Aflevering 4

Gepubliceerd op 16 juni 2022

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 18-11-2024

FRP 2022/542 - Sign. - Verbod op dienstverlening door trustkantoren gericht op Russische geldstromen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 1 april 2022 heeft het ministerie van Financiën bekend gemaakt dat er een verbod komt op dienstverlening door trustkantoren gericht op Russische geldstromen. Zo komt er een verbod om trustdiensten te verlenen aan personen en bedrijven die gevestigd zijn of een uiteindelijk belanghebbende woonachtig in Rusland of Wit-Rusland. Deze maatregelen zouden bij voorkeur in Europees verband worden geregeld. Omdat het onzeker is of dat op korte termijn lukt wordt nationale spoedwetgeving voorbereid. De ministerraad heeft ingestemd met dit wetsvoorstel, dat voor spoedadvies wordt voorgelegd aan de Raad van State.

FRP 2022/544 - Sign. - Spanje en Nederland presenteren gezamenlijk paper

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 4 april 2022 hebben Spanje en Nederland en gezamenlijk paper gepresenteerd over de Europese begrotingsregels, de bankenunie en de kapitaalmarktunie. Met het paper willen beide landen zien waar een gemeenschappelijke basis kan worden gevonden op deze onderwerpen. Het gezamenlijk paper stelt dat schuld afbouw in lidstaten met hoge schulden realistisch moet zijn en de groei niet mag schaden. Tegelijkertijd vinden beide landen het van belang dat schulden met consistente en ambitieuze stappen worden afgebouwd.

FRP 2022/551 - Sign. - Implementatiewet omnibusrichtlijn en -verordening ESFS-review

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 13 april 2022 heeft de minister van Financiën het wetsvoorstel van de Implementatiewet omnibusrichtlijn en -verordening ESFS-review en de Memorie van Toelichting daarop naar de Tweede Kamer gestuurd. Het wetsvoorstel wijzigt de Wet op het financieel toezicht en de Wet op de economische delicten ter implementatie van Richtlijn (EU) 2019/2177 ter uitvoering van Verordening (EU) 2019/2175 tot wijziging van diverse richtlijnen en verordeningen betreffende het Europees systeem voor financieel toezicht.

FRP 2022/553 - Sign. - Kamerbrief reactie op wetgevingsbrieven DNB en AFM 2022

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 14 april 2022 heeft de minister van Financiën een Kamerbrief met een reactie op de wetgevingsbrieven van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze brieven beschrijven DNB en de AFM de knelpunten die zij constateren in wet- en regelgeving voor de financiële markten.

FRP 2022/562 - Sign. - Wetsvoorstel wijziging Wet toekomst pensioenen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 30 maart 2022 heeft de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen het wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen en de memorie van toelichting aan de Tweede Kamer aangeboden. Het wetsvoorstel is een uitwerking van het in 2019 door het kabinet en de sociale partners gesloten Pensioenakkoord waarin een breed pakket aan maatregelen is afgesproken. Afhankelijk van de wetsbehandeling in de Tweede en Eerste Kamer gelden de regels naar verwachting vanaf 1 januari 2023. De sociale partners en pensioenuitvoerders krijgen dan vier jaar de tijd om pensioenregelingen aan te passen aan de nieuwe wetgeving, dus tot 1 januari 2027.

FRP 2022/565 - Sign. - Toezichttoets AFM op wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 30 maart 2022 heeft de AFM haar toezichttoets op het Wetsvoorstel toekomst pensioenen gepubliceerd. De AFM benadrukt in haar toezichttoets het belang van deelnemersbescherming in het nieuwe pensioenstelsel. Verder pleit de AFM voor voldoende aandacht voor de kwaliteit van de pensioenadministraties en de rechtspositie van de deelnemer. De AFM is tevreden dat keuzebegeleiding als nieuwe eis aan pensioenuitvoerders is opgenomen in het wetsvoorstel. De AFM heeft eerder uit haar toezichtpraktijk onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat keuzes door deelnemers niet automatisch goed gaan.

FRP 2022/566 - Sign. - Boete Robeco vanwege nalatigheden bij voorkomen witwassen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 8 april 2022 heeft de AFM bekend gemaakt dat zij op 31 maart 2022 een bestuurlijke boete van € 2.000.000 opgelegd aan Robeco Institutional Asset Management B.V. (RIAM). De boete is opgelegd omdat RIAM tussen juli 2018 en april 2020 er onvoldoende voor heeft gezorgd dat de beleggingsinstellingen die in RIAM’s beheer zijn, cliënten hebben gecontroleerd op witwassen.

FRP 2022/567 - Sign. - Tekortkomingen bij reclame van online brokers

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 12 april 2022 heeft de AFM een onderzoek gepubliceerd naar reclame-uitingen van beleggingsondernemingen. Het onderzoek wijst uit dat online brokers zich bij reclame-uitingen niet altijd aan de normen houden. Zo worden kosten en risico’s niet altijd juist vermeld of is niet duidelijk wat bepaalde toezeggingen precies inhouden. De AFM verwacht van alle beleggingsondernemingen dat zij aan de hand van deze publicatie en de Beleidsregel Informatieverstrekking 2018 hun eigen reclame-uitingen tegen het licht houden en daar waar nodig aanpassen. Op basis van het onderzoek neemt de AFM passende maatregelen richting de betrokken beleggingsondernemingen.

FRP 2022/568 - Sign. - AFM Jaarverslag 2021: veerkrachtig jaar met beursrecord, sterke toename aantal retailbeleggers en verschuiving handel naar Amsterdam

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 13 april 2022 heeft de AFM haar jaarverslag over 2021 gepubliceerd waarin de AFM terugblikt op een jaar waarin Nederland veerkrachtig uit de pandemie kwam, de financiële markten erg optimistisch gestemd bleven, het aantal beleggende huishoudens flink steeg, Amsterdam London heeft ingehaald als grootste handelscentrum voor aandelen in Europa en de nieuwe pensioenwet werd uitgewerkt.

FRP 2022/570 - Sign. - Knelpunten in de wetgeving: AFM vraagt om aanpassingen voor effectiever toezicht

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 14 april 2022 heeft de AFM in haar jaarlijkse wetgevingsbrief voorstellen gedaan voor aanpassing van financiële wetgeving. De wetgevingswensen houden verband met drie thema’s: effectiever toezichthouden, samenwerken met andere toezichthouders en eerlijke en efficiënte kapitaalmarkten. Zo pleit de AFM onder meer voor tipgeld om het melden van marktmisbruik te stimuleren, voor betere informatiedeling tussen toezichthouders en een grotere gelijkheid in de transparantie bij meldingsverplichtingen van effectenuitgevende ondernemingen.

FRP 2022/572 - Sign. - DNB start onderzoek naar naleving sanctieregelgeving en meldplicht

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 30 maart 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat zij een onderzoek is gestart over de naleving van de sanctieregelgeving en de meldplicht. DNB zal voor iedere onder toezicht staande sector bij meerdere instellingen beoordelen of deze instellingen hun bedrijfsvoering zodanig ingericht hebben dat tegoeden en economische middelen van gesanctioneerde partijen tijdig bevroren worden, of dat levering van diensten, tegoeden en economische middelen aan gesanctioneerde partijen gestaakt wordt en of dit onverwijld aan DNB gemeld wordt.

FRP 2022/574 - Sign. - Uitkomsten DNB-beoordeling ERB’s pensioenfondsen en premiepensioeninstellingen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 31 maart 2022 heeft DNB de uitkomsten bekend gemaakt van de beoordeling van de eigen risicobeoordeling (ERB) die pensioenfondsen en premiepensioeninstellingen minimaal eens in de drie jaar moeten uitvoeren. DNB heeft beoordeeld of de ERB’s voldoen aan de wettelijke vereisten en hoe strategische risico’s, duurzaamheid en datakwaliteit in de ERB zijn geadresseerd. DNB constateert dat de sector een goede start heeft gemaakt en dat er tegelijk ook mogelijkheden zijn tot verbetering.

FRP 2022/575 - Sign. - Verzekeraars en pensioenfondsen hebben onvoldoende zicht op langer wordende uitbestedingsketens

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 6 april 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat zij in 2020 en 2021 diverse onderzoeken en een sectorbrede uitvraag uitgevoerd naar de beheersing van uitbestedingsrisico’s bij verzekeraars en pensioenfondsen. Hieruit blijkt dat verzekeraars en pensioenfondsen vaak onvoldoende zicht hebben op onderuitbestedingen verderop in de keten. Dat kan onverwacht leiden tot diefstal van gevoelige informatie of uitval van bedrijfsprocessen.

FRP 2022/576 - Sign. - Veel ruimte voor verbetering klimaat- en milieurisico’s middelgrote en kleine Nederlandse banken

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 6 april 2022 heeft DNB de uitkomsten bekend gemaakt van een analyse die is uitgevoerd bij 22 middelgrote en kleine banken inzake het identificeren, meten en beheersen van klimaat- en milieurisico’s. Gebleken is dat alle banken hierin nog stappen te zetten hebben. DNB past vanaf 2021 de ECB Gids inzake klimaat-en milieurisico’s voor banken toe in haar prudentieel toezicht op banken. Deze gids bevat dertien toezichtverwachtingen voor het formuleren en implementeren van klimaat- en milieurisico’s in de bedrijfsstrategie, governance, risicobeheersing en disclosures.

FRP 2022/577 - Sign. - Verdiepend onderzoek naar de impact van de digitalisering van het betalingsverkeer

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 6 april 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat zij een verdiepend onderzoek zal uitvoeren naar de impact van digitalisering van het betalingsverkeer. De bedoeling is dat het onderzoek in het najaar van 2022 gepubliceerd wordt. Het onderzoek kan dan dienen als input bij de uitvoering van het Actieplan Toegankelijk Betalingsverkeer, wat de toegankelijkheid van kwetsbare groepen tegen de achtergrond van digitalisering van betaaldiensten en sluiting van bankkantoren probeert te verbeteren.

FRP 2022/578 - Sign. - De impact van klimaatrisico’s op verzekeraars

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 26 april 2022 heeft DNB gemeld dat verzekeraars in hun Own Risk and Solvency Assessment (ORSA) meer aandacht hebben voor klimaatgerelateerde risico’s, maar de kwaliteit dient volgens DNB te verbeteren. Later dit jaar zal DNB aan de financiële sector nader uiteenzetten wat zij van haar verwacht ten aanzien het beheersen van klimaatrisico’s.

FRP 2022/579 - Sign. - Risicogebaseerde invulling naleving Sanctiewet

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 26 april 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat zij op 19 mei 2021 in een beslissing op bezwaar een eerder besluit waarin de naleving van de Sanctiewet 1977 centraal stond heeft heroverwogen. Hoewel dit een beoordeling in een specifieke casus betrof, ziet DNB, mede naar aanleiding van recente jurisprudentie, ruimte om op een meer risicogebaseerde wijze invulling te geven aan de naleving van de Sanctiewet 1977, voor zover het gaat om het vaststellen dat de opgegeven persoon ook daadwerkelijk de ontvanger of verzender is van de crypto. Relaties dienen altijd te worden gescreend.

FRP 2022/580 - Sign. - Fed ook lid van het NGFS en twee nieuwe NGFS-publicaties

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 26 april 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat het NGFS twee nieuwe publicaties heeft uitgebracht en dat de US Federal Reserve System (Fed), de Amerikaanse centrale bank, lid is geworden. Het NGFS bestaat uit een groep centrale banken en toezichthouders die op vrijwillige basis goede praktijken en kennis deelt, bijdraagt aan de ontwikkeling van klimaatrisicobeheersing in de financiële sector en reguliere financiële geldstromen inzet om de transitie naar een duurzame economie te bewerkstelligen.

FRP 2022/582 - Sign. - Nieuwe beleidsregel ‘Handhavingsbeleid DNB voor tijdige indiening van toezichtrapportages’ in werking getreden

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 2 mei 2022 heeft DNB gemeld dat het Handhavingsbeleid bij niet-tijdige verstrekking van financiële rapportages door onder toezicht staande instellingen van 16 mei 2013 is herzien. Deze is vervangen door de beleidsregel Handhavingsbeleid DNB voor tijdige indiening van toezichtrapportages van 30 maart 2022 (hierna: Handhavingsbeleid toezichtrapportages). Het Handhavingsbeleid toezichtrapportages is op 2 mei 2022 gepubliceerd in de Staatscourant (Stcrt. 2022, 11493) en is op 3 mei 2022 in werking getreden.

FRP 2022/583 - Sign. - Consultatie Q&A over het gebruik van leverage bij verwerving of vergroting van een gekwalificeerde deelneming in een verzekeraar in het kader van VVGB

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 2 mei 2022 is DNB een consultatie gestart over een Questions & Answers voor het gebruik van leverage (vreemd vermogen) bij verwerving of vergroting van een gekwalificeerde deelneming in een verzekeraar in het kader van verklaring van geen bezwaar (vvgb). Met deze Q&A beoogt DNB te verduidelijken hoe zij bij het beoordelen van een vvgb-aanvraag het gebruik van leverage beoordeelt. Ook licht DNB toe dat zij bij de toekenning van een vvgb voorwaarden kan stellen aan het gebruik van leverage. De consultatie loopt tot 17 juni 2022.

FRP 2022/584 - Sign. - Wet toekomst pensioenen naar Tweede Kamer

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 30 maart 2022 heeft het Verbond van Verzekeraars gemeld dat het de Wet toekomst pensioenen een stap in de goede richting vindt. Vanzelfsprekend zal het Verbond zich, samen met de leden, buigen over eventuele knelpunten. Als belangrijkste uitdaging noemt het Verbond de veilige overgang van deelnemers naar een degressieve pensioenopbouw. De algemeen directeur van het Verbond zei hierover het volgende: ‘Deze overgang is nadelig voor alle bestaande deelnemers van premieregelingen. Helaas is daar geen generieke oplossing voor. We zullen met andere woorden per regeling met werkgever en werknemers moeten bekijken wat de beste oplossing is. Voor veel partijen zal de eerbiedigende werking voorlopig uitkomst bieden, maar die eindigt als een deelnemer van baan wisselt. Daar moeten we dus extra alert op zijn. Bovendien zullen partijen die direct willen overstappen op het nieuwe stelsel ook willen praten over compensatie, maar daar stelt de wetgever nog lastige beperkingen aan.’

FRP 2022/585 - Sign. - Nieuwe Kifid-reglementen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 31 maart 2022 heeft het Verbond van Verzekeraars gemeld dat het financiële klachteninstituut Kifid nieuwe geactualiseerde reglementen heeft gepubliceerd die toegankelijker en begrijpelijker zijn: een reglement voor de behandeling van klachten door de Geschillencommissie en een reglement voor de behandeling van beroepen door de Commissie van Beroep. Aan de hand van vragen en antwoorden kunnen consumenten, maar ook verzekeraars sneller informatie vinden over de klacht- en beroepsprocedure. De nieuwe reglementen gelden voor klachten en beroepen die vanaf 1 april 2022 worden ingediend. Voor de klachten en beroepen die vóór die datum zijn ingediend blijven de huidige reglementen van kracht.

FRP 2022/586 - Sign. - Tuchtraad publiceert Jaarverslag 2020

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 19 april 2022 heeft het Verbond van Verzekeraars bekend gemaakt dat de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) het jaarverslag over 2020 heeft gepubliceerd. In 2020 is de Tuchtraad vier keer in zitting bijeengekomen. Er zijn in zeven zaken uit 2019 en één zaak uit 2018 uitspraken gedaan.

FRP 2022/587 - Sign. - Succes in aanpassing UBO-registratie voor FGR’s

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 3 mei 2022 heeft DUFAS gemeld dat het de afgelopen maanden zeer actief contact heeft gehad met het ministerie van Financiën om in de laatste fase van de wetgeving voor de registratie van uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) van trusts en soortgelijke juridische constructies nog aanpassingen te doen. DUFAS is erg verheugd om de door hen gewenste aanpassingen terug te zien in de finale versie van de wettekst van 2 mei 2022. Hiermee is volgens DUFAS een enorme administratieve last voor fondsen voor gemene rekening (FGR’s) voorkomen.

FRP 2022/588 - Sign. - Belangrijke stap naar toekomstbestendig pensioen: wet naar de Kamer

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 30 maart 2022 heeft de Pensioenfederatie gereageerd op het nieuws dat de Wet toekomst pensioenen naar de Tweede Kamer is gestuurd. De Pensioenfederatie omarmt de waarborgen die de wetgever heeft opgenomen als het gaat om de rechtsbescherming van de deelnemer en pensioengerechtigden. Vooruitlopend op de wettelijk voorgeschreven klachtenprocedure en een externe geschillencommissie werkt de Pensioenfederatie aan een gedragslijn die hierop gaat aansluiten. De Pensioenfederatie is verheugd dat ook de Raad van State constateert dat het nieuwe pensioenstelsel voldoende solidariteitselementen bevat. Dat het Nederlands pensioenstelsel – dat tot de besten van de wereld behoort – zijn sociale functie behoudt, maakt dat het toekomstbestendig is.

FRP 2022/589 - Sign. - Convenant Pensioenfondsen zet eindsprint in

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 19 april 2022 heeft de Pensioenfederatie onder verwijzing naar de jaarrapportage 2021 gemeld dat het Convenant Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Beleggen Pensioenfondsen in het derde convenantsjaar veel heeft bereikt. Eind dit jaar loopt de afgesproken convenantsperiode af. Alle inspanningen zijn erop gericht dat de pensioenfondsen de doelstellingen uit het convenant hebben behaald, goed op weg zijn met hun due diligence-processen (gepaste zorgvuldigheid) en invulling geven aan duurzaam beleggen.

FRP 2022/590 - Sign. - Uitlegbaar en uitvoerbaar blijven bij nieuw pensioenstelsel van belang

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 21 april 2022 heeft de Pensioenfederatie in een position paper toegelicht op welke punten volgens haar nog aanpassingen nodig zijn op de Wet toekomst pensioenen. Cruciaal voor het slagen van het nieuwe stelsel is volgens de Pensioenfederatie dat de regelgeving uitvoerbaar en uitlegbaar is. Ook is het belangrijk dat pensioenfondsbesturen ruimte behouden om evenwichtige keuzes te kunnen maken die voor hun specifieke deelnemers van belang zijn.

FRP 2022/591 - Sign. - Reactie consultatie Wet toekomst pensioenen

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 29 april 2022 heeft de Pensioenfederatie haar reactie in het kader van de consultatie van de Wet toekomst pensioenen gepubliceerd. Volgens de Pensioenfederatie zijn de regels te gedetailleerd, wat niet past bij de open normen in de Pensioenwet en bovendien heeft het pensioenfondsbestuur de ruimte van die open normen nodig. Een ander punt is dat er geen ruis moet ontstaan over wie waarvoor verantwoordelijk is. Tot slot vindt de Pensioenfederatie dat de lagere regelgeving onvoldoende bijdraagt aan goede communicatie met deelnemers.

FRP 2022/592 - Sign. - Kwaliteit Wwft-meldingen notarissen geroemd

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 28 maart 2022 heeft de KNB bekend gemaakt dat het Anti Money Laundering Centre (AMLC) in een artikel over verdachte transacties rond vastgoed heeft geschreven dat de kwaliteit van Wwft-meldingen van notarissen over vastgoedtransacties over het algemeen wordt geroemd door beoordelaars van verdachte transacties in de strafrechtketen.

FRP 2022/593 - Sign. - Belastingdienst waarschuwt risicovolle entiteiten zonder UBO-registratie eerst

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 19 april 2022 heeft de KNB gemeld dat het Bureau Economische Handhaving (BEH) van de Belastingdienst juridische entiteiten die hun UBO’s (ultimate beneficial owners) nog niet hebben geregistreerd eerst een laatste waarschuwing voordat een sanctie wordt opgelegd. Omdat dat aantal groter is dan beraamd, geeft het bureau voorrang aan handhaving op die juridische entiteiten waar de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme het hoogst zijn.

FRP 2022/595 - Sign. - NBA vraagt Wta-kantoren deel te nemen aan oorzakenanalyse fraude

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 28 maart 2022 heeft de NBA alle accountantsorganisaties met Wta-vergunning gevraagd deel te nemen aan een door de Foundation For Auditing Research (FAR) uit te voeren oorzakenanalyse rondom fraude. De kwartiermakers hebben bij hun derde voortgangsrapportage erop aangedrongen dat de sector vaart maakt met het uitvoeren van een dergelijke oorzakenanalyse. Ook de minister van Financiën benadrukt dat de sector op het fraudedossier in brede zin voortgang moet boeken.

FRP 2022/596 - Sign. - NBA pleit bij Monitoring Commissie voor verplichte Verklaring omtrent risicobeheersing

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
Op 20 april 2022 heeft de NBA gereageerd op het voorstel van de Monitoring Commissie Corporate Governance Code (MC) voor actualisatie van die code. De beroepsorganisatie pleit onder meer voor een verplichte Verklaring omtrent risicobeheersing (VOR) voor ondernemingen. De NBA benadrukt in haar brief aan de MC dat ondernemingen in toenemende mate met risico’s te maken krijgen, zoals klimaatverandering, een ingrijpende pandemie, waterstress, sociale ongelijkheid, bedreiging van de biodiversiteit en ernstige geopolitieke ontwikkelingen.

FRP 2022/598 - Sign. - Sustainable finance – environmental, social and governance ratings and sustainability risks in credit ratings

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 4 April 2022 the European Commission launched a feedback period for a Regulation strengthening the reliability and comparability of environmental, social and governance (ESG) ratings, which provide an opinion on a company or financial instrument’s sustainability profile or characteristics, exposure to sustainability risks or impact on society and/or the environment. The feedback period is open until 6 June 2022.

FRP 2022/600 - Sign. - Implementing Act adopted: Financial market regulation – equivalence determination of regulatory framework for non-EU central counterparties (CCPs)

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 4 April 2022 the European Commission adopted COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) / amending Implementing Decision (EU) 2021/85 on the equivalence to the requirements of Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council of the regulatory framework of the United States of America for central counterparties that are authorised and supervised by the U.S. Securities and Exchange Commission.

FRP 2022/601 - Sign. - A digital Euro for the EU

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 5 April 2022 the European Commission launched a feedback period for a Regulation which aims to establish and regulate essential aspects of the digital euro as a new form of central bank money, which could be issued by the European Central Bank/Eurosystem alongside banknotes and coins. Following adoption of the Regulation, the European Central Bank/Eurosystem may issue the digital euro in line with its objectives and mandate. The feedback period is open until 14 June 2022.

FRP 2022/602 - Sign. - Digital finance: Commission marks launch of the EU Digital Finance Platform

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 7 April 2022 the European Commission announced that a virtual conference on 8 april 2022 will mark the launch of the EU Digital Finance Platform. The Digital Finance Platform aims to connect innovative financial firms and supervisors across the EU. This will support the scaling up of digital financial services across the Single Market and foster innovation in finance, allowing businesses and citizens to benefit from new products and services. The initiative was announced in the 2020 Digital Finance Strategy.

FRP 2022/603 - Sign. - Delegated Act published: Regulatory technical standards under Regulation (EU) 600/2014 (RTS 2 Amendment)

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 13 April 2022 the European Commission published COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2022/629 of 12 January 2022 amending the regulatory technical standards laid down in Delegated Regulation (EU) 2017/583 as regards adjustment the liquidity thresholds and trade percentile used to determine the size specific to the instrument applicable to certain non-equity instruments.

FRP 2022/604 - Sign. - Delegated Act published: Methods of prudential consolidation

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 26 April 2022 the European Commission published COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2022/676 of 3 december 2021 supplementing Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the conditions in accordance with which consolidation is to be carried out in the cases referred to in Article 18(3) to (6) and Article 18(8) of that Regulation.

FRP 2022/605 - Sign. - Retail investment – new package of measures to increase consumer participation in capital markets

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 3 May 2022 the European Commission launched a call for evidence for an evaluation of existing EU retail investor protection legislation and an impact assessment of proposed legislative changes. The initiative aims to increase the level of retail investor participation in the EU’s capital markets and ensure that retail investors can take full advantage of capital markets, achieve better outcomes and better cater for their long term financial needs. The feedback period is open until 31 May 2022.

FRP 2022/606 - Sign. - Crypto assets: new rules to stop illicit flows in the EU

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 31 March 2022 the European Parliament announced that MEPs agreed on draft legislation strengthening EU rules against money laundering and terrorist financing. Under the new requirements, all transfers of crypto-assets will have to include information on the source of the asset and its beneficiary, information that is to be made available to the competent authorities. The rules would also cover transactions from so-called unhosted wallets. The aim is to ensure that crypto transfers can be traced and suspicious transactions blocked. The rules would not apply to person-to-person transfers conducted without a provider, such as bitcoins trading platforms, or among providers acting on their own behalf.

FRP 2022/608 - Sign. - ESAs publish joint Annual Report for 2021

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 19 April 2022 the Joint Committee of the three European Supervisory Authorities (EBA, EIOPA and ESMA) published its 2021 Annual Report, providing a detailed account of its joint work completed over the past year. A significant part of its work in 2021 focused on developing the regulatory and supervisory framework for sustainability-related disclosures. The main areas of cross-sectoral focus continued to be joint risk assessment, enhancement of consumer protection, development of the regulatory and supervisory frameworks for sustainable finance and securitisation. In addition, monitoring and contributing to the digital finance developments, supporting FinTech scale up through innovation hubs and sandboxes as well as cyber security completed the work programme.

FRP 2022/609 - Sign. - ESAs consult on sustainability disclosures for simple, transparent and standardised securitisations

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 2 May 2022 the European Supervisory Authorities (EBA, EIOPA and ESMA) published a Consultation Paper seeking input on draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the content, methodologies and presentation of information in respect of the sustainability indicators for Simple, Transparent and Standardised (STS) securitisations. The consultation runs until 2 July 2022.

FRP 2022/611 - Sign. - EBA launches survey for banks on the application of the infrastructure supporting factor

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 5 April 2022 EBA launched a survey for banks on their experiences with the application of the so-called infrastructure supporting factor in accordance with the Capital Requirement Regulation (CRR 2). Besides assessing the application of the supporting factor, the survey aims at providing valuable information on the materiality of infrastructure project loans across EU banks, irrespective of whether credit institutions specialise in infrastructure lending or not. The survey runs until 27 May 2022.

FRP 2022/612 - Sign. - EBA publishes final Report on the amendment of its technical standards on the exemption to strong customer authentication for account access

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 5 April 2022 EBA published its Final Report on the amendment of its Regulatory technical standards (RTS) on strong customer authentication and secure communication (SCA&CSC) under the Payment Services Directive (PSD2). The changes introduce a new mandatory exemption to SCA that will require account providers not to apply SCA when customers use an account information service provider (AISP) to access their payment account information, provided certain conditions are met. The amendment aims to reduce frictions for customers using such services and to mitigate the impact that the frequent application of SCA and the inconsistent application of the current exemption have on AISPs’ services.

FRP 2022/613 - Sign. - EBA issues an opinion on the European Commission’s proposed amendments to the EBA final draft technical standards for own funds and eligible liabilities

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 8 april 2022 EBA published an Opinion on the amendments proposed by the European Commission to the EBA final draft Regulatory Technical Standards (RTS). In the Opinion the EBA expresses its disagreement with two substantive changes proposed by the Commission and agrees with the other amendments, which are considered non-substantive.

FRP 2022/614 - Sign. - EBA publishes final draft technical standards on the risk retention requirements for securitisations

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 12 April 2022 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the requirements for originators, sponsors and original lenders related to risk retention as laid down in the Securitisation Regulation and as amended by the Capital Markets Recovery Package (CMRP). These RTS aim to provide clarity on the risk retention requirements ensuring a better alignment of interests and reducing the risk of moral hazard, thus contributing further to the development of a sound, safe and robust securitisation market in the EU.

FRP 2022/616 - Sign. - EBA calls on financial institutions and supervisors to provide access to the EU’s financial system

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 27 April 2022 EBA published a statement addressed to both financial institutions and supervisors to ensure they make every effort to provide access for Ukrainian refugees to at least basic financial products and services. In the statement, the EBA sets out how its anti-money laundering and counter-terrorist financing (AML/CFT) guidelines apply in the current context, and how financial institutions can adapt their AML/CFT measures to provide a pragmatic and proportionate response to the compliance challenges they face. It also clarifies what financial institutions and supervisors can do to protect vulnerable persons from abuse by criminals and calls on financial institutions to ensure that compliance with the EU’s restrictive measures regime does not lead to unwarranted de-risking.

FRP 2022/618 - Sign. - EBA launches consultation on the role of environmental risks in the prudential framework

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 2 May 2022 EBA launched a consultation and published a Discussion Paper on the role of environmental risks in the prudential framework for credit institutions and investment firms. The Paper explores whether and how environmental risks are to be incorporated into the Pillar 1 prudential framework. It launches the discussion on the potential incorporation of a forward-looking perspective in the prudential framework. It also stresses the importance of collecting relevant and reliable information on environmental risks and their impact on institutions’ financial losses. The consultation runs until 2 August 2022.

FRP 2022/619 - Sign. - EBA publishes amended final draft technical standards on the mapping of ECAIs for securitisation positions

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 3 May 2022 EBA published its final draft Implementing Technical Standards (ITS) to amend the Implementing Regulation on the mapping of credit assessments of External Credit Assessment Institutions (ECAIs) for securitisation positions. The changes reflect the relevant amendments introduced by the new Securitisation Framework, as well as the mappings for three ECAIs that extended their credit assessments to cover securitisations. The Implementing Regulation is part of the EU Single Rulebook for banking aimed at creating a safe and sound regulatory framework consistently applicable across the European Union.

FRP 2022/621 - Sign. - EBA provides its advice to the EU Commission on non-bank lending

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 4 May 2022 EBA published a Report on non-bank lending in response to the European Commission’s February 2021 Call for Advice on this topic. The EBA’s proposals aim at addressing risks arising from the provision of lending by non-bank entities in the areas of supervision, consumer protection, anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT), macro and microprudential risks.

FRP 2022/622 - Sign. - EBA updates technical standards in view of its 2023 benchmarking of internal approaches

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 5 May 2022 EBA published an update to its Implementing Technical Standards (ITS) which specify the data collection for the supervisory benchmarking exercise of 2023 in relation to the internal approaches used in market and credit risk and IFRS9 accounting. The updated ITS include all benchmarking portfolios and metrics that will be used for the 2023 exercise. The benchmarking exercise is an essential supervisory tool to monitor and enhance the quality of internal models, which are relevant for the assessment of the institution’s capital adequacy.

FRP 2022/623 - Sign. - ESMA publishes its Final Report on the EU carbon market

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 28 March 2022 ESMA published its Final Report on the European Union Carbon Market (EU carbon market). The Report’s analysis did not find any current major deficiencies in the functioning of the EU carbon market based on the data available. However, ESMA’s analysis of the market has led it to put forward a number of policy recommendations to improve market transparency and monitoring.

FRP 2022/624 - Sign. - ESMA proposes amendments on the review of transparency requirements under MiFIR

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 28 March 2022 ESMA proposed targeted amendments to some of its Regulatory Technical Standards (RTS 1 and RTS 2) which specify the Markets in Financial Instruments Regulation (MiFIR) transparency requirements for equity and non-equity respectively. These amendments aim to clarify, improve and simplify the transparency regime for equity and non-equity instruments. The reports are submitted officially to the European Commission who will have three months to decide whether to endorse the proposed amendments to the RTS.

FRP 2022/625 - Sign. - ESMA makes recommendations for DRSP management bodies

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 29 March 2022 ESMA published Draft Regulatory Technical Standards (RTS) setting out criteria for the sound and prudent management of Data Reporting Services Providers (DRSPs) as well as for their operational effectiveness under MiFIR. The draft RTS build on ESMA’s Guidelines for DRSPs and address the different roles and functions carried out by members of DRSP management bodies, with a view to preventing conflicts of interest between them and the users of DRSP services. The Final Report and the draft RTS are submitted to the European Commission (EC) for adoption. The EC is expected to adopt a Delegated Regulation within three months.

FRP 2022/626 - Sign. - ESMA issues its 2021 Corporate Reporting Enforcement and Regulatory Report

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 30 March 2022 ESMA published its 2021 Corporate Reporting Enforcement and Regulatory Report. ESMA makes recommendations to issuers and auditors to improve future financial and non-financial reports, by assessing how issuers comply with International Financial Reporting Standards (IFRS) and non-financial reporting obligations and adhere to ESMA’s recommendations.

FRP 2022/627 - Sign. - ESMA and NCAs find room for improvement in funds’ liquidity stress testing

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 30 March 2022 ESMA reported that it has carried out a supervisory engagement with investment funds together with National Competent Authorities (NCAs). The exercise focused on liquidity risk in corporate debt and real estate funds, with the results showing that the funds included in the scope of the analysis do not pose any substantial risk for financial stability. ESMA will facilitate discussions on these topics among NCAs on the application of the Liquidity Stress Testing (LST) guidelines in UCITS and AIFs and is conducting a 2022 CSA on the valuation of less liquid assets in UCITS and open-ended AIFs.

FRP 2022/628 - Sign. - ESMA publishes follow-up report to the peer review on the guidelines on the enforcement of financial information

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 31 March 2022 ESMA published its follow-up report to the peer review on the guidelines on the enforcement of financial information (GLEFI). The report analysed the progress made by seven National Competent Authorities (NCAs) and found that most of them made improvements, although some are still experiencing staffing difficulties.

FRP 2022/629 - Sign. - New ESMA Q&As available

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 1 April 2022 ESMA updated the following Questions and Answers: (i) Benchmarks Regulation (BMR); (ii) ESMA Guidelines on Alternative Performance Measures; (iii) MiFIR data reporting and (iv) SFTR data reporting.

FRP 2022/630 - Sign. - ESMA postpones RTS 2 annual review

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 1 April 2022 ESMA announced that it is postponing the annual review of the regulatory technical standards – RTS 2 – on non-equity transparency. The decision was taken because the on-going MiFIR review is likely to have a significant impact on the instruments subject to this report. ESMA will resume the submission of the annual RTS 2 report in 2023.

FRP 2022/631 - Sign. - ESMA publishes its Final Report on the review of the short selling regulation

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 4 April 2022 ESMA published its Final Report on the review of the Short Selling Regulation (SSR). The Final Report proposes targeted amendments to improve its operation, focused on clarifying the procedures for the issuance of short and long-term bans, ESMA’s intervention powers, the prohibition of naked short selling and the calculation of net short positions (NSPs) and their publication.

FRP 2022/632 - Sign. - ESMA responds to European Commission consultation on EMIR review

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 5 April 2022 ESMA published its high-level response to the consultation by the European Commission on a targeted review of EMIR with respect to the EU central clearing framework. ESMA, in its response, recommends a set of measures for consideration that will support the EU objective of increasing the attractiveness of EU markets and reducing exposure to CCPs located outside the EU.

FRP 2022/633 - Sign. - ESMA makes recommendations to improve investor protection

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 29 April 2022 ESMA advised the European Commission on certain aspects relating to retail investor protection. In the advice ESMA puts forward proposals that will make it easier for investors to get the key information they need to take well-informed investment decisions, whilst also protecting them from aggressive marketing techniques and detrimental practices.

FRP 2022/635 - Sign. - EIOPA submits the draft amendments of supervisory reporting and disclosure requirements

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 31 March 2022 EIOPA submitted to the European Commission the draft amendments of Implementing Technical Standards (ITS) laying down supervisory reporting and disclosure requirements under Solvency II. The draft amendments of ITS as submitted to the European Commission for adoption are balanced and expected to bring several benefits, which will ultimately lead to a better protection of policyholders and better use of the principle of proportionality. Moreover, EIOPA’s draft proposal leads to fit-for-purpose reporting requirements, reduction of reporting costs for the majority of insurance undertakings and better supervision through the inclusion of some new information on emerging risks and new areas for which supervisors identified a number of data gaps.

FRP 2022/636 - Sign. - EIOPA launches climate stress test for the European occupational pension sector

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 4 April 2022 EIOPA launched its first climate stress test to gain insights into the effects of environmental risks on the European occupational pension sector. Sustainability and the management of environmental risks have become key considerations for long-term investors and in particular for European institutions for occupational retirement provision (IORPs).

FRP 2022/638 - Sign. - EIOPA calls for changes to stress test disclosure regime

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 12 April 2022 EIOPA published an Opinion on the disclosure of individual results in the context of insurance stress tests. EIOPA believes that a consistent and disciplined communication of individual stress test results would enhance market discipline, increase participants’ commitment and contribute to a level playing field among insurers and across the financial sector, resulting in a healthier insurance industry as a whole. Despite the steps taken by EIOPA to address the industry’s concerns regarding individual disclosures, such as by requesting only a subset of balance sheet indicators to be published, the majority of (re)insurers continue to show reluctance. EIOPA therefore considers that a change in the legal framework allowing EIOPA to disclose the results of individual undertakings is the only way to obtain the disclosure of individual information.

FRP 2022/640 - Sign. - EIOPA finalises the revision of EIOPA’s Guidelines on Contract Boundaries and Guidelines on the Valuation of Technical Provisions

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 21 April 2022 EIOPA published two Final Reports on the revision of the EIOPA Guidelines on Contract Boundaries and Guidelines on the Valuation of Technical Provisions. EIOPA has revised its Guidelines on Contract Boundaries and Guidelines on the Valuation of Technical Provisions to provide additional guidance by issuing new guidelines and amending some current guidelines on a limited number of topics considered crucial from a supervisory convergence perspective.

FRP 2022/641 - Sign. - EIOPA consults on IORPs reporting rules

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 25 April 2022 EIOPA launched a public consultation regarding EIOPA’s regular information requests to national competent authorities (NCAs) for occupational pension information. The aim of the public consultation is to improve IORPs reporting focusing on emerging risks and new challenges and issues observed by NCAs and pensions industry since its first implementation in 2018. The public consultation runs until 18 July 2022.

FRP 2022/642 - Sign. - EIOPA publishes advice on Retail Investor Protection

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 29 April 2022 EIOPA published its Final Report with its advice to the European Commission on retail investor protection in relation to the sale of Insurance-Based Investment Products (IBIPs). EIOPA’s Final Report is in response to a Call for Advice by the European Commission and relates to the implementation of the Commission’s Capital Markets Union Action Plan and, more specifically, its Retail Investment Strategy, which aims to improve consumer outcomes and increase consumer participation in capital markets.

FRP 2022/643 - Sign. - EIOPA reacts to stakeholders’ views on blockchain in insurance

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 6 May 2022 EIOPA published a Feedback Statement on blockchain and smart contracts in insurance. The document provides a high-level summary of the responses received from stakeholders during a public consultation on the topic as well as EIOPA’s reactions to them. Having analysed the responses, EIOPA notes that insurers see potential in blockchain and are exploring possible use cases across the insurance value chain to streamline business and better serve customers.

FRP 2022/644 - Sign. - ECB clarifies common approach to policy choices offered by European banking rules

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 28 March 2022 the ECB updated its policies outlining how it exercises options and discretions when supervising banks, following a public consultation which ended on 30 August 2021. Clarifying how the ECB exercises the options and discretions introduced by recent changes to EU banking rules ensures consistent and transparent implementation of the rules applied to banks. Harmonising these policies throughout the banking union creates a level playing field and promotes a more integrated European banking market.

FRP 2022/645 - Sign. - ECB publishes report on payment preferences as part of digital euro investigation phase

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 30 March 2022 the ECB published the findings of its commissioned research on citizens’ payment habits and their attitudes towards digital payments in order to gain a deeper understanding of user preferences as part of the digital euro project. Based on the responses of focus groups and online communities across all euro area countries, the report shows a strong preference for payment methods with pan-European reach and universal acceptance in physical shops and online. Users favour payment solutions that are convenient, fast and easy to use. Participants valued the possibility of instant and contactless person-to-person payments, regardless of the platform or device. Focus group respondents also wished for a one-stop-solution that would incorporate all the current payment options into one system.

FRP 2022/646 - Sign. - Pandemic did not impair financial integration in the euro area, ECB report shows

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 6 April 2022 the ECB published its latest report on Financial Integration and Structure in the Euro Area which shows that financial fragmentation in the euro area that occurred at the start of the coronavirus (COVID-19) pandemic was reversed relatively quickly. Once pre-pandemic levels of integration were regained, financial integration increased further and remained resilient to pressure from further waves of infections. The most influential policy interventions that initially kept fragmentation contained, and then brought integration back to pre-pandemic levels, were the series of ECB monetary policy measures and the EU agreement on a sizeable coronavirus recovery fund.

FRP 2022/648 - Sign. - SRB issues bi-annual reporting note to the Eurogroup

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022
On 4 April 2022 the SRB issued its bi-annual reporting note to the Eurogroup, which contains an update on the recent resolution cases, SRB priorities and progress in resolution planning, resolvability and MREL, the Single Resolution Fund (SRF), including the common backstop and the consultation process on ex-ante contributions to the SRF.

FRP 2022/669 - Art. - Over algemene zakelijke kredietvoorwaarden van Nederlandse banken (deel 4)

Aflevering 4, gepubliceerd op 16-06-2022 geschreven door Steeg, R.W.K.
Een groot deel van door Nederlandse banken verstrekte zakelijke kredieten wordt beheerst door algemene kredietvoorwaarden. Algemene kredietvoorwaarden zijn vrijwel volledig vanuit het perspectief van de bank opgesteld en bevatten bepalingen die nadelig kunnen uitpakken voor kredietnemers. Dit artikel biedt een overzicht van bepalingen die algemene kredietvoorwaarden van diverse Nederlandse banken met elkaar gemeen hebben. Verder komen onderlinge verschillen aan de orde. In de praktijk blijkt regelmatig dat er voor (middel)grote ondernemingen meer ruimte is voor onderhandelen over bepalingen van algemene kredietvoorwaarden dan verwacht. De auteur besteedt aandacht aan de achtergrond van veel voorkomende bepalingen en doet praktische aanbevelingen voor aanpassingen en het onderhandelen over dergelijke aanpassingen.