Aflevering 5

Gepubliceerd op 1 augustus 2014

MP 2014/181 - Sign. - Toezeggingen Deense voetbalclubs over gezamenlijke verkoop van mediarechten geaccepteerd

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
De Deense Mededingingsautoriteit heeft afspraken van de vereniging van Deense voetbalclubs die spelen in de hoogste Deense voetbaldivisies, Superligaen, betreffende de gezamenlijke verkoop van uitzendrechten van hun voetbal, geaccepteerd. De nieuwe afspraken vervangen degene uit 2007, welke reeds een einde maakten aan de praktijk dat alle uitzendrechten aan een enkele omroep konden worden verkocht.

MP 2014/183 - Sign. - Volksgezondheid geen argument voor aanbodbeperking in bierkartel

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
Een zestal bierbrouwers in Litouwen heeft in 2004 met het overkoepelende brouwersgilde een overeenkomst gesloten, op grond waarvan de bierproductie werd beperkt. De beperking betrof alleen het produceren van bieren met een hoger alcoholpercentage. In publicaties van de bierbrouwers en het brouwersgilde is gemeld dat deze overeenkomst noodzakelijk was uit oogpunt van de bescherming van de volksgezondheid (het bevorderen van een verantwoord alcoholgebruik).

MP 2014/187 - Sign. - Klacht over misbruik machtspositie door Hoogheemraadschap Rijnland door ACM afgewezen

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
Op 24 maart 2014 ontving ACM een klacht van de Stichting Belangenbehartiging Opstalhouders Haarlemmermeer over een te hoge, niet marktconforme prijs die het Hoogheemraadschap Rijnland vraagt voor percelen ‘oever en water’ die recht tegenover de huizen van de opstalhouders liggen. Op die manier zou het Hoogheemraadschap misbruik maken van haar machtspositie.

MP 2014/188 - Sign. - Toezeggingsbesluit Buma/Stemra definitief vastgesteld

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
De collectieve beheerorganisatie van auteursrechten op muziekwerken, Buma/Stemra, gaat componisten en tekstschrijvers voor het beheer van hun auteursrechten op muziek meer keuze bieden. Dat heeft de organisatie toegezegd aan ACM, die geconstateerd had dat de door Buma/Stemra gehanteerde voorwaarden voor aansluiting risico’s voor de mededinging met zich meebrengen.

MP 2014/189 - Sign. - Aanbevelingen ACM inzake bevordering concurrentie in de bankensector

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
ACM heeft voor 2014-2015 een zestal thema’s op haar agenda gezet. Eén van deze thema’s betreft de toetreding tot de bankensector. ACM constateert in haar rapportage dat de concurrentie in de bancaire sector sinds de crisis is verminderd, terwijl meer concurrentie juist het streven zou moeten zijn, aangezien dit zou moeten leiden tot lagere prijzen, betere dienstverlening en meer keuzevrijheid.

MP 2014/191 - Sign. - Hof wijst hogere voorziening in kunststof zakken-kartel af

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
De Commissie heeft op 30 november 2005 in het kunststof zakken-kartel een boete opgelegd van € 42 miljoen aan Plásticos Españoles SA (ASPLA), als rechtstreekse deelnemer aan het kartel, en aan Armando Álvarez SA, als hoofdelijk aansprakelijke moederonderneming (Beschikking C(2005) 4634). Beide vennootschappen hebben beroep ingesteld bij het Gerecht. Het Gerecht heeft beide beroepen afgewezen en de beschikking in stand gelaten (T-76/06 en T-78/06).

MP 2014/192 - Sign. - Kortgedingrechter oordeelt niet over mededingingsrechtelijke kwesties van exclusieve afnameovereenkomst

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014
Producent (A) en afnemer (B) hebben een exclusieve afname- en leveringsovereenkomst voor het produceren en leveren van compost voor champignons met een looptijd van twaalf jaar. De door A geleverde compost verwerkt B verder, alvorens het te gebruiken voor haar eigen champignonteelt. B vordert in kort geding, wegens een mislukte oogst, schadevergoeding die zij lijdt door de door A geleverde slechte kwaliteit compost.

MP 2014/201 - Art. - De Wet stroomlijning markttoezicht ACM

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014 geschreven door Mr. M.A. de Jong
Op 1 augustus 2014 is de Stroomlijningswet markttoezicht ACM in werking getreden.1 Met deze wet zijn de procedurele bepalingen en de bevoegdheden waarover de ACM beschikt op basis van de verschillende materiële wetten geharmoniseerd en vereenvoudigd. Bij deze stroomlijning is er in de meeste gevallen voor gekozen om de zwaarste bevoegdheden ACM-breed toe te passen. De belangrijkste wijzigingen voor de mededingingspraktijk zijn de uitwisseling van informatie binnen de ACM, het vervallen van de verplichting voor de ACM om de bezwaaradviescommissie in te schakelen en het vervallen van het zwijgrecht voor ex-werknemers. Daarnaast is de Stroomlijningswet aangegrepen om de meldingsdrempels voor het concentratietoezicht op een paar punten aan te passen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste onderdelen van de Stroomlijningswet.

MP 2014/202 - Art. - Herziening van het EU-regime voor technologie-overdrachtovereenkomsten

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014 geschreven door mr.drs. D.P. Kuipers en mr. J.I. Kohlen
Per 1 mei 2014 is de nieuwe Groepsvrijstelling voor zogenaamde technologieoverdrachtovereenkomsten, EU Verordening 316/2014,1 (hierna: ‘de GVTO’) in werking getreden. Deze verordening vervangt de vorige groepsvrijstellingsverordening voor technologieoverdrachtovereenkomsten die per 30 april 2014 niet meer geldt voor na die datum gesloten licentieovereenkomsten. Wel blijft de oude groepsvrijstelling (772/2004) gedurende een overgangstermijn van één jaar nog gelden voor licentieovereenkomsten die voor 1 mei 2014 zijn gesloten en (nog) niet zijn aangepast om aan de nieuwe GVTO te voldoen.

MP 2014/203 - Art. - De Cementzaken: inlichtingenverzoek via artikel-18-brief pas na redelijke verdenking, maar (helaas) zonder rechterlijke toetsing vooraf

Aflevering 5, gepubliceerd op 01-08-2014 geschreven door mr. J.W. Fanoy en mr. T. Raats
Dit jaar heeft het Gerecht wederom uitspraak moeten doen over de onderzoeksbevoegdheden van de Europese Commissie; dit maal in het zogenoemde cementkartel. Eerder heeft het Gerecht zich in de zaken Nexans, Prysmian en Deutsche Bahn gebogen over de vraag of de Commissie haar inspectiebevoegdheid te ruim had geformuleerd en over de invloed van het fundamentele recht van de onschendbaarheid van de woning op inspecties. Deze keer heeft het Gerecht zich moeten buigen over de rechtmatigheid van een besluit van de Commissie om inlichtingen te vorderen bij verschillende ondernemingen gedurende een lopend onderzoek naar de cementsector. In dit artikel zullen wij eerst kort op het feitencomplex en de arresten van het Gerecht ingaan. Daarna zullen wij in ons commentaar ingaan op de vraag of ex post rechterlijke toetsing voldoende recht doet aan de belangen van de betrokken ondernemingen of dat voorafgaande toetsing bij de uitoefening van onderzoeksbevoegdheden wenselijk is. Daarnaast zullen wij ingaan op de Nederlandse praktijk en onderzoeksbevoegdheden van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).