Aflevering 1

Gepubliceerd op 1 januari 2014

MP 2014/1 - Sign. - Goedkeuring Belgische mededingingsautoriteit oprichting Mediahuis

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De Belgische mededingingsautoriteit heeft de oprichting van het Mediahuis door Corelio NV en Concentra NV goedgekeurd, onder de voorwaarden dat de partijen zich ertoe verbinden alle krantentitels te behouden en dat alle krantentitels over een voldoende uitgebouwde redactie van journalisten en/of correspondenten zullen beschikken, inhoudelijk aangestuurd door een eigen hoofdredactie, die minstens bestaat uit een voltijds en specifiek aan de respectievelijke titels toegewezen hoofdredacteur, commentator, chef eindredactie, chef politiek of chef regio en eindverantwoordelijke vormgeving.

MP 2014/8 - Sign. - ACM sluit onderzoek kostenstijging Schiphol

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De prijs die Schiphol haar gebruikers in rekening mag brengen, is mede gebaseerd op de waarde van de activa van Schiphol, de zogenoemde regulatory asset base. Omdat die waarde de afgelopen vier jaren met bijna 30% was gestegen (en de kosten dus navenant), heeft ACM een onderzoek ingesteld. Dat is nu afgesloten.

MP 2014/11 - Sign. - Failing company defense zorgt voor goedkeuring van concentratie tussen twee aanbieders van ooglaserchirurgie in het VK

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De Competition Commission in het Verenigd Koninkrijk heeft op 20 november de acquisitie door Optimax Clinics Limited (Optimax) van Ultralase Ltd. (Ultralase) – allebei leveranciers van refractieve oogchirurgie diensten – goedgekeurd, na het aanvaarden dat Ultralase anders failliet zou zijn gegaan en omdat er geen vooruitzicht op een meer concurrerend resultaat zou zijn.

MP 2014/21 - Sign. - Tweede fase onderzoek voorgenomen overname van de Duitse KPN dochter E-plus door het Spaanse Telefonica

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De Commissie heeft besloten een diepgaand tweede fase-onderzoek te openen naar de overname van de Duitse KPN-dochter E-plus door het Spaanse Telefónica. Door de overname zou het aantal aanbieders van mobiele netwerken in Duitsland van vier naar drie gaan. De voorgenomen transactie kan er mogelijk toe leiden dat de concurrentie op de markten voor mobiele telefonie in het geding komt.

MP 2014/22 - Sign. - OFT en Bundeskartellamt onderzoeken ‘best price’ clausule van online travel agents voor hotelboekingen

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
Op 31 Juli 2013 had the Office of Fair Trading (OFT) rapport opgemaakt tegen Booking.com BV (Booking.com), Expedia Inc. (Expedia) en InterContinental Hotels Group plc. (IHG). Booking.com en Expedia zouden ieder met IHG overeenkomsten zijn aangegaan, waarbij prijsbeperkingen zouden zijn afgesproken bij het doen van prijsaanbiedingen voor hotelkamers via (derde) reisagenten die hun producten via het internet verkopen.

MP 2014/26 - Sign. - Voorwaarden garanties bij auto’s

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De Noorse mededingingsautoriteit (NCA) publiceerde in september 2013 een rapport naar aanleiding van een onderzoek naar de garantievoorwaarden voor auto’s. Dit onderzoek werd geïnitieerd na meerdere klachten over deze voorwaarden ten aanzien van reparaties en onderhoudsdiensten, die enkel bij bepaalde (merk)reparateurs mochten worden uitgevoerd.

MP 2014/29 - Sign. - Non-concurrentiebeding nietig verklaard door Hof Amsterdam

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
Het Hof Amsterdam heeft geoordeeld dat een non-concurrentiebeding – waarin (kort gezegd) is afgesproken dat Mantje Bio Fuels B.V. (Mantje) alleen brandstoffen mag verkopen die afkomstig zijn van een aan Rab Onroerend Goed B.V. (Rab) gelieerde vennootschap, te weten Rab Beheer B.V. – in strijd is met artikel 6 lid 1 Mw en als nietig moet worden beschouwd op grond van artikel 6 lid 2 Mw.

MP 2014/32 - Sign. - Rechtbank komt tot non-concurrentiebeding voor onbepaalde tijd

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
Op 3 november 2008 heeft Instituut voor Veiligheid en Milieu B.V. (IVM) diverse activa gekocht van Bedrijfsveiligheid Noord B.V. (BVN). BVN is een dochtermaatschappij van BON Holding B.V. Bij die transactie zijn partijen een non-concurrentiebeding overeengekomen voor onbepaalde tijd. Dit non-concurrentiebeding verbood BON om een onderneming van gelijke of soortgelijke aard als die van IVM te exploiteren. Het non-concurrentiebeding was niet gelimiteerd in tijd.

MP 2014/37 - Sign. - ACM mocht klacht over publieke omroepen van Rechtbank Rotterdam ‘wegprioriteren’

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De Stichting Platform Makers (een samenwerkingsverband van belangen- en beroepsorganisaties van auteurs en uitvoerende kunstenaars) heeft ACM verzocht handhavend op te treden tegen gedragingen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), de AVRO, KRO, VARA en de TROS. Zij zouden volgens de Stichting onderling hebben afgesproken om muziekauteurs op dezelfde wijze te contracteren (hetgeen in strijd zou zijn met artikel 6 Mw) en/of hun macht misbruiken (strijdig met artikel 24 Mw).

MP 2014/38 - Sign. - Gerecht verwerpt beroep tegen goedkeuring overname Skype door Microsoft

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
De Europese Commissie heeft op 7 oktober 2011 de overname van Skype door Microsoft goedgekeurd. Cisco Systems Inc. en Messagenet SpA, ondernemingen die met name diensten en software voor internetcommunicatie leveren, hebben bij het Gerecht beroep ingesteld tegen deze beslissing van de Commissie. Zij menen dat de Commissie ten onrechte heeft nagelaten een tweede fase onderzoek in te leiden en dat zij (kennelijke) beoordelingsfouten heeft begaan.

MP 2014/40 - Sign. - Samenwerking binnen GSN voor inkoop op de markt voor geldtransport niet in strijd met mededingingsregels

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2014
In een kortgedingprocedure bij de Rechtbank Amsterdam tussen Brink’s Nederland B.V. (Brink’s) en Geldservices Nederland B.V. (GSN) voerde Brink’s onder meer aan dat GSN onrechtmatig handelt omdat zij mededingingsrechtelijke en aanbestedingsrechtelijke regels schendt. Volgens Brink’s levert de samenwerking op het gebied van chartale geldverwerking tussen drie banken (ABN AMRO N.V., ING Bank N.V. en de Rabobank) binnen GSN strijd op met het mededingingsrecht, te weten schending van artikel 6 lid 1 en 24 Mw en artikel 101 en 102 VwEU.

MP 2014/44 - Art. - Verticale prijsbinding geen prioriteit? Elders wel

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-02-2014 geschreven door mr. Y. de Vries, mr. drs. N. Rutges - Al-Ani en mr. drs. S. Vollering
De afgelopen jaren behoorde verticale prijsbinding niet tot de prioriteiten van de NMa. Er zijn geen aanwijzingen dat dit voor de ACM anders zal zijn. In de ons omringende landen is dat bepaald anders. Verticale prijsbinding en aanverwante praktijken worden enthousiast op de korrel genomen door toezichthouders. Tijd voor een overzicht.

MP 2014/45 - Art. - Wijzigingen concentratiecontrole per 1 januari 2014

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-02-2014 geschreven door Mr. B. Nijs
Met ingang van 1 januari 2014 geldt een aantal wijzigingen voor concentratiemeldingen bij de Europese Commissie. Het doel van deze wijzigingen is om de administratieve druk voor ondernemingen te verminderen. Zo komen onder andere meer transacties in aanmerking voor een vereenvoudigde procedure en dient volgens de Commissie minder informatie verstrekt te worden bij een melding, met name wanneer deze in aanmerking komt voor vereenvoudigde afhandeling. Of men in dat laatste doel geslaagd is, is echter nog maar zeer de vraag. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste wijzigingen.

MP 2014/46 - Art. - De NMa en de ACM in 2013

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-02-2014 geschreven door Mr. P. Amador Sanchez
Dit artikel bevat een overzicht van de activiteiten van de Nederlandse toezichthouder op het generieke mededingingsrecht gedurende het kalenderjaar 2013. Het heeft betrekking op de laatste drie maanden van het bestaan van de NMa en de eerste negen van het bestaan van de ACM. In het overzicht wordt ten aanzien van de verslagperiode achtereenvolgens kort ingegaan op sanctiebesluiten, toezeggingsbesluiten, output anders dan door middel van besluiten, besluiten op aanvragen, concentraties, bezwaarzaken en zaken in beroep en hoger beroep.

MP 2014/47 - Art. - CBb uitspraak over de kosten van telefonie

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-02-2014 geschreven door Mr. R. Mahler
Aanbieders van mobiele en vaste telefonie berekenen elkaar kosten voor het gebruik van hun netwerk. En iedere aanbieder maakt noodzakelijkerwijs gebruik van het netwerk van een ander, zodra een klant van hem belt met de klant van een andere aanbieder. Want die andere aanbieder is de enige die voor zijn eigen klanten een verbinding kan verzorgen. De vraag is hoe deze wholesale-kosten die de aanbieders aan elkaar in rekening brengen, moeten worden berekend. De keuze voor de ene of de andere methodiek kan miljoenen euro’s schelen. De aanbieders zijn echter niet vrij om die tarieven zelf vast te stellen. Dat gebeurt door ACM (voorheen Opta), omdat deze tarieven onderworpen zijn aan voorafgaand toezicht door ACM. Vandaar dat alle aanbieders er belang bij hebben dat ACM de juiste berekeningswijze voor deze tarieven hanteert.