor deze 2021 stresstest op Nederlandse verzekeraars is voor zowel de solvabiliteit als de liquiditeit beperkt.

FRP 2022/67 - Sign. - Resultaat jaarlijkse onderzoeken naar Cyber gepubliceerd in IB monitor 2021

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 15 december 2021 heeft DNB de resultaten van het onderzoek naar cyber gepubliceerd in IB monitor 2021. DNB ziet informatiebeveiliging en daarmee samenhangende cyberrisico’s als een strategisch risico bij financiële instellingen. Ruim 15% van de Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars heeft aangegeven in het afgelopen jaar te maken te hebben gehad met aanzienlijke financiële schade door beveiligingsincidenten en datalekken. Tevens heeft ruim 5% van de instellingen in die periode te maken gehad met een geslaagde cyberaanval (ongeautoriseerd toegang).

FRP 2022/68 - Sign. - Uitvraag rentebenchmarks en feedback rapport AFM/DNB

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 16 december 2021 hebben DNB en de AFM een uitvraag gedaan bij financiële instellingen over de transitie naar alternatieve rentebenchmarks. Met de uitvraag krijgen DNB en de AFM inzicht in de voortgang van de transitie bij financiële instellingen. Een selectie van banken (die onder direct toezicht van DNB vallen), pensioenfondsen, vermogensbeheerders en verzekeraars neemt deel aan deze halfjaarlijkse uitvraag. Alle betrokken instellingen zijn hiervan op de hoogte gesteld. De aanleverdeadline is 23 februari 2022.

FRP 2022/69 - Sign. - Internal control frameworks vaak niet op orde bij verzekeraars

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 16 december 2021 heeft DNB de resultaten bekend gemaakt van een aantal onderzoeken naar Internal Control Frameworks (ICF’s) bij middelgrote en grote verzekeraars. Een ICF is het interne controleraamwerk waarmee verzekeraars risico’s binnen bedrijfsprocessen (zoals polisadministratie en uitkeringen) beheersen. Uit de onderzoeken bleek dat de structuur van evaluatie en rapportage redelijk op orde zijn, maar dat opzet, bestaan en werking van de raamwerken veelal onvoldoende is.

FRP 2022/70 - Sign. - Uitkomsten themaonderzoek COVID-19 risicomanagement

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 16 december 2021 heeft DNB de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek onder kleine en middelgrote schadeverzekeraars naar het risicomanagement tijdens de COVID-19 pandemie. Op basis van de uitvraag concludeert DNB dat kleine en middelgrote schadeverzekeraars deels waren voorbereid op een mogelijke pandemie. De COVID-19-pandemie heeft volgens circa 80% van de respondenten een materiële negatieve impact gehad. Desondanks had slechts 33% voorafgaand aan de COVID-19-uitbraak een pandemiescenario uitgewerkt in de ORSA.

FRP 2022/72 - Sign. - EBA stelt definitieve transparantiebepalingen over stembeleid grote beleggingsondernemingen vast

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
In haar nieuwsbrief van oktober 2021 meldt Eumedion dat EBA op 19 oktober 2021 de definitieve technische reguleringsnormen (RTS) hebben vastgesteld wat betreft het beleggingsbeleid van grote beleggingsondernemingen waardoor deze financiële ondernemingen te maken krijgen met gedetailleerde transparantievoorschriften voor de verantwoording van hun stemgedrag op de AVA’s van de beursgenoteerde ondernemingen waarin zij ten minste 5% van de stemrechten houden. Op grond van de in 2019 vastgestelde IFR, is de EBA verplicht dergelijke reguleringsnormen op te stellen.

FRP 2022/73 - Sign. - ESMA, EBA en EIOPA stellen definitieve regels voor financiële producten met milieudoelstelling vast

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
In haar nieuwsbrief van oktober 2021 meldt Eumedion dat ESMA, EBA en EIOPA op 22 oktober de definitieve technische reguleringsnormen (RTS) hebben vastgesteld voor financiële producten die investeren in groene activiteiten. De RTS zijn een technische uitwerking van de transparantieverplichtingen uit de SFDR en zijn erop gericht om institutionele beleggers te verplichten om duurzaamheidsinformatie te betrekken bij het nemen van beleggingsbeslissingen en om daarover te rapporteren en om een duidelijk wettelijk kader te creëren voor het aanbieden van financiële producten met een duurzaamheids- of ESG-doelstelling. De regels zullen waarschijnlijk op 1 juli 2022 in werking treden.

FRP 2022/74 - Sign. - Eumedion: mogelijkheid om short selling tijdelijk te verbieden moet worden afgeschaft

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 19 november 2021 meldt Eumedion dat ESMA serieus zou moeten overwegen om de bestaande mogelijkheid voor nationale toezichthouders om short selling in een bepaald aandeel tijdelijk te verbieden, af te schaffen. Dit volgt uit de door Eumedion ingediende reactie op ESMA’s consultatie over de evaluatie van bepaalde elementen van de short selling verordening.

FRP 2022/75 - Sign. - Eumedion: aandeelhouders van beurs-bv’s moeten dezelfde rechten hebben als die van beurs-nv’s

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 2 december 2021 publiceert Eumedion een position statement waarin wordt gepleit voor het gelijktrekken van de positie van aandeelhouders van beursgenoteerde besloten vennootschappen (beurs-bv’s) met die van beursgenoteerde naamloze vennootschappen (beurs-nv’s). In het statement signaleert Eumedion dat het aantal Nederlandse beurs-bv’s het laatste jaar toeneemt en dat aandeelhouders van beurs-bv’s op verschillende punten verkeren in een nadeligere positie dan aandeelhouders van beurs-nv’s. Om te voorkomen dat aandeelhouders het vertrouwen verliezen in het Nederlandse systeem van corporate governance en checks and balances meent Eumedion dat de mate van bescherming van aandeelhouders van beurs-bv’s op hetzelfde niveau moet worden gebracht als bij beurs-nv’s. Eumedion zal hiervoor aandacht vragen bij het volgende kabinet. Aanvullend heeft Eumedion een position statement over spacs uitgebracht. In dit statement pleit Eumedion vooral voor meer gestructureerde informatie ten tijde van de aankondiging van de spac om een business combination met een ‘echte’ onderneming aan te gaan.

FRP 2022/77 - Sign. - Europese kapitaalvoorstellen bieden aanknopingspunten voor dialoog

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 27 oktober 2021 meldt de NVB dat de Europese Commissie voorstellen heeft gepubliceerd die betrekking hebben op de hoeveelheid kapitaal die banken moeten aanhouden ten opzichte van het risico dat zij lopen. De publicatie vormt de eerste stap om Bazel IV om te zetten in Europese regels. De NVB zal in gesprek met beleidsmakers en politici aandacht vragen voor de maatschappelijke kosten zodat deze worden meegenomen in de besluitvorming.

FRP 2022/78 - Sign. - WGS maakt betere bescherming samenleving tegen fraude en witwassen mogelijk

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 10 november 2021 meldt de NVB dat de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS) zorgt ervoor dat publieke en private partijen onderling gegevens kunnen uitwisselen om de samenleving beter te kunnen beschermen tegen fraude en witwassen van geld. Nu verloopt de informatie-uitwisseling veelal te traag omdat de politie bijvoorbeeld een vordering nodig heeft om van de bank gegevens te kunnen opvragen. Dit stelt de NVB in reactie op het advies van de AP aan de Eerste Kamer.

FRP 2022/79 - Sign. - Notitie bedrijfsfinanciering 2021

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 2 december 2021 publiceert de NVB de notitie bedrijfsfinanciering 2021 die is opgesteld voor het rondetafelgesprek over mkb-financiering in de Tweede Kamer. In de notitie doet de NVB onder andere aanbevelingen voor een doelgroepenbeleid (gericht op o.a. starters, startups, snelle groeiers en innovatieve bedrijven), verdere aandacht voor de verbreding van het aanbod door non-bancaire marktpartijen, meer voorlichting en ondersteuning, fiscale stimulering van risicokapitaal, het bevorderen van actuele en digitale informatie over bedrijfsmatige cijfers (volgens de normen van Standard Business Reporting).

FRP 2022/81 - Sign. - Kifid borgt in beroep toegang tot het recht voor miljoenen Nederlanders

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 2 november 2021 meldt het Verbond blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid inzake de Vrije Keuze van Rechtshulpverlener (VKR). Het Kifid stelt dat de eerdere uitspraak van de geschillencommissie geen steun vindt in het recht. De initiële uitspraak van het Kifid zou een forse verruiming van de keuze voor rechtshulp bij rechtsbijstandsverzekeraars hebben betekend. In dat geval zou door noodzakelijke (premie)maatregelen de toegang tot het recht voor een grote groep consumenten en ondernemers onder druk komen te staan.

FRP 2022/82 - Sign. - Financiële instellingen op koers met bijdrage aan klimaatakkoord

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 28 oktober 2021 heeft DUFAS aangegeven dat 89% van de financiële instellingen die het Klimaatcommitment ondertekenden, heeft het CO2-gehalte van financieringen en beleggingen in kaart gebracht. Daarnaast heeft 51% van de ondertekenaars al actieplannen opgesteld om bij te dragen aan het akkoord van Parijs. Hiermee loopt financiële sector vooruit op de gemaakte afspraken in het Klimaatcommitment. Dit blijkt uit de voortgangsrapportage van KPMG en begeleidende brief die vandaag naar de Tweede Kamer zijn gestuurd.

FRP 2022/83 - Sign. - Europese toezichthouders publiceren definitief advies Taxonomierapportage

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 22 oktober 2021 meldt de Pensioenfederatie dat de ESA’s het definitieve advies hebben gepubliceerd voor de secundaire wetgeving (Regulatory Technical Standards) ter invulling van rapportageverplichtingen voor financiële marktpartijen onder de Taxonomieverordening. De RTS zijn van belang voor pensioenfondsen die onder de Taxonomieverordening moeten gaan rapporteren in welke mate ze beleggen in duurzame economische activiteiten. Dat zijn pensioenfondsen die zichzelf als ‘lichtgroen’ hebben geclassificeerd onder art. 8 van de SFDR én daarnaast aan ecologische duurzame beleggingen doen volgens art. 2(17) van de SFDR.

FRP 2022/84 - Sign. - Grondslagen en factoren voor individuele waardeoverdrachten voor 2022 vastgesteld

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 9 november 2021 heeft de Pensioenfederatie de waardeoverdrachtfactoren voor 2022 vastgesteld. Met deze factoren kunnen pensioenuitvoerders individuele waardeoverdrachten uitvoeren. Ook voor de automatische waardeoverdrachten wordt gebruik gemaakt van deze factoren. Ten opzichte van 2021 is alleen de rekenrente gewijzigd naar 0,528%. Voor hele kleine pensioenen (kleiner dan € 2) is het overzicht voor kapitaal- en premieovereenkomsten bijgewerkt.

FRP 2022/85 - Sign. - Staatssecretaris beantwoordt Kamervragen AFM-rapport over kostentransparantie

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 10 november 2021 heeft de Pensioenfederatie de beantwoording van de Kamervragen gepubliceerd waarin de staatssecretaris aangeeft dat het een goede zaak is dat pensioenfondsen de verantwoordelijkheid hebben genomen om zichzelf inhoudelijke normen aan te bevelen voor kostentransparantie. Tegelijk stelt de staatssecretaris dat het duidelijk is geworden dat lang niet alle pensioenfondsen de eigen aanbevelingen volledig blijken op te volgen, tien jaar nadat die zijn gepubliceerd.

FRP 2022/87 - Sign. - UBO-register niet buiten werking gesteld

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 17 november 2021 heeft de KNB een bericht gepubliceerd dat het Haagse gerechtshof heeft een verzoek om de Nederlandse wetgeving voor registratie van Ultimate Beneficial Owners (UBO’s) buiten werking te stellen afgewezen. De Stichting Privacy First had dit in een hoger beroep geëist

FRP 2022/88 - Sign. - Onderzoek naar conflicterende plichten banken en notarissen

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 30 november 2021 maakt de KNB bekend dat een onderzoek loopt naar de conflicterende plichten van banken (cliëntenonderzoek) en notarissen (geheimhoudingsplicht). De KNB heeft de minister van Justitie en Veiligheid en de minister voor Rechtsbescherming een brief gestuurd over de spanning die kan ontstaan tussen beide wettelijke vereisten. Daarvan heeft de minister van Financiën een afschrift ontvangen. Dit laat hij weten via de beantwoording van schriftelijke vragen van Pieter Grinwis (ChristenUnie) over spanningen bij toepassing van de Wwft. De minister laat in de antwoorden weten dat hij samen met de twee andere betrokken ministers, de KNB, de NVB, DNB en het BFT de aard en omvang van de problematiek analyseert.

FRP 2022/89 - Sign. - RJ-Uiting 2021-13: EU-Taxonomieverordening

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 1 december 2021 meldt de NBA dat de Raad voor de Jaarverslaggeving de ‘RJ-Uiting 2021-13: EU-Taxonomieverordening: vanaf verslagjaar 2021 aanvullende verplichte vermeldingen in de niet-financiële verklaring in het bestuursverslag van grote organisaties van openbaar belang’ heeft gepubliceerd. Sinds enkele jaren schrijft een Europese richtlijn voor dat zogenoemde grote organisaties van openbaar belang (grote oob’s) een verklaring over niet-financiële informatie (‘niet-financiële verklaring’) opstellen als onderdeel van het bestuursverslag. In Nederland is deze verplichting geïmplementeerd in het Besluit bekendmaking niet-financiële informatie.

FRP 2022/90 - Sign. - Bijklussende bankmedewerkers krijgen beroepsverbod

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 15 december 2021 heeft NBA gemeld dat de Tuchtcommissie Banken drie bankmedewerkers beroepsverboden heeft opgelegd van vijf en zes maanden. De drie lieten het na hun werkgever te informeren over hun bijverdiensten. Daarmee schonden ze de bankierseed. De drie zijn inmiddels niet meer werkzaam bij de desbetreffende bank.

FRP 2022/92 - Sign. - AFM vraagt VV&A om reactie op vragen in onderzoek naar beleggingsbeleid

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
Op 15 september 2021 maakt VV&A bekend dat de AFM de VV&A om een reactie heeft gevraagd op vragen in het onderzoek naar beleggingsbeleid. Naast feitelijke vragen over het beleggingsbeleid vraagt de AFM ook naar de reactie over de behoefte aan sturing op de genoemde onderwerpen en naar ideeën ter verbetering van bestaande praktijken. De AFM heeft de vragen ook voorgelegd aan het bestuur van de VV&A evenals aan de andere organisaties die de Handreiking Beleggingsbeleid in 2015 ondertekend hebben.

FRP 2022/94 - Sign. - Financial stability: Commission designates replacement rates for EONIA and CHF LIBOR

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 October 2021 the European Commission announced it has nominated the replacement rates for two interest rate benchmarks, the Swiss Franc London Interbank Offered Rate and the Euro Overnight Index Average. As of 1 January 2022, all references to CHF LIBOR and EONIA in contracts and financial instruments will automatically be replaced with references to new risk-free rates. For CHF LIBOR, the nominated replacement rate is the new Swiss Franc risk-free rate SARON. EONIA references will be replaced by references to the euro risk-free rate €STR.

FRP 2022/95 - Sign. - Banking Package 2021: new EU rules to strengthen banks’ resilience and better prepare for the future

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 27 October 2021 the European Commission has adopted a review of EU banking rules (the Capital Requirements Regulation and the Capital Requirements Directive). These new rules will ensure that EU banks become more resilient to potential future economic shocks, while contributing to Europe’s recovery from the COVID-19 pandemic and the transition to climate neutrality. The EC has also published Questions and Answers.

FRP 2022/96 - Sign. - Banking supervision - aligning EU rules on capital requirements to international standards (review processes)

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 28 October 2021 the feedback period started on a proposal for a directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2013/36/EU as regards supervisory powers, sanctions, third-country branches, and environmental, social and governance risks, and amending Directive 2014/59/EU. The feedback period ends on 19 January 2022.

FRP 2022/97 - Sign. - Alignment EU rules on capital requirements to international standards (prudential requirements and market discipline)

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 28 October 2021 the feedback period started for on a proposal for a regulation aiming to amend the Capital Requirements Regulation ((EU) No 575/2013). The proposal will be part of a legislative package together with a proposal to amend the Capital Markets Directive (2013/36/EU). The package aims to implement the final elements of the internationally agreed prudential standards for credit institutions developed by the Basel Committee on Banking Supervision, also known as the ‘Basel III framework’. The feedback period ends on 19 January 2022.

FRP 2022/98 - Sign. - Commission announces proposed way forward for central clearing

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 November the Commissioner for Financial Services, Financial Stability and Capital Markets Union Mairead McGuinness announced the Commission’s proposed way forward for central clearing. The Commission remains of the view that over-reliance on UK-based central counterparties (CCPs) for some clearing activities is a source of financial stability risk in the medium term and will pursue its work to develop the capacity of EU-based CCPs as a means to reduce such over-reliance. However, in order to address possible short-term financial stability risk, linked to an abrupt interruption in access to clearing services, the Commission will soon propose an extension of equivalence for UK-based CCPs.

FRP 2022/100 - Sign. - Listing Act – making public capital markets more attractive for EU companies and facilitating access to capital for SMEs

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 19 November 2021 the feedback and public consultation period started on a proposal for a regulation as regards the public listing process for EU companies. The proposal aims to simplify the listing requirements, including post-listing, in order to make public capital markets more attractive for EU companies and facilitate access to capital for SMEs. The feedback and public consultation period end on 11 February 2022.

FRP 2022/101 - Sign. - Mortgage credit – review of EU rules

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 November 2021 the European Commission launched a feedback and public consultation period for a proposal for a directive reviewing the EU rules on mortgage credit. This review will assess how to ensure that consumers are provided with simplified, timely and relevant information, adapt the rules to the digital environment and foster cross-border provision of mortgage credit. The feedback and consultation period runs until 28 February 2022.

FRP 2022/102 - Sign. - Digital Finance: Commission welcomes political agreement on the Distributed Ledger Technology pilot regime

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 25 November 2021 the European Commission welcomed the political agreement reached on the 26th of November 2021 between the European Parliament and the Council on the Commission’s proposal for a Regulation on a pilot regime for market infrastructures based on distributed ledger technology (the ‘DLT pilot regime’). The pilot regime will allow EU regulators and market participants to gain experience using distributed ledger technology (i.e. the technology used for the trading and settlement of ‘tokenised’ financial instruments), while ensuring that they can deal with risks to investor protection, market integrity and financial stability.

FRP 2022/103 - Sign. - Capital Markets Union: Commission proposes new measures to boost Europe’s capital markets

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 25 November 2021 the European Commission adopted a package of measures to improve the ability of companies to raise capital across the EU and ensure that Europeans get the best deals for their savings and investments. One year on from the 2020 Capital Markets Union Action Plan, the Commission is delivering on its commitments, proposing measures to boost European capital markets. The Commission also published Questions and Answers on the 2021 Capital Markets Union package.

FRP 2022/105 - Sign. - Long-term investment funds – review of EU rules

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 25 November 2021 the European Commission launched a feedback period for a proposal for a regulation amending Regulation (EU) 2015/760 as regards the scope of eligible assets and investments, the portfolio composition and diversification requirements, the borrowing of cash and other fund rules and as regards requirements pertaining to the authorisation, investment policies and operating conditions of European long-term investment funds. The feedback period runs until 27 January 2022.

FRP 2022/107 - Sign. - Financial services – review of EU rules on alternative investment fund managers

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 25 November 2021 the European Commission launched a feedback period for a proposal for a directive amending Directives 2011/61/EU and 2009/65/EC as regards delegation arrangements, liquidity risk management, supervisory reporting, provision of depositary and custody services and loan origination by alternative investment funds. The feedback period runs until 27 January 2022.

FRP 2022/108 - Sign. - Review of the regulatory framework for investment firms and market operators

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 25 November 2021 the European Commission launched a feedback period for a proposal for a directive amending Directive 2014/65/EU on markets in financial instruments. The feedback period runs until 27 January 2022. On 26 November 2021 the European Commission launched a feedback period for a proposal for a regulation amending Regulation (EU) No 600/2014 as regards enhancing market data transparency, removing obstacles to the emergence of a consolidated tape, optimising the trading obligations and prohibiting receiving payments for forwarding client orders. The feedback period runs until 27 January 2022.

FRP 2022/109 - Sign. - EU banking sector – review of macroprudential rules to limit systemic risk

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 1 December 2021 the European Commission launched a public feedback period for a proposal for a regulation reviewing the macroprudential rules to limit systematic risks in the EU banking sector. This initiative’s purpose is to improve the macroprudential rules in the light of lessons learnt from six years’ experience of using it, including during the major economic crisis caused by COVID-19, and to ensure that appropriate tools are available to deal with emerging systemic risks. The feedback period runs until 18 March 2022.

FRP 2022/110 - Sign. - Commission adopts revised Guidelines on State aid to promote risk finance investments

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 6 December 2021 the European Commission adopted revised Guidelines on State aid to promote risk finance investments (the ‘Risk Finance Guidelines’). The revised Guidelines will apply from 1 January 2022. They clarify and simplify the rules under which Member States can support and facilitate access to finance by European start-ups, small and medium-sized enterprises (‘SMEs’) and companies with a medium capitalization (‘mid-caps’), while ensuring a level playing field in the Single Market.

FRP 2022/111 - Sign. - Delegated Act published: Identification of staff whose professional activities have a material impact on the investment firm’s risk profile

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 7 December 2021 the European Commission published delegated act Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2155 of 13 August 2021 supplementing Directive (EU) 2019/2034 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the classes of instruments that adequately reflect the credit quality of the investment firm as a going concern and possible alternative arrangements that are appropriate to be used for the purposes of variable remuneration.

FRP 2022/112 - Sign. - Delegated Act published: RTS on ‘class 1 minus’ investment firms at the discretion of the competent authorities

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 7 December 2021 the European Commission published delegated act Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2153 of 6 August 2021 supplementing Directive (EU) 2019/2034 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the criteria for subjecting certain investment firms to the requirements of Regulation (EU) No 575/2013.

FRP 2022/113 - Sign. - Delegated Act published: Financial instruments of the investment firm and alternative arrangements for the purposes of variable remuneration

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 7 December 2021 the European Commission published delegated act Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2154 of 13 August 2021 supplementing Directive (EU) 2019/2034 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying appropriate criteria to identify categories of staff whose professional activities have a material impact on the risk profile of an investment firm or of the assets that it manages.

FRP 2022/114 - Sign. - Delegated Act published: criteria for climate change mitigation or adaptation

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 9 December 2021 the European Commission published delegated act Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2139 of 4 June 2021 supplementing Regulation (EU) 2020/852 of the European Parliament and of the Council by establishing the technical screening criteria for determining the conditions under which an economic activity qualifies as contributing substantially to climate change mitigation or climate change adaptation and for determining whether that economic activity causes no significant harm to any of the other environmental objectives.

FRP 2022/115 - Sign. - Delegated Act published: disclosures related to environmentally sustainable economic activities of undertakings

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 December 2021 the European Commission published delegated act Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2178 of 6 July 2021 supplementing Regulation (EU) 2020/852 of the European Parliament and of the Council by specifying the content and presentation of information to be disclosed by undertakings subject to Art. 19a or 29a of Directive 2013/34/EU concerning environmentally sustainable economic activities, and specifying the methodology to comply with that disclosure obligation.

FRP 2022/117 - Sign. - Digital Finance: new Commission strategy paves the way for modern and streamlined supervisory data reporting

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 15 December 2021 the European Commission presented a new strategy to improve and modernise financial supervisory reporting in the EU. The strategy’s main objective is to put in place a system that delivers accurate, consistent, and timely data to supervisory authorities at EU and national level, while minimising the overall reporting burden on financial institutions.

FRP 2022/118 - Sign. - Digital finance package: Council reaches agreement on MiCA and DORA

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 24 November 2021 the European Council adopted its position on wo proposals that are part of the digital finance package: the ‘Regulation on Markets in Crypto Assets’ (MiCA) and the ‘Digital Operational Resilience Act’ (DORA). This agreement forms the Council’s negotiating mandate for trilogue negotiations with the European Parliament. This package bridges a gap in existing EU legislation by ensuring that the current legal framework does not pose obstacles to the use of new digital financial instruments and, at the same time, ensures that such new technologies and products fall within the scope of financial regulation and operational risk management arrangements of firms active in the EU. Thus, the package aims to support innovation and the uptake of new financial technologies while providing for an appropriate level of consumer and investor protection.

FRP 2022/119 - Sign. - Anti-money laundering: Council agrees its negotiating mandate on transparency of crypto-asset transfers

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 1 December 2021 the European Council announced that EU ambassadors agreed on a mandate to negotiate with the European Parliament on a proposal to update existing rules on information accompanying transfers of funds. The aim of the proposal is to introduce an obligation for crypto-asset service providers to collect and make accessible full information about the sender and beneficiary of the transfers of virtual or crypto assets they operate. This is what payment service providers currently do for wire transfers. The purpose is to ensure traceability of crypto-asset transfers, so as to be able to better identify possible suspicious transactions and if necessary blocking them.

FRP 2022/123 - Sign. - EBA updates risk assessment indicators

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 7 October 2021 the EBA published an updated list of indicators for risk assessment and risk analysis tools, together with the accompanying methodological guide. Without adding any reporting burden neither on reporting institutions nor on competent authorities, this guidance describes how risk indicators are computed in EBA publications and allows competent authorities and users of EBA data to interpret key bank figures in a consistent fashion when conducting their risk assessments and analyses.

FRP 2022/126 - Sign. - EBA publishes final draft regulatory technical standards on disclosure of investment policy by investment firms

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 19 October 2021 the EBA published new regulatory technical standards on disclosure of investment policy by investment firms. The final draft RTS put forward comparable disclosures that should help stakeholders understand investment firms’ influence over the companies in which they hold voting rights and the impact of investment firms’ policies on aspects such as the governance or management of those companies.

FRP 2022/127 - Sign. - Clarifications to the seventh set of issues raised by the industry working group on Application Programming Interfaces under PSD2

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 20 October 2021 the EBA published clarifications to a seventh set of issues that had been raised by participants of its working group on Application Programming Interfaces under PSD2. The clarifications respond to issues raised on downtime of dedicated interfaces, payment status/rejection reasons, ASPSPs restricting access in case of embedded redirection, scope of the bank offered consent, inability to initiate bulk payments via APIs and whether the Electronic Banking Internet Communication Standard is within the scope of PSD2.

FRP 2022/128 - Sign. - EBA publishes final draft technical standards on the alternative standardised approach for market risk

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 October 2021 the EBA published its final draft Regulatory Technical Standards on gross jump-to-default amounts and on residual risk add-on. These final draft RTS provide technical specifications for the implementation of these two elements of the alternative standardised approach for market risk. The draft RTS are part of the phase 3 deliverables of the EBA roadmap for the new market and counterparty credit risk approaches.

FRP 2022/129 - Sign. - Reply to the European Commission’s call for advice on funding in resolution and insolvency

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 October 2021 the EBA published its advice to the European Commission on funding in resolution and insolvency as part of the review of the CMDI framework. The EBA response provides a quantitative analysis on banks’ capacity to access available sources of funding under the current framework and under various creditor hierarchies, and with regards to the minimum requirement for own funds and eligible liabilities.

FRP 2022/130 - Sign. - EBA consults on the amendment to its technical standards on strong customer authentication and secure communication in relation to the 90-day exemption for account access

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 28 October EBA launched a public consultation on the amendment of its Regulatory Technical Standards (RTS) on strong customer authentication and secure communication (SCA&CSC) under the Payment Services Directive (PSD2) with regard to 90-day exemption from SCA for account access. The consultation paper aims at addressing a number of issues that the EBA has identified in the application of this exemption, particularly in cases where ASPSPs have not made use of the exemption and request SCA for each account access, or where they request SCA more frequently than every 90-days, as allowed by the RTS. The consultation ended on 25 November 2021.

FRP 2022/131 - Sign. - EBA observes discrepancies in relation to the protection of client funds by deposit guarantee schemes and makes recommendations to the EU Commission

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 28 October EBA published an Opinion on the treatment of client funds under DGSD, where it assessed the current approaches to the protection of funds deposited with credit institutions on behalf of clients by entities that are themselves excluded from DGS protection. Based on its assessment, the EBA included some recommendations to the EU Commission, which aim at informing its ongoing review of the DGDS.

FRP 2022/132 - Sign. - EBA consults on draft technical standards on Initial Margin Model Validation under EMIR

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 4 November 2021 EBA launched a public consultation on its draft Regulatory Technical Standards (RTS) on Initial Margin Model Validation (IMMV) under the European Markets Infrastructure Regulation (EMIR). The consultation paper sets out the supervisory procedures for initial and ongoing validation of initial margin models, which will be used to determine the level of margin requirements for uncleared over the counter (OTC) derivatives. Supervisory validation will ensure harmonised supervisory procedures and an appropriately prudent approach to the level of initial margins for EU derivatives counterparts. The consultation runs until 4 February 2022.

FRP 2022/133 - Sign. - EBA publishes final draft technical standards specifying how to identify the appropriate risk weights and conditions when assessing minimum LGD values for exposures secured by immovable property

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 5 November 2021 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the types of factors and conditions to be considered for the assessment of the appropriateness of risk weights and of minimum loss given default (LGD) values. These final draft RTS will support relevant authorities across EU Member States in carrying out their periodical assessments by striking the right balance between ensuring coherence and harmonisation of their assessments and preserving the necessary flexibility.

FRP 2022/134 - Sign. - EBA publishes Guidelines on recovery plan indicators

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 9 November 2012 EBA published Guidelines on recovery plan indicators. The Guidelines establish a common EU approach for developing the framework of recovery plan indicators, providing additional guidance on indicators’ calibration, monitoring and breaches notifications. The guidelines aim at strengthening the quality of recovery indicators framework and contributing to effective crisis preparedness of institutions.

FRP 2022/135 - Sign. - EBA publishes final draft technical standards on individual portfolio management by crowdfunding service providers

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 9 November 2021 EBA published its Final Report on draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the information that crowdfunding service providers offering individual portfolio management of loans shall provide to investors in relation to the method to assess credit risk, and on each individual portfolio. The draft RTS also specify the policies, procedures and organisational arrangements that crowdfunding service providers shall have in place in relation to any contingency fund they may offer to investors.

FRP 2022/136 - Sign. - EBA issues requirements on institutions’ Pillar 3 disclosure of interest rate risk exposures

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 November 2021 EBA published its first draft implementing technical standards (ITS) on Pillar 3 disclosure of institutions’ exposures to interest rate risk on positions not held in the trading book (IRRBB). The final draft ITS put forward comparable disclosures that will help stakeholders assess institutions’ IRRBB risk management framework as well as the sensitivity of institutions’ economic value of equity and net interest income to changes in interest rates. The standards will amend the comprehensive ITS on institutions’ public disclosures, in line with the strategic objective of developing a single and comprehensive Pillar 3 package that should facilitate implementation by institutions and further promote market discipline.

FRP 2022/137 - Sign. - EBA consults on machine learning for internal ratings-based models

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 11 November 2011 EBA published a discussion paper on machine learning used in the context of internal ratings-based (IRB) models to calculate regulatory capital for credit risk. The aim of the discussion paper is to set supervisory expectations on how new sophisticated machine learning models can coexist with and adhere to the Capital Requirements Regulation (CRR) when used in the context of IRB models. The discussion paper seeks stakeholders’ feedback on many practical aspects related to the use of machine learning in the context of IRB with the aim of providing clarity on supervisory expectations on their use. The consultation runs until 11 February 2022.

FRP 2022/138 - Sign. - EBA publishes guidance on how to grant authorisation as credit institution

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 11 November 2021 EBA published the Final Paper of its Guidelines on a common assessment methodology for granting authorisation as a credit institution. It is the first guidance addressed to all competent authorities across the EU in charge of granting authorisation as a credit institution, and covers the authorisation requirements set out in the Capital Requirements Directive (CRD).

FRP 2022/141 - Sign. - EBA sees limited impact of the NSFR on the functioning of the precious metals’ markets

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On the 17 November EBA published a Report on the possible impact of the net stable funding ratio (NSFR) on the functioning of the precious metals’ markets. The Report aims at assessing whether it would be justified to reduce the required stable funding factor for assets used for providing clearing and settlement services or for financing transactions of precious metals.

FRP 2022/142 - Sign. - EBA and ESMA consult on framework for the supervisory review and evaluation process of investment firms

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 18 November 2021 EBA and ESMA launched a public consultation on their Guidelines on common procedures and methodologies for the supervisory review and evaluation process (SREP). EBA is also consulting on draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the additional own funds requirements that could be determined by competent authorities for investment firms. Both regulatory products are based on the Investment Firms Directive (IFD) and aim at consistent supervisory practices with regard to the review and evaluation of investment firms. The consultations run until 18 February 2022.

FRP 2022/143 - Sign. - EBA publishes its final revised Guidelines on internal governance for investment firms under the Investment Firms Directive

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 November 2021 EBA published its revised Guidelines on internal governance for investment firms under the Investment Firms Directive (IFD). The Guidelines provide further details on how the IFD governance provisions should be applied by class 2 investment firms, specifying the tasks, responsibilities and organisation of the management body, and the organisation of investment firms, including the need to create transparent structures that allow for supervision of all their activities. The Guidelines also specify requirements aimed at ensuring the sound management of risks across all three lines of defence and, in particular, set out detailed requirements for the second line of defence (the compliance function and the independent risk management where applicable) and, the third line of defence (the internal audit function), where applicable.

FRP 2022/144 - Sign. - EBA publishes its final Guidelines on remuneration for investment firms under the Investment Firms Directive

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 November 2021 EBA published its revised Guidelines on sound remuneration policies for investment firms under the Investment Firms Directive (IFD). The final Guidelines provide further details on how the provisions under IFD on remuneration policies and variable remuneration of identified staff should be applied by class 2 investment firms. The Guidelines are as far as possible consistent with the existing Guidelines under the Capital Requirements Directive (CRD). Relevant differences between IFD and CRD (e.g., the absence of a bonus cap and differences in instruments and the length of deferral periods) have been taken into account.

FRP 2022/145 - Sign. - EBA publishes final draft technical standards on how to calculate risk weighted exposure amounts for exposures towards collective investment undertakings

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 24 November 2021 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the methodology to apply to calculate the risk-weighted exposure amounts, in the context of the mandate-based approach when there are some missing inputs. These final draft RTS will contribute to the calculation of own funds requirements for the exposures in the form of units or shares in CIUs under the Standardised Approach (SA) for credit risk.

FRP 2022/146 - Sign. - EBA notes significant efforts in IFRS 9 implementation by EU institutions but cautions on some of the observed accounting practices

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 24 November 2021 EBA published a Report summarising the findings arising from the monitoring activities on the International Financial Reporting Standard (IFRS 9) implementation by EU institutions. The aim of this Report is to assist supervisors evaluate the quality and adequacy of IFRS 9 Expected Credit Loss (ECL) models, in order to contribute to a high-quality and consistent application of the IFRS 9 standard in the EU. In line with the IFRS 9 Roadmap, the EBA will continue monitoring and promoting consistent application of IFRS 9, as well as working on the interaction with prudential requirements.

FRP 2022/147 - Sign. - EBA consults on interest rate risk arising from non-trading book activities

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 2 December 2021 EBA launched three consultations specifying technical aspects of the revised framework capturing interest rate risks for banking book (IRRBB) positions. The first on draft Guidelines on IRRBB and credit spread risk arising from non-trading book activities (CSRBB); the second on draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the IRRBB standardised approach; and the third on draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the IRRBB supervisory outlier test. The consultations run until 4 April 2022.

FRP 2022/148 - Sign. - EBA updates on monitoring of CET1 capital instruments

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 8 December 2021 EBA published an updated list of Common Equity Tier 1 (CET1) instruments of EU institutions. This list is accompanied by an updated CET1 Report, which includes information on the underlying objectives of the monitoring as well as on the consequences of including or excluding instruments in or from the CET1 list. The EBA’s monitoring of capital instruments contributes to the enhancement of the quality of institutions’ capital across the EU. The EBA will continue to update the Report on a regular basis to give account of new developments in CET1 issuances and practices.

FRP 2022/149 - Sign. - EBA consults on draft technical standards setting requirements for crowdfunding service providers

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 8 December 2021 EBA launched a consultation on draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the information that crowdfunding service providers shall provide to investors. The proposed requirements cover the method used for the calculation of credit scores and loan prices, the factors that the providers need to consider when carrying out a credit risk assessment and conducting a valuation of a loan, and the underlying policies and governance arrangements. The consultation runs until 8 March 2022.

FRP 2022/150 - Sign. - EBA issues revised list of ITS validation rules

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 December 2021 EBA issued a revised list of validation rules in its Implementing Technical Standards (ITS) on supervisory reporting, highlighting those, which have been deactivated either for incorrectness or for triggering IT problems. Competent Authorities throughout the EU are informed that data submitted in accordance with these ITS should not be formally validated against the set of deactivated rules.

FRP 2022/151 - Sign. - EBA consults on liquidity requirements for investment firms

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 December 2021 EBA launched a public consultation on its draft Regulatory Technical Standards (RTS) on specific liquidity measurement requirements for investment firms and draft Guidelines on liquidity requirements exemptions for small and non-interconnected investment firms. The draft RTS and draft Guidelines aim to ensure consistent supervisory practices with regards to the application of liquidity requirements for investment firms across all EU Member States. The consultations run until 10 March 2022.

FRP 2022/152 - Sign. - EBA consults on new remote customer onboarding guidelines

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 December 2021 EBA launched a public consultation on its draft Guidelines on the use of remote customer onboarding solutions. These Guidelines set out a common understanding by competent authorities of the steps financial sector operators should take to ensure safe and effective remote customer onboarding practices in line with applicable anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) legislation and the EU’s data protection framework. Once adopted, these Guidelines will apply to all financial sector operators that are within the scope of the Anti-money Laundering Directive (AMLD). This consultation runs until 10 March 2022.

FRP 2022/153 - Sign. - EBA publishes amended technical standards on credit risk adjustments

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 13 December 2021 EBA published its final report on the draft Regulatory Technical Standards (RTS) amending its RTS on credit risk adjustments in the context of the calculation of the Risk Weight (RW) of defaulted exposures under the Standardised Approach (SA) of credit risk. The proposed amendments follow up on the European Commission’s Action Plan to tackle Non-Performing Loans (NPL) in the aftermath of the COVID-19 pandemic, which indicated the need for a revision of the treatment of purchased defaulted exposures under the SA. This revision is necessary to ensure that the prudential framework does not create disincentives to the sale of non-performing assets by banks.

FRP 2022/154 - Sign. - EBA strengthens AML/CFT supervision in the EU through revised Guidelines and enhanced cooperation

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 16 December 2021 EBA published its revised Guidelines on risk-based supervision of credit and financial institutions’ compliance with anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) obligations. The Guidelines set out the steps supervisors should take to ensure adequate AML/CFT oversight of their sector and support the adoption, by credit and financial institutions, of effective ML/TF risk management policies and procedures.

FRP 2022/155 - Sign. - EBA issues final Guidelines on cooperation and information exchange between prudential supervisors, AML/CFT supervisors and financial intelligence units

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 16 December 2021 EBA published its final Guidelines on cooperation and information exchange between prudential supervisors, AML/CFT supervisors and FIUs setting out how prudential supervisors, anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) supervisors and financial intelligence units (FIUs) should cooperate and exchange information in relation to AML/CFT, in line with provisions laid down in the Capital Requirements Directive (CRD).

FRP 2022/156 - Sign. - EBA’s feasibility study on integrated reporting system provides a long-term vision for increasing efficiencies and reducing reporting costs

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 16 December 2021 EBA published its final Report on the feasibility study of an integrated reporting system (IRS). This Report is the outcome of over two years of effort and active engagement of both national and European authorities, as well as interaction with financial institutions, professional associations and specialised service providers. This study is part of a broader strategy of the European Commission to improve and modernise EU supervisory reporting while minimising the aggregate reporting burden for all parties.

FRP 2022/157 - Sign. - EBA consults on amending technical standards on benchmarking of internal models

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 EBA launched a consultation on the amendment of the Implementing Regulation for the 2023 benchmarking of internal approaches used in credit risk and market risk. While new instruments have been included for the 2023 market risk exercise, the credit risk IRB and IFRS 9 templates have remained untouched. However, for the IRB relevant data collection, some clarifications in the instructions are proposed and some issues are discussed with a view to apply future amendments to the ITS. The consultation runs until 18 February 2022.

FRP 2022/158 - Sign. - EBA proposes amendments to technical standards on the mapping of ECAIs for securitisation positions

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 EBA launched a consultation to amend the Implementing Regulation on the mapping of credit assessments of External Credit Assessment Institutions (ECAIs) for securitisation. The changes reflect the relevant amendments introduced by the new Securitisation Framework, as well as the mappings for two ECAIs that extended their credit assessments to cover securitisations. The Implementing Regulation is part of the EU Single Rulebook for banking aimed at creating a safe and sound regulatory framework consistently applicable across the European Union (EU). The consultation runs until 31 January 2022.

FRP 2022/159 - Sign. - EBA publishes final Guidelines on the delineation and reporting of available financial means of deposit guarantee schemes

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 EBA published its final Guidelines on the delineation and reporting of available financial means (AFM) of DGSs. The purpose of the Guidelines is to ensure that only funds that credit institutions originally contributed to a DGS fund, or that stem indirectly from such contributions, such as recoveries, will count towards reaching the target level of said DGS fund. Conversely, funds that stem directly or indirectly from borrowed resources should not count towards the target level. These clarifications aim at preventing a situation whereby a DGS could meet the target level by taking out a loan, instead of raising contributions from the industry.

FRP 2022/168 - Sign. - ESMA consults on CCP investment practices for highly liquid financial instruments

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 18 November 2021 ESMA launched a consultation paper examining the potential extension of the list of financial instruments eligible for investments by CCPs under EMIR, including EU Money Market Funds (MMFs). The consultation paper explores the benefits and disadvantages of the potential inclusion of financial instruments that are considered highly liquid with minimal market and credit risk. It also looks at whether the inclusion of MMFs is authorised under the EU Money Market Funds Regulation (MMFR). The consultation runs until 24 January 2022.

FRP 2022/172 - Sign. - New ESMA Q&As available

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 19 November 2021 ESMA has updated the following Questions and Answers: Benchmarks Regulation; Central Securities Depositories Regulation; EMIR implementation; European crowdfunding service providers for business Regulation; MiFID II and MiFIR investor protection topics; and Securitisation Regulation.

FRP 2022/173 - Sign. - ESMA publishes draft commodity derivative technical standards under MIFID II Recovery Package

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 November 2021 ESMA published its Final Report on draft Regulatory Technical Standards (RTS) for commodity derivatives under the MiFID II Recovery Package. The draft RTS include proposals on the application procedure for position limit exemptions, a methodology to determine position limits and position management tools for trading venues, which will contribute to stable and orderly commodity derivative markets at a time of heightened scrutiny.

FRP 2022/174 - Sign. - ESMA seeks input on EMIR clearing threshold framework

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 November 2021 ESMA published a discussion paper on EMIR clearing thresholds seeking feedback from market participants and from counterparties trading OTC derivatives. The report aims to collect stakeholder views on the effectiveness and proportionality of the EMIR clearing thresholds and, more broadly, on the EMIR regime as a whole. It also looks at the effectiveness of the EU regime by comparing it to similar third-country regimes. The feedback period runs until 19 January 2022.

FRP 2022/175 - Sign. - ESMA publishes its 2020 annual report on the EU market abuse sanctions

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 23 November 2021 ESMA published its annual report on administrative and criminal sanctions, as well as other administrative measures, issued across the European Union under the Market Abuse Regulation (MAR) in 2020. The Report found that National Competent Authorities (NCAs) and other authorities imposed a total of € 17.5 million in fines related to 541 administrative and criminal actions under MAR.

FRP 2022/177 - Sign. - ESMA publishes report on expected credit loss disclosures of banks

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 15 December 2021 ESMA published its Report on the application of the IFRS 7 Financial Instruments: Disclosures (IFRS 7) and IFRS 9 Financial Instruments (impairment requirements) (IFRS 9) requirements regarding banks’ expected credit losses (ECL). ESMA has identified room for improvement in the level of compliance, comparability and transparency in the application of the relevant IFRS requirements.

FRP 2022/178 - Sign. - ESMA publishes its annual report on waivers and deferrals

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 16 December 2021 ESMA published its Annual Report on waivers and deferrals for equity and non-equity instruments covering the year 2020. The report includes an analysis based on waivers for which ESMA issued an opinion to the competent authority. It also provides an overview on the use of waivers and the application of the deferral regime in the European Economic Area (EEA) for trade transparency under MiFIR. Overall, ESMA observed no major change in market microstructure and waivers and deferrals regimes remain an integral part of the EEA market structure.

FRP 2022/179 - Sign. - ESMA issues statement on supervision of the clearing and derivative trading obligations following the benchmark transition

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 16 December 2021 ESMA released a public statement on the implementation of the changes to the clearing obligation (CO) and derivative trading obligation (DTO) in light of the benchmark transition. The Statement clarifies the situation in which ESMA’s proposed draft regulatory technical standards (RTSs) on the CO and DTO will not enter into force in time for the transition to alternative benchmarks of EONIA or LIBOR- based OTC derivative contracts by the end of 2021.

FRP 2022/181 - Sign. - ESMA calls to deprioritise buy-in supervision

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 ESMA published a Statement to clarify the practical implementation of the EU CSDR settlement discipline regime. The Statement follows ESMA’s letter to the Commission asking the co-legislators to consider a delay of the mandatory buy-in regime, as the Commission’s legislative proposal for the CSDR Review, possibly including changes to the buy-in regime, is not expected to be published before Q1 2022.

FRP 2022/182 - Sign. - ESMA publishes results of its assessment of systemically important UK central counterparties

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 ESMA published a Statement and Report (part 1 and part 2) on the conclusions from its assessment of Tier 2 Central Counterparties (CCPs) established in the United Kingdom (UK). The Report identifies three clearing services as being of substantial systemic importance for the European Union’s financial stability and posing risks that may not be fully mitigated under the current EMIR regulatory framework. It concludes that the costs and risks of derecognising these services would outweigh the benefits to the EU at this time.

FRP 2022/184 - Sign. - EIOPA’s comment on Solvency II proposals from the European Commission

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 1 October 2021 EIOPA announced it welcomes the proposals of the European Commission on the review of Solvency II. EIOPA particularly welcomes the proposal of the European Commission to develop an Insurance Recovery and Resolution Directive, to include the macroprudential perspective in Solvency II, to enhance the proportionality principle and to give mandates for further action on sustainable finance.

FRP 2022/187 - Sign. - EIOPA welcomes Solvency II proposals from the European Commission on sustainability

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 18 October 2021 EIOPA announced it welcomes the Solvency II proposals of the European Commission to give mandates to EIOPA for further action on sustainable finance. EIOPA is convinced that these proposals would contribute positively to a transition into a more sustainable economy and that insurers, in their role as investors and risk managers, can facilitate it.

FRP 2022/190 - Sign. - Parallel publication of the monthly technical information relating to RFR following the approach for Interbank Offered Rates transitions

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
As of November 2021, based on the published approach for the implementation of Interbank Offered Rates (IBOR) transitions, EIOPA from 3rd of november will publish monthly calculations of the technical information relating to the risk-free interest rate (RFR) term structures in parallel to the current official published RFR information.

FRP 2022/193 - Sign. - EIOPA sets out a framework for delivering better value for money in a consumer-centric way

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 30 November 2021 EIPOA issued a supervisory statement, which sets out the common principles needed so unit-linked products can offer value for money. EIOPA considers that reliably putting consumer outcomes at the heart of product design, distribution and monitoring processes is critical for tackling value for money issues. Hence it has issued a supervisory statement to outline how supervisory authorities will monitor manufacturers’ and distributors’ product oversight and governance processes.

FRP 2022/195 - Sign. - EIOPA analyses trends in cross-border IORPs

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 3 December 2021 EIPOA published a report on developments in cross-border arrangements of Institutions for Occupational Retirement Provision (IORPs). 33 cross-border IORPs were active in the European Economic Area (EEA) at the end of 2020. This number represents a substantial drop compared to the 73 active undertakings in 2017, primarily reflecting the United Kingdom’s departure from the European Union.

FRP 2022/197 - Sign. - EIOPA sets out a forward looking digital transformation strategy

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 10 December 2021 EIOPA published its digital transformation strategy, to ensure a systematic, balanced and holistic approach to the technological transformation of the European insurance and pensions markets and their supervision that is currently underway. In its strategy, EIOPA addresses the challenges posed by the digitalisation of the insurance and pensions sector, while enabling stakeholders to harness the benefits that arise from new technologies and business models.

FRP 2022/199 - Sign. - EIOPA insurance stress test shows industry resilience but also reliance on transitional measures

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 16 December 2021 EIOPA published the results of its 2021 Insurance Stress Test in which it assessed the industry’s resilience to a prolonged COVID-19 scenario in a ‘lower for longer’ interest rate environment. In the 2021 Insurance Stress Test, EIOPA conducted a capital and solvency assessment and, for the first time, also examined participants’ pre- and post-stress liquidity positions.

FRP 2022/200 - Sign. - Results of the september 2021 survey on credit terms and conditions in euro-denominated securities financing and over-the-counter derivatives markets (SESFOD)

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 29 October 2021 the ECB published the results of the September 2021 survey on credit terms and conditions in euro-denominated securities financing and over-the-counter derivatives markets (SESFOD). Credit terms and conditions tightened slightly in both securities financing and over-the-counter (OTC) derivatives markets over the June 2021 to August 2021 review period. Survey respondents reported a tightening of overall credit terms for all counterparty types. Both price and non-price terms tightened somewhat for all counterparty types, and in particular for investment funds, hedge funds and insurance companies.

FRP 2022/202 - Sign. - Banks must accelerate efforts to tackle climate risks, ECB supervisory assessment shows

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 22 November 2021 the ECB published its first-ever large-scale assessment of how European banks are adjusting their practices to manage climate and environmental (C&E) risks, in line with the expectations set out in the november 2020 ECB Guide on C&E risks. It concludes that banks have taken initial steps towards incorporating climate-related risks, but none is close to meeting all supervisory expectations.

FRP 2022/203 - Sign. - Supervisory priorities 2022-2024

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 7 December 2021 ECB Banking Supervision published its supervisory priorities for 2022-2024. ECB Banking Supervision has defined its supervisory priorities by drawing on an assessment of the main risks and vulnerabilities to the European banking sector. The three priorities for the 2022-2024 period are all equally important. They aim to ensure that banks (1) emerge from the pandemic healthy, (2) seize this opportunity to address structural weaknesses via effective digitalisation strategies and enhanced governance, and (3) tackle emerging risks.

FRP 2022/204 - Sign. - ECB moves towards harmonising statistical reporting to ease burden for banks and improve analysis

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 ECB announced that it is taking the next step in the project to develop the Integrated Reporting Framework (IReF). This harmonised statistical reporting system is intended to make it easier for banks to report statistical data to the European System of Central Banks (ESCB) and to reduce their reporting burden by leveraging digitalisation and state-of-the-art production organisation. At the same time, the system will facilitate policymakers’ analysis and comparison of such data.

FRP 2022/205 - Sign. - ECB publishes action plan to address recommendations after TARGET incidents in 2020

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 ECB published an action plan to address the recommendations of an independent review mandated by the ECB’s Governing Council in November 2020, following the five major incidents that affected TARGET2 and TARGET2 Securities in 2020. The action plan also addresses recommendations issued by the Eurosystem oversight function and the Internal Audit Committee in relation to these incidents.

FRP 2022/206 - Sign. - ECB will not extend liquidity relief beyond december 2021

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 17 December 2021 ECB announced that it sees no need to extend beyond December 2021 the liquidity relief measure that allowed banks to operate with a liquidity coverage ratio below 100%. As the specific relief measure granted at the outset of the pandemic has not been extended, the ECB expects all banks to maintain a liquidity coverage ratio of above 100% as of 1 January 2022.

FRP 2022/208 - Sign. - SRB publishes guidance on separability of banks in time of crisis

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 26 October 2021 SRB has published the operational guidance on separability for partial transfer tools. This operational guidance helps banks by providing more detail on how to concretely deliver the relevant information and analysis, namely through an analytical document known as the separability analysis report, as well as an operational document, called the transfer playbook.

FRP 2022/209 - Sign. - SRB and FINMA sign cooperation arrangement

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 26 October 2021 SRB and FINMA have concluded a Cooperation Arrangement. The purpose of this arrangement is to provide a basis for the exchange of information and cooperation in resolution planning and the implementation of such planning for financial institutions with operations in the Banking Union and Switzerland.

FRP 2022/210 - Sign. - SRB launches 2022 work programme

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 26 November 2021 SRB published its 2022 Annual Work Programme, setting out its objectives and priorities for the year ahead. It is the second year of the Multi-Annual Programme (MAP) for 2021-2023. The SRB is committed to making banks fully resolvable by the end of 2023.

FRP 2022/211 - Sign. - SRB updates operational guidance for operational continuity in resolution

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 29 November 2021 SRB published an update to its operational guidance on operational continuity in resolution (OCIR). The guidance was published in July 2020 and provided clarification to banks on how to implement SRB expectations for operational continuity, as well as an indicative phasing-in timetable. The updated document gives more details on topics related to financial resilience and staffing (new sections 3.4.4 and 3.4.5).

FRP 2022/212 - Sign. - SRB publishes solvent wind-down guidance

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022
On 1 December 2021 SRB published guidance on solvent wind-down of derivatives and trading books in resolution, in line with its Expectations for Banks document, published in april 2020. This guidance sets out the scope and minimum expectations for SWD planning and potential execution, with the main objectives to adequately prepare, develop and maintain banks’ capabilities for the planning of a SWD in resolution, and to ensure execution capabilities of the SWD plan in a reasonable timeframe.

FRP 2022/240 - Art. - Over algemene zakelijke kredietvoorwaarden van Nederlandse banken (deel 1)

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022 geschreven door Steeg, R.W.K.
Een groot deel van door Nederlandse banken verstrekte zakelijke kredieten wordt beheerst door algemene kredietvoorwaarden. Algemene kredietvoorwaarden zijn vrijwel volledig vanuit het perspectief van de bank opgesteld en bevatten bepalingen die nadelig kunnen uitpakken voor kredietnemers. Dit artikel biedt een overzicht van bepalingen die algemene kredietvoorwaarden van diverse Nederlandse banken met elkaar gemeen hebben. Verder komen onderlinge verschillen aan de orde.

FRP 2022/241 - Art. - Opzegging van bankrelaties en het recht op een zakelijke bankrekening

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022 geschreven door Sanders, R.J.M.
Sinds 1 juli 2013 hebben consumenten in beginsel recht op een ‘basisbetaalrekening’ bij een bank die in Nederland betaalrekeningen aan consumenten aanbiedt. Mede door de toegenomen invloed van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (hierna: ‘Wwft’) zeggen banken hun relaties met bestaande ‘ongewenste’ cliënten steeds vaker op. Dit leidt tot een stroom aan rechtszaken, waarbij partijen banken proberen te bewegen om een bankrelatie voort te zetten.

FRP 2022/242 - Art. - Financiële zorgplichten vs. privacyregels: een botsing of geen reden tot zorg?

Aflevering 1, gepubliceerd op 11-02-2022 geschreven door Borne-Verheijen, C.H.D.W. van den en Jansen, M.
Sinds de jaren negentig zijn zowel de (bijzondere) zorgplicht bij financiële dienstverlening als privacywetgeving geïntroduceerd en geëvolueerd. In dit artikel wordt het juridisch kader van privacywetgeving (AVG en UAVG) en de (bijzondere) zorgplicht (o.a. Wft) toegelicht. Aan de hand van praktische voorbeelden wordt ingegaan op het snijvlak tussen deze twee.