Aflevering 6

Gepubliceerd op 31 oktober 2022

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 18-11-2024

FRP 2022/813 - Sign. - Kamerbrief verzoek spoedbehandeling wetsvoorstel verbod trustdienstverlening aan cliënten in Rusland en Belarus

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 29 juni 2022 heeft de minister van Financiën een Kamerbrief naar de Eerste Kamer gestuurd met daarin een verzoek om het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet toezicht trustkantoren 2018 in verband met een spoedmaatregel om trustdienstverlening aan cliënten in de Russische Federatie of de Republiek Belarus te verbieden met spoed in behandeling te nemen.

FRP 2022/824 - Sign. - Rekening met afgescheiden vermogen treedt in werking

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 7 juli 2022 heeft de AFM gemeld dat de Wijzigingswet Financiële Markten 2022 in werking is getreden, die de rekening met afgescheiden vermogen introduceert. Hiermee krijgen beleggingsondernemingen de mogelijkheid om gelden van hun klanten te bewaren op een rekening met afgescheiden vermogen bij een Nederlandse bank. De klantgelden op de rekening met afgescheiden vermogen worden zo niet geraakt door een eventueel faillissement van de beleggingsonderneming. Tegoeden op de rekening met afgescheiden vermogen vallen onder het depositogarantiestelsel.

FRP 2022/825 - Sign. - Consultatie AFM en DNB over Beleidsregel geschiktheid

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 15 juli 2022 is de AFM een consultatie gestart over het besluit tot wijziging van de Beleidsregel geschiktheid 2012 en het concept van de aangepaste tekst van de beleidsregel. Deze beleidsregel beschrijft het kader dat de AFM en DNB gebruiken bij geschiktheidstoetsingen van beleidsbepalers in de financiële sector. De afgelopen tijd zijn door de toezichthouders intern relevante wijzigingen geïnventariseerd en verwerkt in de Beleidsregel. Ook zijn er wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van aanpassingen in nationale en Europese wet- en regelgeving. De consultatie loopt tot en met 15 september 2022.

FRP 2022/826 - Sign. - AFM: criteria acceptatiebeleid hypotheken moeten scherper

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 28 juli 2022 heeft de AFM in een brief aan de sector hypotheekaanbieders opgeroepen om duidelijke criteria te hanteren en toe te passen bij de acceptatie van hypotheken. Uit een verkennend onderzoek onder vijf hypotheekaanbieders blijkt dat bij sommige onderdelen in het acceptatiebeleid nadere inhoudelijke duiding mist. Acceptanten bij hypotheekaanbieders kunnen in sommige situaties niet goed bepalen of een hypotheek voor de consument verantwoord en dus betaalbaar is.

FRP 2022/830 - Sign. - Boete vanwege het zonder de wettelijk vereiste registratie aanbieden van cryptodiensten

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 18 juli 2022 heeft DNB bekend gemaakt dat het op 25 april een bestuurlijke boete van € 3.325.000 heeft opgelegd aan Binance Holdings Ltd. De boete is opgelegd omdat Binance cryptodiensten heeft aangeboden in Nederland zonder een wettelijk vereiste registratie bij DNB. De registratieplicht voor cryptodienstverleners is op 21 mei 2020 ingevoerd omdat bij cryptodiensten een hoog risico op witwassen of financieren van terrorisme bestaat. Dit hangt samen met de anonimiteit die gepaard gaat met transacties met crypto’s. Zonder die registratieplicht is minder goed in de gaten te houden of het risico op criminele geldstromen voldoende wordt tegengegaan.

FRP 2022/831 - Sign. - Evaluatie en herkalibratie risicomethodiek Nederlandse Depositogarantie

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 20 juli 2022 heeft DNB het rapport ‘Evaluatie en herkalibratie risicomethodiek Nederlandse Depositogarantie’ gepubliceerd. DNB heeft in 2021 de risicomethodiek voor de Nederlandse Depositogarantie geëvalueerd en op basis hiervan een voorstel ontwikkeld voor herkalibratie. Belanghebbenden kunnen hun reactie tot uiterlijk 22 augustus 2022 versturen naar DNB.

FRP 2022/832 - Sign. - DNB vraagt aandacht voor het belang van operationele wendbaarheid bij pensioenuitvoeringsorganisaties

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 20 juli 2022 heeft DNB directies van pensioenfondsen en pensioenuitvoeringsorganisaties (PUO’s) opgeroepen om aandacht te houden voor operationele wendbaarheid. In 2022 heeft DNB bij PUO’s een uitvraag gedaan met als doel zich een beeld te kunnen vormen van de operationele wendbaarheid bij PUO’s gerelateerd aan de nieuwe pensioenregeling. Hieruit blijkt dat PUO’s over het algemeen voortvarend zijn gestart met de transitie-voorbereidingen, maar dat dit complexe proces de komende periode voortdurend de aandacht van zowel pensioenfondsen als PUO’s zal vragen.

FRP 2022/833 - Sign. - Consultatie voor aangepaste rapportage-vereisten verzekeraars

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 21 juli 2022 is DNB een consultatie gestart voor wijzigingen in de Regeling staten financiële ondernemingen Wft 2011 en de Regeling prudentieel toezicht verzekeraars met beperkte risico-omvang. In de gewijzigde concept toezichthoudersregelingen voert DNB enkele aanpassingen door in de rapportagevereisten voor Solvency II-verzekeraars en basic-verzekeraars. De consultatie eindigt op 8 september 2022.

FRP 2022/834 - Sign. - Aangepaste Good Practices ESG-risicobeheer

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 4 augustus 2022 heeft DNB de Good Practices ESG-risicobeheer geactualiseerd, naar aanleiding van feedback in het kader van een consultatie. DNB werkt aan een verdere uitbreiding waarin ook de onderwerpen strategie, governance en informatieverstrekking aan bod komen. De uitgebreide versie van de Good Pactices zal DNB naar verwachting in Q4 2022 ter consultatie voorleggen. DNB moedigt fondsen aan om alvast gebruik te maken van de tussentijds geactualiseerde versie van de Good Practices.

FRP 2022/835 - Sign. - Eumedion: ISSB-standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving hebben context nodig

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 27 juli 2022 heeft Eumedion haar reactie ingediend op de algemene en klimaatgerelateerde ontwerpstandaarden voor duurzaamheidsinformatie van de International Sustainability Standards Board (ISSB). Volgens Eumedion moet er een allesomvattend routekaart komen voor het gehele IFRS-verslaggevingsraamwerk, die duidelijk moet maken waar huidige en toekomstige projecten voor het opstellen van financiële en niet-financiële verslaggevingsstandaarden in passen en aangeven welke Board verantwoordelijk is.

FRP 2022/836 - Sign. - NVB: US-TIN niet verplicht bij saldo onder de € 50.000

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 19 juli 2022 heeft de NVB bekend gemaakt dat banken ook na 1 september geen rekeningen zullen sluiten van zogenoemde toeval-Amerikanen als de tegoeden op de betaal- of spaarrekening niet meer dan € 50.000 bedragen. Voor de groep met een saldo boven de € 50.000 geldt dat de rekening niet zal worden gesloten als zij aantoonbaar in de aanvraagprocedure zitten voor een Amerikaans BSN-nummer (US TIN/SSN) of zijn gestart met de procedure om afstand te doen van hun Amerikaanse nationaliteit. De Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) is de Amerikaanse wet die wereldwijd belastingontduiking door Amerikaans belastingplichtigen bestrijdt. Banken moeten op grond van deze wet en afspraken tussen de Nederlandse en Amerikaanse overheid vaststellen of klanten onder deze regelgeving vallen. Deze regelgeving brengt voor klanten van Nederlandse banken mee dat zij informatie aan de bank moeten verstrekken.

FRP 2022/837 - Sign. - AI-verordening in beslissende fase: spannende weken voor verzekeraars

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 1 juli 2022 heeft het Verbond van Verzekeraars gemeld dat in de komende weken duidelijk wordt of het voorstel voor een Artificial Intelligence (AI) verordening van de Europese Commissie van toepassing zal zijn op verzekeraars. Deze verordening moet de risico’s bij de inzet van kunstmatige intelligentie op een risk based manier beteugelen. Dit betekent dat er eisen worden gesteld aan de meer risicovolle AI-toepassingen bij gebruikte data, de manier waarop de software wordt gedocumenteerd en aan het bijhouden van besluiten door het systeem, enzovoorts. Verzekeraars kwamen in het oorspronkelijke voorstel niet voor, maar in een compromistekst van de Europese Raad van Ministers werden verzekeraars plots genoemd als ‘hoog risico toepassing’, aldus het Verbond. Het Verbond vindt het problematisch dat de AI-verordening geen onderscheid maakt tussen risicovolle toepassingen en minder risicovolle toepassingen, waardoor alle toepassingen over één kam worden geschoren.

FRP 2022/838 - Sign. - Pensioenfederatie: Pensioenfondsen gebaat bij EU-deal duurzaamheidsrapportages bedrijven

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 30 juni 2022 heeft de Pensioenfederatie bekend gemaakt dat het de conclusie van de onderhandelingen tussen Europees Parlement en Raad over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verwelkomt. Deze richtlijn gaat bedrijven nieuwe rapportagevereisten over duurzaamheid opleggen. Deze rapportages gaan volgens de Pensioenfederatie bijdragen aan het duurzaam beleggingsbeleid van pensioenfondsen en de invulling van hun eigen Europese transparantieregels over duurzaamheid onder de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). Daarnaast is de Pensioenfederatie verheugd dat de CSRD niet van toepassing wordt op stichtingen, zoals pensioenfondsen, omdat die al onder de SFDR vallen. De Pensioenfederatie merkt wel op dat de regels een bepaalde flexibiliteit voorzien om te bepalen welke indicatoren belangrijk genoeg zijn voor een bedrijf om over te rapporteren terwijl pensioenfondsen onder de SFDR in principe wel over alle investeringen moeten berichten. De Pensioenfederatie roept de AFM op om bij het toezicht rekening te houden met de beschikbaarheid van data op een ‘best effort’ basis.

FRP 2022/839 - Sign. - NBA: Raad van State torpedeert anti-witwasplannen

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 20 juni 2022 heeft de NBA gemeld dat de Raad van State in zijn advies over het Wetsvoorstel plan aanpak witwassen heeft geoordeeld dat de maatregelen in het wetsvoorstel een te grote inbreuk maken op de grondrechten van bedrijven en burgers. Het wetsvoorstel maakt het mogelijk voor banken om hun transactiegegevens samen te brengen in een centrale database en die gegevens onderling te delen om witwassen en financieren van terrorisme te bestrijden.

FRP 2022/840 - Sign. - Wetsvoorstel toekomst accountancysector naar Raad van State

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 20 juli 2022 heeft de NBA gemeld dat het voorstel voor de nieuwe Wet toekomst accountancysector (Wta) na instemming van het kabinet voor advies is verzonden naar de Raad van State. De nieuwe Wet toekomst accountancysector bevat maatregelen om de kwaliteit van de wettelijke controle duurzaam te verbeteren. Het wetsvoorstel zorgt voor een juridische grondslag voor het gebruik van audit quality indicators. Daarnaast verplicht de nieuwe wet de grootste accountantsorganisaties om de interne governance te versterken via het instellen van een intern toezichtorgaan, met bevoegdheden ten aanzien van investeringen en winstuitkering.

FRP 2022/841 - Sign. - NBA reageert op ontwerp-beleidsprogramma Klimaat

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 21 juli 2022 heeft de NBA gereageerd op de consultatie ontwerp-beleidsprogramma Klimaat, het plan van de Rijksoverheid voor het klimaatbeleid in de komende tien jaar. De NBA heeft in haar reactie benadrukt welke rol verantwoording kan spelen bij het monitoren van de voortgang van het beleid en de bereikte prestaties. Daarnaast benoemt de NBA de wijze waarop assurance de betrouwbaarheid kan versterken van gerapporteerde prestaties. Hierbij wijst de NBA nadrukkelijk naar de mogelijkheid om gebruik te maken van de informatie die alle grote ondernemingen vanaf boekjaar 2025 moeten rapporteren over hun uitstoot van broeikasgassen, als gevolg van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Die ontwerp-richtlijn wordt naar verwachting in september 2022 goedgekeurd door het Europees Parlement. Ook veel accountants kunnen, vanuit diverse rollen, bijdragen aan de duurzaamheidstransitie, aldus de NBA.

FRP 2022/842 - Sign. - Kwartiermakers zijn ‘voorzichtig positief’ over ontwikkelingen accountantssector

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 21 juli 2022 heeft de NBA gemeld dat uit de vierde voortgangsrapportage van de Kwartiermakers toekomst accountancysector blijkt dat de kwartiermakers ‘voorzichtig positief’ zijn over de ontwikkelingen binnen de sector. De kwartiermakers stellen in hun rapportage ook dat de sector meer kan en moet innoveren. De kwartiermakers vragen verder aandacht voor de ketenverantwoordelijkheid. Uit meerdere oorzakenanalyses en uit bevindingen van de door de kwartiermakers ingestelde expertgroep fraude en continuïteit blijkt dat versterking van de keten onontbeerlijk is. De kwartiermakers willen pas hun overkoepelend oordeel geven over de diverse onderzoeken en het experiment ten aanzien van de structuurmodellen, als alle onderzoeken zijn afgerond.

FRP 2022/843 - Sign. - Ministerie verlengt tijdelijke regeling UBO-register tot januari 2023

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
Op 28 juli 2022 heeft de NBA gemeld dat het ministerie van Financiën de tijdelijke regeling voor nog ontbrekende registraties in het UBO-register heeft verlengd van 1 september 2022 tot 1 januari 2023. De tijdelijke regeling voor het UBO-register (ultimate beneficial owners) werd ingesteld vanwege de grote piek in opgaven voor het register en de benodigde verwerkingstijd bij de Kamer van Koophandel als gevolg daarvan. Mede om te waarborgen dat nieuwe dienstverlening doorgang kan vinden is besloten de termijn van de tijdelijke regeling te verlengen tot 1 januari 2023. Om duidelijkheid te bieden is bewust gekozen voor een ruimere termijn dan naar verwachting nodig zal zijn, aldus het ministerie.

FRP 2022/845 - Sign. - Delegated Act published: RTS on determining indirect derivatives exposures within the large exposures framework

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 28 June 2022 the European Commission published Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1011 of 10 March 2022 supplementing Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying how to determine the indirect exposures to a client arising from derivatives and credit derivatives contracts where the contract was not directly entered into with the client but the underlying debt or equity instrument was issued by that client.

FRP 2022/846 - Sign. - Implementing Act published: amending Implementing Regulation on Supervisory Benchmarking

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 30 June 2022 the European Commission published Commission Implementing Regulation (EU) 2022/951 of 24 May 2022 amending the implementing technical standards laid down in Implementing Regulation (EU) 2016/2070 as regards benchmark portfolios, reporting templates and reporting instructions to be applied in the Union for the reporting referred to in Article 78(2) of Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council.

FRP 2022/848 - Sign. - Capital Markets Union: Commission publishes reports on improving quality of financial advice and directing SMEs to alternative funding providers

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 7 July 2022 the European Commission published two reports on the Capital Markets Union: one on improving the quality of financial advice and another on directing SMEs to alternative funding providers. The first report does not recommend a pan-EU label as its successful uptake is not guaranteed, while administrative costs linked to its set-up and running are likely to be high. The second report concludes that a potential referral scheme, building on the European Single Access Point proposal currently under negotiation, would be the most promising avenue.

FRP 2022/850 - Sign. - Financial services: Commission extends equivalence and adequacy of US audit competent authorities

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 25 July 2022 the European Commission adopted two new decisions to grant the US competent authorities equivalence and adequacy in the area of statutory audit for a further six years. These decisions reflect the good cooperation in the audit area between the Securities and Exchange Commission (SEC) and the Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB) with the EU authorities. At the same time these decisions reflect the objective to come to full mutual reliance in this area. These decisions will enable EU audit supervisors to continue to cooperate on audit oversight with their US counterparts, in line with the EU Audit Directive.

FRP 2022/851 - Sign. - Delegated Act published: RTS supplementing sustainability related disclosures

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 25 July 2022 the European Commission published Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1288 of 6 April 2022 supplementing Regulation (EU) 2019/2088 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the details of the content and presentation of the information in relation to the principle of ‘do no significant harm’, specifying the content, methodologies and presentation of information in relation to sustainability indicators and adverse sustainability impacts, and the content and presentation of the information in relation to the promotion of environmental or social characteristics and sustainable investment objectives in pre-contractual documents, on websites and in periodic reports.

FRP 2022/858 - Sign. - Anti-money laundering: provisional agreement reached on transparency of crypto asset transfers

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 29 June 2022 the European Council and the European Parliament reached a provisional agreement on the proposal updating the rules on information accompanying the transfers of funds by extending the scope of those rules to transfers of crypto assets. The aim of this recast is to introduce an obligation for crypto asset service providers to collect and make accessible certain information about the originator and the beneficiary of the transfers of crypto assets they operate.

FRP 2022/859 - Sign. - Digital finance: agreement reached on European crypto-assets regulation (MiCA)

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 30 June 2022 the European Council and the European Parliament reached a provisional agreement on the markets in crypto-assets (MiCA) proposal which covers issuers of unbacked crypto-assets, and so-called ‘stablecoins’, as well as the trading venues and the wallets where crypto-assets are held. This regulatory framework will protect investors and preserve financial stability, while allowing innovation and fostering the attractiveness of the crypto-asset sector. This will bring more clarity in the European Union, as some member states already have national legislation for crypto-assets, but so far there had been no specific regulatory framework at EU level. Under the provisional agreement reached today, crypto-asset service providers (CASPs) will need an authorisation in order to operate within the EU. Regarding the largest CASPs, national authorities will transmit relevant information regularly to the European Securities and Markets Authority (ESMA). Non-fungible tokens (NFTs), i.e. digital assets representing real objects like art, music and videos, will be excluded from the scope except if they fall under existing crypto-asset categories.

FRP 2022/860 - Sign. - ESAs issue report on the extent of voluntary disclosure of principal adverse impact under the Sustainable Finance Disclosure Regulation

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 28 July 2022 the Joint Committee of the three European Supervisory Authorities (EBA, EIOPA and ESMA) published the first annual report on the extent of voluntary disclosure of principal adverse impact under the Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) – Article 18 of Regulation (EU) 2019/2088.

FRP 2022/861 - Sign. - EBA adopts decision on reporting of supervisory data from investment firms’ competent authorities to the EBA

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 28 June 2022 EBA adopted a decision on how competent authorities supervising investment firms under the Investment Firms Regulation (IFR) will transmit supervisory data to the EBA. This decision sets the scope, timing and modalities of the data submission via the European Centralised Infrastructure of Data (EUCLID). The first submission is expected by 31 December 2022.

FRP 2022/862 - Sign. - EBA publishes its final Guidelines on data collection exercises regarding high earners

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 30 June 2022 EBA published its final updated Guidelines on the data collection exercise on high earners, which were originally released in 2012 and revised in 2014. The update of the data collection exercises reflects the amended remuneration framework laid down in the Capital Requirements Directive (CRD), including the introduction of derogations to pay out a part of the variable remuneration in instruments and under deferral arrangements. In addition, the need to update these Guidelines stems from the specific remuneration regime that has been introduced for investment firms and is laid down in the Investment Firms Directive (IFD) and Investment Firms Regulation (IFR).

FRP 2022/863 - Sign. - EBA publishes its final Guidelines on the remuneration and gender pay gap benchmarking

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 30 June 2022 EBA published its final Guidelines on the remuneration benchmarking exercise under the Capital Requirements Directive (CRD) and the Investment Firms Directive (IFD). The update was necessary to take into account additional requirements introduced by CRD V regarding the application of derogations and the benchmarking of the gender pay gap. The EBA also added guidance to harmonise the benchmarking of approvals granted by shareholders to use higher ratios than 100% between the variable and fixed remuneration.

FRP 2022/864 - Sign. - EBA adopts decision on reporting of payment fraud data under the revised Payment Services Directive

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 1 July 2022 EBA adopted a decision on the reporting by competent authorities of payment fraud data under the Payment Services Directive (PSD2). Competent authorities shall report to the EBA the payment fraud data under the PSD2, as specified in the EBA Guidelines on fraud reporting, via the European Centralised Infrastructure of Data (EUCLID) and according to the EBA Data Point Model (DPM). This decision allows the establishment of a streamlined workflow arrangement whereby the European Central Bank, on behalf of the relevant competent authorities, could submit data in line with the specifications set out in the EUCLID Decision.

FRP 2022/865 - Sign. - EBA reports on the successful mitigation of possible infection risk stemming from legacy instruments

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 6 July 2022 EBA published an analysis of how its Opinion on the prudential treatment of legacy instruments has been implemented across the EU. Since the issuance of this Opinion, EBA has been working in close cooperation with competent authorities to monitor any action taken by institutions to mitigate the infection risk related to such legacy instruments. Overall, EBA found that both institutions and competent authorities have made significant efforts to implement the EBA Opinion in an effective and consistent manner.

FRP 2022/866 - Sign. - EBA launches discussion on 2023 EU-wide stress test methodology

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 21 July 2022 EBA published its 2023 EU-wide stress test draft methodology, templates and template guidance, which will be discussed with the industry. The methodology covers all risk areas and builds on the one prepared for the 2021 EU wide stress test. Some aspects of the methodology have been improved based on the lessons from the 2021 exercise. As a new feature, the projections on net fee and commission income (NFCI) will be based on a top-down model. This is a first step of revising the EU-wide stress test framework towards a hybrid (bottom-up and top-down) approach. Also, the sample coverage has been increased. An additional 26 banks have been added to the stress test sample compared to the 2021 exercise and further proportionality has been introduced into the methodology. The 2023 exercise will assess EU banks’ resilience to an adverse economic shock and inform the 2023 Supervisory Review and Evaluation Process (SREP).

FRP 2022/867 - Sign. - EBA publishes final regulatory products to harmonise the supervisory review and evaluation process of investment firms

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 21 July 2022 EBA jointly with ESMA published the final Guidelines on common procedures and methodologies for the supervisory review and evaluation process (SREP) for investment firms. EBA also published the final draft Regulatory Technical Standards (RTS) on Pillar 2 add-ons for investment firms. Both regulatory products are based on the Investment Firms Directive (IFD) and aim to harmonise the supervisory practices regarding the supervisory review and evaluation process of investment firms.

FRP 2022/868 - Sign. - EBA analyses the use of specific exemptions included in the large exposures regime

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 22 July 2022 EBA published a Report on the use of some exemptions included in the large exposures regime. The Report analyses banks’ use of the various exemptions from different perspectives and quantifies the impact of a potential removal of individual exemptions. Overall, the Report shows that some of the assessed exemptions are widely used across the EU and their removal would have a material impact while other exemptions are widely used across the EU but their removal would not have material impact. In addition, some exemptions are relevant only for some countries or appear to be rarely used.

FRP 2022/869 - Sign. - EBA consults on its draft technical standards on homogeneity of underlying exposures in simple, transparent and standardised securitisations

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 28 July 2022 EBA launched a public consultation on draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the criteria for the underlying exposures in securitisation to be deemed homogeneous. Such specification is part of the requirements under the Securitisation Regulation and as amended by the Capital Markets Recovery Package (CMRP). The homogeneity requirement aims to facilitate the assessment of underlying risks in a pool of underlying exposures and to enable investors to perform robust due diligence. The consultation runs until 28 October 2022.

FRP 2022/870 - Sign. - EBA consults on supervisory handbook for the validation of internal ratings based systems

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 28 July 2022 EBA launched a consultation on its supervisory handbook for the validation of internal ratings based systems. This handbook clarifies the role of the validation function as part of corporate governance, in particular in terms of scope of work and interaction with the credit risk control unit. The consultation runs until 28 October 2022.

FRP 2022/871 - Sign. - EBA responds to public consultations on sustainability-related disclosure standards launched by ISSB and EFRAG

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 29 July 2022 EBA submitted its responses to the consultations of the International Sustainability Standards Board (ISSB) and the European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) on sustainability-related disclosure standards. EBA welcomes these consultations and agrees with the need to introduce international and European standards in response to the growing demand for relevant, reliable and comparable corporate data on sustainability-related matters, and the need for a close cooperation between the ISSB and EFRAG during the finalisation of their own consultations, so as to ensure consistency. EBA also aims at ensuring consistency between the requirements applicable to institutions under the EFRAG framework and under the Pillar 3 framework.

FRP 2022/872 - Sign. - EBA publishes its final guidelines on criteria for exemption of investment firms from liquidity requirements in accordance with the IFR

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 29 July 2022 EBA published its final Guidelines on the criteria for the exemption of small and non-interconnected investment firms from the liquidity requirements in accordance with the Investment Firms Regulation (IFR). These Guidelines ensure that all competent authorities granting this exemption follow the same harmonised approach, while preserving the IFR general objective of maintaining the prudential requirements proportional to the size and complexity of the smaller investment firms.

FRP 2022/873 - Sign. - EBA consults on revised Guidelines on methods for calculating contributions to deposit guarantee schemes

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 29 July 2022 EBA launched a public consultation on its draft revised Guidelines on deposit guarantee schemes (DGS) contributions. The revised Guidelines aim at enhancing the proportionality between the risk of a credit institution and its contributions to the DGS and at streamlining and simplifying the original Guidelines. The consultation runs until 31 October 2022.

FRP 2022/876 - Sign. - ESMA reminds stakeholders of prospectus supervision under EU Ukraine war sanctions

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 8 July 2022 ESMA released a Public Statement on prospectus supervision in the context of EU sanctions over Russia’s invasion of Ukraine. The purpose of this Public Statement is to alert stakeholders to the European Commission’s FAQs, which outline the legal basis for a national competent authority (NCA) refusing to approve a prospectus. It also aims to raise awareness of the fact that NCAs may ascertain issuers’ compliance with EU sanctions legislation when submitting prospectuses.

FRP 2022/877 - Sign. - ESMA consults on reviewed MiFID II product governance guidelines

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 8 July 2022 ESMA launched a consultation on reviewed guidelines on MiFID II product governance guidelines. The main proposals in the draft guidelines relate to: (i) the specification of any sustainability-related objectives a product is compatible with; (ii) the practice of identifying a target market per cluster of products instead of per individual product (clustering approach); (iii) the determination of a compatible distribution strategy where a distributor considers that a more complex product can be distributed under non-advised sales; and (iv) the periodic review of products, including the application of the proportionality principle. The consultation ends on 7 October 2022.

FRP 2022/878 - Sign. - ESMA consults on RTS for recognition under the Benchmarks Regulation

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 8 July 2022 ESMA launched a consultation on amendments to the Regulatory Technical Standards (RTS) under the Benchmarks Regulation (BMR). The proposed amendments cover the form and content of an application for recognition. ESMA’s objective for this review is to align the information provided in a recognition application with the changes introduced to the BMR in the ESAs Review. It also aims at ensuring that the application includes all relevant information to enable ESMA to assess whether the applicant has established all the necessary arrangements to fulfil the Regulation’s requirements. The consultation ends on 9 September 2022.

FRP 2022/879 - Sign. - ESMA consults on cash penalty process for cleared transactions

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 11 July 2022 ESMA launched a consultation on a possible amendment to the Central Securities Depositories Regulation (CSDR) cash penalty process for cleared transactions. ESMA’s proposals would change the existing practice by allowing the central securities depositories (CSD) to collect and distribute all types of penalties, including those for settlement fails relating to cleared transactions. Currently, central counterparties (CCPs) are responsible for the collection and distribution of cash penalties for settlement fails on cleared transactions. The consultation ends on 9 September 2022.

FRP 2022/880 - Sign. - ESMA consults on review of clearing and derivatives trading obligations

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 11 July 2022 ESMA launched a consultation exploring the extension of the scope of both the Clearing Obligation (CO) and the Derivatives Trading Obligation (DTO). The proposals contained in the consultation, based on the progress made with the benchmark transition in the interest rate derivative market, introduce additional classes to the scope of the CO and of the DTO. These changes complement the first set of changes developed also in the context of the benchmark transition. The consultation ends on 30 September 2022.

FRP 2022/884 - Sign. - ESMA proposes key risk indicators for retail investors

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 20 July 2022 ESMA published an article on the development of key retail risk indicators (RRIs) for the EU single market. The proposed RRIs highlight risks around inexperienced investors, the use of digital tools by younger investors and spikes in overall trading during periods of market stress. ESMA will continue to refine and develop RRIs to enhance its risk monitoring in this area. The article sets out several possible extensions to the analysis, including broadening the coverage in terms of the products and markets covered, and enhancing the evidence base on investor characteristics.

FRP 2022/885 - Sign. - ESMA launches call for evidence on pre-hedging

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 29 July 2022 ESMA published a call for evidence on pre-hedging. The aim is to promote discussion among stakeholders and gather further evidence on the practice of pre-hedging that could help ESMA to develop appropriate guidance. The call for evidence illustrates the arguments in favour and against such practice, and it requests contributions from stakeholders in order to properly delineate its admissibility in the context of Market Abuse Regulation (MAR) and MiFID/MIFIR. The call for evidence runs until 30 September 2022.

FRP 2022/886 - Sign. - EIOPA issues a staff paper on the proposal for an Insurance Recovery and Resolution Directive

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 6 July 2022 EIOPA published a staff paper that provides an overview of the proposal for an Insurance Recovery and Resolution Directive (IRRD) put forward by the European Commission in September 2021. In its staff paper, EIOPA welcomes the proposal as it addresses all relevant building blocks of a recovery and resolution framework and focuses on cooperation and coordination among authorities.

FRP 2022/887 - Sign. - EIOPA consults on supervisory statement on differential pricing practices

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 11 July 2022 EIOPA launched a public consultation relating to a draft supervisory statement on differential pricing practices. EIOPA’s objective with the statement is to strengthen consumer protection by preventing the unfair treatment of consumers and to promote greater convergence in the supervision of differential pricing practices, to ensure that detriments to consumers are prevented via adequate product oversight and governance (POG) processes. The consultation ends on 7 October 2022.

FRP 2022/889 - Sign. - EIOPA publishes guidance on integrating the customer’s sustainability preferences in the suitability assessment under the IDD

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 20 July 2022 EIOPA published its guidance on integrating the customer’s sustainability preferences in the suitability assessment under the Insurance Distribution Directive (IDD). The Guidance is based on Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1257 and aims at easing the implementation of the Delegated Regulation by national competent authorities (NCAs) as well as by insurance undertakings and insurance intermediaries providing advice on insurance-based investment products (IBIPs).

FRP 2022/891 - Sign. - EIOPA publishes application guidance on how to reflect climate change in ORSA

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 2 August 2022 EIOPA published the final version of the application guidance on climate change materiality assessments and climate change scenarios in the Own Risk and Solvency Assessment (ORSA). The publication follows a public consultation on the topic as well as a pilot exercise in which stakeholders were invited to participate. The application guidance provides a detailed and practical basis on how to implement sustainable finance ambitions in practice. It gives insights into where undertakings have the possibility to address climate change risks in ORSA and provides examples using mock non-life and life companies to help undertakings design the steps for the materiality assessment and run climate change scenarios.

FRP 2022/892 - Sign. - ECB supervisory stress test shows banks must sharpen their focus on climate risk

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 8 July 2022 the ECB published the results of the 2022 climate risk stress test. The results show that banks do not yet sufficiently incorporate climate risk into their stress-testing frameworks and internal models, despite some progress made since 2020. The results of this stress test will feed into the Supervisory Review and Evaluation Process from a qualitative point of view. There will be no direct impact on capital through the Pillar 2 guidance this year. All participating banks have received individual feedback and are expected to take action accordingly, in line with the set of best practices that the ECB will publish in the final quarter of 2022.

FRP 2022/893 - Sign. - SRB published 2021 Annual Report

Aflevering 6, gepubliceerd op 31-10-2022
On 27 June 2022 the SRB published its Annual Report for 2021. The SRB focused on areas such as implementing the BRRD2, continuing to build the SRF and the continued monitoring of banks, given the context of the pandemic. The SRB also worked on crisis readiness and fine-tuning existing resolution plans.

FRP 2022/919 - Art. - Wat is multilaterale handel?

Aflevering 6, gepubliceerd op 08-11-2022 geschreven door Nagelkerke, F.F.
Het is een ieder die zich bezig houdt met het bij elkaar brengen van informatie inzake potentiële koop- en/of verkooporders aan te raden om alvast na te gaan hoe waarschijnlijk het is dat zij een ‘multilateraal systeem’ beheren.