MP 2014/126 - Art. - ACM: het eerste kaarsje brandt
Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014 geschreven door mr. C.E. Schillemans en mr. T.D.O. van der VijverOp 1 april 2013 ging de Autoriteit Consument en Markt (‘ACM’) van start. Haar rechtsvoorgangers NMa, OPTA en Consumentenautoriteit hielden daarmee op te bestaan. Het samengaan van de toezichthouders was gedeeltelijk een kostenbesparingsoperatie: ACM heeft een bezuinigingsopdracht van € 7,4 miljoen in 2015. Volgens de minister van Economische Zaken (‘de minister’) was de fusie dan ook een logisch onderdeel van het streven naar een kleinere overheid.1 Daarnaast voorzag de minister een vergroting van de effectiviteit en de efficiëntie van het markttoezicht. ACM, met name bij monde van de heer Fonteijn, heeft diverse malen benadrukt welke voordelen de fusie heeft. De gecombineerde toezichthouder zou beter gebruik kunnen maken van de gedeelde expertise, hetgeen de kwaliteit van het toezicht ten goede zou komen. ACM grijpt de fusie tevens aan om een verandering te bewerkstelligen van de stijl van toezicht. Dit roept de vraag op wat nu eigenlijk de resultaten zijn van één jaar ACM. Is er een verandering in stijl waar te nemen? Zijn er inhoudelijke verschillen waar te nemen?