Aflevering 2

Gepubliceerd op 23 maart 2022

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 18-11-2024

FRP 2022/245 - Sign. - Wetsvoorstel aanpassing regeling waardeoverdracht en afkoop klein pensioen en invoering afkoop klein nettopensioen en nettolijfrente

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft de minister van Financiën het wetsvoorstel tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met aanpassing van de regeling voor waardeoverdracht en afkoop klein pensioen en invoering van afkoop klein nettopensioen en nettolijfrente, alsmede de memorie van toelichting, naar de Tweede Kamer gestuurd.

FRP 2022/255 - Sign. - Discussion paper over de rol van informatiedocumenten

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 21 december 2021 heeft de AFM een discussion paper gepubliceerd over de rol van wettelijk verplichte precontractuele informatiedocumenten bij consumentenbescherming. Deze documenten zijn vaak zo technisch en gedetailleerd dat consumenten ze moeilijk kunnen begrijpen. In de paper heeft de AFM aan dat ook andere instrumenten consumenten kunnen beschermen. Daarvoor is het belangrijk om inzichten in het gedrag van consumenten en markten toe te passen. Europese instellingen kijken bij evaluaties en wetstrajecten ook naar hoe effectief de huidige vereisten van informatiedocumenten zijn.

FRP 2022/256 - Sign. - Provisieverbod geldt ook voor vergoeding finfluencers

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 21 december 2021 heeft de AFM een statement uitgebracht over het provisieverbod. Volgens de AFM geldt het provisieverbod voor beleggingsondernemingen ook bij het betalen van zogeheten finfluencers. Dit is het geval als de influencer via zijn kanaal klanten aanbrengt. Ook anderen, zoals vrienden of bekenden, mogen geen vergoeding ontvangen voor het aanbrengen van nieuwe beleggers.

FRP 2022/257 - Sign. - AFM en AMF pleiten voor beter grensoverschrijdend toezicht

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 hebben de AFM en de Franse Autorité des Marchés Financiers (AMF) een gezamenlijk position paper gepubliceerd waarin zij pleiten voor beter grensoverschrijdend toezicht. De AFM en de AMF vinden dat toezichthouders meer mogelijkheden moeten krijgen om consumenten te beschermen als zij financiële diensten en producten van buitenlandse aanbieders uit andere EU-lidstaten afnemen.

FRP 2022/258 - Sign. - Financiële kwetsbaarheid Nederlanders met migratieachtergrond verkend

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft de AFM een rapport gepubliceerd over de financiële kwetsbaarheid van Nederlanders met een migratieachtergrond en de relatie met toegang tot financiële dienstverlening. Uit het rapport volgt dat vooral Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond gemiddeld financieel kwetsbaarder zijn en dat taalbarrières de toegang tot financiële dienstverlening bemoeilijken. Het rapport beschrijft aanknopingspunten voor beleidsmakers en financiële instellingen.

FRP 2022/259 - Sign. - Samenwerkingsafspraken AFM met de NBA en de SRA over toezicht op accountantsorganisaties aangepast naar nieuwe rolverdeling

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft de AFM bekend gemaakt dat zij vanaf 2022 als enige partij Wta-toezicht houdt op accountantsorganisaties met een vergunning voor het uitvoeren van wettelijke controles. Hiermee wijzigt de situatie waarin de NBA en de SRA op basis van convenanten kwaliteitstoetsingen uitvoerden in het Wta-domein. Het kabinet besloot dit op aanbeveling van de Commissie Toekomst Accountancysector. Om invulling te geven aan de gewijzigde situatie heeft de AFM nieuwe convenanten gesloten met de NBA en SRA.

FRP 2022/260 - Sign. - Gefaseerde invoering rapportageverplichtingen effectenuitgevende ondernemingen over milieudoelstellingen vanaf verslagjaar 2021

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft de AFM een toelichting gegeven op de EU-verordening die duurzaam beleggen moet bevorderen. De verordening, ook wel de EU-taxonomie, bevat een classificatiesysteem om te bepalen of activiteiten en activa ecologisch duurzaam (‘groen’) zijn. Het speelt een belangrijke rol bij de implementatie van de Europese Green Deal. Ondernemingen voor wie de verordening geldt, hebben vanaf verslagjaar 2021 een aantal rapportageverplichtingen.

FRP 2022/262 - Sign. - AFM Agenda 2022: klimaat, beleggersbescherming, nieuw pensioenstelsel en uitbreiding toezicht accountantsorganisaties

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 13 januari 2022 heeft de AFM haar jaarlijkse toezichtagenda gepubliceerd. Aandachtsgebieden van de AFM voor 2022 zijn de duurzaamheidstransitie, de bescherming van retailbeleggers, het voorkomen van marktmisbruik, de transitie naar een nieuw pensioenstelsel en de uitbreiding van het toezicht op accountantsorganisaties.

FRP 2022/263 - Sign. - AFM introduceert vereenvoudigde afhandeling boetezaken

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 18 januari 2022 heeft de AFM bekend gemaakt dat zij partijen de mogelijkheid kan bieden om een boetezaak vereenvoudigd af te doen. Als een onderneming of een persoon bereid is de overtreding te erkennen en de boete te accepteren, kan de AFM de boete verlagen met 15% en volstaan met een verkort boetebesluit. De werkwijze van de AFM is beschreven in de Procedure vereenvoudigde afdoening boetezaken AFM. De werkwijze gaat in per 1 februari 2022.

FRP 2022/264 - Sign. - IOSCO consulteert maatregelen om risico’s te beperken van toenemende digitalisering en verspreiding van financiële producten

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 26 januari 2022 heeft de AFM bekend gemaakt dat IOSCO, het internationale samenwerkingsverband van effectentoezichthouders, maatregelen consulteert om de risico’s te beperken van de toenemende digitalisering van het aanbieden en verspreiden van financiële producten en diensten. Zij heeft de voorgenomen maatregelen uiteengezet in een Consultation Report. De AFM is voorzitter van de werkstroom die verantwoordelijk is voor dit report. IOSCO vraagt partijen op de financiële markten uiterlijk 17 maart 2022 te reageren.

FRP 2022/266 - Sign. - Vernieuwde richtsnoeren van kracht voor toezicht naleving voorschriften financiële informatie

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 4 februari 2022 heeft de AFM bekend gemaakt dat de richtsnoeren van Europees toezichthouder ESMA met betrekking tot het toezicht op de naleving van voorschriften voor financiële informatie – ‘Guidelines on Enforcement of Financial Information’ (GLEFI) – per 1 januari 2022 zijn vernieuwd. De AFM verwacht dat de aanpassing weinig wijzigingen in het toezicht op de financiële verslaggeving tot gevolg hebben.

FRP 2022/267 - Sign. - AFM neemt kwaliteit orderuitvoering PFOF-handelsplatformen onder de loep

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 9 februari 2022 heeft de AFM een onderzoek gepubliceerd naar ‘payment for order flow’ (PFOF) dienstverlening door brokers. Uit een eerste analyse bij een aantal partijen blijkt dat PFOF resulteert in structureel slechtere prijzen voor de retailbelegger. In Nederland is PFOF verboden en de Europese toezichthouder ESMA waarschuwde onlangs voor de risico’s ervan.

FRP 2022/268 - Sign. - Equivalentie VK in het kader van ICBE

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft DNB bekend gemaakt dat Nederlandse instellingen voor collectieve beleggingen in effecten na 1 januari 2022 nog vermogen mogen beleggen in deposito’s bij banken met een zetel in het Verenigd Koninkrijk. Ook mogen deze icbe’s bij een transactie in OTC derivaten een tegenpartijrisico hebben van maximaal 10% van haar vermogen wanneer de tegenpartij een bank met zetel in het VK is.

FRP 2022/269 - Sign. - Toezicht 2022

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft DNB de aandachtspunten voor toezicht op beleggingsondernemingen en beheerders van beleggingsinstellingen bekend gemaakt. In 2022 besteedt DNB in ieder geval extra aandacht aan de volgende onderwerpen: (i) de liquiditeitseis die van toepassing is, inclusief de beheersing van liquiditeitsrisico’s; (ii) de kwaliteit van de data die wordt gerapporteerd op grond van de nieuwe rapportagetemplates die gelden vanaf het derde kwartaal van 2021 (onder andere in verband met de implementatie van de IFR en de IFD) en (ii) de bedrijfsmodellen van vermogensbeheerders.

FRP 2022/270 - Sign. - Resultaat jaarlijkse onderzoeken naar Cyber gepubliceerd in IB monitor 2021

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft DNB het resultaat van jaarlijkse onderzoeken naar Cyber gepubliceerd in de IB monitor 2021. De belangrijkste waarnemingen uit de onderzoeken zijn: (i) de risicomanagementcyclus binnen instellingen gericht op informatiebeveiliging is onvoldoende effectief; (ii) het beheersen van informatiebeveiliging in de gehele uitbestedingsketen is cruciaal en (iii) de weerbaarheid tegen cyberaanvallen moet worden versterkt.

FRP 2022/271 - Sign. - Highlights jaarlijkse sectorbede analyse operationele en IT risico’s pensioenfondsen

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft DNB de resultaten gepubliceerd van haar jaarlijkse sectorbrede analyse bij pensioenfondsen naar onder meer de identificatie en beheersing van operationele en IT-risico’s. Uit het onderzoek bleek dat de basiselementen van een risicomanagementraamwerk, en als onderdeel daarvan een interne controle raamwerk, bij de meeste pensioenfondsen aanwezig zijn. Daarbij valt wel op dat er verbetering mogelijk is in de snelheid van afhandeling van door de Sleutelfunctiehouder Risicobeheer en/of Interne Audit geconstateerde ‘hoog risico bevindingen’, en door handmatige controles te vervangen door geautomatiseerde (systeem)controles. Verder valt op dat pensioenfondsen en PUO’s hun beheersmaatregelen ten aanzien van informatiebeveiliging, uitbesteding en datakwaliteit in veel gevallen niet op orde hebben.

FRP 2022/272 - Sign. - Uitvraag rentebenchmarks en feedback rapport AFM/DNB

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 hebben DNB en de AFM bekendgemaakt dat zij een uitvraag zullen doen bij financiële instellingen over de transitie naar alternatieve rentebenchmarks. Met de uitvraag krijgen DNB en de AFM inzicht in de voortgang van de transitie bij financiële instellingen. Een selectie van banken, pensioenfondsen, vermogensbeheerders en verzekeraars neemt deel aan deze halfjaarlijkse uitvraag. Alle betrokken instellingen zijn hiervan op de hoogte gesteld. De aanleverdeadline is 23 februari 2022.

FRP 2022/273 - Sign. - DNB houdt Beleidsregel maatschappelijke betamelijkheid trustkantoren ongewijzigd aan

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft DNB bekend gemaakt dat de beleidsregel maatschappelijke betamelijkheid trustkantoren ongewijzigd wordt aangehouden. In de beleidsregel beschrijft DNB het toezicht op de invulling van het beleid door trustkantoren en op de processen en procedures die trustkantoren inregelen om maatschappelijk onbetamelijk handelen te voorkomen. Uit de evaluatie is gebleken dat de beleidsregel voldoende effectief is om aan te houden. Daarom wordt de beleidsregel voor de trustsector ongewijzigd aangehouden.

FRP 2022/274 - Sign. - DNB deelt uitkomsten enquête over transitie naar het nieuwe pensioenstelsel

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft DNB een bulletin uitgebracht waarin de uitkomsten van de enquête over de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel zijn gedeeld. De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel vraagt om regievoering en zorgvuldige besluitvorming door pensioenfondsen. DNB wil goed zicht houden op de voorbereidingen van pensioenfondsen op de transitie, en ook op de relevante risico’s. Daarom heeft DNB samen met de AFM een enquête gehouden onder pensioenfondsen.

FRP 2022/275 - Sign. - Leges voor toetsingen bij trustkantoren vanaf 1 januari 2022

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 december 2021 heeft DNB bekend gemaakt dat voor betrouwbaarheids- en/of geschiktheidstoetsingen van functionarissen van trustkantoren per 1 januari 2022 leges zijn verschuldigd. De Regeling bekostiging financieel toezicht is hiertoe per 1 mei 2021 gewijzigd, gelijk met de invoering van leges voor de zogenoemde reputatietoets van de nieuwe UBO (uiteindelijk belanghebbende) van trustkantoren.

FRP 2022/276 - Sign. - Winsten van banken onder druk bij langdurig lage rente

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 6 januari 2022 heeft DNB een studie gepubliceerd met vooruitblikkende scenario’s voor de winstgevendheid van Nederlandse banken. Uit de studie volgt dat periodes met langdurig lage rentes de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Kostenbesparingen en maatregelen om de rentegevoeligheid te verminderen zijn manieren om bij langdurig lage rentes de bankwinsten op peil te houden, en daarmee tegemoet te komen aan de rendementseisen van beleggers.

FRP 2022/277 - Sign. - DNB wil beter zicht op klimaatimpact van op blockchain gebaseerde digitale activa

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 13 januari 2022 meldt DNB dat de totale CO2-voetafdruk van het Bitcoin-netwerk in 2020 steeg met ongeveer 25% terwijl het aantal transacties daalde met 6%. Dit komt neer op een klimaatimpact van ongeveer 402 kg CO2 per Bitcoin-transactie in 2020, zo blijkt uit de eerste resultaten van een nieuwe, door DNB ontwikkelde methode om de CO2-voetafdruk van Bitcoin te meten. DNB meldt verder dat het van belang is om beter zicht te krijgen op de klimaatimpact van op blockchain gebaseerde digitale activa en deze beter vergelijkbaar te maken met bijvoorbeeld conventionele betaalmiddelen.

FRP 2022/279 - Sign. - DNB volgt de ontwikkeling van AI-toepassingen bij verzekeraars

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 26 januari 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat zij de ontwikkeling van AI-toepassingen in de verzekeringssector zal blijven volgen. DNB zet in 2022 de volgende vervolgstappen: (i) het project ‘AI en uitlegbaarheid’, een initiatief van het DNB iForum, wordt in 2022 voortgezet; (ii) in 2022 zoekt DNB verdere afstemming met AFM om overlap van toezichtactiviteiten zoveel mogelijk te voorkomen en (iii) DNB blijft betrokken bij internationale overleggen over AI, bijvoorbeeld via EIOPA.

FRP 2022/280 - Sign. - DNB bevestigt voortzetting COVID-19-gerelateerde rapportages door banken tot nadere berichtgeving

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 27 januari 2022 heeft DNB bevestigd dat de uitvraag van zogeheten COVID-19-rapportages voor Nederlandse banken onder direct DNB-toezicht tot nader order doorlopen. EBA heeft op 17 januari 2022 op haar website bevestigd dat de COVID-19-rapportages ook na 31 december 2021 uitgevraagd zullen worden. DNB heeft hierover vragen gekregen, omdat de indruk bestond dat deze rapportages per 1 januari 2022 ingetrokken zouden worden. De extra informatie van de COVID-19-rapportages is nodig om kredietrisico’s te kunnen monitoren. DNB blijft het Richtsnoer (EBA/GL/2020/07), die deze tijdelijke rapportages mogelijk maakt, ook na 1 januari 2022 toepassen.

FRP 2022/281 - Sign. - Wat moeten instellingen doen met de Pandora-papers?

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 27 januari 2022 heeft DNB bekend gemaakt wat zij verwacht van onder toezicht staande instellingen met betrekking tot informatie zoals de Pandora Papers. DNB verwacht dat deze instellingen de informatie in de voortdurende controle van hun cliënten en de bepaling van het risicoprofiel van deze cliënten betrekken (conform de CDD bepalingen uit de Wwft en Wtt 2018), indien nodig aanvullend onderzoek verrichten en adequate maatregelen treffen. Ook verwacht DNB dat instellingen nagaan in hoeverre deze informatie en berichtgeving impact heeft op de eigen organisatie en hun eigen bestuurders/commissarissen en daar passende maatregelen op nemen. Waar sprake is van misstanden verwacht DNB dat instellingen dit melden bij hun toezichthouder.

FRP 2022/282 - Sign. - Financiële sector presenteert roadmap naar circulaire economie

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 7 februari 2022 heeft DNB de Roadmap Circulair Financieren 2030 van de werkgroep Circulaire Economie van het Platform voor Duurzame Financiering gepubliceerd. De financiële sector kan als financier van circulaire bedrijven een belangrijke rol spelen bij het versnellen van de transitie naar een circulaire economie. De werkgroep vindt daarom dat circulaire overwegingen in 2030 een integraal onderdeel moeten zijn in de beoordeling van financieringsaanvragen en investeringsbeslissingen.

FRP 2022/283 - Sign. - Stimuleer huiseigenaren meer om de eigen woning te verduurzamen

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 8 februari 2022 heeft DNB een onderzoek gepubliceerd over financiering voor de verduurzaming van de woningvoorraad. Uit een analyse blijkt dat één op de vijf huizenbezitters een investering om te verduurzamen niet kan betalen uit spaargeld en het geld ook niet kan lenen. Degenen die wél over voldoende armslag beschikken, blijken weinig prikkels te voelen om hiertoe over te gaan. De overheid moet huishoudens met betere voorlichting en gerichte prikkels helpen om te verduurzamen, aldus de conclusie van het onderzoek.

FRP 2022/284 - Sign. - DNB laat tijdelijke verlichtingsmaatregelen banken aflopen

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 10 februari 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat zij het besluit van de ECB met betrekking tot het laten aflopen van de verlichtingsmaatregel voor de leverage ratio over neemt voor de minder significante kredietinstellingen (LSI’s) die onder direct toezicht van DNB staan. Hierdoor is het na 31 maart 2022 niet langer toegestaan om centrale bank reserves uit te zonderen van de berekening van de leverage ratio. De verlichtingsmaatregel loopt af omdat er niet langer sprake is van uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van de coronapandemie die de uitzondering rechtvaardigen.

FRP 2022/286 - Sign. - Eumedion voorstander van aanscherping Europese regels en toezicht op financiële verslaggeving

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 27 januari 2022 heeft Eumedion een reactie ingediend op de consultatie van de Europese Commissie over mogelijke maatregelen om de kwaliteit van financiële verslaggeving en het toezicht daarop te versterken. Eumedion pleit voor Europees toezicht op de financiële verslaggeving van de Europese beursgenoteerde ondernemingen en de grootste vier accountantskantoren. Alle grote Europese beursgenoteerde ondernemingen dienen een internal auditfunctie (IAF) in te stellen en een ‘in control statement’ in hun jaarverslag op te nemen. De optie in de Europese Auditverordening om ondernemingen toe te staan pas na 20 jaar te rouleren van accountantskantoor moet worden geschrapt, aldus Eumedion.

FRP 2022/287 - Sign. - NVB doet voorstellen om wet Versterking ondermijnende criminaliteit II uitvoerbaar te maken

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 1 februari 2022 heeft de NVB haar consultatiereactie op het wetsvoorstel Versterking ondermijnende criminaliteit II gepubliceerd. De NVB kan zich goed vinden in de doelstelling om de samenleving weerbaarder te maken tegen ondermijnende criminaliteit. De NVB doet in haar consultatiereactie wel een aantal voorstellen om de wet ook in de praktijk voor banken uitvoerbaar te maken. Die voorstellen richten zich op het conservatoir beslag ter confiscatie en op de zogenoemde spoedbevriezing van een financiële transactie.

FRP 2022/288 - Sign. - Regeling lijfrente buitenland verruimd

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 12 januari 2022 heeft het Verbond van Verzekeraars bekend gemaakt dat geëmigreerde klanten die hun lijfrente willen omzetten in een periodieke uitkering voortaan ook terecht kunnen bij andere verzekeraars, zonder dat dit nadelige fiscale gevolgen heeft. Dat hebben het Verbond van Verzekeraars, DNB, het ministerie van Financiën en de Belastingdienst afgesproken.

FRP 2022/293 - Sign. - IIFA publiceert internationaal pensioenrapport: ‘Better Pensions, Better Lives’

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 12 januari 2022 heeft de DUFAS het internationale pensioenrapport van de International Investment Fund Association (IIFA) gepubliceerd. Het rapport belicht de positieve rol die beleggingsfondsen, maar ook de vermogensbeheersector als geheel, kunnen spelen om mensen te helpen bij het opbouwen van vermogen voor later en een wereld van kapitaalgedekte pensioenen te ondersteunen.

FRP 2022/294 - Sign. - Fondsen steunen wetgeving voor indexeren pensioen vanaf 105%, maar regeling moet eenvoudiger

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 23 januari 2022 heeft de Pensioenfederatie gereageerd op de consultatie wijziging Besluit financieel toetsingskader pensioenfondsen in verband met toeslag vanwege voorgenomen transitie. De Wet Toekomst Pensioenen treedt naar verwachting 1 januari 2023 in werking, een jaar later dan in het Pensioenakkoord afgesproken. Daarom is wetgeving toegezegd om te zorgen dat in aanloop naar het nieuwe stelsel al in 2022 met terugwerkende kracht geïndexeerd kan worden. Volgens de Pensioenfederatie kan de wetgeving eenvoudiger. Met een betere aansluiting bij gebruikelijke regels voor toekenning van indexatie en het aanpassen van enkele voorwaarden voor het gebruik van deze regeling, kan de wet goed uitvoerbaar worden.

FRP 2022/295 - Sign. - Pensioenfederatie roept Europese Commissie rekening te houden met advies over Taxonomie van het Platform on Sustainable Finance

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 24 januari 2022 heeft de Pensioenfederatie de Europese Commissie opgeroepen om rekening te houden met het advies over Taxonomie van het Platform on Sustainable Finance. Op 31 december 2021 heeft de Europese Commissie een voorstel aan het Platform on Sustainable Finance voorgelegd om aardgas en kernenergie onder voorwaarden in de Taxonomie op te nemen. Op 24 januari 2022 publiceerde het Platform zijn reactie op het voorstel van de Europese Commissie. Het Platform is van mening dat gas en kernenergie, onder de voorwaarden in het Commissievoorstel, niet als duurzaam kunnen worden aangemerkt binnen de Taxonomie.

FRP 2022/296 - Sign. - Pensioenfederatie: voorgestelde uitbreiding Taxonomie niet gebaseerd op wetenschappelijke consensus

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 2 februari 2022 heeft de Pensioenfederatie een korte reactie gegeven op het voorstel van de Europese Commissie om onder bepaalde voorwaarden gas en nucleaire energie aan te merken als duurzaam en in de Taxonomie op te nemen. De Pensioenfederatie zal de voorstellen nog bestuderen met haar leden, maar het lijkt er volgens de Pensioenfederatie sterk op dat er slechts beperkt rekening is gehouden met het advies van het Platform on Sustainable Finance om deze activiteiten niet op te nemen in de Taxonomie. De Pensioenfederatie betreurt dan ook dat er afbreuk wordt gedaan aan de wetenschappelijke consensus over de inhoud van de Taxonomie.

FRP 2022/297 - Sign. - NBA-bestuur licht besluitvorming rapportering over fraude en continuïteit toe

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft de NBA een nadere toelichting gegeven op de besluitvorming rondom het verplicht rapporteren over fraude en continuïteit in de controleverklaring. Het Adviescollege voor Beroepsreglementering (ACB) presenteerde op 8 december in de bestuursvergadering de hoofdlijnen van haar advies en een door het ACB voorgestelde wijziging van Standaard 700. Ter onderbouwing van de besluitvorming publiceert het NBA-bestuur nu zowel de powerpoint van het ACB, de genoemde wijziging als het volledige advies, dat inmiddels door het ACB op schrift is gesteld.

FRP 2022/298 - Sign. - SNS en RegioBank compenseren ook te veel betaalde rente klanten

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft de NBA bekend gemaakt dat SNS en RegioBank net als de andere grote Nederlandse banken klanten die een te hoge rente hebben betaald op een lening compenseren. Het gaat om mensen die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. De Volksbank besloot om een onderzoek in te stellen naar aanleiding van een oordeel hierover van klachteninstituut Kifid.

FRP 2022/299 - Sign. - Geldbelangen dient klacht in tegen directieleden Crédit Agricole

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 22 december 2021 heeft de NBA bekend gemaakt dat de Stichting Geldbelangen bij Tuchtrecht Banken een klacht heeft ingediend tegen twee directieleden van de Nederlandse tak van Crédit Agricole. De claimstichting vindt dat de bank het uitbetalen van extra compensatie frustreert van klanten die onder meer voor 2008 al te veel rente betaalden op hun doorlopend krediet.

FRP 2022/300 - Sign. - Kifid eist goede uitleg bij wijziging pensioenregeling

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 28 december 2021 heeft de NBA bekend gemaakt dat de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid heeft bepaald dat de betekenis voor de individuele deelnemer van aanpassingen aan collectieve pensioenregelingen goed moeten worden uitgelegd. Daarbij ligt de verantwoordelijkheid bij pensioenuitvoerders maar ook bij tussenpersonen. Een consument had met succes geklaagd omdat er niet genoeg rekening was gehouden met zijn belangen toen zijn pensioenregeling werd aangepast.

FRP 2022/301 - Sign. - Volksbank mag rekeningen ‘onbedoelde Amerikaan’ niet sluiten

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 29 december 2021 heeft de NBA bekend gemaakt dat de rechter heeft geoordeeld dat de De Volksbank de bankrekeningen van een zogenoemde ‘onbedoelde Amerikaan’ toch niet mag sluiten. De bank beëindigde de rekeningen omdat de man bepaalde informatie niet wilde verstrekken én in de Verenigde Staten belasting zou ontduiken. Toen de Volksbank daarop zijn rekeningen beëindigde, stapte hij naar de rechter. De voorzieningenrechter oordeelde vorig jaar in kort geding dat de Volksbank zijn rekeningen wél mocht sluiten.

FRP 2022/302 - Sign. - ‘Pakkans voor witwassen is in Nederland 0,083 procent’

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 5 januari 2022 heeft de NBA verwezen naar een bericht van de Groene Amsterdammer, waaruit blijkt dat de kans dat iemand wordt veroordeeld wegens witwassen in Nederland zeer klein is. Het Openbaar Ministerie heeft in 2020 240 strafrechtelijke onderzoeken naar witwassen opgestart en dat leverde 86 daadwerkelijke veroordelingen op. Ruim de helft daarvan leidde tot een gevangenisstraf van twee jaar of minder. Afgezet tegen het aantal verdachte transacties op jaarbasis is de pakkans voor witwassen 0,083 procent.

FRP 2022/303 - Sign. - Accountants rapporteren vaker over inzet forensische specialisten

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 11 januari 2022 heeft de NBA bekend gemaakt dat uit een analyse van de Werkgroep Fraude van de NBA blijkt dat accountants vaker over de inzet van forensische specialisten hebben gerapporteerd in de controleverklaringen bij de jaarrekeningen over 2020 van in Nederland gevestigde AEX- en AMX-fondsen. De werkgroep constateert verder dat er verschillen zijn in de gehanteerde rapportagestructuur en de mate van gedetailleerdheid. De bestuursverslagen bevatten in 2020 meer informatie over fraude en naleving van wet- en regelgeving, maar de rapportering is nog steeds erg beperkt.

FRP 2022/306 - Sign. - Financiële dienstverlener mag onbewerkte kopie id-bewijs vragen, maar niet opslaan

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 12 januari 2022 heeft de NBA een uitspraak van het de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid aangehaald, waarin is bepaald dat financiële dienstverleners een onbewerkte kopie van een identiteitsbewijs mogen eisen van een klant. Het controleren op echtheidskenmerken van het identificatiebewijs lukt mogelijk niet als bepaalde delen zijn afgeplakt of digitaal onleesbaar zijn gemaakt. Het opslaan van onbewerkte identiteitsbewijzen mag echter niet.

FRP 2022/307 - Sign. - ABN Amro hoeft rente op rente niet te compenseren

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
Op 27 januari 2022 heeft de NBA een uitspraak van de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid aangehaald. In deze uitspraak is geoordeeld dat ABN Amro de rente op rente niet hoeft te vergoeden bij het compenseren van klanten die een te hoge rente hebben betaald op een lening. Volgens het Kifid gaat het bij de compensatieregeling om een onverschuldigde betaling en hoeft daar, anders dan bij een schadevergoeding, geen rente op rente over te worden betaald. Andere banken hebben in soortgelijke gevallen die rente wel vergoed in hun compensatieregeling.

FRP 2022/311 - Sign. - Delegated Act published: RTS on segregated accounts

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 11 January 2022 the European Commission published Commission Delegated Regulation (EU) 2022/26 of 24 September 2021 supplementing Regulation (EU) 2019/2033 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the notion of segregated accounts to ensure client money’s protection in the event of an investment firm’s failure.

FRP 2022/312 - Sign. - Delegated Act published: adjustment of the threshold for the notification of significant net short positions in shares

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 11 January 2022 the European Commission published Commission Delegated Regulation (EU) 2022/27 of 27 September 2021 amending Regulation (EU) No 236/2012 of the European Parliament and of the Council as regards the adjustment of the relevant threshold for the notification of significant net short positions in shares.

FRP 2022/314 - Sign. - Commission extends time-limited equivalence for UK central counterparties and launches consultation to expand central clearing activities in the EU

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 8 February 2022 the European Commission adopted a decision to extend equivalence for UK central counterparties (CCPs) until 30 June 2025. This decision will ensure the European Union’s financial stability in the short-term. In addition, the Commission also launched a targeted public consultation and a call for evidence on ways to expand central clearing activities in the EU and improve the attractiveness of EU CCPs in order to reduce the EU’s overreliance on systemic third-country CCPs. The public consultation and call for evidence end on 8 March 2022.

FRP 2022/316 - Sign. - Distributed ledger technology: member states endorse agreement reached with European Parliament

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 21 december 2021 the European Council announced that EU ambassadors endorsed the provisional political agreement, reached on 24 November, between the Council Presidency and the European Parliament’s negotiators on a pilot regime for market infrastructures based on distributed ledger technology (DLT). The pilot regime lays down the conditions for acquiring permission to operate a DLT market infrastructure, defines which DLT financial instruments can be traded and details the cooperation between the operators of DLT market infrastructures, national competent authorities and ESMA.

FRP 2022/317 - Sign. - ESAs welcome ESRB Recommendation to create a pan-European systemic cyber incident coordination framework

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 27 January 2022 the three European Supervisory Authorities (ESAs: EBA, EIOPA and ESMA) published a statement welcoming the European Systemic Risk Board’s (ESRB) Recommendation on systemic cyber risk, which calls on the ESAs to prepare for the gradual development of a Pan-European systemic cyber incident coordination framework (EU-SCICF). This will support an effective and coordinated response at EU-level in the event of a major cross-border cyber incident that could have a systemic impact on the Union’s financial sector.

FRP 2022/318 - Sign. - ESAs publish thematic repository on financial education and digitalisation initiatives of National Competent Authorities

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 31 January 2022 the European Supervisory Authorities (ESAs: EBA, EIOPA and ESMA) published a Joint ESAs thematic repository on financial education and digitalisation initiatives of National Competent Authorities (NCAs), with a specific focus on cybersecurity, scams and fraud. The repository contains 127 national initiatives that provide consumers with helpful information on how to improve their financial literacy. In addition, the EBA also published the second edition of its general repository of national education initiatives in the banking sector, which contains another 200 initiatives.

FRP 2022/319 - Sign. - Financial education and literacy: a priority for the ESAs

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 1 and 2 February 2022 the European Supervisory Authorities (ESAs: EBA, EIOPA and ESMA) held their first joint high-level conference on financial education and literacy. The conference gathered high-level government representatives as well as experts from public authorities, academia, NGOs, consumer associations and the industry to raise awareness of this important topic. It also offered a forum to share ideas and best practices and to gather input from all the stakeholders on how to tackle future challenges.

FRP 2022/320 - Sign. - ESAs recommend actions to ensure the EU’s regulatory and supervisory framework remains fit-for-purpose in the digital age

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 7 February 2022 the European Supervisory Authorities (ESAs: EBA, EIOPA and ESMA) published a joint report in response to the European Commission’s February 2021 Call for Advice on Digital Finance. The proposals that were put forward aim at maintaining a high level of consumer protection and addressing risks arising from the transformation of value chains, platformisation and the emergence of new ‘mixed-activity groups’ i.e. groups combining financial and non-financial activities.

FRP 2022/321 - Sign. - EBA consults on the performance-related triggers for non-sequential amortisation systems in simple, transparent and standardised on-balance-sheet securitisations

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 20 December 2021 EBA launched a public consultation on its draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying and, where relevant, calibrating the minimum performance-related triggers for simple, transparent and standardised (STS) on-balance-sheet securitisations that feature non-sequential amortisation. The Capital Markets Recovery Package amended the Securitisation Regulation in several aspects, including creating a specific framework for STS on-balance-sheet securitisation to ensure that the Union securitisation framework provides for an additional tool to foster economic recovery in the aftermath of the COVID-19 crisis. These draft technical standards aim at providing technical clarification on these triggers. The consultation runs until 28 February 2022.

FRP 2022/322 - Sign. - EBA introduces enhanced proportionality in supervisory reporting

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 20 december 2021 EBA published its final draft Implementing Technical Standards (ITS) on supervisory reporting with respect to common reporting (COREP), asset encumbrance, global systemically important institutions (G-SIIs) and additional liquidity monitoring metrics (ALMM). Proportionality was a key consideration in the proposed changes, making reporting requirements better suited to the size and risk of the institutions.

FRP 2022/323 - Sign. - EBA publishes the methodology for investment firms to be reclassified as credit institutions

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 20 December 2021 EHA published a package of two final draft regulatory technical standards (RTS) regarding the reclassification of investment firms as credit institutions and the provision of information for effective monitoring of credit institution thresholds. These final draft RTS, which are part of the EBA’s roadmap for the implementation of a new prudential regime for investment firms, will provide clarity in the calculation of the EUR 30 bn threshold for investment firms looking to understand whether they should be applying for authorisation as a credit institution, as well as assist competent authorities in the monitoring of firms’ position triggering a reclassification.

FRP 2022/324 - Sign. - EBA paves the way for setting up a central database on anti-money laundering and countering the financing of terrorism

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 20 December 2021 EBA published its draft Regulatory Technical Standards (RTS) on a central database on anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) in the EU. The European Reporting system for material CFT/AML weaknesses (EuReCA) will be a key tool for coordinating efforts to prevent and counter money laundering and terrorism financing (ML/TF) in the Union.

FRP 2022/325 - Sign. - EBA alerts on the detrimental impact of unwarranted de-risking and ineffective management of money laundering and terrorist financing risks

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 5 January 2022 EBA published its opinion on the scale and impact of de-risking in the EU and the steps competent authorities should take to tackle unwarranted de-risking. Providing access to at least basic financial products and services is a prerequisite for the participation in modern economic and social life and de-risking, when unwarranted, can cause the financial exclusion of legitimate customers. It can also affect competition and financial stability.

FRP 2022/327 - Sign. - EBA consults on transferability of parts of or a whole bank

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 13 January 2022 EBA launched its consultation paper on Guidelines for institutions and resolution authorities on transferability of parts of or a whole bank in the context of resolution to complement the resolvability assessment for transfer strategies. In particular, the Guidelines specify separability in the context of the application of transfer tools. The consultation runs until 15 april 2022.

FRP 2022/328 - Sign. - EBA confirms the continued application of COVID-19 related reporting and disclosure requirements until further notice

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 17 January 2022 EBA confirmed, following the uncertainty over COVID-19 developments, the need to continue monitoring exposures and the credit quality of loans benefitting from various public support measured. To facilitate such monitoring, the Guidelines on the reporting and disclosure of exposures subject to measures applied in response to the COVID-19 crisis continue to apply until further notice.

FRP 2022/329 - Sign. - EBA publishes a Discussion Paper on its preliminary observations on selected payment fraud data under the Payment Services Directive

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 17 January 2022 EBA published a Discussion Paper on its preliminary observations on selected payment fraud data under the Payment Services Directive (PSD2), as reported by the industry for the years 2019 and 2020. This Paper presents the main findings related to three payment instruments: credit transfers, card-based payments and cash withdrawals and also outlines other patterns that appear to be inconclusive and that would benefit from comments and views from market stakeholders. The responses to the questions raised in the Discussion Paper will support the EBA, the European Central Bank (ECB) and national authorities in interpreting the fraud data that will be reported in future years.

FRP 2022/330 - Sign. - EBA consults on draft Guidelines on remuneration and gender pay gap benchmarking exercise for banks and investment firms

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 21 January 2022 EBA launched a consultation to update its Guidelines on the remuneration benchmarking exercise under the Capital Requirements Directive (CRD), which was originally published in 2012 and updated in 2014. The review integrates additional requirements introduced by CRD V regarding the application of derogations to the requirement to pay out a part of variable remuneration in instruments and under deferral arrangements and the benchmarking of the gender pay gap. In addition, the review also includes guidance on how to harmonise the benchmarking of approvals granted by shareholders to use higher ratios than 100% between the variable and fixed remuneration. A separate and specific set of Guidelines is provided for investment firms under the Investment Firms Directive (IFD). The consultation runs until 21 March 2022.

FRP 2022/331 - Sign. - EBA consults on updates to its Guidelines on data collection exercises regarding high earners

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 21 January 2022 EBA launched a consultation on updates to its Guidelines on the data collection exercise on high earners, which were originally published in 2012 and revised in 2014. The review of the data collection exercises reflect the amended remuneration framework laid down in the Capital Requirements Directive (CRDV), including the introduction of derogations to pay out a part of the variable remuneration in instruments and under deferral arrangements. In addition, the need to update these Guidelines stems from the specific remuneration regime that has been introduced for investment firms and is laid down in the Investment Firms Directive (IFD) and Investment Firms Regulation (IFR). The consultation runs until 21 March 2022.

FRP 2022/332 - Sign. - EBA publishes binding standards on Pillar 3 disclosures on ESG risks

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 24 January 2022 EBA published its final draft implementing technical standards (ITS) on Pillar 3 disclosures on Environmental, Social and Governance (ESG) risks. The final draft ITS put forward comparable disclosures to show how climate change may exacerbate other risks within institutions’ balance sheets, how institutions are mitigating those risks, and their ratios, including the GAR, on exposures financing taxonomy-aligned activities, such as those consistent with the Paris agreement goals.

FRP 2022/333 - Sign. - EBA amends standards on currencies with constraints on the availability of liquid assets

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 26 January 2022 EBA published its final Report on amendments to its Implementing Technical Standards (ITS) on currencies with constraints on the availability of liquid assets in the context of the liquidity coverage ratio (LCR). The proposed amendments remove the Norwegian Krone (NOK) from the list. As a result, no currency will be recognised as having constraints on the availability of liquid assets.

FRP 2022/334 - Sign. - EBA launches ‘EuReCA’, the EU’s central database for anti-money laundering and counter-terrorism financing

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 31 January 2022 EBA launched its central database for anti-money laundering and counter-terrorist financing (AML/CFT). This European reporting System for material CFT/AML weaknesses, EuReCA, will be central to coordinating efforts by competent authorities and the EBA to prevent and counter money laundering and terrorist financing (ML/TF) risks in the Union.

FRP 2022/335 - Sign. - EBA publishes technical standards listing advanced economy countries for market risk own funds requirements

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 2 February 2022 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the list of countries with an advanced economy for calculating the equity risk under the alternative standardised approach (FRTB-SA). These RTS are part of the phase 3 deliverables of the EBA roadmap for the new market and counterparty credit risk approaches.

FRP 2022/336 - Sign. - EBA issues an Opinion on the European Commission’s proposed amendments to the EBA final draft technical standards on fixed overheads requirements

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 11 February 2022 EBA published an Opinion on the amendments proposed by the European Commission as regards the EBA final draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the methodology for calculating the fixed overheads requirements for investment firms in the context of the implementation of the Investment Firms Regulation (IFR). Despite having identified a substantive change in the Commission’s version of the RTS, the EBA considers the amendments continue to strike a good balance between the flexibility and risk sensitivity required for the calculation of the fixed overheads requirement and the need for a harmonised regulatory framework.

FRP 2022/337 - Sign. - EBA makes adjustments to the Single Rulebook Q&A process

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 11 February 2022 EBA, in agreement with the European Commission, announced that it is adjusting the Single Rulebook Q&A process to ensure that questions are answered efficiently and within a reasonable time. In addition to these adjustments, other measures are taken to overcome a backlog of older questions received through the Q&A tool prior to 1 January 2020 when the Q&A process was updated as part of the last ESAs Review.

FRP 2022/338 - Sign. - ESMA publishes guidance on appropriateness and execution-only requirements under MIFID II

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 3 January 2022 ESMA published the final report on its Guidelines on certain aspects of the MiFID II appropriateness and execution-only requirements. ESMA conducted a public consultation on these Guidelines to gather the views of relevant stakeholders. The report published today contains a feedback statement summarising the responses received and highlighting the amendments and clarifications introduced in the final guidelines to consider the feedback received during this consultation.

FRP 2022/341 - Sign. - ESMA seeks investor protection and intermediaries experts for stakeholder panel

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 7 January 2022 ESMA extended the deadline for the call for candidates to renew the composition of its Consultative Working Group (CWG) which advises its Investor Protection and Intermediaries Standing Committee (IPISC). IPISC undertakes ESMA’s work relating to the provision of investment services and activities to different categories of clients by investment firms and credit institutions, as well as the provision of crowdfunding services by crowdfunding service providers. The new deadline for applications is 18 January 2022.

FRP 2022/342 - Sign. - ESMA issues 2021 report on accepted market practices under MAR

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 18 January 2022 ESMA published its annual report on the application of accepted market practices (AMPs) in accordance with the Market Abuse Regulation (MAR). The Report will now be submitted to the European Commission. It will help ESMA’s ongoing work in fostering supervisory convergence in the application of MAR and contribute to ESMA’s goal of developing an EU outcome-focused supervisory and enforcement culture.

FRP 2022/343 - Sign. - ESMA launches a Common Supervisory Action with NCAs on valuation of UCITS and open-ended AIFs

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 20 January 2022 ESMA launched a Common Supervisory Action (CSA) with National Competent Authorities (NCAs) on the valuation of UCITS and open-ended Alternative Investment Funds (AIFs) across the EU. The CSA aims to assess compliance of supervised entities with the relevant valuation-related provisions in the UCITS and AIFMD frameworks, in particular the valuation of less liquid assets, and will be conducted throughout 2022.

FRP 2022/344 - Sign. - ESMA requires to report net short positions between 0.1% and 0.2% during transition

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 26 January 2022 ESMA published a statement to clarify how to report net short positions (NSPs) between 28 and 31 January 2022 when the reporting threshold changes from 0.2% to 0.1%. From Monday, 31 January 2022 onwards, position holders will have to report when their NSPs in shares exceed or are equal to 0.1% of the issued share capital and each 0.1% above that.

FRP 2022/345 - Sign. - ESMA consults on the review of MIFID II suitability guidelines

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 27 January 2022 ESMA launched a consultation on certain aspects of suitability requirements under the Markets in Financial Instruments Directive (MiFID II), in order to update its guidelines following amendments to MiFID II relating to sustainability. The assessment of suitability is one of the most important protections for investors under MiFID II and applies to the provision of all types of investment advice (whether independent or not) and portfolio management. The consultation runs until 27 April 2022.

FRP 2022/346 - Sign. - ESMA consults on CCP anti-procyclicality measures

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 27 January 2022 ESMA launched a consultation paper to review the European Market Infrastructure Regulation’s (EMIR) requirements on anti-procyclicality (APC) margin measures for central counterparties (CCPs). ESMA is seeking input from stakeholders on a potential review of its Regulatory Technical Standards (RTS) with the aim of harmonising the existing APC margin measures for CCPs as well as specific anti-procyclicality tools. The consultation runs until 31 March 2022.

FRP 2022/347 - Sign. - New ESMA Q&As available

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 28 January 2022 ESMA updated the following Questions and Answers: (i) Benchmarks Regulation (BMR); (ii) European crowdfunding service providers for business Regulation; (iii) MiFID II and MiFIR transparency topics and (iv) SFTR data reporting.

FRP 2022/348 - Sign. - ESMA consults on trading venue perimeter

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 28 January 2022 ESMA launched a consultation paper on what constitutes a multilateral system. The consultation paper also provides guidance on concrete examples, where the trading venue perimeter is not easily identified and might be subject to different interpretations from market participants and national competent authorities. The consultation runs until 29 April 2022.

FRP 2022/349 - Sign. - ESMA consults on the scope of the CRA Regulation for private credit ratings

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 28 January 2022 ESMA launched a public consultation on a targeted revision to its Guidelines and Recommendations on the Scope of the CRA Regulation. ESMA is seeking input from stakeholders on its proposals to revise paragraphs 14 and 15 of the existing ESMA Guidelines. The proposed revision is intended to provide greater clarity on the exemptions for private ratings under the CRA Regulation. The consultation runs until 11 March 2022.

FRP 2022/350 - Sign. - ESMA starts supervision of benchmarks and assumes chair of EURIBOR College

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 31 January 2022 ESMA announced that it is since 1 January 2022 the supervisor of European Union (EU) critical benchmarks administrators and EU recognised third-country administrators under the Benchmarks Regulation. Last week ESMA also took over the chairmanship of the EURIBOR College from the Belgian Financial Services and Markets Authority (FSMA), which is comprised of the supervisors of all credit institutions contributing to EURIBOR.

FRP 2022/351 - Sign. - ESMA publishes final reports on CCP recovery regime

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 31 January 2022 ESMA published its Final Reports on the central counterparties (CCPs) recovery regime, as mandated under the CCP Recovery and Resolution Regulation (CCPRRR). The seven Final Reports cover proposals for Regulatory Technical Standards (RTSs) on the methodology for calculation and maintenance of the additional amount of pre-funded dedicated own resources, on the factors to be taken into account by the competent authority and the supervisory college when assessing the recovery plan and on the recompense mechanism for non-defaulting clearing members.

FRP 2022/353 - Sign. - ESMA publishes supervisory briefing on the use of tied agents under MIFID II

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 2 February 2022 ESMA published a Supervisory Briefing to ensure convergence across the European Union (EU) in the supervision of firms using tied agents, in particular those based outside the EU. The supervisory briefing sets out ESMA and National Competent Authorities’ (NCAs) common understanding on the supervision of firms using tied agents to provide investment services and/or activities.

FRP 2022/355 - Sign. - ESMA launches its new STS register

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 3 February 2022 ESMA launched its Simple, Transparent and Standardised (STS) Register for the notification of securitisations under the Securitisation Regulation. The entry into force of the Securitisation Regulation on 1 January 2019 introduced an obligation for originators and sponsors to jointly notify ESMA and their National Competent Authorities that a securitisation meets the STS criteria for being granted the STS label. The new STS register replaces the previous interim solution of an STS list on the ESMA website.

FRP 2022/356 - Sign. - ESMA becomes supervisor of EU Data Reporting Service Providers

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 7 February 2022 ESMA announced that it took on its new mandate as direct supervisor of the largest EU Data Reporting Service Providers (DRSPs) on 1 January 2022. Its new role gives ESMA direct authorisation and supervisory powers over DRSPs, except for those entities that, due to more limited market impact, will continue to be supervised by their Member State authority.

FRP 2022/358 - Sign. - ESMA finds high level of divergence in disclosure of ESG factors in credit ratings

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 10 February 2022 ESMA published an article assessing the implementation of ESMA’s Guidelines on the disclosure of environmental, social, and governance (ESG) factors in credit rating agency (CRA) press releases. ESMA finds that the overall level of disclosures has increased since the introduction of the Guidelines, but that a high level of divergence across CRAs means there is still room for further improvement.

FRP 2022/359 - Sign. - ESMA prioritises the fight against greenwashing in its new Sustainable Finance Roadmap

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 11 February 2022 ESMA published its Sustainable Finance Roadmap 2022-2024 (Roadmap). ESMA identifies three priorities for its sustainable finance work: (i) tackling greenwashing and promoting transparency; (ii) building National Competent Authorities’ (NCAs) and ESMA’s capacities in the sustainable finance field; and (iii) monitoring, assessing and analysing ESG markets and risks. ESMA will address its three priorities with a comprehensive list of actions across the following sectors: investment management, investment services, issuers’ disclosure and governance, benchmarks, credit and ESG ratings, trading and post-trading and financial innovation.

FRP 2022/360 - Sign. - EIOPA issues revised Guidelines on Legal Entity Identifier

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On the 20 December 2021 EIOPA published its revised Guidelines on Legal Entity Identifier (LEI), which provide guidance to national competent authorities. The objective of the revised Guidelines is to facilitate and further promote the use of LEI as unique identification code for legal entities. By harmonising the identification of legal entities ensuring high quality, reliable and comparable data, the Guidelines will continue to establish consistent, efficient and effective supervisory practices.

FRP 2022/361 - Sign. - EIOPA analyses the use of limitations and exemptions from reporting under Solvency II

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 21 December 2021 EIOPA published its annual report on the use of limitations and exemptions from the regular Solvency II reporting by national competent authorities (NCAs) during 2020 and the first quarter of 2021. The results show that proportionality is implemented in the reporting and reflects the nature, scale and complexity of the risks inherent to the business.

FRP 2022/362 - Sign. - EIOPA publishes annual report on sanctions under the Insurance Distribution Directive in 2020

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 21 December 2021 EIOPA published its second annual report on administrative sanctions and other measures imposed during 2020 by national competent authorities under the Insurance Distribution Directive (IDD). In 2020, national competent authorities imposed 1,942 sanctions in seventeen Member States, with the vast majority of sanctions for breaches of the requirements in Article 10 of IDD.

FRP 2022/363 - Sign. - EIOPA publishes report on the application of the Insurance Distribution Directive

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 6 January 2022 EIOPA published its first report on the application of the Insurance Distribution Directive (IDD), which regulates how insurance products are designed and distributed in the European Union. This report examines: (i) any changes in the insurance intermediaries’ market structure; (ii) any changes in the patterns of cross-border activity; (iii) the improvement of quality of advice and selling methods and the impact of the IDD on insurance intermediaries which are small and medium-sized enterprises; (iv) and whether competent authorities are sufficiently empowered and have adequate resources to carry out their tasks.

FRP 2022/364 - Sign. - Call for experts to join EIOPA’s Technical Expert Network on Catastrophe Risks

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 7 January 2022 EIOPA issued a call for experts to join its Technical Expert Network on Catastrophe Risk. The network has been in place since 2019 and is tasked with contributing to EIOPA’s initiatives on the modelling and mitigation of (natural) catastrophe and climate change risks as well as with supporting the collection and analysis of relevant data for the calibration of such risks. The deadline for applications is 31 March 2022.

FRP 2022/365 - Sign. - Consumer Trends Report: The pandemic has fast-forwarded digitalisation, raising opportunities but also risks for consumers

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 24 January 2022 EIOPA published its Consumer Trends Report, which identifies an acceleration in digitalisation as a clear trend emerging from the COVID-19 pandemic. This brings opportunities but also some concerns for consumers, such as frauds and possible new forms of exclusion from access to the financial products.

FRP 2022/366 - Sign. - EIOPA publishes third paper on methodological principles of insurance stress testing climate risks

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 27 January 2022 EIOPA published its third paper in a series of papers on the methodological principles of insurance stress testing. The methodological paper focuses on the climate change component and is a further step in enhancing EIOPA’s stress testing framework. The paper also took into account the feedback provided by stakeholders during the public consultation.

FRP 2022/367 - Sign. - Follow-up survey on the Pan-European Personal Pension Product

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 27 January 2022 EIOPA launched a second survey concerning the Pan-European Personal Pension Product (PEPP). The aim of this survey is to gauge and better understand the potential take-up of PEPP by eligible providers (asset managers, insurance undertakings, IORPs and credit institutions, including banks). The responses given shall provide EIOPA with valuable insight and help the European supervisory community to prepare for an effective implementation ahead of the PEPP Regulation’s entry into force on 22 March 2022.

FRP 2022/368 - Sign. - EIOPA consults on its proposals on Retail Investor Protection

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 28 January 2022 EIOPA launched a public consultation on retail investor protection in relation to the sale of Insurance-Based Investment Products (IBIPs). The consultation is a response to a Call for advice, which the European Commission sent to EIOPA in July 2021. The Call for advice relates to the implementation of the European Commission’s Capital Markets Union Action Plan and, more specifically, its Retail Investment Strategy, which aims to improve consumer outcomes and increase consumer participation in capital markets. The consultation runs until 25 February 2022.

FRP 2022/369 - Sign. - EIOPA publishes its Supervisory Convergence Plan for 2022

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 9 February 2022 EIOPA published its Supervisory Convergence Plan for 2022. In line with EIOPA’s mandate to build a common supervisory culture and consistent supervisory practices in the European Union, the Supervisory Convergence Plan identifies EIOPA’s priorities to enhance supervisory convergence over the course of 2022. The priorities revolve around the following three main areas: (i) common supervisory culture and tools, (ii) risks to the internal market and level playing field and (iii) supervision of emerging risks.

FRP 2022/370 - Sign. - ECB Banking Supervision launches 2022 climate risk stress test

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 28 January 2022 the ECB launched a supervisory climate risk stress test to assess how prepared banks are for dealing with financial and economic shocks stemming from climate risk. The exercise will be conducted in the first half of 2022 after which the ECB will publish aggregate results. This test is a learning exercise for banks and supervisors alike. It aims to identify vulnerabilities, best practices and challenges banks face when managing climate-related risk. Importantly, this is not a pass or fail exercise, nor does it have direct implications for banks’ capital levels.

FRP 2022/371 - Sign. - ECB publishes results of SRP and requires banks to hold marginally more capital in 2022

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 10 February 2022 the ECB published the results of its Supervisory Review and Evaluation Process for 2021. The findings of that annual assessment indicate that significant institutions have maintained solid capital and liquidity positions, with most banks operating at capital levels above those dictated by capital requirements and guidance. Overall capital requirements and guidance have increased slightly for 2022, averaging around 15.1% of risk-weighted assets (RWAs), compared with 14.9% in the pragmatic 2020 SREP assessment.

FRP 2022/373 - Sign. - SRB approach to CRR discretion on leverage and MREL calibration

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022
On 22 December 2021 SRB announced that it will monitor regulatory changes related to competent authorities’ discretion to temporarily exclude certain exposures to central banks from the calculation of an institution’s total exposure measure (i.e. leverage amount), as granted by the Regulation (EU) 575/2013 (´CRR´). In September 2020 the ECB used this temporary measure to facilitate the implementation of its monetary policy during the COVID-19 pandemic. As announced by the ECB, banks may benefit from the relief measure until the end of March 2022.

FRP 2022/396 - Art. - Over algemene zakelijke kredietvoorwaarden van Nederlandse banken (deel 2)

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022 geschreven door Steeg, R.W.K.
Een groot deel van door Nederlandse banken verstrekte zakelijke kredieten wordt beheerst door algemene kredietvoorwaarden. Algemene kredietvoorwaarden zijn vrijwel volledig vanuit het perspectief van de bank opgesteld en bevatten bepalingen die nadelig kunnen uitpakken voor kredietnemers. Dit artikel biedt een overzicht van bepalingen die algemene kredietvoorwaarden van diverse Nederlandse banken met elkaar gemeen hebben.

FRP 2022/397 - Art. - Clicken over Finfluencers

Aflevering 2, gepubliceerd op 23-03-2022 geschreven door Meulen, C. van der en Sande, M. van der
Kunnen Finfluencers zomaar alles roepen op sociale media of dienen zij zich aan bepaalde regels te houden? Een analyse van het toezichtrechtelijke kader.