MP 2013, afl. 2 - Art. - Bestrijding van oneerlijke handelspraktijken via het mededingingsrecht: een logische combinatie?
Aflevering 2, gepubliceerd op 01-04-2013 geschreven door mr. D.S. Postma MA en mr. I.W. Verloren van ThemaatEr is de laatste tijd veel aandacht voor (vermeende) oneerlijke handelspraktijken in de retail. Zo ontstond halverwege 2012 grote commotie over een dwingende brief van Albert Heijn aan haar leveranciers om bij te dragen in de kosten van de overname van een aantal supermarkten via een additionele factuurkorting van 2%. Albert Heijn bood naar aanleiding van de commotie excuses aan voor de brief, maar voerde de extra korting wel grotendeels door. Ook Jumbo zou extra korting van 1,25% eisen. Eenzijdige inkoopvoorwaarden van grote retailers leveren zowel problemen op voor kleinere agrofood-producenten als voor wereldwijd opererende leveranciers van de grote merken. Kleinere producenten hebben vanwege hun geringe omvang en grote concurrentie weinig onderhandelingsmacht. Grotere producenten kunnen zich niet veroorloven een contract met een van de grote retailers te missen. De drie grootste inkopers beheersen in Nederland samen bijna 90% van de afzetmarkt. Illustratief voor de macht van de inkopers is de boycot van Superunie toen Heineken zijn prijzen wilde verhogen.