Aflevering 3

Gepubliceerd op 1 juni 2013

MP 2013, afl. 3 - Art. -

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013 geschreven door dr. R.van der Noll en prof. dr. B. Baarsma
In Nederland was er één zaak op het gebied van misbruik van een economische machtspositie (art. 24 Mw en art. 102 VWEU) in de periode 2005-2009. Dit artikel maakt een internationale vergelijking en analyseert mogelijke verklaringen voor het lage aantal zaken in Nederland. Hiertoe worden zowel economische verklaringen als verschillen in handhaving onder de loep genomen. Daarnaast bespreekt dit artikel de buitenlandse zaken en analyseert het of die zaken ook in Nederland hadden kunnen optreden.

MP 2013, afl. 3 - Art. - Hof van Justitie zaait verwarring in Expedia over merkbaarheidsvereiste bij doelbeperkingen

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013 geschreven door Mr. B.J.H. Braeken en mr. S. Tuinenga
Het Hof van Justitie heeft naar aanleiding van een prejudiciële vraag van de hoogste Franse rechter geoordeeld dat nationale mededingingsautoriteiten niet verplicht zijn rekening te houden met de drempels in de de minimis-bekendmaking. Het Hof van Justitie oordeelt ook dat een strekkingsbeperking die de handel tussen lidstaten ongunstig kan beïnvloeden naar haar aard en los van elk concreet gevolg ervan een merkbare beperking van de mededinging vormt. Het lijkt auteurs aannemelijk dat merkbaarheid wel nog steeds een toepassingsvereiste is voor doelbeperkingen onder art. 6, lid 1, Mw, al schept het arrest hier geen volledige duidelijkheid over.

MP 2013, afl. 3 - Art. - Kroniek rechtspraak Gerecht en Hof van Justitie EU tweede helft 2012

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013 geschreven door Mr. Y.E. de Muynck en mr. D.J.M. de Grave
Deze kroniek betreft de uitspraken van het Hof en het Gerecht gewezen in de tweede helft van 2012. In deze periode zijn weer meer dan veertig arresten op dit terrein gewezen zodat een selectie is toegepast. Een aantal van die zaken heeft betrekking op het Nederlandse bitumenkartel, zaken die in 2006 zijn geïntroduceerd en dus in 2012, pas zes jaar later, tot een (voorlopig) einde komen door de uitspraken van het Gerecht. Wellicht speelt het feit dat het om zestien zaken gaat een rol bij de lengte van deze procedures. Andere zaken voor het Gerecht laten zien dat het gelukkig ook sneller kan en/of dat zes jaar wachten loont. Verder biedt de verslagperiode een meer gevarieerd beeld dan gebruikelijk aan zaken op het terrein van procedure, misbruik machtspositie en concentratietoezicht. Zo heeft het Hof in deze periode uitgemaakt dat, als de Europese Unie slachtoffer is van een kartel waarvoor zij zelf een boete heeft opgelegd, zich er niets tegen verzet dat de Commissie vervolgens een schadevergoedingsactie instelt tegen de door haar beboete ondernemingen. Voorts heeft de Unierechter zich in deze periode onder meer voor het eerst uitgesproken over de boeteoplegging bij het niet tijdig melden van een concentratie die gemeld had moeten worden.

MP 2013, afl. 3 - Art. - Maatschappen van medisch specialisten en ‘hun’ ziekenhuis: één onderneming? Recente concentratiebesluiten van de ACM nader bekeken

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013 geschreven door Mr. M.L. Louisse
In november 2012 concludeerde de NMa (vanaf 1 april 2013: Autoriteit Consument en Markt, hierna aangeduid als de ACM) in de zaak Spaarne Ziekenhuis/Kennemer Gasthuis en de zaak TweeSteden Ziekenhuis/St. Elisabeth Ziekenhuis voor het eerst dat medisch specialisten/maatschappen van vrijgevestigde medisch specialisten (hierna aangeduid als de maatschappen) een economische eenheid vormen met het ziekenhuis waar zij hun werkzaamheden uitvoeren. Als redenen hiervoor draagt de ACM aan, dat de maatschappen geen zelfstandige toegang tot de markt hebben, maar afhankelijk zijn van de contracten die het betreffende ziekenhuis met de zorgverzekeraars maakt. Daarnaast overweegt de ACM dat zij instemming van het betreffende ziekenhuis nodig hebben voor enerzijds het schuiven van volume binnen een gefuseerde maatschap en anderzijds het aanbieden van diensten aan een ander ziekenhuis dan waarmee de medisch specialisten van de maatschappen een toelatingsovereenkomst hebben. De ACM heeft deze lijn bevestigd in de publicatie ACM-lijn maatschappen en ziekenhuizen (hierna aangeduid als de ACM-lijn) die zij op 6 juni 2013 heeft gepubliceerd.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - ACM beboet Motorhuis voor het niet tijdig melden van concentratie

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De ACM heeft aan Motorhuis B.V. (hierna ‘Motorhuis’) en haar (in)directe moedermaatschappijen Markeur Holding B.V. en Markeur Houdster B.V., een boete opgelegd van € 500.000 wegens het niet tijdig melden van een concentratie. Op grond van artikel 34 van de Mededingingswet zijn ondernemingen verplicht een concentratie tijdig te melden bij de ACM zodat de ACM voorafgaand aan de concentratie kan toetsen of de concentratie de mededinging beperkt.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - ACM richt kennisbank duurzaamheid en mededinging in

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De Kennisbank Duurzaamheid zal toegankelijke informatie bevatten voor ondernemers over de toelaatbaarheid van duurzaamheidsinitiatieven onder de mededingingsregelgeving. De Kennisbank zal, naast een overzicht met relevante naslagwerken en publicaties, een groot aantal samenvattingen bevatten van zaken van voorheen de NMa en de Commissie waarin duurzaamheid een rol speelde.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Britse rechter beveelt openbaarmaking van documenten uit kartelprocedure

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
Op 11 april 2013 heeft het Engelse High Court arrest gewezen in de zaak National Grid Electricity Transmission plc tegen ABB Limited. In deze zaak heeft National Grid een follow-on schadevergoedingsactie ingesteld tegen leden van een door de Europese Commissie beboet internationaal kartel voor gas-geïsoleerd schakelmateriaal, waaronder Franse kartelleden die onderdeel zijn van de Alstom en Areva concerns.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Commissie sluit voorlopig onderzoek naar vijf telecommunicatiebedrijven

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De Commissie heeft in maart 2012 informatie opgevraagd bij vijf grote telecommunicatiebedrijven (“E5”: Deutsche Telecom, France Télécom, Telefónica, Vodafone en Telecom Italia) en bij de branchevereniging voor de mobiele sector GSMA over de wijze waarop de standaarden voor toekomstige mobiele communicatieservices werden ontwikkeld. De Commissie tracht te voorkomen dat de standaardisatieprocessen die door de grote telecommunicatiebedrijven worden geleid, gebruikt worden om andere bedrijven uit te sluiten.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Commissie start formele onderzoeksprocedure naar MasterCard’s interbancaire vergoedingstarieven

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De Europese Commissie is een formele onderzoeksprocedure gestart naar een mogelijke mededingingsbeperking binnen de EER door MasterCard met haar interbancaire vergoedingstarieven. Aangezien betaalkaarten cruciaal zijn op de interne markt voor grensoverschrijdend betalingsverkeer en betalingen via internet is het een prioriteit van de Commissie om mededingingsbeperkingen door interbancaire vergoedingstarieven en andere voorwaarden te voorkomen.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Geen onderzoek naar mogelijke overtreding Stichting Garantiefonds Reisgelden

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
Op 21 februari 2012 heeft de NMa een klacht ontvangen van onder meer Enka Reizen over de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). De klacht ziet op het besluit van SGR tot beëindiging van het deelnemerschap van Enka Reizen aan SGR en tot de oprichting van de Stichting Garantiefonds Specialisten Turkije (SGST). Volgens Enka Reizen leidt het besluit van SGR ertoe dat zij de facto genoodzaakt is deel te nemen aan SGST. Deelname aan SGST is volgens Enka Reizen om diverse redenen nadelig. De gestelde overtreding zou bestaan uit misbruik door SGR van haar economische machtspositie, dan wel uit kartelafspraken tussen de grote touroperators en de ANVR in de Raad van Toezicht van SGR.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Gerecht laat Commissiebeschikking in bananenkartel in stand

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
Op 14 maart jl. heeft het Gerecht arrest gewezen in de zaak tussen Dole Food Company (Dole) en de Commissie. Dole had beroep ingesteld tegen de beschikking d.d. 15 oktober 2008 van de Commissie, waarin zij – met dank aan Chiquita die in ruil voor boete-immuniteit de Commissie had geïnformeerd – concludeerde dat onder meer Dole zich schuldig had gemaakt aan een onderling afgestemde feitelijke gedraging die eruit bestond dat partijen in de periode 2000-2002 hun referentieprijzen voor bananen onderling afstemden. De Commissie legde Dole om die reden een boete op van € 45,6 miljoen.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Het HvJ EU legt zuiver nationale bepaling uit in het licht van artikel 101 VWEU

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De nationale vereniging van merkdealers in Hongarije onderhandelt jaarlijks met de verzekeringsmaatschappijen Allianz en Generali over het uurtarief voor door die verzekeringsmaatschappijen te betalen reparaties van autoschade. Dit doet zij in opdracht van en namens een aantal autodealers die tevens een reparatiebedrijf hebben. De Hongaarse mededingingsautoriteit heeft aan zowel de autodealers als de verzekeraars boetes opgelegd voor het overtreden van de Hongaarse mededingingsregels.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - HvJ EU vernietigt arrest Gerecht vanwege schending motiveringsplicht

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
In 2005 legde de Commissie een boete op aan bewerkers van ruwe tabak wegens overtreding van het kartelverbod. De boete voor Mindo bedroeg € 10 miljoen, waarbij AOI, de rechtsopvolger van de groep waartoe Mindo behoorde, aansprakelijk was voor het volledige bedrag en Mindo slechts hoofdelijk aansprakelijk was voor ongeveer € 4 miljoen. Mindo verzocht het Gerecht om nietigverklaring van de boete die Mindo hoofdelijk met AOI was opgelegd.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Kartelboete leidt tot uitsluiting aanbestedingsprocedure

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
Een (niet-onherroepelijke) kartelboete kan leiden tot automatische uitsluiting bij aanbestedingsprocedures. Dit is het geval wanneer in de aanbestedingsstukken niet is opgenomen dat de aanbestedende dienst, bij het zich voordoen van de uitsluitingsgrond ‘ernstige beroepsfout’, zich het recht voorbehoudt een proportionaliteitstoets uit te voeren.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - NMa publiceert resultaten 2012

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De NMa heeft haar jaarverslag 2012 gepubliceerd. Daarnaast publiceert de NMa sinds enkele jaren een schatting van de effecten van het optreden van de NMa voor consumenten en afnemers in termen van welvaart. Deze effecten worden de 'Outcome' genoemd. Het doel van deze effectmeting is onder andere het afleggen van verantwoording (aan politiek en maatschappij) over met name de direct kwantificeerbare baten van het handelen van de NMa.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - NMa verzuimt bestaan non-concurrentiebeding aan te tonen

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
Eiseressen, Stichting Carinova Thuiszorg en Stichting Carint-Reggeland Groep, zijn actief als leveranciers van thuiszorg. Zij waren lid van Plectrum, een samenwerkingsverband van thuiszorgaanbieders werkzaam in verschillende zorgkantoorregio's in Nederland. Volgens de NMa hebben eiseressen het kartelverbod overtreden door binnen Plectrum een non-concurrentiebeding overeen te komen.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Raad van State wijst bezwaren tegen vaststelling bestemmingsplan ‘Schiphol’ inzake passagiersparkeren van de hand

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
De Raad van State heeft op 27 februari jl. uitspraak gedaan inzake het beroep dat zes appellanten hadden ingesteld tegen het besluit van gemeente Haarlemmermeer tot vaststelling van bestemmingsplan “Schiphol”. Dit bestemmingsplan voorziet in een actuele planologische regeling voor het gebied van de luchthaven Schiphol, enkele gebieden uitgezonderd.

MP 2013, afl. 3 - Sign. - Uitbreiding beleidsregel concentraties zorgaanbieders naar zorgverzekeraars en zorgspecifieke fusietoets NZa

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-06-2013
Bij concentraties van zorgaanbieders gelden verlaagde omzetdrempels. Zorgaanbieders zullen daarom al snel hun concentratie moeten melden bij de NMa. Ook geldt voor deze concentraties de Beleidsregel concentraties van zorgaanbieders op grond waarvan de NMa bij haar beoordeling onder andere rekening houdt met kwaliteit van de zorg en reisbereidheid van cliënten.