Aflevering 3

Gepubliceerd op 1 mei 2014

MP 2014/89 - Sign. - De Franse mededingingsautoriteit beboet Schering-Plough voor het belemmeren van de markttoetreding van generieke concurrent van geneesmiddel Subutex

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
Op 19 december 2013 heeft de Franse mededingingsautoriteit (Autorité de la concurrence) een boete van ruim € 15 miljoen opgelegd aan Schering-Plough voor het bewust verspreiden van onjuiste informatie over de vervanger van het medicijn Subutex en het verschaffen van ongerechtvaardigde kortingen aan apothekers om de intrede van het generieke product te beteugelen. Subutex wordt gebruikt voor de behandeling van drugsverslavingen.

MP 2014/100 - Sign. - Britse Competition and Markets Authority publiceert beleidsvisie

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
De hoofddirecteur van de Britse Competition and Markets Authority (CMA) heeft op 12 maart 2014 een toespraak gehouden over het realiseren van vijf strategische doelen. Deze doelen zijn: handhaven van het mededingingsrecht, uitbreiden van werkzaamheden naar nieuwe markten, meer aandacht hebben voor de te beschermen consument, nastreven van vak professionaliteit op alle gebieden en verrichten van taken op een efficiënte manier.

MP 2014/107 - Sign. - OFT constateert marktverdeling met betrekking tot levering medicijnen aan verzorgingshuizen

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
De Office of Fair Trading (OFT) heeft bij besluit van 20 maart 2014 geconcludeerd dat Hamsard 3149 Limited (Hamsard), haar dochtermaatschappijen Quantum Pharmaceutical Limited (Quantum) en Total Medication Management Services Limited (Tomms Pharmacy - 'Tomms') samen met Celesio AG en haar dochtermaatschappij Lloyds Pharmacy Limited (Lloyds) het mededingingsrecht hebben geschonden door het onderling verdelen van de markt met betrekking tot de levering van geneesmiddelen die alleen verkrijgbaar zijn op recept aan verzorgingshuizen in Engeland.

MP 2014/108 - Sign. - Herziene groepsvrijstellingsverordening en richtsnoeren inzake technologieovereenkomsten aangenomen

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
De Commissie heeft een nieuwe groepsvrijstellingsverordening en daarbij behorende richtsnoeren aangenomen betreffende overeenkomsten inzake technologieoverdracht. Deze groepsvrijstelling zal op 1 mei 2014 in werking treden. De Verordening is van toepassing op licentieovereenkomsten waarbij toestemming voor de productie van contractproducten wordt verleend.

MP 2014/114 - Sign. - CMA publiceert verslag over maatregelen om concurrentie in particuliere zorgmarkt te verhogen

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
Het eindrapport volgt op een tweejarige onderzoek door een groep van onafhankelijke panelleden van de Competition Commission (CC), dat recent onderdeel van de nieuwe mededingingsautoriteit (CMA) werd. De maatregelen omvatten een hard optreden tegen de voordelen en stimuleringsregelingen voor particuliere ziekenhuisexploitanten en maatregelen om de beschikbaarheid van informatie over consultantvergoedingen en de prestaties van adviseurs en particuliere ziekenhuizen voor patiënten te verhogen.

MP 2014/115 - Sign. - Geen misbruik machtspositie door collectieve beheersorganisatie

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
OSA, een collectieve beheersorganisatie van auteursrechten op muzikale werken, vordert betaling van Lécebné lázne, een vennootschap die een particuliere gezondheidszorginstelling beheert, voor het zonder licentieovereenkomst beschikbaar stellen van door OSA beheerde werken aan patiënten in haar kuurinrichting. Lécebné lázne betoogt echter dat OSA misbruik maakt van haar machtspositie.

MP 2014/117 - Sign. - Gerecht doet uitspraak in twee zaken in het LCD kartel

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
Het Gerecht heeft twee arresten gewezen in het LCD kartel in de beroepen die LG Display Co. Ltd. (LGD) en Innolux Corp. hadden ingesteld tegen het Commissiebesluit C(2010)8761. Bij dit besluit heeft de Commissie zes grote internationale fabrikanten van lcd’s beboet voor het maken van kartelafspraken in de periode 2001-2006. De ondernemingen kwamen geregeld bijeen in Taiwan in de zogenaamde ‘Crystal meetings’ om onder andere (minimum) prijzen voor lcd schermen voor computers en televisies af te stemmen.

MP 2014/119 - Sign. - Commissie geeft onvoldoende termijn voor beantwoording vragen in besluit tot verstrekken van inlichtingen

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014
In november 2008 en september 2009 heeft de Commissie een onderzoek uitgevoerd naar ondernemingen actief in de cementsector. In dat verband heeft de Commissie Schwenk Zement KG bij formeel besluit ex artikel 18 lid 3 Vo. 1/2003 verzocht om inlichtingen te verschaffen. Tegen dit besluit heeft Schwenk Zement KG het onderhavige beroep ingesteld.

MP 2014/125 - Art. - MP kroniek rechtspraak Gerecht en Hof van Justitie EU tweede helft 2013

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014 geschreven door mr. Y.E. de Muynck en mr. D.J.M. de Grave
Deze kroniek betreft de uitspraken van het Hof en het Gerecht gewezen in de tweede helft van 2013. In deze periode zijn weer meer dan vijftig arresten op dit terrein gewezen zodat een selectie is toegepast. In deze periode heeft het Hof wederom een groot aantal uitspraken gedaan in hogere voorziening in kartelzaken. Opvallend is dat geen enkele van de hogere voorzieningen, noch van karteldeelnemers, noch van de Commissie, succesvol was. Het Hof legt daarbij in verschillende uitspraken de nadruk op de marginale toets die het aanlegt bij de beoordeling van de uitspraken van het Gerecht over de hoogte van kartelboetes. Ook als het gaat om de beoordeling bij het optreden van de Commissie bij de toepassing van de Clementiemededeling laat het Hof het Gerecht zeer veel ruimte. Het aantal uitspraken van het Hof over andere dan kartelberoepen is verder gering. Het werkterrein van het Gerecht was in deze periode meer divers met ook enkele uitspraken over procedurele kwesties als inspecties door de Commissie.

MP 2014/126 - Art. - ACM: het eerste kaarsje brandt

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014 geschreven door mr. C.E. Schillemans en mr. T.D.O. van der Vijver
Op 1 april 2013 ging de Autoriteit Consument en Markt (‘ACM’) van start. Haar rechtsvoorgangers NMa, OPTA en Consumentenautoriteit hielden daarmee op te bestaan. Het samengaan van de toezichthouders was gedeeltelijk een kostenbesparingsoperatie: ACM heeft een bezuinigingsopdracht van € 7,4 miljoen in 2015. Volgens de minister van Economische Zaken (‘de minister’) was de fusie dan ook een logisch onderdeel van het streven naar een kleinere overheid.1 Daarnaast voorzag de minister een vergroting van de effectiviteit en de efficiëntie van het markttoezicht. ACM, met name bij monde van de heer Fonteijn, heeft diverse malen benadrukt welke voordelen de fusie heeft. De gecombineerde toezichthouder zou beter gebruik kunnen maken van de gedeelde expertise, hetgeen de kwaliteit van het toezicht ten goede zou komen. ACM grijpt de fusie tevens aan om een verandering te bewerkstelligen van de stijl van toezicht. Dit roept de vraag op wat nu eigenlijk de resultaten zijn van één jaar ACM. Is er een verandering in stijl waar te nemen? Zijn er inhoudelijke verschillen waar te nemen?

MP 2014/127 - Art. - Robuuste compliance­programma’s verdienen meer dan een lippendienst van de ACM; Een reactie op de toespraak van de heer Fonteijn op 24 januari 2014 bij het seminar Compliance

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014 geschreven door mr. R. Elkerbout LL.M.
Op 24 januari 2014 organiseerde de International Chamber of Commerce (de ICC) een seminar in Den Haag met het thema compliance. Doel van het seminar was stil te staan bij visies en recente ontwikkelingen ten aanzien van compliance en mededinging. Een van de gastsprekers was de heer Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM. In zijn toespraak presenteerde de heer Fonteijn de visie van de ACM over complianceprogramma’s en de positie daarvan in het mededingingsbeleid van de ACM.

MP 2014/128 - Art. - Hoofdelijke aansprakelijkheid in het Leesmappen-kartel; Aansprakelijkheid uit hoofde van waarvan?

Aflevering 3, gepubliceerd op 01-05-2014 geschreven door Mr. R. de Bree
Alhoewel de ACM nog doende lijkt vorm te vinden na haar totstandkoming en in afwachting van de afkondiging van de Stroomlijningswet, zit zij niet stil. Zoals we vooral van de toenmalige NMa gewend waren, komt er bij tijd en wijle weer een nieuwigheid op. Niet zelden gaat het daarbij om het ruim interpreteren van bevoegdheden of boete-instrumenten. Dat deze – enigszins aan het handhaven van het mededingingsrecht eigen – wijze van effectief opsporen en beboeten vruchten kan afwerpen, behoeft weinig toelichting. Een teken van het succes van de mededingingshandhaving is bijvoorbeeld het gegeven dat inmiddels onderdelen ervan (beboeting met als maximum 10% van de jaaromzet) zullen worden geïntroduceerd in het klassieke handhavingsrecht, het strafrecht.