Aflevering 4

Gepubliceerd op 1 juli 2014

MP 2014/131 - Sign. - Uitlevering van karteldeelnemer van Duitsland naar VS

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
Het Amerikaanse Ministerie van Justitie heeft op 4 april 2014 bekendgemaakt dat de Italiaan Romano Pisciotti door Duitsland aan de Verenigde Staten is uitgeleverd op verdenking van deelname aan een wereldwijd kartel met betrekking tot olieslangen voor maritieme toepassingen (een flexibele rubberen slang die wordt gebruikt om olie uit te wisselen tussen tankers en opslagfaciliteiten).

MP 2014/136 - Sign. - Goedkeuring van de schadevergoedingsrichtlijn door het EP

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
Op 17 april heeft het Europees Parlement ingestemd met het Commissievoorstel voor een richtlijn die burgers en bedrijven zal helpen bij het claimen van schadevergoeding wanneer zij slachtoffer zijn van een inbreuk op het Europese mededingingsrecht (COM (2013) 404). De richtlijn betreft in het bijzonder het vergemakkelijken van de bewijslevering en verruimen van de termijn om claims in te dienen.

MP 2014/137 - Sign. - Nespresso doet toezeggingen in verband met mogelijk machtsmisbruik op de koffiecapsulemarkt in Frankrijk.

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
In het kader van een procedure bij de Autorité de la concurrence (Autorité), heeft Nespresso een aantal toezeggingen gedaan met betrekking tot haar gedrag op de koffiecaspulemarkt. Deze procedure werd geïnitieerd door Douwe Egberts Master Blenders (DEMB) en de Ethical Coffee Company, vanwege het uitsluitingsgedrag van Nespresso.

MP 2014/138 - Sign. - Commissie doet nader onderzoek in overname van Holcim door Cemex

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
De Europese Commissie is op grond van de EU-concentratieverordening een onderzoek begonnen naar de voorgenomen volledige overname van de Spaanse activiteiten van de Zwitserse onderneming Holcim – op het gebied van cement en mortel – door zijn Mexicaanse concurrent Cemex, omdat zij vreest dat de transactie zal leiden tot een beperking van de mededinging op de markt voor grijs cement in die delen van Spanje waar de activiteiten van de beide ondernemingen overlappen.

MP 2014/141 - Sign. - Motorola maakt misbruik door Apple voor rechter te dagen maar krijgt geen boete

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
De Commissie heeft een besluit genomen waarin Motorola Mobility’s (Motorola) wordt verweten misbruik te maken van een machtspositie. Motorola bezit octrooien op het gebied van de GPRS standaard; deze octrooien zijn zogenaamde standaard essentiële patenten (SEP’s). In Duitsland was Motorola een inbreukprocedure tegen Apple gestart wegens vermeende inbreuk door Apple op deze SEP’s.

MP 2014/142 - Sign. - Afwijzing Wob-verzoek signalen over oneerlijke concurrentie door overheden

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
Sinds 1 juli 2012 is de Wet Markt en Overheid in werking getreden en heeft ACM ongeveer 100 signalen ontvangen. ACM is in een Wob-verzoek van 4 november 2013 verzocht informatie te verstrekken waaruit volgt welke overheidsinstellingen betrokken waren bij alle signalen die over oneerlijke concurrentie door overheidsinstellingen tot op heden zijn binnengekomen, en wat de aard van de beweerdelijke schendingen is geweest.

MP 2014/150 - Sign. - ANVR haalt bakzeil tegen luchtvaartmaatschappijen

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
Diverse luchtvaartmaatschappijen hebben tegelijkertijd bestaande agentuurovereenkomsten met reisbureaus beëindigd, met het oog op de beëindiging van de bestaande commissies voor ticketverkoop. ANVR (vereniging van reisbureaus) stelt onder meer dat het afschaffen van de commissie (dan wel de verlaging tot 0%) onderling is afgestemd, hetgeen als een onderling afgestemde feitelijke gedraging op grond van artikel 6 Mw/101 VWEU is verboden. Daarnaast stelt ANVR dat de luchtvaartmaatschappijen daarbij misbruik hebben gemaakt van hun economische machtspositie en aldus gehandeld hebben in strijd met het bepaalde in artikel 24 Mw/102 VWEU.

MP 2014/158 - Sign. - Geen misbruik op vliegroute Amsterdam-Paramaribo, dan geen onderzoek naar machtspositie

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
In haar uitspraak van 17 april 2014 heeft de Rechtbank Rotterdam bepaald dat ACM in het bestreden besluit van 10 juni 2013 (Bestreden Besluit) terecht heeft afgezien van de beantwoording van de vraag of luchvaartmaatschappijen KLM en de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij N.V. (SLM) een economische machtspositie innemen op de vliegroute Amsterdam-Paramaribo v.v.

MP 2014/159 - Sign. - FLSmidth aansprakelijk voor boete (klein)dochter Trioplast

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014
FLSmidth is de moedermaatschappij van een groep vennootschappen die ingenieurs-, mijnbouw- en bouwwerkzaamheden verrichten. Een dochteronderneming van FLSmidth (FLS Plast) heeft in de periode vanaf 1990 tot met 1999 (een deel van de) aandelen gehouden in de vennootschap Trioplast. Dit is een vennootschap die o.a. kunststofzakken produceert. Twee jaar na de overdracht van de aandelen in Trioplast aan een derde partij, Trioplast Industrier, is de Commissie door de Britse toezichthouder ervan op de hoogte gesteld dat Trioplast – in o.a. de periode dat FLSmidth middellijk (mede) aandeelhouder was – aan een kartel heeft deelgenomen.

MP 2014/164 - Art. - Don’t slice the onion, take the whole bulb

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014 geschreven door dr. S. Brammer LL.M.
Ten years ago, on 1 May 2004, Regulation 1/20031 entered into force. It brought about major changes in the way in which the competition rules of the European Union (‘EU’ or ‘the Union’) are enforced. Regulation 1/2003 established, inter alia, a formal obligation on the national competition authorities (‘NCAs’) to apply Articles 101 and 102 TFEU whenever they apply their domestic competition rules and the relevant conduct has an effect on trade between Member States.2 As a consequence, NCAs have since then become increasingly active in the enforcement of the Union’s antitrust law. Generally, the decentralised enforcement system is considered to work smoothly.3 However, also after a decade of involvement of the NCAs, a number of issues associated with the implementation of Articles 101 and 102 TFEU at national level remain unsolved. One of them is the question to which extent an NCA, when imposing sanctions for violation of Article 101 TFEU, can take into account that the geographic scope of the anticompetitive conduct reaches beyond the NCA’s territory, i.e. that it has extraterritorial effects. Yet, this is a common problem as Article 101 TFEU only applies if the relevant behaviour – actually or potentially – affects trade between Member States. In other words, the activities of a cartel prosecuted under Article 101 TFEU typically span several Member States.

MP 2014/165 - Art. - De Belgische meelzaak: wiens broodje werd gebakken?

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014 geschreven door K.M. Marchand
Met een arrest van het Brusselse Hof van beroep van 12 maart 2014 is de procedure in de Belgische meelzaak, opgestart in april 2008, tot een einde gekomen.2 In het arrest bevestigt het Hof van beroep de betrokkenheid van de appellante bij het Belgische meelkartel. Het gedeelte van de beslissing in eerste aanleg waarbij appellante een boete wordt opgelegd voor haar betrokkenheid bij het kartel, wordt echter vernietigd. Het Hof oordeelde dat het, gelet op de motivering in de eerste beslissing, niet kon beoordelen of het beginsel van ne bis in idem al dan niet geschonden was.

MP 2014/166 - Art. - Seller beware: uitsluiting van aanbestedingen op basis van een overtreding van het mededingingsrecht

Aflevering 4, gepubliceerd op 01-07-2014 geschreven door Mr. L.M.J.N. Prompers
Op 11 februari 2014 heeft de Europese Raad een pakket van wetgeving aangenomen ter modernisering van het Europese aanbestedingsrecht. Een goede gelegenheid om het grensvlak tussen het mededingingsrecht en het aanbestedingsrecht nader te belichten. Hoewel het aanbestedingsrecht voornamelijk regels stelt voor de vraagkant van de markt en het mededingingsrecht voornamelijk ziet op de aanbodzijde, staan de twee rechtsgebieden in elkaars verlengde en streven zij hetzelfde doel na: daadwerkelijke mededinging in aanbestedingsprocedures garanderen. Dit artikel richt zich op één aspect van dit grensvlak waarin dit doel duidelijk naar voren komt, namelijk de mogelijkheid om een inschrijver van een aanbestedingsprocedure uit te sluiten op grond van een overtreding van het mededingingsrecht.