Aflevering 2

Gepubliceerd op 29 april 2017

MP 2017/85 - Sign. - BMW staat haar Britse dealers weer toe samen te werken met autovergelijkingssites (Nieuwsbericht CMA (VK), 24 januari 2017)

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017
De Competition and Markets Authority, de Britse mededingingsautoriteit, heeft afgezien van een formeel onderzoek naar BMW UK. Naar aanleiding van een klacht van de autovergelijkingssite Carwow tegen BMW UK omdat zij haar dealers verbood BMW's en Mini's aan te bieden op autovergelijkingssites, was de CMA een onderzoek gestart.

MP 2017/106 - Sign. - Collectief minimumuurtarief voor zzp-ers kan onder kartelverbod vallen (Nieuwsbericht ACM, 24 februari 2017)

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017
De ACM heeft een leidraad gepubliceerd over concurrentieregels voor zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Het aantal zzp’ers op de Nederlandse arbeidsmarkt blijft toenemen. Gevolg hiervan is dat de arbeidsmarkt flexibeler wordt. Aan de andere kant ontstaan er ook zorgen over de sociale zekerheid voor deze zzp’ers. Als maatregel om uitbuiting te voorkomen is voorgesteld om in cao-afspraken een minimumuurtarief op te nemen.

MP 2017/120 - Sign. - Multilaterale afwikkelingsvergoedingen van MasterCard vormen geen belemmering op de concurrentie (High Court of Justice, 30 januari 2017, Arcadia e.a. / MasterCard, ([2017] EWHC 93 (Comm))

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017
Een groep van verkopers (Arcadia e.a.) heeft een schadeclaim tegen MasterCard voor de High Court of Justice gebracht. De centrale vraag in deze procedure was of de multilaterale afwikkelingsvergoedingen (MIFs) die MasterCard rekende, in strijd waren met artikel 101 VWEU.

MP 2017/121 - Sign. - Café-uitbater kan merkbaarheid en netwerkeffect niet bewijzen tegen exclusief afnamebeding bierproducent (Rechtbank Oost-Brabant, 8 februari 2017, Warsteiner Benelux B.V. / Gedaagde (ECLI:NL:RBOBR:2017:597))

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017
In casu heeft bierleverancier Warsteiner Benelux B.V. met enkele horecaondernemingen contracten afgesloten, zoals een bruikleenovereenkomst voor een biertapinstallatie en tapblad en een kredietovereenkomst met een exclusief afnamebeding. Bij de verkoop van één van de horecaondernemingen is het exclusieve afnamebeding overgedragen aan gedaagde. In deze zaak vordert Warsteiner Benelux B.V. nakoming van het exclusieve afnamebeding, maar gedaagde stelt dat het beding in strijd is met art. 6 Mw en daarmee nietig is.

MP 2017/125 - Sign. - Boete voor Samsung voor deelname aan CRT-kartel blijft gehandhaafd (HvJ EU 9 maart 2017, Samsung SDI Co. Ltd en Samsung SDI (Malaysia) Bhd / Commissie (C-615/15P))

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017
Samsung SDI en Samsung SDI (Maleisië; hierna: Samsung) hebben het HvJEU verzocht het arrest van het Gerecht (T-84/13) nietig te verklaren dan wel de opgelegde boetes in het CRT-kartel (COMP/39.437) te verlagen. Tegen de boetebeschikking was Samsung tevergeefs in beroep gegaan bij het Gerecht.

MP 2017/126 - Art. - Economische aspecten van gezamenlijke inkoop: grijpen mededingingsautoriteiten (on)terecht in?

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017 geschreven door M. Visser en Winters, dr. J.K.
Inkoopmacht is te beschrijven als een situatie met één of een beperkt aantal (gezamenlijke) inkoper(s) met onderhandelingsmacht wat kan leiden tot inefficiënties en welvaartsverminderingen. Inkoopsamenwerking kan echter ook tot efficiënties en welvaartsverhoging leiden. Het verschil tussen beide is vaak niet erg duidelijk en vereist in de praktijk een casusgewijze benadering. Economisch inzicht helpt om het inefficiënte kaf van het efficiënte koren te scheiden. De veiling als specifieke transactievorm krijgt hierbij de nadruk. Het economische inzicht wordt gebruikt om een aantal casus te toetsen op de vraag of de mededingingsautoriteit terecht heeft ingegrepen.

MP 2017/127 - Art. - De Wet Markt en Overheid: wat kunnen we er wèl mee?

Aflevering 2, gepubliceerd op 29-04-2017 geschreven door E. Hameleers, LL.M.
De Minister van Economische Zaken acht de werking van de Wet Markt en Overheid “suboptimaal”. Met name de gretige toepassing door overheden van de mogelijkheid om economische activiteiten aan te merken als activiteiten in het algemeen belang, waardoor alle regels van de Wet per direct ophouden te gelden, ondergraaft hun effectiviteit. Ondanks de geconstateerde gebreken lijkt de ACM de laatste periode juist actief handhavend op te treden. Maar is die geïntensiveerde handhaving ook zinvol? In deze bijdrage wordt bekeken wat daarover valt te zeggen aan de hand van de meest recente handhaving van de Wet Markt en Overheid door ACM en bestuursrechter.