MP 2016/217 - Art. - Nieuwe economische methoden bij concentratiecontrole: UPP, natuurlijke experimenten en analyse van biedgegevens
Aflevering 5-6, gepubliceerd op 31-08-2016 geschreven door Dessens, B. en Verouden, dr. V.C.H.M.In 2004 onderging de concentratiewetgeving van de EU een grondige herziening. Onderdeel van deze herziening, die haar beslag kreeg in een nieuwe concentratieverordening1 en in richtsnoeren,2 was de introductie van het toetsingscriterium ‘significante belemmering van de daadwerkelijke mededinging’ als bepalend criterium voor het onderzoek van concentraties. De toets in de voordien bestaande regelgeving3 betrof het in het leven roepen of versterken van een machtspositie als belangrijkste vorm van concurrentieverstoring. In die context speelden structurele criteria zoals marktaandelen en marktconcentratie (bijvoorbeeld de Herfindahl-Hirschman Index, of HHI) een centrale rol. De meest interessante economische analyses in fusiezaken die onder die regelgeving uitgevoerd werden, waren dan ook vooral georiënteerd op het bepalen van de relevante markt (de SSNIP test, en verschillende kwantitatieve analyses om deze toe te passen). Economische gezien is het echter mogelijk dat een concentratie van twee ondernemingen op een oligopolistische markt, zelfs waar de uit de concentratie ontstaande onderneming geen machtspositie zou verkrijgen, concurrentieverstorende effecten heeft. Het nieuwe toetsingscriterium stelde de Commissie daarom in staat haar controle op zulke meer complexe concentraties te versterken.4 Dit had ook een verschuiving tot gevolg in de aard en relevantie van de economische tests die werden toegepast bij de beoordeling van concentraties. Structurele criteria zoals marktaandelen en marktconcentratie spelen nog steeds een belangrijke rol bij de boordeling, maar vooral bij het ‘uitfilteren’ van die concentraties waarvoor er waarschijnlijk geen bezwaren zijn uit mededingingsoogpunt.5 Voor de uiteindelijke beoordeling van complexere concentraties zijn de uitkomsten van andere methoden relevanter geworden. Dit artikel behandelt een aantal van deze nieuwe methoden, zoals de UPP (‘upward pricing pressure’) methode, natuurlijke experimenten, en de analyse van biedgegevens. In het hierop volgende worden deze methoden voorgesteld en wordt telkens een voorbeeld gegeven van een recente Europese zaak waarin zij een rol hebben gespeeld.6