Aflevering 7-8

Gepubliceerd op 30 november 2022

WetgevingsoverzichtBijgewerkt op: 18-11-2024

FRP 2022/926 - Sign. - Nieuwe beleidsvisie: verdere verbetering van aanpak van witwassen

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 23 september 2022 hebben de minister van Financiën en de minister van Justitie en Veiligheid een Kamerbrief met de nieuwe beleidsvisie aanpak witwassen naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. De ministers geven aan dat het kabinet extra stappen zet om witwassen te voorkomen. Zo wordt het toezicht op niet-financiële instellingen zoals cryptoaanbieders, notarissen en advocaten verbeterd. Tegelijkertijd biedt het kabinet ruimte om ongewenste gevolgen van de strenge regelgeving tegen te gaan. Zo wordt het openen van een bankrekening voor mensen die in sectoren werken met een hoog witwasrisico, zoals sekswerkers en autohandelaren, beter geborgd.

FRP 2022/927 - Sign. - Nota naar aanleiding van het Verslag Wijzigingswet financiële markten 2022-II

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 23 september 2022 heeft de minister van Financiën een Kamerbrief met de nota naar aanleiding van het Verslag over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Bankwet 1998, de Wet financiële markten BES en andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2022-II) naar de Tweede Kamer gestuurd.

FRP 2022/940 - Sign. - Consultatie Leidraad advies- en vermogensbeheerdienstverlening

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 29 augustus 2022 is de AFM een consultatie gestart voor beleggingsondernemingen over een aanvulling op de Leidraad advies- en vermogensbeheerdienstverlening. Uit een eerder AFM-onderzoek is gebleken dat aanzienlijke verschillen bestaan tussen verwachte rendementen die beleggingsondernemingen hanteren. Met deze aanvulling geeft de AFM beleggingsondernemingen handvatten bij het bepalen van verwachte rendementen als onderdeel van de geschiktheidstoets. De consultatie liep tot 29 september 2022.

FRP 2022/941 - Sign. - Beleggingsondernemingen en beleggingsinstellingen scherp op naleving EU-sancties Rusland

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 1 september 2022 heeft de AFM de uitkomsten van een onderzoek naar de naleving van de EU-sancties tegen Rusland gepubliceerd. Volgens de AFM wordt de sanctieregelgeving door beleggingsondernemingen en beleggingsinstellingen in het algemeen op goede wijze nageleefd. De AFM ziet een hoog bewustzijn en een sterke wil om de sanctieregelgeving na te leven. Mogelijke risico’s zitten onder andere in uitbesteding van taken en omzeiling van de sancties.

FRP 2022/942 - Sign. - AFM doet nader onderzoek naar naleving SFDR en Taxonomie door beheerders

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 8 september 2022 heeft de AFM bekendgemaakt dat het komend najaar gaat onderzoeken hoe het ervoor staat met de naleving door beheerders van beleggingsfondsen van een aantal Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR)-vereisten. De AFM gaat onder meer kijken of beheerders naar aanleiding van eerder AFM-onderzoek de SFDR-classificatie van (duurzame) fondsen hebben aangescherpt. Ook een aantal SFDR-vereisten en de naleving van de aan de SFDR-gelieerde Taxonomie Verordening worden onderzocht.

FRP 2022/943 - Sign. - AFM verstrekt eerste Europese crowdfundingvergunning 

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 8 september 2022 heeft de AFM gemeld dat het de eerste Europese vergunning aan een Nederlands crowdfundingsplatform heeft verstrekt op grond van de nieuwe regelgeving van de Europese Crowdfunding Verordening (ECSPR). Partijen in Nederland die zich richten op crowdfunding voor bedrijfsactiviteiten, moeten over de zogeheten vergunning Crowdfunding Service Provider beschikken om crowdfundingdiensten te mogen verlenen. De AFM toetst of deze partijen voldoen aan de vereisten en de doelstellingen van de ECSPR.

FRP 2022/944 - Sign. - AFM treedt op tegen Cypriotische beleggingsondernemingen

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 28 september 2022 heeft de AFM bekendgemaakt dat in samenwerking met de Cypriotische toezichthouder (CySEC) is opgetreden tegen in Cyprus gevestigde malafide beleggingsondernemingen. De ondernemingen waren sinds 2019 actief in Nederland en benadeelden consumenten via nepadvertenties en handel in complexe CFD’s. De gezamenlijke bestrijding met CySEC heeft geleid tot meerdere schikkingen, het inleveren van vergunningen en het weren van partijen van de Nederlandse markt.

FRP 2022/946 - Sign. - Consultatie wijzigingen Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 12 oktober 2022 is de AFM een consultatie gestart voor vernieuwing van de Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (Nrgfo). Deze moet als gevolg van een aantal (toekomstige) wijzigingen in het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) worden aangepast. De wijzigingen hebben betrekking op het essentiële-informatiedocument, de introductie van de vergelijkingskaart, regels over vermogensscheiding en enkele technische aspecten. De consultatie liep tot 9 november 2022.

FRP 2022/947 - Sign. - Toezichttoets Besluit experimenten pensioenregeling voor zelfstandigen

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 14 oktober 2022 heeft de AFM de toezichttoets op het concept Besluit experimenten pensioenregeling voor zelfstandigen gepubliceerd. De AFM onderschrijft de noodzaak van oplossingen voor onvoldoende pensioensparen door zelfstandigen. Zelfstandigen die te weinig pensioen sparen, lopen het risico op een forse, mogelijk onverwachte inkomstenterugval bij pensionering. De AFM vraagt aandacht voor het belang van goede begeleiding bij de keuze om al dan niet tot de regeling in de tweede pijler toe te treden. In het huidige concept staat namelijk dat de norm keuzebegeleiding pas geldt vanaf deelname aan de regeling. Daarmee geldt de norm niet wanneer de zelfstandige de meest impactvolle keuze maakt, namelijk om al dan niet aan de regeling deel te nemen.

FRP 2022/949 - Sign. - DNB consulteert over wijziging regelgeving Depositogarantiestelsel

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 5 september 2022 is DNB een publieke consultatie gestart van de derde wijzigingsronde van de regelgeving voor banken met betrekking tot het Depositogarantiestelsel. Deze consultatie is onderdeel van het periodieke proces waarin de beleidsregel Individueel Klantbeeld en de beleidsregel Reikwijdte en Uitvoering worden verbeterd en aangevuld. De voorgestelde wijzigingen zijn het gevolg van vragen van banken en de wens van DNB om een aantal situaties verder te verduidelijken. De consultatie liep tot 30 september 2022.

FRP 2022/950 - Sign. - DNB: aanpak van witwassen moet gerichter

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 9 september 2022 heeft DNB de studie ‘Van herstel naar balans’ gepubliceerd. De studie gaat over het voorkomen en bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering. DNB stelt in de studie dat een meer risicogebaseerde benadering de inspanningen om de financiële sector vrij te houden van financieel-economische criminaliteit gerichter moet maken. Een dergelijke benadering vermindert ook de ongewenste neveneffecten van de poortwachtersrol van banken en andere financiële instellingen, zoals het onnodig weigeren of uitsluiten (‘de-risking’) van klanten van het betalingsverkeer. DNB zal de komende maanden met vertegenwoordigers uit de financiële sector en andere betrokkenen bespreken waar de belangrijkste knelpunten zitten en op welke terreinen nadere ‘guidance’ kan helpen deze weg te nemen.

FRP 2022/951 - Sign. - Datamobiliteit en de financiële sector: hoe te reguleren?

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 15 september 2022 hebben DNB en de AFM een discussiedocument gepubliceerd met een voorlopige beleidsvisie op datamobiliteit in relatie tot de financiële sector. Data en datamobiliteit hebben een steeds grotere impact op financiële dienstverlening. Tegen deze achtergrond is nieuwe EU-regelgeving in de maak, gericht op het creëren van één EU-datamarkt in 2030. Doel is het vergroten van de mogelijkheden van datahouders om hun gegevens te delen. De wijze waarop deze gegevens worden gedeeld, vragen aandacht van de financiële toezichthouders.

FRP 2022/954 - Sign. - Bericht over beleidsuitlatingen DNB over sanctiescreening

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 16 september 2022 heeft DNB gemeld dat eerdere beleidsuitingen van DNB geïnterpreteerd zouden kunnen worden alsof in het kader van sanctiescreening niet alle relaties dienen te worden gescreend. Die conclusie is niet beoogd en DNB zal de betreffende beleidsuitingen dan ook binnenkort aanpassen. DNB zal in de huidige handhavingspraktijk rekening houden met de verwachtingen die eerdere uitingen kunnen hebben gewekt.

FRP 2022/955 - Sign. - Uitkomsten onderzoek kwaliteit invulling van sectorbrede analyse niet-financiele risico’s in 2021 

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 22 september 2022 heeft DNB de uitkomsten van een onderzoek naar de kwaliteit van de invulling van de sectorbrede analyse niet-financiële risico’s (SBA-NFR) vragenlijsten in 2021 bekendgemaakt. Uit het onderzoek blijkt dat dat deze nog niet op het gewenste niveau verkeert. Met name de invulling van het onderdeel Informatiebeveiliging bood ruimte voor verbetering gegeven de veelal te optimistische invulling door de instelling van de volwassenheidsniveaus. DNB roept hierbij de verzekeraars op de antwoorden op de SBA-NFR goed te controleren en bij onduidelijkheden de toezichthouder daarover te informeren.

FRP 2022/956 - Sign. - Platform voor Duurzame Financiering publiceert aangescherpte visie, strategie en werkwijze

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 28 september 2022 heeft DNB bekendgemaakt dat het Platform voor Duurzame Financiering haar nieuwe visie, strategie en werkwijze heeft gepubliceerd. Het Platform is een door DNB in 2016 opgericht samenwerkingsverband van de financiële sector, overheden en toezichthouders. In de nieuwe visie richt het Platform zich op het verbeteren van de financierbaarheid van een duurzamere samenleving. Ook bevordert het Platform het inzicht in de financiële consequenties van het – tijdig of onvoldoende tijdig – klimaatbestendig maken van Nederland. Zo wil het Platform via de financiële sector bijdragen aan de verduurzaming van Nederland.

FRP 2022/957 - Sign. - DNB handhaaft contracyclische kapitaalbuffer op 1%

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 3 oktober 2022 heeft DNB besloten om de eerder op 25 mei 2022 aangekondigde verhoging van de contracyclische kapitaalbuffer (CCyB) naar 1% voort te zetten. Dit betekent dat banken met leningen in Nederland per 25 mei 2023 moeten voldoen aan deze eis. DNB monitort het risicobeeld nauwlettend en is bereid om de buffer aan te passen indien het risicobeeld daar aanleiding toe geeft.

FRP 2022/958 - Sign. - DNB: mogelijk negatieve effecten van rentestijging op SCR-ratio verzekeraars

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 4 oktober 2022 heeft DNB gemeld dat hoewel de rentestijging een goede ontwikkeling is voor verzekeraars, dit ook negatieve gevolgen kan hebben op de SCR-ratio (Solvency Capital Requirement) van verzekeraars. Bij het beoordelen van het rentebeleid van een verzekeraar weegt DNB geen verwachting mee over de toekomstige renteontwikkeling. DNB verwacht dat instellingen conform hun rentebeleid hun balans sturen en het risico op toekomstige rentedalingen en ‑stijgingen in hun rentebeleid in acht nemen.

FRP 2022/959 - Sign. - DNB: MiCAR belangrijke stap in de regulering van cryptomarkten

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 6 oktober 2022 heeft DNB gereageerd op het recent bereikte akkoord over de nieuwe EU-regelgeving voor uitgevers van cryptoactiva en aanbieders van cryptodiensten, de Markten in Crypto-Activa Verordening (MiCAR). DNB stelt dat de verordening een welkome stap is in de regelgeving van Europese cryptomarkten. MiCAR zorgt voor uniforme regels voor cryptomarkten en dat is van belang voor beleggers in cryptoactiva en de stabiliteit en integriteit van het crypto-ecosysteem. DNB roept marktpartijen op zich te informeren over en voor te bereiden op de nieuwe MiCAR-regels, die naar verwachting in 2024 gaan gelden.

FRP 2022/960 - Sign. - DNB: integriteitsrisico transacties met een niet in de EU geregistreerde aanbieder van cryptodiensten

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 6 oktober 2022 heeft DNB gemeld dat het heeft geconstateerd dat in Nederland geregistreerde cryptoaanbieders transacties verrichten met niet in de EU geregistreerde cryptodienstverleners, bijvoorbeeld het aan-/verkopen van crypto’s in het kader van het eigen voorraadbeheer. DNB ziet hierin een integriteitsrisico, aangezien in dit geval wordt samengewerkt met ondernemingen die zich mogelijk niet hebben gecommitteerd aan het naleven van de Europese anti-witwasregels.

FRP 2022/961 - Sign. - DNB ziet PPI’s voortvarend aan de slag met het transitieproces

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 11 oktober 2022 heeft DNB bericht dat premiepensioeninstellingen (PPI’s) voortvarend aan de slag zijn met het transitieproces naar het nieuwe pensioenstelsel. Dit blijkt uit reacties op een uitvraag van DNB. PPI’s willen al in 2023 klaarstaan om werkgevers in de nieuwe pensioenregelingen te laten deelnemen. De overgrote meerderheid van de PPI’s heeft de mijlpalen in de transitie naar de nieuwe pensioenregeling gedefinieerd en van hen heeft elk daarbij ook de acties geïdentificeerd die uitgevoerd moeten worden om deze mijlpalen te realiseren. In de nadere uitwerking zijn, afhankelijk van de context van de PPI, aanscherpingen mogelijk.

FRP 2022/962 - Sign. - DNB roept beleggingsondernemingen op kwaliteit rapportages te verbeteren

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 11 oktober 2022 heeft DNB beleggingsondernemingen en beheerders opgeroepen om aanvullende maatregelen te nemen om de kwaliteit van ingediende rapportages te verbeteren. Beleggingsondernemingen en beheerders van beleggingsinstellingen en icbe’s hebben daarom op grond van art. 3:72 Wft de verplichting om correct en tijdig te voldoen aan de rapportageverplichting. Uit recente controles van de prudentiële rapportages blijkt dat deze veelvuldig onjuist worden ingevuld. DNB beschouwt data als een cruciaal middel voor goed en efficiënt toezicht. Datagedreven toezicht vormt daarom steeds meer het uitgangspunt voor DNB.

FRP 2022/963 - Sign. - DNB wijst op verplichting verklaring van geen bezwaar voor gekwalificeerd belang

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 11 oktober 2022 heeft DNB gemeld dat het relatief vaak voorkomt dat partijen een gekwalificeerd belang hebben zonder een daartoe bestemde verklaring van geen bezwaar. DNB roept alle (indirect) aandeelhouders van beleggingsondernemingen en beheerders van icbe’s op om te controleren of een vvgb aanwezig is voor de (indirecte) deelneming en of de vvgb voor de juiste bandbreedte is verkregen.

FRP 2022/965 - Sign. - Reactie DNB op uitspraak CBb in hoger beroep Bunq bank

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 18 oktober 2022 heeft DNB gereageerd op de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in het hoger beroep in de zaak-Bunq bank. DNB stelt vast dat het CBb concludeert dat DNB op een aantal punten heeft bewezen dat Bunq anti-witwasregels heeft overtreden. Het CBb wijst op de verplichting onderzoek te doen naar de bron van de financiële middelen van een klant, de verplichting om de uiteindelijk belanghebbende te identificeren en het overtreden van de regels rond verscherpt onderzoek bij politiek prominente personen. Een aantal van de door DNB geconstateerde overtredingen acht het CBb echter niet bewezen. DNB gaat de uitspraak verder bestuderen en onderzoeken wat dit betekent voor het toezicht.

FRP 2022/966 - Sign. - DNB vraagt aandacht van pensioenfondsen voor zorgvuldige voorbereiding op transitieproces

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 19 oktober 2022 heeft DNB pensioenfondsen om aandacht gevraagd voor een zorgvuldige voorbereiding op het transitieproces naar het nieuwe pensioenstelsel. Uit onderzoek van DNB blijkt dat fondsen over het algemeen voortvarend en gedegen zijn gestart met de voorbereidingen op hun transitieproces. De observaties zijn voor DNB aanleiding om de komende tijd in haar toezicht aandacht te blijven houden voor: (i) de wijze waarop pensioenfondsen in hun transitievoorbereidingen de benodigde capaciteit inschatten en waar nodig ook de mogelijkheid meewegen om tijd en capaciteit op de transitieprojectorganisatie in te huren; (ii) de wijze waarop bij dergelijke inrichting wordt bewaakt dat het bestuur eindverantwoordelijk blijft op de te nemen besluiten en (iii) de wijze waarop besluitvormingsmomenten, inspraakmomenten van fondsorganen, maar ook de momenten waarop sleutelfuncties of derden als de accountant, IT-auditor of actuaris op de onderdelen van de besluitvorming hun formele opinies geven, zijn opgenomen in de plannen van aanpak en de mijlpalenoverzichten.

FRP 2022/967 - Sign. - DNB roept pensioenfondsen op kritisch te kijken naar hun liquiditeitsmanagement in het licht van VK-ontwikkelingen

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 20 oktober 2022 heeft DNB pensioenfondsen opgeroepen om kritisch te kijken naar hun liquiditeitsmanagement, in het licht van ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk (VK). Door abrupte en omvangrijke rentestijgingen kwamen pensioenfondsen in het VK in liquiditeitsproblemen. DNB constateert dat de situatie in het VK in verschillende opzichten uniek is en dat Nederlandse pensioenfondsen momenteel geen liquiditeitsproblemen ondervinden. Tegelijkertijd onderstrepen de ontwikkelingen in het VK het belang van adequaat liquiditeitsmanagement door pensioenfondsen.

FRP 2022/968 - Sign. - Consultatie Gids beheersing klimaat- en milieurisico’s

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 24 oktober 2022 is DNB een consultatie gestart van de Gids beheersing klimaat- en milieurisico’s. Met de publicatie van deze gids geeft DNB opvolging aan het rapport ‘Op weg naar een Duurzame Balans’ dat vorig jaar is gepubliceerd. In dit rapport kondigde DNB aan dat zij in 2022 nadere guidance zou geven voor de beheersing van klimaat- en milieurisico’s. Ook zet DNB met deze gids een verdere stap om deze risico’s te verankeren in de toezichttaak, zoals vastgelegd in de Sustainable Finance Strategie van DNB. De consultatie loopt tot 18 december 2022.

FRP 2022/969 - Sign. - Consultatie Beleidsregel Afwikkelbaarheid Verzekeraars

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 26 oktober 2022 is DNB een consultatie gestart van de Beleidsregel Afwikkelbaarheid Verzekeraars. Met deze beleidsregel beoogt DNB de aspecten te verduidelijken die DNB bij de afwikkelbaarheidsbeoordeling van verzekeraars en groepen in aanmerking neemt. De bedoeling daarvan is verzekeraars en groepen te ondersteunen bij het voldoen aan de verplichting om afwikkelbaar te zijn. De consultatie loopt tot 15 december 2022.

FRP 2022/970 - Sign. - DNB wijst op update FATF waarschuwingslijsten

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 26 oktober 2022 heeft DNB er op gewezen dat de Financial Action Task Force (FATF) op 21 oktober 2022 twee documenten heeft gepubliceerd waarin wordt gewezen op landen met tekortkomingen in hun systeem ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. Het betreft ‘high-risk juridisctions’ en ‘jurisdictions under increased monitoring’.

FRP 2022/971 - Sign. - NVB: geen sluiting bankrekeningen ‘toeval-Amerikanen’

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 9 september 2022 heeft de NVB bekendgemaakt dat banken ook na 1 september 2022 geen rekeningen zullen sluiten van zogenoemde ‘toeval-Amerikanen’ die niet beschikken over een Amerikaans bsn-nummer (US-TIN). Dat hebben zij besloten naar aanleiding van een brief van het Amerikaanse ministerie van Financiën aan de Nederlandse ambassadeur in de Verenigde Staten. In de brief staat dat de VS werken aan nadere richtlijnen over wat banken moeten doen als ze geen US-TIN van hun klanten krijgen. Zolang die richtlijnen er niet zijn, hoeven banken geen rekeningen te sluiten van Nederlanders die ook Amerikaan zijn.

FRP 2022/972 - Sign. - NVB: blij dat DNB knelpunten witwasaanpak erkent

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 9 september 2022 heeft de NVB gemeld dat de vereniging blij is dat DNB als toezichthouder de knelpunten van de aanpak van witwassen erkent. Klanten bij banken ervaren hinder van het tijdrovende klantonderzoek om misbruik van het financiële stelsel te voorkomen en in het uiterste geval kan het voorkomen van risico’s leiden tot het beperken van de dienstverlening of het beëindigen van klantrelaties. Een meer proportionele en risicogebaseerde benadering waar DNB voor pleit, kan zowel effectiever zijn als minder belastend voor bonafide klanten. Het is daarbij volgens de NVB positief dat DNB aangeeft richting te willen geven aan wat een adequate benadering is van lage risico’s en openstaat voor toepassing van nieuwe technologie bij de risicobeoordeling van klanten, zoals machine learning, uiteraard zorgvuldig en met inachtneming van privacy. De NVB is ook blij met de steun die DNB in het rapport uitspreekt voor Transactie Monitoring Nederland (TMNL) en de benodigde wetsaanpassing.

FRP 2022/973 - Sign. - NVB publiceert rapport ‘Ongewenste effecten van de-risking voor klanten en banken’

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 26 september 2022 heeft de NVB het rapport ‘Ongewenste effecten van de-risking voor klanten en banken’ gepubliceerd. Door zich te richten op de grootste witwasrisico’s willen banken de hinder die zakelijke klanten nu ondervinden van de witwasaanpak wegnemen. Om die risico’s goed te kunnen bepalen, moeten de mogelijkheden voor informatiedeling en samenwerking tussen de betrokken publieke en private partijen toenemen. Zo nodig dient de wet hiervoor te worden aangepast. Daarnaast willen banken hun klanten goed voorlichten over het hoe en waarom van het klantonderzoek. Een oplossing voor bedrijven met een verhoogd risicoprofiel die moeite hebben om bankdiensten te krijgen, is de verkenning van een ‘minimaal aanbod’. Hiermee kunnen witwasrisico’s beperkt worden, en kan tegelijkertijd toch toegang tot betalingsverkeer worden verleend.

FRP 2022/974 - Sign. - Reactie NVB op Wetsvoorstel Wet Plan van aanpak witwassen

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 21 oktober 2022 heeft de NVB gereageerd op het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) (Wet Plan van aanpak witwassen). Volgens NVB schept het wetsvoorstel onder andere een duidelijke grondslag voor de gezamenlijke Transactie Monitoring Nederland (TMNL) en de verdere uitbreiding daarvan. De bankensector acht de wijzigingen noodzakelijk, omdat ze bijdragen aan grotere effectiviteit van het voorkomen van misbruik van het financiële systeem voor witwassen en het financieren van terrorisme.

FRP 2022/975 - Sign. - Ministers bekijken mogelijkheden bevorderen gegevensdeling

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 9 september 2022 heeft de KNB gemeld dat uit de beantwoording van Kamervragen blijkt dat de ministers van Financiën en Justitie en Veiligheid werken aan mogelijkheden voor het bevorderen van gegevensdeling om witwassen tegen te gaan. Het gaat daarbij om gegevensdeling tussen Wwft-instellingen behorend tot dezelfde categorie, bijvoorbeeld tussen notarissen onderling, in situaties met een hoger risico op witwassen of terrorismefinanciering. De KNB pleit voor een eigen, vertrouwelijke grijze lijst voor notarissen om elkaar te waarschuwen voor verdachte personen. Door een grijze lijst kan worden voorkomen dat de ene notaris dienst weigert vanwege verdachte omstandigheden en de vermeend verdachte persoon bij een andere notaris wel de gevraagde dienst krijgt.

FRP 2022/976 - Sign. - Reactie DUFAS op Europese duurzaamheidsregelgeving

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 30 september 2022 heeft DUFAS gereageerd op de voorgestelde Europese duurzaamheidsregelgeving. DUFAS merkt op de EU veel druk zet op de financiële sector om stappen te maken met verduurzaming en dat er nog onduidelijkheden zijn en er kanttekeningen bij zijn te plaatsen. DUFAS geeft echter aan de wetgeving met een positieve blik te ontvangen, als nieuwe standaard om duurzaamheid in de financiële sector te implementeren.

FRP 2022/977 - Sign. - Leidraad voor financiële instellingen die Klimaatcommitment Financiële Sector hebben ondertekend

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
Op 20 oktober 2022 heeft DUFAS bekendgemaakt dat de NVB, het Verbond van Verzekeraars, Pensioenfederatie en DUFAS een Leidraad hebben ontwikkeld voor de ruim vijftig financiële instellingen die in 2019 het Klimaatcommitment Financiële Sector ondertekenden. De Leidraad is een hulpmiddel voor de financiële instellingen bij het opstellen en/of aanpassen van de actieplannen die zij uiterlijk eind 2022 publiceren. In deze actieplannen wordt beschreven op welke manier(en) zij de CO2-gehalte van op hun relevante financieringen en beleggingen verlagen om zo de klimaatdoelstellingen van het Parijs-akkoord mede te helpen realiseren.

FRP 2022/978 - Sign. - Invoering Wet toekomst pensioenen naar 1 juli 2023

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 7 oktober 2022 heeft de Pensioenfederatie gemeld dat de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen in antwoorden op Kamervragen heeft aangegeven dat het niet realistisch is om te verwachten dat de Wet toekomst pensioenen op 1 januari 2023 in werking zal treden en de beoogde inwerkingtreding is uitgesteld naar 1 juli 2023.

FRP 2022/979 - Sign. - Verslaggeving van verzekeraars gaat volledig op de schop

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
Op 30 september 2022 heeft de NBA de nieuwe verslaggevingsstandaard IFRS 17 van een toelichting voorzien. De uniforme verslaggevingsstandaard moet meer inzicht geven in de financiële positie en prestaties van verzekeraars. Voor het eerst zal sprake zijn van harmonisatie van grondslagen voor verzekeraars volgens één uniforme verslaggevingsstandaard. Verzekeraars leggen op dit moment de laatste hand aan de implementatie van IFRS 17, die met ingang van 1 januari 2023 moet worden toegepast.

FRP 2022/982 - Sign. - Eurobarometer survey highlights how Europeans interact with the financial services world

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 11 October 2022 the European Commission published a Eurobarometer survey on how Europeans interact with the financial services world, in particular given its ever-increasing digitalisation and the development of sustainable finance. The results will feed into the Commission’s future proposals in the area of retail finance. The Commission will present on 26 October 2022 a legislative proposal to promote the uptake of instant payments in the EU. The Commission is also preparing a strategy for retail investment, to increase trust in EU capital markets so that retail investors can benefit further from the Capital Markets Union. Finally, the Commission will in 2023 present an initiative on data access in financial services, and present a legislative proposal on the digital euro, placing European consumers at the heart of its work to develop cross-border, innovative and secure payment and banking services in the EU.

FRP 2022/984 - Sign. - Daisy chains: Council adopted a revised bank resolution framework

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 4 October 2022 the European Council adopted the ‘Daisy Chain’ regulation which strengthens the prudential regulatory framework for credit institutions operating in the Union. The regulation introduces targeted adjustments that improve the resolvability of banks. It helps to ensure that banks remain resilient and capable of withstanding shocks.. The last update to the banking resolution framework (‘BRRD2’) entered into force in 2019, but issues had later been identified, calling for additional fixes. The Daisy Chain proposal aims to address those issues.

FRP 2022/985 - Sign. - European long-term investment funds: Provisional agreement reached

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 19 October 2022 the European Council and the European Parliament reached a provisional agreement on the review of the regulation on European long-term investment funds (ELTIF) in order to make these funds more attractive. The EU is making further progress on the capital markets union (CMU), a plan to create a single market for capital in order to get investments and savings flowing across all member states for the benefit of citizens, businesses and investors. In their agreement, the co-legislators intend to overcome a number of supply-side and demand-side limitations. They clarified in particular the scope of eligible assets and investments, the portfolio composition and diversification requirements, the conditions for borrowing and lending of cash and other fund rules, including sustainability aspects. The package also includes rules to make it easier for retail investors to invest in ELTIFs while ensuring strong investor protection.

FRP 2022/986 - Sign. - ESAs propose disclosures for fossil gas and nuclear energy investments

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 30 September 2022 the three European Supervisory Authorities (EBA, EIOPA, ESMA) delivered to the European Commission their Final Report with draft Regulatory Technical Standards (RTS) regarding the disclosure of financial products’ exposure to investments in fossil gas and nuclear energy activities under the Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). In the amending final draft RTS, the ESAs propose to add specific disclosures to provide transparency about investments in taxonomy-aligned gas and nuclear economic activities. These disclosures, which are in line with the definitions in the Complementary Climate Delegated Act, will help investors make informed decisions.

FRP 2022/987 - Sign. - EBA consults on technical standards to help originator institutions determine the exposure value of synthetic excess spread in securitisations

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
On 9 August 2022 EBA launched a public consultation on its draft Regulatory Technical Standards (RTS) on the determination by originator institutions of the exposure value of synthetic excess spread (SES) in securitisations. The Capital Markets Recovery Package (CMRP) amended the Capital Requirements Regulation (CRR) in several aspects, including a preferential treatment for senior tranches of simple, transparent and standardised (STS) on-balance-sheet securitisations. It also introduced a provision on how to determine the exposure value of SES in synthetic securitisations. The proposals set out in this Consultation Paper will contribute to a more risk sensitive prudential framework in the area of synthetic securitisation. The consultation ran until 14 October 2022.

FRP 2022/988 - Sign. - EBA calls for more proactive engagement between supervisors in anti-money laundering and counter-terrorist financing colleges

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 1 September 2022 EBA published its second report on the functioning of AML/CFT supervisory colleges in the EU. The report finds that, although competent authorities are committed to implementing the AML/CFT colleges framework, they need to do more to ensure ongoing collaboration and proactive information exchange within colleges.

FRP 2022/989 - Sign. - EBA issues Opinion on measures to address macroprudential risk following notification by De Nederlandsche Bank

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 12 September 2022 EBA published an Opinion following the notification by De Nederlandsche Bank (DNB) of its intention to extend a macroprudential measure introduced in 2020 and activated on 1 January 2022. The measure imposes a minimum average risk weight on Dutch housing loan portfolios for credit institutions that have adopted an internal ratings-based (IRB) approach. Based on the submitted evidence the EBA does not object to the extension of the measure.

FRP 2022/990 - Sign. - EBA published its annual Funding Plans Report

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 15 September 2022 EBA published its annual Funding Plans Report. 159 banks submitted their funding plans for a forecast period from 2022 to 2024. The Report highlights strong deposit growth and increase of public sector sources of funding in 2021. The plans show banks’ intentions to increase market-based funding over forecast period, while the gap between planned debt issuances and maturing targeted longer-term refinancing operations (TLTRO) in the coming two years remains significant.

FRP 2022/991 - Sign. - EBA publishes final draft RTS on the performance-related triggers for non-sequential amortisation systems in STS on-balance-sheet securitisations

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 20 September 2022 EBA published its final draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying the minimum performance-related triggers for simple, transparent and standardised (STS) on-balance-sheet securitisations that feature non-sequential amortisation. The Capital Markets Recovery Package amended the Securitisation Regulation in several aspects, including creating a specific framework for STS on-balance-sheet securitisation to ensure that the Union securitisation framework provides for an additional tool to foster economic recovery in the aftermath of the COVID-19 crisis.

FRP 2022/992 - Sign. - EBA launches 2022 EU-wide transparency exercise

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 09-12-2022
On 23 September 2022 EBA launched its annual EU-wide transparency exercise, as part of its efforts to monitor risks and vulnerabilities and to reinforce market discipline. As in the past, the exercise is exclusively based on supervisory reporting data, which will keep the burden for the banks to a minimum. Results are expected to be published at the beginning of December.

FRP 2022/993 - Sign. - EBA publishes Guidelines on transferability to support the resolvability assessment for transfer strategies

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 28 September 2022 EBA published its final Guidelines on transferability to support the resolvability assessment for transfer strategies. In particular, the guidelines on transferability provide guidance relating to (i) the definition of the transfer perimeter and (ii) the steps to operationalise the implementation of the transfer. The transferability Guidelines complement the resolvability Guidelines, which were published on 13 January 2022. Institutions and resolution authorities should comply with these Guidelines in full by 1 January 2024.

FRP 2022/994 - Sign. - EBA updates data used for the identification of global systemically important institutions (G-SIIs)

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 29 September 2022 EBA disclosed data items specific to the recognition of the Banking Union and of institutions that are part of the Single Resolution Mechanism. The publication covers 13 indicators and updated underlying data for the 30 largest institutions in the EU whose leverage ratio exposure measure exceeds EUR 200 bn. Acting as a central data hub in the disclosure process, the EBA updates this data on a yearly basis and provides user-friendly tools to aggregate it across the EU.

FRP 2022/995 - Sign. - EBA publishes its Report on the first mandatory exercise on Basel III full implementation impact

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 30 September 2022 EBA published its first mandatory Basel III Monitoring Report which assesses the impact that Basel III full implementation will have on EU banks in 2028. According to this assessment, which uses a significantly larger sample than in previous years and applies the same methodology as the Basel Committee on Banking Supervision (BCBS), the full Basel III implementation would result in an average increase of 15.0% of the current Tier 1 minimum required capital of EU banks. To comply with the new framework, EU banks would need EUR 1.2 billion of additional Tier 1 capital. The overall impact includes the economic impact of the Covid-19 pandemic on participating banks that materialised up to December 2021, the reference date of this Report. The Report also includes a separate Annex on the impact of the EU Commission proposal for the EU implementation under the Capital Requirements Regulation (CRR3).

FRP 2022/997 - Sign. - EBA updates on the monitoring of total loss-absorbing capacity and minimum requirement for own funds and eligible liabilities instruments

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 7 October 2022 EBA published an updated total loss-absorbing capacity and minimum requirement for own funds and eligible liabilities (TLAC/MREL) monitoring Report. Following the first TLAC-MREL monitoring Report, the EBA has observed that its recommendations have been, overall, well implemented. However, it has identified the need for a few new notable provisions to be recommended and for some others to be avoided. This Report provides policy views based on TLAC/MREL instruments assessed up to February 2022 with a view to continue strengthening the quality of the instruments and to have more standardised information across the EU.

FRP 2022/998 - Sign. - EBA clarifies the status of several disclosure guidelines, and ensures continuous transparency of credit quality of exposures by all types of credit institutions

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 12 October 2022 EBA provided clarity on the applicability of several EBA disclosure guidelines which are replaced totally or partially by the Implementing Technical Standards (ITS) on Pillar 3 disclosure. As part of this effort, the EBA has repealed three guidelines that are replaced by that ITS and revised the scope of application of the Guidelines on disclosure of non-performing and forborne exposures. The amending Guidelines published by EBA ensure the continuity of public disclosures on non-performing and forborne exposures by all credit institutions. Considering the full overlap of the Implementing Technical Standards on Pillar 3 disclosures with earlier requirements, EBA is repealing three guidelines that are no longer relevant, including (i) Guidelines on disclosure requirements under Part Eight of Regulation (EU) No 575/2013; (ii) Guidelines on liquidity coverage ratio (LCR) disclosure to complement the disclosure of liquidity risk management and (iii) Guidelines on disclosure of encumbered and unencumbered assets.

FRP 2022/999 - Sign. - EBA publishes list of third country groups and third country branches of credit institutions operating in the EU/EEA

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 14 October 2022 EBA published the list of all third country groups (TCGs) operating in the European Union and European Economic Area (EU/EEA) with the intermediate EU parent undertakings IPU(s), where applicable. EBA also published the list of all third country branches (TCBs) of credit institutions authorised to operate in the EU/EEA.

FRP 2022/1000 - Sign. - EBA issues an Opinion in response to the European Commission’s proposed amendments to the EBA final draft technical standards on Pillar 3 disclosures on ESG risks

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 17 October 2022 EBA published an Opinion on the amendments proposed by the European Commission to the EBA final draft Implementing Technical Standards (ITS) on prudential disclosures of environmental, social and governance (ESG) information. In the Opinion, while accepting the two substantive changes proposed by the Commission to enhance proportionality, EBA insists that institutions should make every effort to collect and disclose the very relevant information reflected in the BTAR.

FRP 2022/1001 - Sign. - EBA analysis: Competent authorities have applied a risk-based approach to the supervision of ICT risk management

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 17 October 2022 EBA published the conclusion of its peer review of how competent authorities supervise institutions’ ICT risk management and have implemented the EBA Guidelines on ICT risk assessment under the supervisory review and evaluation process (SREP). Overall, the analysis suggests that the competent authorities across the EU have applied a risk-based approach to the supervision of ICT risk management. The EBA has not identified any significant concerns regarding the supervisory practices but makes some general recommendations for further improvements.

FRP 2022/1002 - Sign. - EBA publishes final RTS and Guidelines on interest rate risk arising from non-trading book activities

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 20 October 2022 EBA published a final set of Guidelines and final draft Regulatory Technical Standards (RTS) specifying technical aspects of the revised framework capturing interest rate risks for banking book (IRRBB) positions. These regulatory products complete the onboarding into EU law of the Basel standards on IRRBB and are of crucial importance given the current interest rate environment. The Guidelines on IRRBB and CSRBB (credit spread risk arising from non-trading book activities) will replace the current Guidelines on SREP (technical aspects of the management of interest rate risk arising from non-trading activities under the supervisory review process). The final draft RTS on the IRRBB standardised approach specify the criteria to evaluate the risks arising from potential changes in interest rates that affect both the economic value of equity (EVE) and the net interest income (NII) of an institution’s non-trading book activities. The final draft RTS on IRRBB supervisory outlier tests (SOT) specify the modelling and parametric assumptions and the supervisory shock scenarios to identify institutions for which the EVE would decline by more than 15% of Tier 1 capital, as well as to evaluate if there is a large decline in the net interest income, that could trigger supervisory measures.

FRP 2022/1005 - Sign. - EBA sets examination programme priorities for prudential supervisors for 2023

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 27 October 2022 EBA published the European Supervisory Examination Programme (ESEP) for 2023, which identifies key topics for supervisory attention across the EU. The ESEP is part of an annual cycle and contributes to enhancing supervisory convergence in the EU by providing common directions and focus areas for supervisors, which helps them shape their prudential supervisory priorities and respective practices.

FRP 2022/1006 - Sign. - ESMA provides comments on first draft of European sustainability reporting standards

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 8 August 2022 ESMA responded to the European Financial Reporting Advisory Group’s (EFRAG) public consultation on the first set of draft European Sustainability Reporting Standards (ESRS). ESMA highlights its support for a strong materiality assessment but expresses its concern with the suggested ‘rebuttable presumption’ approach. ESMA also encourages EFRAG to keep engaging with the International Sustainability Standards Board to ensure further alignment of the ESRS and the IFRS Sustainability Standards to benefit both users of sustainability reporting and the companies that prepare the reporting. EFRAG is expected to deliver its final draft ESRS to the European Commission in November 2022. In accordance with the CSRD, ESMA will deliver an opinion to the European Commission on this version of the ESRS.

FRP 2022/1007 - Sign. - ESMA proposes improvements to the EU regime of third country benchmarks

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 19 August 2022 ESMA published its response to the European Commission’s consultation on the regime applicable to the use of benchmarks administered in a third country. In its response, ESMA comments on the functioning of the current regime and proposes improvements to the regulatory and supervisory framework as well as the EU benchmark labels. ESMA emphasises that while the Benchmarks Regulation (BMR) covers a wide range of benchmarks used in the EU, so far very few jurisdictions have followed a similar regulatory approach regarding the provision and use of benchmarks. Therefore, the wide scope of the BMR would lead to the undesirable outcome of limited availability of third country benchmarks to EU investors as opposed to their non-EU peers.

FRP 2022/1008 - Sign. - ESMA consults on CCP business reorganization plans RTS

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 06-12-2022
On 22 September 2022 ESMA launched a consultation seeking views on proposed rules for Central Counterparties’ (CCPs) business reorganisation plans. The proposed rules are part of the CCPs resolution regime under the CCPRRR. The draft Regulatory Technical Standards (RTS) provides clarifications and covers the minimum elements to be included in the business reorganisation plans that CCPs are expected to implement as part of their resolution tools under CCPRRR, as well as the criteria to be fulfilled by them. The objective of the proposed measures is to ensure that CCPs which are failing or likely to fail, maintain continuity of their critical functions and core business lines, as well as to reduce the impact of any failure on the EU financial system. The consultation ran until 1 December 2022.

FRP 2022/1009 - Sign. - ESMA responds to the Commission regarding recent developments in the energy derivatives markets

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 22 September 2022 ESMA submitted its response to the European Commission regarding the current level of margins and of excessive volatility in energy derivatives markets. In its letter, ESMA sets out its high-level assessment concerning the areas where the Commission requested input: (i) Measures to limit excessive volatility (circuit breakers) and (ii) CCP margins and collateral.

FRP 2022/1010 - Sign. - ESMA publishes final Guidelines on MiFID II suitability requirements

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 23 September 2022 ESMA published its Final Report on Guidelines on certain aspects of the MiFID II suitability requirements. The publication of the translations will trigger a two-month period during which national competent authorities must notify ESMA whether they comply or intend to comply with the Guidelines. The Guidelines will apply six months after the date of the publication on ESMA’s website in all EU official languages.

FRP 2022/1011 - Sign. - New ESMA Q&A’s available

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 23 September 2022 ESMA updated the Questions and Answers on: (i) European crowdfunding service providers for business Regulation; (ii) Market Abuse Regulation (MAR); (ii) MiFID ​and MiFIR commodity derivatives topics and (iv) MiFID II and MiFIR market structures topics.

FRP 2022/1013 - Sign. - ESMA publishes report on the DLT Pilot regime

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 27 September 2022 ESMA published its Report on the distributed ledger technology pilot regime (DLT Pilot). In the report, ESMA provides guidance on certain technical elements and makes recommendations on compensatory measures on supervisory data to ensure a consistent application by DLT market infrastructures from the start of the regime. ESMA will work on supervisory guidance clarifying the application of certain elements of the RTS on transparency and data reporting requirements. ESMA also intends to issue guidance on questions received by various stakeholders on the DLT Pilot to contribute to its convergent application.

FRP 2022/1014 - Sign. - ESMA reminds firms of the impact of inflation in the context of investment services to retail clients

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 27 September 2022 ESMA published a statement reminding firms to consider inflation and inflation risk when applying relevant MiFID II requirements in the interest of investor protection. Over the past months inflation rates have risen in the EU, as in the rest of the world, and this growth in inflation has impacted households both in their daily lives and in their investments and investment decisions. ESMA notes that from an investor protection perspective, this trend poses a risk for retail investors, as some of them will not fully appreciate the link between inflation and financial markets and may not fully understand how considerations on inflation should be factored in when they make saving and investment decisions.

FRP 2022/1015 - Sign. - ESMA recognizes Shanghai Clearing House and Dubai Clear as third-country CCP’s

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 3 October 2022 ESMA updated its list of recognized third-country central counterparties (CCP’s) to include the Shanghai Clearing House (China) and Dubai Clear (United Arab Emirates). On 27 September ESMA recognized Shanghai Clearing House and Dubai Clear as third-country CCP’s under Article 25 of the European Market Infrastructure Regulation (EMIR).

FRP 2022/1016 - Sign. - ESMA’s CCP Supervisory Committee 2023-2025 strategic objectives

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 11 October 2022 ESMA’s CCP Supervisory Committee published its strategic objectives, in line with ESMA’s overall strategy for the period 2023-2028. Three strategic objectives are identified for ESMA in relation to CCPs: (i) strengthening EU CCP resilience; (ii) addressing third-country CCP cross-border risks and (iii) deepening risk- and data-driven supervision.

FRP 2022/1017 - Sign. - ESMA temporarily amends CCP collateral requirements to provide liquidity relief on energy derivatives markets

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 14 October 2022 ESMA proposed measures to alleviate the liquidity pressure on non-financial counterparties (NFCs) active on gas and electricity regulated markets cleared in EU-based CCPs. ESMA’s Final Report provides draft regulatory technical standards (RTS) which temporarily expand for a period of 12 months the pool of CCP eligible collateral to uncollateralised bank guarantees for NFCs acting as clearing members and to public guarantees for all types of counterparties.

FRP 2022/1018 - Sign. - ACER and ESMA enhance cooperation to strengthen oversight of energy and energy derivatives markets

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 18 October 2022 ESMA announced that the EU Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER) and ESMA are strengthening their cooperation to further improve information exchange and avoid potential market abuse in Europe’s sport and derivative energy markets. While leveraging existing cooperation tools, ACER and ESMA are establishing a joint Task Force to reinforce their cooperation and enhance coordination in respect of the exchange of data and knowledge among their staff and respective national authorities.

FRP 2022/1019 - Sign. - ESMA issues an opinion on product intervention measures on futures taken by Germany

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 26 October 2022 ESMA issued an opinion on a product intervention measure on futures with additional payment obligations taken by the German Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin). ESMA’s opinion concludes that the proposed measure is justified and proportionate. In the opinion ESMA encourages NCAs to monitor futures with additional payment obligations in their respective markets to assess whether similar risks for retail investors as those identified by BaFin could arise there.

FRP 2022/1020 - Sign. - ESG disclosures as a new strategic supervisory priority

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 27 October 2022 ESMA announced that it is changing its Union Strategic Supervisory Priorities (USSPs) to include ESG disclosures alongside market data quality. The new priority of ESG disclosures replaces costs and performance for retail investment products and represents an important step in the implementation of the ESMA Strategy, which gives a prominent role to sustainable finance.

FRP 2022/1021 - Sign. - Public Statement on European Common Enforcement Priorities

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 28 October 2022 ESMA issued its annual Public Statement on European Common Enforcement Priorities. This year’s priorities cover the impact of Russia’s invasion of Ukraine, the macroeconomic environment and climate-related matters in financial and non-financial information. The statement also highlights the importance of comprehensive disclosures pursuant to Article 8 of the Taxonomy Regulation. The recommendations in the Statement will be considered by national enforcers when they monitor and assess the 2022 annual financial reports of listed companies.

FRP 2022/1022 - Sign. - EIOPA publishes supervisory statements on exclusions related to systemic events and the management of non-affirmative cyber exposures

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 22 September 2022 EIOPA published two Supervisory Statements. The first supervisory statement is about exclusions related to systemic events such as pandemic, natural catastrophes or large cyber-attacks. EIOPA aims to promote supervisory convergence in how national competent authorities assess the treatment of exclusions as part of the product design and terms and conditions drafting process. The second supervisory statement is on the management of non-affirmative cyber exposures. EIOPA aims to promote supervisory convergence in how national competent authorities address the market regarding cyber risks.

FRP 2022/1023 - Sign. - EIOPA calls for better value for money in bancassurance in warning to banks and insurers

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 4 October 2022 EIOPA issued a warning to insurers and banks to address consumer protection issues related to sale of credit protection insurance (CPI) products. In its warning, EIOPA calls on insurers and banks to take action or risk facing supervisory measures. It follows a thematic review - also published today - on the functioning of the EU market for CPI products sold with mortgages, consumer credits and credit cards, which revealed a number of practices that could cause detriment to consumers.

FRP 2022/1024 - Sign. - EIOPA evaluates progress on supervising the propriety of (re)insurers’ administrative, management and supervisory body members and qualifying shareholders

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 12 October 2022 EIOPA published a follow-up report to the 2019 peer review on the propriety assessment of administrative, management and supervisory body (AMSB) members and qualifying shareholders across the European Economic Area. The follow-up report assesses how national competent authorities (NCAs) have implemented the actions recommended in the original peer review. EIOPA has found that the supervision of AMSB members’ and qualifying shareholders’ propriety assessment has improved during the last two years even though the development of supervisory practices is still in progress in a number of countries.

FRP 2022/1025 - Sign. - ECB provides details on how it aims to decarbonise its corporate bond holdings

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 19 September 2022 the ECB published further details on how it aims to gradually decarbonise the corporate bond holdings in its monetary policy portfolios, on a path aligned with the goals of the Paris Agreement. One goal is to reduce the Eurosystem’s exposure to climate-related financial risk, following the Governing Council’s July 2022 decision to tilt the Eurosystem’s corporate bond purchases towards issuers with a better climate performance. Furthermore, these measures support the green transition of the economy in line with the EU’s climate neutrality objectives.

FRP 2022/1026 - Sign. - ECB consults on guide of how to assess buyers of qualifying stakes in banks

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 28 September 2022 the ECB launched a public consultation on its draft Guide to qualifying holding procedures. The Guide aims to clarify how the ECB assesses applications to acquire qualifying holdings in banks. The ECB intends for the Guide to qualifying holding procedures to function as a user-friendly handbook. The Guide explains who is obliged to undergo qualifying holding assessments, the documentation required to apply and how the ECB assesses these transactions. It also provides information on complex acquisition structures, the application of the principle of proportionality and specific procedural elements. The Guide will complement the ECB’s Guide on the supervisory approach to consolidation in the banking sector, as the two guides have a complementary focus. The consultation runs until 9 November 2022.

FRP 2022/1027 - Sign. - Eurosystem reschedules start of renewed wholesale payment system

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 20 October 2022 the Governing Council of the European Central Bank decided to reschedule the launch of the new real-time gross settlement (RTGS) system and its central liquidity management model, T2. The go-live has therefore been postponed by four months, from 21 November 2022 to 20 March 2023. The decision, following an assessment by the ECB’s Market Infrastructure Board, was driven by the need to allow users more time to complete their testing in a stable environment. The decision also took into account the importance and systemic nature of T2, especially in view of the current geopolitical conditions and volatile financial markets.

FRP 2022/1028 - Sign. - Capital Requirements Regulation quick fix: changes to SRB policy for multiple point of entry banks

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 30-11-2022
On 22 September 2022 the SRB announced that it welcomes the adoption of the review of the Capital Requirements Regulation (CRR), known as ‘CRR quick-fix’. The CRR quick-fix clarifies the treatment of total loss-absorbing capacity (TLAC) surpluses located in third countries for banks with a multiple point of entry (MPE) resolution strategy. It also explains whether and when the resolution authority can take those surpluses into consideration when calculating deductions from TLAC related to exposures to third country resolution groups. The new rules confirm that in the steady state the resolution authority can only take such surpluses into consideration for loss absorbing or recapitalisation purpose when they are located in third countries with a legally enforceable resolution framework that meets the standards of the Financial Stability Board’s ‘Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions’ as well as the TLAC term sheet.

FRP 2022/1056 - Art. - Beloningsbeleid opstellen, puzzelt u mee?

Aflevering 7-8, gepubliceerd op 09-12-2022 geschreven door Kerkvliet, J.
De afgelopen jaren zijn er op het terrein van beloningen in de financiële sector een heleboel regelingen (zowel wetgeving als richtsnoeren) gepubliceerd. Daarnaast worden bestaande regelingen ook nog regelmatig gewijzigd, zo ook per 1 januari 2023 aanstaande. Dat maakt het soms een behoorlijke puzzel voor financiële ondernemingen om na te gaan aan welke regels zij dienen te voldoen. Bij het opstellen van beloningsbeleid moet de financiële onderneming meerdere regelingen naast elkaar houden voor een volledig beeld.